Podle usnesení Národního shromáždění
se nařizuje:
Katastrální obce Juliánov, Židenice,
Husovice, Maloměřice, Obřany, Královo
Pole, Medlánky, Řečkovice, Žabovřesky,
Komín, Kamenný Mlýn, Jundrov, Kohoutovice,
Bohonice, Lískovec, Horní Heršpice, Komárov,
Černovice, Slatina, Dolní Heršpice, Přízřenice
a Vejvanovice, s celým svým katastrálním
obvodem slučují se se zemským hlavním
městem Brnem, přestávají býti
obcemi o sobě a tvoří jedinou obec, pro kterou
platí obecní řád zemského hlavního
města Brna.
Městské zastupitelstvo zemského hlavního
města Brna čítá devadesát členů
a volí se dle řádu volení v obcích
republiky československé (zákon ze dne 31.
ledna 1919, č. 75. sbírka zákonů a
nařízení).
Pro první volby, které se dle tohoto zákona
již společně pro všecky obce v §
1. jmenované konati budou, sčítá se
nepřetržitý souvislý pobyt v obcích
v § 1. jmenovaných, pokud jde o podmínku práva
volebního a volitelnosti, jako by šlo o pobyt v obci
jediné.
Vedením voleb pro všecky obce pověřuje
se vládní komisař města Brna za spolupůsobení
obecních úřadů ostatních obcí
shora jmenovaných.
Dohlédacím úřadem pro konání
voleb dle § 2. jest zemská správa politická.
Jednotné vedení přípravných
prací volebních vznáší se na
ústřední komisi místní, jejíchž
šest členů a tolikéž náhradníků
jmenuje zemská správa politická přihlížejíc
k § 12. řádu volení v obcích.
Návrhy na jmenování členů po
př. náhradníků a důvěrníků,
podati mohou jak strany politické organisované v
čas podané žádostí, tak každá
skupina nejméně 100 osob, vyhovujících
podmínkám práva volebního; navržen
býti může každý, kdo týmž
podmínkám vyhovuje.
Náhradníci, pokud nezastupují členy
a mají právo hlasovací, mohou se zúčastniti
schůzí komise s hlasem poradním, není-li
strana, která je navrhla, v komisi zastoupena.
Za strany, na které nedostalo se zastoupení ani
náhradníkem, budiž povoláno do komise
po jednom důvěrníkovi, který má
právo účastniti se schůzí s
hlasem poradním.
Každá strana má vedle člena, náhradníka
nebo důvěrníka býti zastoupena dalším
náhradníkem nebo důvěrníkem,
který zastupuje nepřítomného člena,
náhradníka nebo důvěrníka.
K tomu účelu nechť strany ve lhůtě
stanovené v § 12. řádu volení
navrhnou nejméně po dvou zástupcích
z nichž pak členové komise, po případě
náhradníci a důvěrníci budou
vybráni.
Které strany mají býti zastoupeny v komisi
cleny a které náhradníky, určí
se losem; k losování pozváni buďte zmocněnci
stran.
Stejným způsobem zřízena bude ústřední
komise volební zejména pro konečné
sčítání hlasů.
Místní komise zřízené dle §
12. řádu volení pro jednotlivé obvody,
a komise volební, zřízené dle §
32. řádu volení pro jednotlivé místnosti
volební, jsou též sedmičlenné.
Jinak i pro komise v tomto §u zmíněné
platí ustanovení 2. až 7. odstavce předcházejícího
paragrafu.
K platnosti volby starostovy třeba jest potvrzení
presidenta republiky dle návrhu vlády.
Veškeré jmění a statek ústavy
a fondy, práva a povinností obcí, které
se s hlavním městem Brnem slučují,
přecházejí na tuto obec.
Obecní dávky a poplatky budou se vybírati
v obcích dle v § 1. zmíněných
i po sloučení nadále dle dosavadní
výměry tak dlouho, pokud na základě
usnesení zastupitelstva nově zvoleného nebudou
jinak upraveny.
Též přirážky obecní k daním
státním mohou býti dle usnesení obecního
zastupitelstva a za schválení příslušných
vyšších úřadů vybírány
v jednotlivých částech města dosud
samostatných na dále nestejnou měrou.
Okresní silnice v území obcí v §u
1. jmenovaných přecházejí do vlastnictví
a správy města Brna. Město Brno bude povinno
nahraditi silničnímu výboru okresu brněnského
část dluhů, o kterou se vzájemně
dohodnou. Kdyby k dohodě nedošlo, rozhodne zemský
výbor, vezma za základ délku okresních
silnic.
Daň domovní v jednotlivých částech
města dosud samostatných bude se až do další
zákonné úpravy vybírati ve smyslu
zákona ze dne 10. srpna 1905, č. 134. ř.
z, dosavadní výměrou,
Ke sloučení dalších obcí s hlavním
městem Brnem přímo sousedících
bude příště potřebí toliko
souhlasného usnesení jejich zastupitelstev učiněného
za přítomnosti tří čtvrtin
jejich členů a usnesením zastupitelstva hlavního
města Brna jež se stane stejnou většinou.
Provede se nařízením ministerstva vnitra
ve shodě s ministry financí a spravedlnosti.
Úprava obecních dávek, poměr k okresu
silničnímu, z něhož se obec vyloučí,
a úprava daně domovní bude se říditi
obdobně dle zásad v tomto zákoně použitých.
Dokud nebude jinak nařízeno, pozemkové knihy
pro připojené obce v §u 1. jmenované
budou vedeny jako dosud u okresního soudu Brno-okolí.
Zákon tento nabude účinnosti dnem vyhlášení.
Provedením jeho pověřuje se ministr vnitra
v dohodě s ministrem financí a s ostatními
zúčastněnými ministry.
Utvoření Velikého Brna jest nejvýše
nutno. Nynější Brno leží na ploše
1816 hektarů hustě zastavěné, tak
že další stavění na téže
ploše není možno již ze zdravotních
důvodů. Třeba tudíž k Brnu připojiti
obce sousední, a to především obce nejbližší:
města Husovice a Královo Pole, obce Žabovřesky,
Komárov, Židenice a Juliánov, částečně
Jundrov, Kamenný Mlýn a Lískovec. Jsou zde
ulice, jež patří dílem k Brnu, dílem
k obcím sousedním. Jmenované obce požívají
různých výhod velikého města,
nenesou však velkoměstských břemen,
jež nese výhradně obyvatelstvo brněnské.
Sloučení těchto obcí s Brnem a upravení
poměrů v nich dle týchž zásad
by učinilo přítrž mnohým nedostatkům
též na poli zdravotnictví a veřejné
bezpečnosti.
Předměstí dotčená jsou velmi
hustě obydlena a zastavěna a neposkytují
k účelům stavebním dosti ploch, jichž
potřebuje veliké město ku zdárnému
vývoji, pokud běží o moderní
techniku stavební.
Třeba tudíž dosti volné plochy Velikému
Brnu by bylo lze utvořiti zvláštní pásma
ku zastavění jak volnému, tak uzavřenému
pro menší domy obytné, ku promenádám
a k účelům zotavení. Proto jest nutno
sloučiti s Brnem další obce: Maloměřice,
Obřany, Řečkovice, Medlánky, Komín,
Kohoutovice, Bohonice, Horní Heršpice, Černovice
a Slatinu. Tím by se Brno více než 5krát
zvětšilo (na plochu 10.147 ha).
O účelnosti rozšíření
města v tomto rozsahu byla vládním komisařem
města Brna vyžádána dobrá zdání
od vynikajících inženýrů od zemského
výboru, od zemského finančního ředitelství,
od vrchního zemského soudu, od okresního
výboru silničního atd. Tato dobrá
zdání jsou ve své podstatě vesměs
pro sloučení.
Doporučují sloučiti s Brnem též
Dolní Heršpice, Vejvanovice a Přízřenice.
Území toto, jímž probíhají
četné koleje železniční a jímž
protékají Švarcava a Svitava, hodí se
ku zřízení průmyslových podniků,
ku zřízení moderního nádraží
ústředního atd.
Doporučuje se proto, aby zákon o sloučení
upraven byl částečně též
jakožto zákon rámcový, by mohlo město
Brno dle potřeby a poměrů některé
další obce připojiti.
S 19 dotčenými předměstími
o sloučení se již vyjednávalo. Až
na obec Komín, jež hodlala se rozhodnouti, až
zevrubně prohlédne inventář jmění
města Brna, souhlasily všechny obce se sloučením,
neprojevivše přání, jež by nebyla
již zahrnuta v samém pojmu sloučení.
Oprávněná tato přání
by bylo postupně plniti, a to souhlasně s rozvojem
Velikého Brna, tak zejména: bylo by vystavěti
dále městskou dráhu, opatřiti obce
plynem, elektřinou, vodou pitnou i užitkovou, zříditi
ulice atd.; vše to by ovšem vyžadovalo velkého
nákladu. Veliká část tohoto nákladu
by byla věnována na podniky, jež přinášejí
užitek: na městskou dráhu, zavedení
plynu, opatření elektrického proudu atd.
Bude-li se přihlížeti i k ostatním přáním
poznenáhlu, nebude Veliké Brno přes to zatíženo
způsobem nesnesitelným, vždyť i dnes pečuje
obyvatelstvo brněnské o krytí výloh
na vodu, aniž to zvláště těžce
nese.
Zvláště by bylo vytknouti přání
těch předměstských obcí, ve
kterých jest dosud daň domovní třídní
a v nichž má býti zavedena po sloučení
daň domovní činžovní.
Zástupci těchto předměstí vyslovili
přání, by nastal přechod od domovní
daně třídní k činžovní
poznenáhla v době od 27 do 30 let (dle zákona
ze dne 10. srpna 1905, č. 134 ř. z., vydaného
pro obce sloučené r. 1904 s Vídní).
Z odborných vyjádření shora povšechně
zmíněných budiž podrobněji uvedeno:
Prof. ing. Vladimír List
pro sloučení. Rozšíření
elektrických drah, zařízení elektrických
sítí do obcí, velkoplynárna - všechno
k užitku obcí.
Vrch. stav. rada ing. Karásek
doporučuje sloučení ze stanoviska technicko-stavebního.
Zem. vrch. stav. rada Matěj
pokládá zavedení vody, elektr. energie spolu
s vybudováním elektr. drah jen za zvýšení
rentability podniků.
Ing. Vladislav Rybka
pokládá připojení obcí za nejvýše
nutné; nynější Brno příliš
hustě zastavěno; doporučuje se volnější
způsob zastavění. Zejména připojení
Bohonic umožňuje rozšíření
ústředního hřbitova a infekční
nemocnice na Červeném Kopci. Připojením
obcí bude zamezena pustá spekulace pozemkových
a stavebních podnikatelův.
Prof. ing. Vinc. Hlavinka
Náklad na kanalisaci a zásobení vodou bude
činiti 136,000.000 K. U vodovodu pro Veliké Brno
může tomu býti právě tak, jako
u nového vodovodu v řezové, kde se veškerá
vydání vodárenského zařízení
hradí poplatkem z nájemného.
Okresní finanční ředitelství
v Brně, fin. rada Jan Olžbut:
Rozšíření čáry daně
potravní na území obcí předměstských
nemělo by na příjmy obce brněnské
z potravní daně na čáře, již
obec ta vybírá jakožto nájemce, a z
přirážky k potravní dani valného
vlivu, vybírání by se nevyplácelo
(výlohy režijní příliš veliké,
rozšíření prohlídky by bylo nutné;
běží o obce venkovské, které
většinu předmětů podléhajících
daní potravní samy produkují a tudíž
by nemohly dani té býti podrobeny). Potravní
daň jest vůbec zastaralá a bude asi podstatně
změněna, až nastanou pravidelné poměry.
Městský stavební ředitel Dr. Kellner
doporučuje sloučení především
z důvodů zdravotních. Jednotné řešení
otázek, týkajících se různých
investic (na př. opatření pitné vody,
kanalisace), doporučuje se jíž z důvodů
úsporných: pro všechny obce dohromady menší
výlohy. Opatření obcí elektrickou
sílou a zařízení elektrického
světla nebude působiti nejmenších obtíží;
novou plynárnu musilo by Brno zříditi za
každých okolností, ježto stará
nestačí.
Zemské finanční ředitelství
(vyjádření z 11. ledna 1919, č. 48/1
p. p.) v Brně nemá se stanoviska katastru daně
pozemkové námitek.
Finanční referát v Brně (fin. tajemník
Čeněk Spiruta vyjádření z 9.
ledna 1919) nemá námitek proti tomu, aby se přechodná
ustanovení pro ukládání daně
domovní dle zák. z 10. srpna 1905, č. 134
ř. z. použila také pro připojení
okolních obcí k Brnu.
Zemský výbor v Brně dle dopisu ze dne 16.
ledna 1919, č. 1302 sloučení doporučuje.
Okresní správa politická v Brně dopisem
z 29. ledna 1919. č. 1.721/2 sděluje, že nečiní
námitek.
Mor.-slezský vrchní soud zemský, dle přípisu
ze dne 21. ledna 1919, nevidí překážek.
Silniční výbor okresu Brněnského,
dle dopisu z 11. února 1919, č. 14, nečiní
překážek, vyhražuje si však rozhodnutí,
týkající se převzetí částí
okresních silnic a s těmito nesouvisejících
břemen.
Němečtí členové Brněnské
městské správní komise jsou toho času
proti sloučení nejen z důvodů formálních,
nýbrž pokládajíce věc ještě
za nezralou a považovali by sloučení na základě
materiálu, který jest prozatím po ruce, za
přenáhlení (8 podpisů).
Schůze poradního sboru vládního komisaře
Petra Ehrenfelda schválila (dne 3. února 1919) návrh
na připojení obcí (též Dolní
Heršpic, Vejvanovic a Přízřenic); návrh
přijat většinou hlasů.
K jednotlivým ustanovením vlád osnovy, pokud
odůvodnění jejich neplyne již ze všeobecné
části této důvodové zprávy,
dlužno uvésti.
Ustanovení o konání voleb přejata
v podstatě z vládní osnovy zákona
o konání obecních voleb ve Velké Praze,
předložené Národnímu shromáždění
pod číslem tisku 719; ustanovení o místních
výborech však na přání zástupců
města Brna zde vypuštěna.
Počet členů zastupitelstva stanoven dle požadavku
zástupců obce brněnské na devadesát,
hledíc k tomu, že v Brně, jak zmíněno,
místní výbory pro jednotlivé části
města zřizovati se nemají.
Ustanovení §§ 8. až 10. upravena dle dosavadních
zákonů o připojení sousedních
obcí ku Praze po případě dle osnovy
v té věci připravené.
Ustanovení § 11. o vyměřování
daně domovní pojato dle požadavků brněnských
předměstí shora zmíněného;
citovaný zákon z r. 1905, týkající
se obcí připojených k Vídni r. 1904,
stanoví, že daň domovní, činžovní
i třídní má se vyměřovati
po sedm let po sloučení dosavadní výměrou
a teprve potom postupně se zvyšuje, v návrhu
zde předloženém předpokládá
se, že do sedmi let dojde ku všeobecné nové
úpravě daně domovní, takže pro
pozdější přechodnou dobu není
třeba úpravy. Připomíná se,
že zákonů ze dne 21. července 1902,
č. 165 ř. z., a ze dne 21. srpna 1908, č.
188 ř. z., týkajících se Prahy, nemůže
býti zde použito, poněvadž v nich není
zmínky o dani třídní.
Další postup celé akce slučovací
má býti dle přání zástupců
obce brněnské ten, že nově zvolené
zastupitelstvo ujme se předem správy města
Brna, kdežto pro ostatní obce s Brnem spojené,
ustanoveny budou dle potřeby správní komise,
které budou míti za úkol v mezích
rozpočtů jednotlivých obcí za rok
1919 vésti správu každé obce tak dlouho,
dokud ji nepřevezme ústřední zastupitelstvo
dle tohoto zákona nově zvolené, nejdéle
však do 1. ledna 1920, tak aby nejdéle tímto
dnem správu celého území Velkého
Brna převzalo nové zastupitelstvo.
Ministerstvo spravedlnosti hodlá, upravujíc knihovní
zákon a zákon o soudní příslušnosti,
navrhnouti, aby vedením pozemkových knih pověřeny
byly okresní soudy, a až do rozhodnutí této
otázky nedoporučuje se pozemkové knihy pro
připojené obce přenésti na krajský
soud, jak by to vyžadoval § 118 j. n.
Návrh budiž přikázán výboru
ústavnímu se lhůtou 24 hodin.