Zvýšení uhelné těžby a zajištění
její pravidelnosti je nejdůležitějším
problémem našeho hospodářského
života. Předním úkolem je, aby nynější
stav uhelné těžby byl stůj co stůj
zvýšen a aby odstraněny byly poruchy, přinášející
těžké škody. Kdyby nynější
stav těžby měl potrvati, nemohly by hospodářské
a výrobní poměry průmyslu našeho
býti tak opatřeny, jak toho republika ke své
existenci nezbytně potřebuje. Proto nutno hledati
cesty, aby uhelná těžba byla zvyšována
a při nejmenším dosáhla té výše,
v jaké byla v době předválečné.
Aby tohoto stavu bylo dosaženo, nutno provésti pronikavé
reformy. Trpce neseme, že až dosud co do vyvlastnění
dolů zůstalo při pouhých platonických
projevech a k realizování této nezbytné
reformy neučiněno takřka nic. Proto až
dosud neztenčeně trvají dřívější
zvrácené poměry, za nichž problém
uhelné těžby řeší se výhradně
se zřetelem na zisk držitelů dolů a
vše ostatní je jen této tendenci podřizováno.
Tím ovšem trpí nejen hornictvo v dolech zaměstnané,
ale i konsumentstvo a obyvatelstvo vůbec, nehledě
na škody, jež státu neracionální
těžbou vznikají.
Škody tímto stavem dnes způsobované
jsou dvojnásobně pociťovány a kdyby
delší dobu ještě měly býti
udrženy, mohly by míti následky katastrofální.
Trváme rozhodně na vyvlastnění dolů
z držení dosavadních soukromých majetníků
a na tom, aby reforma tato byla provedena co nejdříve.
Budeme na rychlé vyvlastnění dolů
naléhati stále usilovněji. Aby však
nynější neudržitelné poměry
byly ihned ozdravěny, navrhujeme aby správa dolů
a její hospodářství byly neprodleně
postaveny na jiné základny. Proto navrhujeme, aby
pro každý důl zřízena byla správní
komise, která by celou správu dolů převzala
a na dále vedla.
Tato změna správ dolů je tím nejmenším,
co nutno ihned provésti, má-li v těžbě
uhlí nastati zlepšení. Příčiny
poklesu těžby nemožno tuto podrobně rozváděti.
l zde především těžce trpíme
za rozvrácené poměry válečné,
ale zřetelně patrný jsou v nynější
správě dolů tendence, z nichž je zřejmé,
že se na konsolidování rozvrácených
poměrů a zajištění nutných
podmínek k vyšší těžbě
nepracuje tak, jak by bylo možno. Největší
část dolů je v držení společností,
které v národnostním směru nikdy necítily
ani nejprimitivnějších povinností k
českému lidu a jeho státu. Také úřednictvo
z největší části tím že
duchem bylo naplněno. Zdárný rozvoj naší
republiky zůstane jim proto vždy cizí a nemají
žádného zájmu na tom, abychom obtížné
přechodní poměry co nejrychleji a nejlépe
překonali, spíše naopak.
K tomu druží se ještě jiné obtíže.
Doly silně trpí nedostatkem materiálu a technických
potřeb všeho druhu. Na odstranění těchto
závad nepracuje se tak energicky, jak by bylo možno,
ba i tam, kde již určitý materiál je,
není ho tak používáno, jak by bylo možno,
kdyby správy dolů měly potřebnou vůli
k tomu. Tím horníci ve své výkonnosti
jsou velmi zdržováni. Správy dolů, které
za starého režimu při zásobování
horníků potravinami mnoho vykonávaly, dnes
k této důležité otázce chovají
se úplně lhostejně, ač vědí
dobře, že špatná výživa horníků,
stále hrozivě trvalící, je rovněž
jednou z největších překážek
zvýšení těžby. Máme oprávněný
důvod předpokládati, že správy
dolů naopak mají tendenci, aby těžba
uhlí nestoupala, aby měly důvod pro svá
tvrzení, že zavedení minimální
mzdy a osmihodinné doby pracovní pro hornictví
má v zápětí pokles individuální
výkonnosti horníka a aby úsilí jejich
po odstranění těchto reforem, jichž
se horníkům konečně dostalo, bylo
posíleno.
Proto je nezbytně nutno, aby ihned správy dolů
a celé hospodářství byly postaveny
na jiné základy a vedeny byly jiným duchem.
To se může státi jen tím, když
ke správě dolů budou připuštěny
také horníci, kteří při ní
budou moci plně uplatniti své cenné praktické
zkušenosti. Připuštěním horníků
k řízení a správě dolů
mělo by také ten příznivý účinek,
že by sporných bodů mezi správou dolů
a zaměstnanými o mnoho ubylo a že by řešeny
byly způsobem, jímž by především
zamezeny byly poruchy těžby.
Toho nejrychleji může býti dosaženo jen
tím, zřídí-li se důlní
správní komise, které by úplně
správu dolů se vší pravomoci převzaly.
Proto činíme tento návrh:
Pro každý důl v republice (týká
se i dolů na různé rudy a nerosty), jakož
i pro každý poboční závod s hornictvím
souvisící, (jako koksovny, briketárny a pod.)
budiž ihned úřadem dosazena správní
komise. Komise tato pro doly a závody do 100 zaměstnaných
skládá se ze čtyř osob. Pro závody
nad tuto výši zaměstnaných, ze 6 osob.
Složení jejich je toto: při počtu čtyř
členů jsou v komisi zastoupeni jeden zástupce
majetníkův, jeden zástupce technického
a správního úřednictva a dva zástupci
zaměstnaných dělníků, při
počtu šesti členů jsou v komisi zastoupeni
jeden zástupce majetníkův, dva zástupci
technického a správního úřednictva
a tři zástupci zaměstnaných dělníků.
Zástupce majetníkův je určen jeho
rozhodnutím, zástupci úřednictva a
dělnictva svobodnou volbou ze zaměstnaných
na závodě. Horní úřady mají
právo dohledu a kontroly.
Dále činíme návrh, aby do správních
rad těžařských společností
bylo zaměstnaným na závodech vyhrazeno zastoupení
nejméně třetinové. Zástupci
tito byli by svobodnou volbou zaměstnaných určeni.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
tento přikázán byl výboru technickému,
aby tu byl ihned projednán a rozhodnut.