Ke krytí nákladů na provádění
nouzových prací v Praze povoluje se:
a) na zemní práce a zahradní úpravu
na pozemcích bývalých lomů Strahovských
tři pětiny skutečného nákladu,
nejvýše 1,200.000 K.
b) na stavbu silnice z Holešovic do Bubenče tři
pětiny skutečného nákladu, nejvýše
však 1,500.000 K.
c) na dlažební práce tři pětiny
skutečného nákladu, nejvýše však
600.000 K.
d) na práce kanalisační a sice rušení
staré sítě stokové, výstavbu
výpustě č. 28, stavbu sběrače
č. 2 a stoky v ulici Nádražní tři
pětiny skutečného nákladu, nejvýše
však 791.400 K.
e) na stavbu malostranského nábřeží
tři pětiny nákladu, nejvýše však
87.000 K.
f) na práce vodárenské a sice stavbu přečerpací
stanice u Brusky a dvou vodojemů na Andělce tři
pětiny nákladu, nejvýše však 4,900.737
K 60 h.
Veškeré tyto stavby buďtež zadány
na základě veřejného nabídkového
řízení.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministerstvu veřejných prací.
Zákon ten nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Po stránce formální budiž návrh
ten přikázán technickému výboru
k okamžitému projednání.
Správní rada hlavního města Prahy
předložila ministerstvu veřejných prací
přiloženým podáním ze dne 25.
února 1919 čís. j. 666-Fin. projekty a rozpočty
na nouzové stavby, pro které se žádostí
ze dne 29. ledna 1919 č. 295-Fin. podanou ministerstvu
financí domáhá udělení státní
subvence, bez níž by provedení těchto
naléhavých nouzových staveb bylo naprosto
nemožné.
Tyto projekty byly dle jich druhu prozkoumány jednotlivými
zdejšími odbory, které o nich podaly následující
posudky a návrhy.
Vyjádřeni odboru pro stavby silniční
a mostní
o nouzových stavbách hlavního města
Prahy spadajících do oboru jeho působnosti
a označených žádostí písmeny:
a, b, d, h, ch, g.
ad a) Zemní práce a zahradní úprava
na pozemcích bývalých lomů strahovských.
Vlastní zemní práce (výkop a násyp 343.400 m3 á 5 K) a zahradní úpravy rozpočteny jsou na 1,800.000 K
stavba příjezdní silnice na 200.000 K
celkem 2,000.000 K
Podrobné plány a rozpočty předloženy
nebyly, jest však v žádosti uvedeno, že
kubatura zemních prací byla stanovena podle podrobného
projektu, jenž byl již vypracován.
S výhradou pozdějšího přezkoušení
tohoto projektu lze subvenci uděliti, což se doporučuje
tím spíše, ježto se jedná hlavně
o zemní práce, které mohou býti ihned
zahájeny a poskytnou vhodné zaměstnání
značnému počtu nezaměstnaného
dělnictva.
ad b) Stavba silnice z Holešovic do Bubenče.
Projekt vypracován je pečlivě a může
sloužiti za podklad provádění. Stavbou
touto doplní se velmi výhodně stávající
komunikace, jež končí nyní u východu
z Královské Obory a zaměstná se při
provádění značný počet
dělnictva při zemních pracích, lámání
kamene, tlučení štěrku a pod.
Prozatím celkový náklad odhadnouti jak následuje:
Vlastní stavba jak (v předu uvedeno) 1,620.000 K
Výkup pozemků dle odhadu z roku 1912 75.234 K,
zvýší se asi o 880.000 K
celkem tudíž asi 2,500.000 K
ad d) Letenský průkop neb tunel.
Otázka Letenského průkopu nebo tunelu nebyla
dosud definitivně rozřešena ani technickými
odborníky ani správní radou města
Prahy; doporučuje se tudíž, aby jednání
a rozhodnutí o udělení státní
subvence bylo odloženo, pokud nebude zásadně
usneseno o způsobu zřízení této
komunikace tak, že by se mohlo počíti aspoň
se zemními pracemi. Nebylo-li by takové rozhodnutí
v brzku možno, nemohlo by se počítati s Letenským
průkopem jako s prací nouzovou.
ad h) Dlažební práce.
Některé z těchto dlažebních prací
nejsou naléhavé a také jich provádění
bude vaditi nedostatek stavebních hmot, hlavně žulových
kostek a chodníkových dlaždiček.
Pražská obec nechať tudíž ještě
sem oznámí, které z navržených
prací dlaždičských pokládá
za nutné a dále, které skutečně
bude moci v letošním roce prováděti.
Prozatím lze počítati s tím, že
se provedou pouze práce nejnutnější,
jež by hlavně přispěly k odvrácení
nezaměstnanosti dlaždičů.
Za základ pro vyměření státní
subvence mohla by býti vzata částka as poloviční,
to jest 1,000.000 K
ad ch) Nová komunikace z ulice Jelení v Praze-IV.
a ostatní silniční práce.
Dle zprávy města Prahy bylo s pracemi těmito
již započato. Jaký jest rozsah a finanční
náklad všech těchto prací, není
však ze spisu patrno i mělo by rozhodnutí o
eventuelním poskytnutí státní subvence
býti odročeno do té doby, až správní
rada hlavního měst a Prahy předloží
aspoň generelní projekty nebo výkazy o postupu
prací a o stavebních výlohách.
Vzhledem k výše uvedenému bylo by žádosti
obce pražské vyhověti prozatím jen,
pokud se týče nouzových prací uvedených
sub. a, b, h.
Za základ pro vyměření státní
subvence mohly by býti vzaty zatím tyto obnosy:
ad a) 2,000.000 K
ad b) 2,500.000 K
ad h) 1,000.000 K
celkem 5,500.000 K
Vyjádření odboru vodohospodářského
o nouzových stavbách hlavního města
Prahy spadajících do oboru jeho působnosti
o označených v žádosti písmeny:
c, e, f.
ad c) Jsou to především práce kanalisační
a sice:
rušení staré sítě stokové | 84.000 K | |
výstavba výpustě č. 28 | 600.000 K | |
stavba sběrače č. 2a | 500.000 K | |
a stoky v ulici Nádražní a přilehl. nákl | 135.000 K | |
tedy | 1,319.000 K |
ad e) Dále projekt týkající se stavby
malostranského nábřeží nákl
145.000 K
ad f) a konečně projekty vodárenské
a to na stavbu přečerpací stanice u Brusky
a dvou vodojemů na "Andělce" úhrnným
nákl 8,167.896 K
Celkový náklad na tyto práce obnáší
tudíž obnos 9,63 1.896 K
Veškeré projekty podávají jasný
přehled o rozsahu zamýšlených prací
a jsou rozpočty rádně doloženy. Vzhledem
ku všeobecné prospěšnosti a možnosti
zaměstnání velikého počtu nekvalifikovaného
dělnictva, lze provádění těchto
staveb jako prací nouzových odporučiti a
navrhuje se udělení přiměřené
subvence.
Naléhavost provádění těchto
staveb v nynější době odůvodňuje
se následovně:
Rušení staré sítě stokové
děje se především z důvodů
zdravotních a bezpečnostních. Na mnohých
místech tvoří staré stoky otevřené
latriny, které pro nedostatek káranské vody
nedají se proplachovati, vniká do nich svítiplyn,
který vybuchuje atd.
Výpusť stoková staví se proto, že
nový výpočet kanalisační sítě
toho naléhavě vyžaduje. Má odstraniti
krajně nepříznivé závady, jako
záplavy pozemků a budov na Václavském
náměstí a přilehlých částí
při větších lijácích se
opětující.
Do sběrače II A mají zaúsťovati
veškeré stoky kolem Čertovky, což má
hlavně dnes veliký význam, kdy odvodňované
pozemky jsou značně vojskem obsazeny.
Kanalisace v Praze-VII v Nádražní ulici provádí
se hlavně za účelem k odvodnění
státní dráhy a jedná se o tomto projektu
již 21 let.
Část malostranského nábřeží,
které se má nyní prováděti
jako nouzová stavba, tvoří jen malou součást
podobných staveb nábřežních,
které doposud byly stavěny ze státních
subvencí.
Čerpací stanice u Brusky a vodojemy na "Andělce"
zásobují Hradčany a Letnou, jakož i
výše položené části města.
Měly se stavěti již před válkou,
nyní ale zřízení jejich jeví
se neodkladným, poněvadž tyto části
města jsou obsazeny četným vojskem a trpí
krajním nedostatkem vody.