Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 817.

Dotaz

členů Národního shromáždění Josefa Šamalíka, Vinc. Ševčíka a soudruhů na pana ministra veřejných prací Stanka o zřízení elektrické dráhy z Blanska do Sloupa v Mor. Krasu na Moravě.

Moravský Kras, perla Českoslov. republiky, nemá posud nevyhnutelného spojení. tak že přístup k jeskyním a propasti Macoše jest možný jen z nádraží Blanska neb Rájce pěšky. V poslední době stavějí se v Mor. Krasu státní silnice, které umožní lepší pěší přístup k těmto našim bohatým přírodním krásám!

Má-li býti cizinecký ruch nyní v Mor.Krasu zvýšen a tisícům návštěvníků umožněno, aby pohodlněji a rychleji do Krasu se dostali, jest nevyhnutelně potřebné, vybudovati v Krasu železniční spojení.

Nejlépe by vyhovovala dráha z Blanska do Sloupa, která vedena býti může podél silnic, které se právě stavějí. Zavedením elektrické síly do kraje blanského možno přistoupiti ke řízení této dráhy, a to elektrické.

Jelikož se krasové silnice právě stavějí, jest nutno nejen z důvodů účelnosti, ale i úspornosti, aby stavby silnic Krasových provedeny byly v té šířce a úpravě, aby dráha elektrická tudy mohla býti vedena.

Z toho důvodu podepsaní se táží:

Jste, pane ministře, ochoten po dohodě s ministerstvem financí zaříditi, aby stavby krasových silnic, hlavně z Blanska-Starohraběcí huť-a Skalní mlýn-Sloup, které se právě začínají stavěti, provedeny byly v té šířce a úpravě, aby podél nich elektrická dráha z Blanska do Sloupa mohla býti vedena?

Jste ochoten učiniti všecky potřebné přípravy k zřízení elektrické dráhy z Blanska do Sloupa nákladem státním?

V Praze 9. dubna 1919.

J. Šamalík, Vinc. Ševčík,

Šabata, Jílek, Zavoral, Fr. Čapka, Jan Rýpar, A. Kaderka, Dr. Dolanský, Valoušek, Mazanec, Prof. Dr. O. Srdínko, Prof. Dr. Kordač, Mlčoch F., Ing. B. Pospíšil, Bezděk, Kadlčák, Navrátil, Šolle, Dr. Stojan.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP