Naděje, jimiž byli jsme prodchnuti při projednávání
zákona shora uvedeného 10. prosince 1918, že
jedná se o zákon platnosti krátkodobé,
že hospodářské a výrobní
poměry nového státu budou se rychle konsolidovati,
že v casném jaru náš průmysl i
zemědělství rychle se zotaví z ran
zasažených válkou, nesplnily se plně.
Hospodářský náš život jen
pozvolna se zotavuje a k plné zaměstnanosti průmyslu
máme ještě velmi daleko.
Nedostatek surovin, nutných pro naše závody,
jež lze ve většině případů
sehnati z ciziny jen za výměnu našich výrobků,
donucuje značnou část našeho průmyslu
setrvati v nečinnosti, nebo znemožňuje udržeti
výrobu.
Část dělnictva republiky nenalézá
dosud zaměstnání, přes to, že
stav nezaměstnanosti velice značně polevil,
nebo zmizel docela.
Tak v kovoprůmyslu, odborech stavebním, kožním,
oděvním domáckých pracovníků
a zemědělství, nebo v určitých
územních obvodech jako ve Slezsku, kde vyjímaje
textilnictví, nastaly již poměry normální.
Pokud tedy stojíme před nezaměstnaností
dělnictva jako hromadným zjevem bezprostředních
příčin války, jeví se nutným,
aby dostalo se nezaměstnanému dělnictvu příspěvku
státního nezbytného k udržení
holé existence.
Tyto důvody vedly vládu k prodloužení
podpor nezaměstnaných zákonem ze dne 1. února
t. r. a nařízeními ze dne 13. a 27. března
t. r., při čemž uloženo ministru pro sociální
péči aby krok za krokem, jak toho zotavování
se pracovního trhu dovolovalo, omezoval působnost
platnosti zákona pro jednotlivé výrobní
odbory nebo územní obvody.
Této moci použil ministr sociální péče
plnou měrou, takže působnost zákona
je značně co do okruhu působnosti omezena
a předpisům dán co nejostřejší
výklad.
Podrobný stav nezaměstnaných znám
dosud není. Podle známých cifer nákladů,
vyžádaly si podpory v nezaměstnání
od počátku působnosti zákona do 15.
února t, r. nákladu 50 milionů kor. Od tohoto
dne, kterýž jest jaksi vrcholným bodem krise,
počet nezaměstnaných i výše nákladů
rychle klesá a jest důvodná naděje,
že vedle průmyslu textilního, jehož krise
se ještě dlouho povleče, v ostatních
odborech nastane v nejkratší době normální
stav.
Zostřený výklad předpisů a
kontrola berních úřadů o majetností
žadatele, dostoupily krajní meze, takže zneužití
zákona stalo se dnes ojedinělým zjevem.
Prudké žaloby části tisku, jehož
jsme v prvých měsících letošního
roku byli svědky, jakoby podpory v nezaměstnání
měly demoralizující vliv na masy dělnické,
ukázaly se, byvše vyšetřovány,
neodůvodněnými, jak také uchopení
se příležitosti ku práci většiny
nezaměstnaného dělnictva v Praze a předměstích
ukazuje.
Stesky na to, že dělnictvo odmítá práci,
odkazujíc se na podpory, byly v daných případech
zkoumány a zjistilo se, že hospodářské
tísně dělníků chtěli
využíti nesvědomití zaměstnavatelé,
kteří objednatelům sice za hodinu dělníkovy
práce čítali 25 kor., dělníkům
pak do práce poukazovaným nabízeli nepřijatelnou
mzdu 532 kor. denně, a odmítnutí této,
běžným mzdovým poměrům
daleko neodpovídající nabídky použil
určitý denní tisk ku více méně
málo šťastné kritice zákona o podpoře
nezaměstnaných.
Vyhovujíc ústavní formě, žádá
vláda o povolení zákona, opouštějíc
cestu pouhého ministerského nařízení,
jehož bylo po dvakráte použito.
Vzhledem pak k tomu, že nemůže se pak odhadnouti
ve které době zmizí účinky
války na chod průmyslu, jest potřebí
prodloužiti platnost zákona co do doby neobmezenou
a ponechati ministru sociální péče,
možnost omezováním působnosti jeho na
odbory i určité obvody správní dojíti
omezováním působnosti k úplné
likvidaci zákona.
Sociálně politický výbor navrhuje
Národnímu shromáždění
aby vládni návrh zákona byl schválen.
Johannis Václav v. r., předseda. | Rudolf Laube v. r., zpravodaj. |
Na základě usnesení Národního
shromáždění se nařizuje:
Zákon ze dne 10. prosince 1918, čís. 63 Sb.
z. a n.,jehož působnost byla prodloužena zákonem
ze dne 12. února 1919, čís. 63 Sb. z. a n.,
a vládními nařízeními ze dne
13. března 1919, čís. 127 Sb. z. a na ze
dne 27. března 1919. čís. 157 Sb. z. a n.,
ponechává se ve znění nařízení
ze dne 27. března 1919, čís. 157 Sb. z. a
n.,nadále v platnosti.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 16. dubna 1919.
Ministři sociální péče, vnitra,
financi, obchodu, dopravy, veřejných prací
a zemědělství jsou pověřeni,
aby tento zákon provedli.