Z usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Moc výkonná a nařizovací přísluší
17členné vládě, jejíhož
předsedu a členy (ministry) jmenuje a odvolává
president republiky.
Vláda volí ze sebe náměstka předsedy,
který tohoto zastupuje.
Vláda jest odpovědna Národnímu shromáždění.
Zamítlo-li Národní shromáždění
vládní návrh na vysloveni důvěry,
musí vláda podati demisi do rukou presidenta republiky,
který určuje, kdo vede vládní záležitosti
do ustaveni nové vlády.
President republiky stanoví, po návrhu předsedy
ministerstva, který z členů vlády
(ministrů) řídí jednotlivé
úřady zřízené k obstarávání
nejvyšší správy státní a
za ně odpovídá.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Jeho výkonem se pověřují veškeři
ministři.
Po stránce formální se navrhuje,
aby návrh byl přikázán výboru
ústavnímu, aby jej projednal nejdéle
do 8 dnů.
Prozatímní ústava neřeší
mnohých otázek, z nichž některé
naléhají na bezodkladnou úpravu. Mezi ně
patří otázka, je-li vhodné i nadále
ponechati Národnímu shromáždění
právo voliti ze svého středu členy
vlády, či nemělo-li by se právo to
přenésti na hlavu státu presidenta republiky
a současně řešiti některé
otázky další s tím souvisící.
Vláda má za to, že by president republiky měl
povolán býti k tomu, aby jmenoval cleny vlády
a dovoluje si předložiti připojenou osnovu
zákona.
O otázkách, které se tu vyskytují,
bylo ve státech s delšími tradicemi republikánskými
mnoho uvažováno, jak v teorii, tak v praxi. Jde tu
o dvě principielní otázky: jaké má
býti postavení presidenta republiky k parlamentu
a jaké má býti postaveni téhož
presidenta k vládě, t. j. ministrům.
Vládní návrh vychází z názoru,
že z důvodů ryze věcných president
naší republiky by měl býti vypraven
nositelstvím moci výkonné a vládni
asi po vzoru francouzském a že by z toho důvodu
měl býti pověřen podstatným
důsledkem tohoto nositelství t. j. pravomoci jmenovati
členy vlády, kteří by za své
zodpovědnosti vedli vládní záležitosti.
Na srovnání cizích poměrů odkazuje
se na ústavu francouzskou, dle níž jest otázka
jmenování ministrů upravena takto: (srov.
León Duguit, Droit constitutionnel).
Ministry jmenuje president republiky. Žádné
ustanovení mu výslovně tohoto práva
nepropůjčuje. Ježto však dle článku
3., § 3., ústavního zákona z 25. února
1875, jmenuje veškeré úředníky
občanské a vojenské, má tím
také právo jmenovati také ministry. A ježto
má právo je jmenovati, má také právo
je odvolávati.
Právo toto nebylo nikdy popíráno; ústava
z r. 1848 a zákon z 31. srpna 1871, je propůjčovaly
presidentovi výslovně.
Avšak toto právo jmenovati a odvolávati ministry
jest skutečnými poměry značně
zúženo. Ve skutečnosti president může
vyvoliti pouze ministry, kteří jsou ochotni prováděti
politiku schvalovanou oběma sněmovnami. Po právu
může sice zvoliti si ministry, kteří
nemají většiny ve sněm)ně poslanecké,
jsou však schvalováni senátem; musí
tu však rozpustiti sněmovnu poslaneckou a jestliže
voličstvo vyšle tutéž většinu,
nezbývá mu, než vybrati ministerstvo z majority.
Naopak, jestliže president odvolá ministry, za nimiž
stoji sněmovna, musí ji také rozpustiti.
Posléze jest jeho právo, odvolávati ministry
podstatně omezeno nutnosti kontrasignace, která
platí také pro dekret odvolávací.
Ve skutečnosti odvolání ministrů je
neobyčejně řídké; častější
je, že hlava státu nebo ministerský předseda
je požádá, aby podali demisi. Ministři
podávají svou demisi ministerskému předsedovi,
tento dává svou demisi presidentovi republiky a
předkládá mu demise svých kolegů.
Podati demisi sněmovně jest nesprávné.
Právo presidentovo jmenovati ministry bývalo kritisováno.
Vyskytl se hlas, že jest to zbytečná fikce
a že ve skutečnosti hlava státu musí
voliti ministry z majority sněmoven a zvláště
e většiny sněmovny poslanecké, že
by tudíž bylo jednodušší, propůjčiti
sněmovnám, jmenovitě sněmovně
poslanecké, jmenování ministrů anebo
aspoň výběr ministerského předsedy.
Oproti tomu nutno hájiti názor, že jest nezbytně
nutno právo jmenovati ministry vyhraditi presidentovi
republiky. Je to jediný prostředek, jak
zabezpečiti rovnováhu moci, což jest
podstatnou podmínkou každé svobodné
vlády.
Svěřiti sněmovnám jmenování
ministrů znamenalo by učiniti z ministrů
pouhé zmocněnce parlamentu, t. j. zavésti
všemohoucnost tohoto. Výběr ministerského
předsedy, třebaže jest obmezen na majoritu
sněmovní, je důležitou prerogativou
hlavy státu, prerogativou, která tvoří
protiváhu moci parlamentní.
Je tedy srovnatelné s podstatou republiky když se
navrhuje, aby president republiky jmenoval ministry.
Zásadu režimu parlamentního zachovává
vládní návrh novým zněním
§ 16. dle něhož vláda musí odstoupiti,
octne-li se v zřejmém rozporu s většinou
sněmovní. Ostatní ustanovení novely
nepotřebují vysvětlivek.
Ministr vnitra: Švehla v. r. |