Když byla založena Československá republika,
oblevilo se záhy, že nemůže dobře
být bez divadla representačního. Pořádají
se různá divadelní představení
ke slavným dnům republiky, uvádějí
se do divadla zástupcové cizích států,
užívá se divadla k účelnému
povzbuzení určitých časových
vznětů národních, a k tomu všemu
je dosud jenom Národní divadlo, které sice
náleží zemi, ale které ve skutečnosti
je v rukou soukromé společnosti podnikatelské.
U té musí býti hlavním zřením,
aby repertoár, provedení i herecké obsazení
udržovala ve shodě se svým hospodářstvím
finančním. To je zajisté proti důstojnosti
divadla, jakého republika ke svým účelům
representačním potřebuje. U německého
divadla pak divadlo zemské odstrčeno vůbec
stranou, tak že se k sebe skromnějším
požadavkům representačním stalo nevhodným;
proto se k nim béře zásadně Nové
divadlo německé, jak se stalo při návštěvě
presidentově.
republice jakožto státu musí dále záležet
na tom, aby širokým vrstvám lidovým,
právě naše nejlepší a největší
divadlo bylo přístupnější nežli
dosud. Dnešní ceny míst jsou tak vysoké,
že opravdu jen zámožnější
část obecenstva může si dopřát
štěstí, aby si opatřila výhodnější
místa, na kterých je dobře vidět a
slyšet. Lidové obecenstvo je většinou
odsouzeno do oněch nejvyšších končin,
kde vidí výjevy jen v ptačí perspektivě
nebo kde se stran vidí docela jen zlomky jednotlivých
scén. Bývají sice v repertoáru představení
za ceny levnější, ale to bývají
zase představení odpolední, tedy položená
do doby, kdy lidové vrstvy jsou vázány svým
denním zaměstnáním. Jakousi nápravu
chtěla zemská správní komise zjednat
tím, že povolila Národnímu divadlu částku
100.000 K výslovně na představení
lidová, ale těch peněz užívá
se na př. také tak, že se o nedělích
pořádají tak zv. matinées, v poledních
hodinách; ukazuje. se i na tom, že Národní
divadlo, pokud je svěřeno soukromé společnosti,
ani při značné podpoře nemůže
lidových představení zařaďovat
do běžného repertoiru, nýbrž že
je musí klást zcela mimo, na čas, kdy se
jindy vůbec nehraje nebo málokdy. Mimo to soustava
předplatitelská bude vždycky vadit náležitému
rozvoji lidových představení v Národním
divadle.
K tomu přistupuje, že sociální pokrok
doby vyžaduje, aby životní podmínky dramatických
umělců u Národního divadla byly konečně
zřízeny aspoň ta, jako tomu jest u různého
úřednictva. Dramatičtí umělci,
kteří pracují v Národním divadle,
zasluhují, aby měli jistotu, že jejich platy
nebudou ztenčovány při každém
zevním ohrožení pokladny a že vůbec
nebudou závislé na rozpočtech a finanční
ochotě soukromé společnosti. To, co se umělcům
Národního divadla stalo v době válečné,
je něco tak smutného, že lze toho jen s lítostí
vzpomínat. Nejprve, po vypuknutí války, oznámena
členstvu nezbytnost výpovědi a prohlášeno,
že divadlo, vybudované a udržované nadšením
národa, bude zavřeno. Pak, když tehdejší
místodržitelství stálo na tom, aby se
pro zevní dojem vzhledem k nepřátelské
cizině nepřestalo hrát, nabídnuta
členům personálu mzda velmi nízká
od 3 - 10 K denně, s to ještě se sedmidenní
výpovědí. Teprve ponenáhlu, když
nával obecenstva zabezpečoval Společnosti
značnější zisky, stoupala snížená
mzda na původní předválečnou
gáži a r. 1917, kdy příjmy jiných
zaměstnanců všude zvyšovány o 100%
i více, dostalo se výkonným umělcům
Národního divadla prvního přídavku
válečného po 100 K měsíčně,
ovšem zároveň téměř zdvojnásobeny
ceny míst. Nedoplatky z prvých měsíců
válečných byly sice tou dobou hercům
vráceny, ale dlužno uvážiti, že zatím
peníze byly znehodnoceny. Je patrno, že takové
zmenšování gáží může
se opakovat při každé podobné příležitosti
a že umělci Národního divadla za správy
společností nejsou nikdy dosti chráněny
od obav existenčních.
Ještě hůře mají se věci
při výslužném herců z Národního
divadla. O toto výslužné je postaráno
toliko pensijními fondy, z nichž hlavní jest
"Pensijní fond členů Národního
divadla", založený r. 1863 drem Fr. Lad. Riegrem.
Členové divadla platí do něho 6% příspěvek
k každičkého svého příjmu
vypláceného divadelní pokladnou. Společnostní
správa divadelní nemá k němu jiné
povinnosti, nežli platit 4% z hrubého příjmu
z her, které jsou mimo předplacení - tedy
jen z menší části běžného
příjmu. Zemský výbor přispívá
do fonde pouhými 5000 K ročně. S tímto
fondem je spojen fond vdovský, udržovaný zase
výhradně účastnými členy,
tak že průměrný gážista
divadelní odvádí měsíčně
až 50 K na pensijní fondy, ročně 600
K. Fond tź. zv. "Náhradní", povolený
bývalou vládou, opatřuje se tím způsobem,
že obecenstvu ukládána do něho přirážka
na vstupenkách; břímě pensijního
stalo se také tu zase jen příčinnou,
aby vstupné divadelní bylo zdražováno.
Společnost, která má Národní
divadlo, neodvádí do Národního fondu
ani haléře. Výsledek všeho pensijního
zřízení je ten, že po pětadvacetileté
službě nejlepší umělci Národního
divadla mohou se dožít roční pense 3600
K, což je nejvyšší možný roční
plat pensistův. Fond i při tom obmezování
výdajů má stálé schodky a lze
si odtud vysvětlit, že umělci tak znamenití
a záslužní jako Šmaha, Hynek, Stropický
umírali v nedostatku, že Seifert, Sedláček,
Krössing, Chvalovský a j. jsou odsouzeni strádat.
Co říci však o členstvu, jehož
jediným útočištěm je "Podpůrný
a vdovský fond". Toto členstvo, v němž
jsou na př. i nejlepší členové
operního sboru, končí svou dráhu divadelní
ve šťastných případech mezi biletáři
a biletářkami divadelními, lidmi beroucími
jakýsi plat z milosti. (Herectvo podalo o tom memorandum
ministerstvu školství a národní osvěty
a žádalo, aby byla divadla postátněna.)
Dlužno poukázat rovněž na to, že
herectvo, jež tak nedostatečně placeno a o
jehož budoucnost je tak málo postaráno, nemá
dosud žádné účasti ve správě
divadelní. Volba repertoáru, jeho postup, rozdílení
úloh, přijímání nových
členů, vše děje se bez jeho poradního
hlasu. Nemá vůbec ve správě divadla
účasti ani zastání.
Běží mimo to o naši tvorbu dramatickou
a operní. Kterákoli společnost nebo kterékoli
družstvo, jež dostane divadlo ve svou zprávu,
přihlíží u každé nové
práce, kterou přijímá, především
také k její hodnotě pokladniční,
k tomu, jaká naděje pokladního zisku z ní
plyne či neplyne tvůrčí myšlenka,
původnost, síla, to vše může rozhodovat,
neobyčejnost myšlenky, tvůrčí
odvaha pokusná stávají se přímo
překážkou, o kterou se přijetí
díla, aby bylo na divadle provedeno, rozbíjí.
Příklady několikráte veřejně
probírané jsou známy dostatečně.
Úzkostlivost soukromého podnikatele lze si vysvětliti,
ale rovněž je patrno, že se za ní naší
domácí tvorbě dramatické a operní
nemůže dařit tak, aby to bylo vzpruhou pro
původní a smělou tvořivost.
Bylo by lze vzpomenouti ještě mnohých a mnohých
chyb, jež se správ družstevních a společnostních
vyvíjejí: protekční soustava, nadržování
příslušníkům elitních
vrstev společenských, kulturní vlažnost
a netečnost, malá všímavost ke všelikým
proudům pokrokovým a reformním. Kolem divadla
rodil se nový svět s novými řády
a divadlo o tom nevědělo, vyhledávalo stále
se zálibou jen kusy starých názorů
a způsobu, míjelo tvorbu řešenou novými
myšlenkami a novými touhami.
Aby však Národní divadlo jakožto zemské
mohlo řádně plnit svůj úkol
národní, sociální a umělecký,
musí mít k své práci nezbytně
budovy dvě, operní a činoherní. To
je od let obecně uznáváno a dokazováno.
V jediném divadle oba ty druhy se tísní,
překážejí si vespolek, utlačují
se tak, jež se nemůže však s dostatek zaměstnat,
aby své síly skutečně projevilo. Zkoušky
k jednotlivým představením nemohou se konat
v tom počtu, ve kterém by toho věc žádala,
hraje se často po jediné zkoušce jevištní,
ano, stává se, že se musí premiéra
obejít bez ní, a umělecká úroveň
provedení tak rok od roku klesá, místo aby
ve shodě se scénickými pokroky zahraničním
stoupala; hercům, kteří jsou stíháni
kritikou, odnímá se tím všecka pravá
chuť k práci. Divadlo, opatřené jedinou
budovou, Nemůže arci také již proto učinit
zadost veškerým požadavkům původní
tvorby domácí ani svým povinnostem k dramatické
tvorbě světové. Jsouc nuceno přidržet
se nejskromnějšího výběru, může
podávat jen repertoár chudý, odříkat
se všech podniků, jež předpokládají
rozsáhlejší přípravy, omílat
znovu a znovu staré obehrané kusy, pomíjet
a odmítat značné číslo vynikajících
děl českých i cizích. S tou dvojitostí
divadla souvisí z valné části také
zvyšování vstupného: náklad na
dvojí těleso výkonné je tak ohromný,
že se tím ceny míst vlastně už
samy sebou zdvojnásobují. Na ceny lidové
nelze při tom prostě pomysliti. Proto je životní
podmínkou pro činnost Národního divadla
jakožto divadla zemského, aby mu byla vystavěna
druhá velká moderní budova divadelní,
a nežli k tomu dojde, aby zatím mohlo užívat
druhého divadla zemského.
Toto druhé divadlo zemské, vyhrazené teprve
od května r. 1882 hrám výlučně
německým, stalo se zřízením
Nového divadla německého pouhou budovou pobočnou
a výpomocnou, klesalo ponenáhlu ve svém významu
a není tomu dávno, kdy se ho užívalo
hlavně jen k účelům kinematografickým.
Správa Nového divadla německého dává
v něm hráti třikrát, čtyřikrát
týdně, toliko aby si tím udržovala zemský
příspěvek roční, a není
v repertoáru nikterak vyběravá, připouští
na jeviště zemského divadla věci tak
nízké úrovně jako Modrou myšku.
Nelze tedy tvrdit, že by toto zemské divadlo v německých
rukou bylo zemi k ozdobě, spíše naopak. A jisto
jest, že pro německou tvorbu dramatickou i pro rozkvět
německého herectví stalo se dnes již
zbytečným. Stačí, bude-li Novému
divadlu německému dále vyplácen příspěvek,
určený dnes Německému divadlu zemskému.
Z těchto všech důvodů tedy podepsaní
podávají tento
České zemské a Národní divadlo
v Praze, jakož i německé zemské divadlo
jsou ústavy státní a přejímají
se do státní správy.
Vláda se zmocňuje:
a) aby dosavadní smlouvy nájemné s podnikateli
obou divadel prohlásila za zrušené;
b) aby německé zemské divadlo přeměnila
v divadlo české k účelům činoherním;
c) aby personál českého zemského a
Národního divadla převzala do služeb
státních;
d) aby upravila způsob státní správy
v obou divadlech;
e) aby do rozpočtu zařadila příslušnou
položku na přestavbu dosavadního německého
divadla zemského a na udržování i provozování
obou divadel.
Ministru školství a národní osvěty
a ministru financí se ukládá, aby provedli
tento zákon.
Zákon tento nabývá účinnosti
vyhlášením.
Osnova budiž přikázána výborům
kulturnímu a právnímu.