Systém výpomocných sluhů, zavedený
státní správou bývalého Rakouska
nařízením veškerého ministerstva
z 15. října 1902, č. 200 ř. z., byl
hned od svého vzniku příčinou stálých
protestů a bojů státních zaměstnanců,
již byli v rámec tohoto zákona vtěsnáni.
Nesloužil ke cti ani starému Rakousku, tím
méně byl by ozdobou demokratické naší
republiky. Zakládá totiž podle ustanovení
§u 1. citovaného nařízení služební
poměr na smlouvě služební uzavřené
ústně nebo písemně, jež podle
§u 2. může býti bez udání
důvodů a nehledě na počet ve službě
strávených let kdykoli zrušena.
Systém tento nelze ničím odůvodniti,
neboť odporuje každé logice, jestliže státní
zaměstnanec po celý svůj život zastává
systemizované místo služební, je však
při tom stále označován jako výpomocně
ustanovený, ač vykonává stejnou službu
jako definitivní úřední sluha, jehož
vlastně nahrazuje. Tato nejistota v životním
postavení, skrovný plat, snížená
pense a naprosto nedostatečné zaopatření
pozůstalých provázely tyto státní
zaměstnance až do vysokého stáří,
totiž až do doby, kdy jim bylo možno uděliti
systemizované místo definitivní. A poněvadž
taková místa definitivní byla zákonem
ze dne 19. dubna 1872 ř. z. č. 60 vyhrazena certifikatistům,
mohlo se tak díti jen v řídkých případech,
když uchazečů z certifikatistů nebylo.
Nehledě ani k okolnosti, že státně zřízenecký
výbor projednal již a schválil příslušnou
osnovu zákona o zrušení výsad certifikatistů,
která zajisté po dohodě s vládou bude
v dohledné době Národním shromážděním
schválena, není pro budoucnost možno i při
platností zákona z 19. dubna 1872 činiti
udělení definitiva výpomocným sluhům
závislé na okolnosti, zdali tu jsou čí
nejsou uchazeči certifikatisté. Neboť mezi
výpomocnými sluhy jsou také služebníci
s 10, 20, 35, ano i 42 služebními lety! A při
tom hojně systemizovaných míst bylo a je
dodnes definitivně neobsazeno.
Denní plat těchto výpomocných sluhů
upraven byl nař. vešk. ministr. z 15. října
1902, č. 200 ř. z. a nař. min. financí
ze dne 30. září 1911, věstníku
min. fin. č. 159 a činí:
V I. třídě aktivitní do 4 let služ. | K 3. | ||||
od | 4 | - | 8 | K 3.30 | |
8 | - | 12 | K 3.60 | ||
12 | - | 16 | K 3.80 | ||
16 | - | 20 | K 4. | ||
K 4.20 |
bez nároku na aktivitní přídavek,
zaopatřovací požitky a oděvné.
Ve II. tř. aktiv. činí počáteční
plat denní K 2.80, ve III. a IV. tř. K 2.60 a vyplácí
se měsíčně pozadu. Dosahuje tedy výpomocný
sluha ročního služného v částce
mezi 949 K až nejvýše 1533 K.
Nařízením však ministerstva ze dne 11.
září 1918, č. 333 ř. z. byl
jim přiznán drahotní přídavek
ve stupnicích 80, 120 a 150% ročního služného
podle stavu a počtu členů rodiny, avšak
i s tímto drahotním přídavkem nedosahuje
roční jejich příjem snesitelného
existenčního minima.
Platy definitivních úředních sluhů
stanoveny byly zákonem ze dne 25. ledna 1914, ř.
z. č. 16 (služební pragmatika pro státní
úředníky a sluhy), a to v těchto stupnicích:
I. třída aktiv.
1. | K | 900 | K 360. | ||||
2. | K | 980 | K 392. | ||||
3. | K | 1060 | K 424. | ||||
4. | K | 1140 | K 456. | ||||
5. | K | 1220 | K 488. | ||||
6. | K | 1300 | K 520. | ||||
7. | K | 1380 | K 552. | ||||
8. | K | 1460 | K 584. | ||||
9. | K | 1540 | K 616. | ||||
10. | K | 1620 | K 640. |
Ve II., III. a IV. tř. aktiv. jsou aktivitní přídavky
nižší. Platy vyplácejí se měsíčně
napřed, postup proti výpomocným sluhům
jest tříletý.
Z uvedeného vysvítá, že bylo nutno vyhověti
spravedlivému požadavku kategorie výpomocných
státních zaměstnanců co do ustálení
jejích služebního poměru, čímž
i otázka úpravy platové jest do jisté
míry řešena. Státně zřízenecký
výbor projednávaje přikázaný
mu návrh v dohodě se zástupci vlády
dobral se těchto výsledků:
V §u 1. navrhované osnovy zákona stanoví
se provisorní služební doba výpomocných
sluhů na 5 let, kterážto doba jest zajisté
postačitelná, aby v ní mohlo býti
posouzeno, zda výpomocně nebo provisorně
přijatý sluha může býti při
prokázané schopnosti ustanoven definitivním
úředním sluhou, nebo zda-li je nutno jeho
poměr služební zrušiti. Kratší
doba provisorní služby nemohla býti stanovena
z toho důvodu, že v době války přijat
byl do různých státních úřadův
a ústavů nepoměrně veliký počet
výpomocných zaměstnanců na místa
takových, kteří byli nuceni nastoupiti službu
vojenskou a kteří pří svém
návratu mají nárok na svých dřívějších
místech býti zaměstnáni. Kratší
hranice by tedy způsobila nadbytek definitivních
úředních sluhů, pro které by
nebylo dostatek potřebných míst.
§ 2. stanoví normu započítání
vysloužených let do postupu. Do 12 služebních
let započte se všeobecně jen polovina tohoto
počtu proto, aby zákonem tímto necítili
se poškozenými oni zaměstnanci státní,
kteří jako certifikatisté rovněž
12 let sloužili státu, z kteréžto doby
započítává se jím do postupu
v občanské státní službě
pouze polovina onoho dílu, který 3 nebo 2 roky převyšuje,
nejvýše však 4 roky.
§ 3. má za účel ujasniti, na které
kategorie státních zaměstnanců vztahuje
se působnost navrhovaného zákona, ježto
mimo výpomocné sluhy ve stejném služebním
poměru státním jsou zaměstnanci pod
jiným titulem, na př.: Smluvní berní
exekutoři, dodávací poslové, jejíchž
služební poměr určen jest naříz.
minist. z 18. července 1897, č. 17 ř. z.,
litografové u různých státních
úřadů a ústavů, čakanovatelé
puncovního úřadu, státní cestáři,
strojníci a topiči na dolech příbramských,
zřízenci zdymadel a plavidel, profesionisté
a dozorci tabákové režie, zřízenci
na lékařské fakultě, klinikách,
všeobecné nemocnici, výpomocní sluhové
jízdní policejní stráže atd.
§em 4. stanovena jest zpětná působnost
zákona od 1. února 1919, která po dohodě
s vládou stanoví se jako odškodné za
čekací lhůtu, již si ministerstvo financí
vyžádalo k opatření potřebného
statistického materiálu.
Zprávou touto vyřízeny jsou také návrhy
č. t. 216, 256 a 347.
Slavné Národní shromáždění,
račiž se usnésti o připojeném
zákonu a 2 resolucích.
Předseda: G. Navrátil v. r. | Zpravodaj: A. Tučný v. r. |
Trvale ustanovení a plně zaměstnaní
výpomocní sluhové nebo provisorně
přijatí výpomocní sluhové a
jim na úroveň postavení zřízenci
státních úřadův, ústavů
a podniků, jejichž nepřetržitá
služební doba začala se před 1. lednem
1914, jmenují se definitivními úředními
sluhy nebo zřízenci, jestliže splnili všeobecné
podmínky stanovené zákonem ze dne 25. ledna
1914 č. 15 ř. z.
Smluvní poměr výpomocných berních
vykonavatelů se účinkem 1. odstavce za stejných
podmínek ruší. Přísežní
berní vykonavatelé budou za podmínek uvedených
v odstavci 1. jmenováni podúředníky
finanční správy.
Služební doba, strávena pro válku ve
vojští, nebo nastoupení aktivní služby
vojenské (vyjma povinnou presenční službu)
nepokládá se za přerušení služební
doby.
Podle tohoto zákona jmenovaní definitivní
úřední sluhové a zřízenci
zařaďují se do onoho stupně (platové
stupnice), který vyplyne ze započítání
služebních let, a to: do 12. služebního
roku včetně polovinou, pří další
době přes 12 let služebních plnou ve
výpomocné službě státní
strávenou a do výslužného započitatelnou
dobou, jakož i ze započtení poloviny oné,
v aktivní službě vojenské (četnické)
strávené doby, jež převyšuje 3
roky.
Do pense započítá se plný počet
ve výpomocné službě strávených
let.
Působnost tohoto zákona vztah je se i na ony státní
zaměstnance, kteří neslouží pod
titulem výpomocných sluhů, pro něž
však platí ustanovení nařízení
vešk. ministerstva z 15. října 1902 ř.
z. č. 200.
Zákon tento nabývá účinností
dnem 1. února 1919.
Veškerému ministerstvu se ukládá, aby
zákon tento provedlo.
resoluce:
I. Vláda se vyzývá, aby v době nejkratší
nařízením vešk. ministerstva upravila
materiální poměry státních
zaměstnanců, kteří účinkem
tohoto zákona zůstávají ve smluvním
služebním poměru výpomocných
sluhů, změnou příslušných
pravidel nařízení vešk. ministerstva
ze dne 15. října 1902 č. 200 ř. z.,
jakož i nařízení min. financí
z 30. září 191 1 č. 159 věstníku
min. financí, a to zvýšením denního
platu, přiznáním příbytečného
a paušálu oděvného nebo bezplatného
udělení služebního oděvu. Plat
budiž jim vyplácen měsíčně
napřed.
Titul »výpomocný« nebo »úřední
sluha« buď změněn a nahrazen výkon
vystihujícím titulem »služebník«.
Pro vykonávání takových úkonů,
jež nesouvisí se služebním výkonem
úředních nebo výpomocných služebníků,
jako jest čištění úředních
místností, topení a donášení
uhlí, cídění oken, větrání
a pod., buďtež do úřadů podle možnosti
přijati pomocníci, čímž, bude
také umožněno uplatnit i pro státní
zaměstnance zákon o 8 hodinové denní
době pracovní.
II. Ministerstvu železnic se ukládá, aby jednak
podle platného služebního řádu
a dále v duchu nejpříznivějších
nařízení, jež byla své doby bývalým
ministerstvem železnic vydána, otázku stabilisace
dělnictva a jmenování výpomocných
zaměstnanců (výpomocných zřízencův
a podúředníků) upravilo, a to normováním
všech míst, odpovídajícím skutečný,
poměrům.
Tato nařízení o intimování
dělnictva buďtež ihned zrušena.
Stanovení doby pro definitivní jmenování
podle požadavků zřízenců drah
upraví se při definitivní úpravě
služební pragmatiky pro zaměstnance železniční.