Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 793.

Odpověď

ministra vnitra na dotaz člena Národního shromáždění J. V. Hroudy a soudruhů (čís. tisku 630) o zasáhnutí do kompetence sborů samosprávných.

Věc, které se dotaz týká, měla podle spisu ministerstva vnitra tento průběh:

Podáním ze dne 22. listopadu 1918 č. j. 7004 os. pres. oznámila správní rada hlavního města Prahy ministerstvu, že obce sousední, jež v dozírné době mají býti spojeny s Prahou v jednu společnou obec, upravují v posledním čase překotně služební požitky svých úředníků, namnoze daleko příznivějším způsobem, než upraveny jsou platy zaměstnanců obce pražské. Důsledky úprav těch po připojení ku Praze jsou zřejmy. Zaměstnanci obcí sousedních, o nichž nemožno tvrditi, že by obecní agenda jejich byla obtížnější, než úřední práce obce pražské, požívali by po připojení větších výhod služebních než zaměstnanci obce pražské a bylo by nutno spletité poměry zdlouhavým a velice nákladným způsobem znovu upravovati, aby proveden byl nutný úřední soulad.

Rada městská pokládá definitivní úpravy platové v nynějších neurovnaných poměrech hospodářských za nevhodné a povážlivé, a žádá, aby ministerstvo učinilo jako nejvyšší úřad dohlédací opatření, aby platové poměry v zúčastněných obcích sousedních zůstaly beze změny až do definitivního připojení obcí těch k obci pražské.

Dalším podáním ze dne 6. prosince 1918 č. j. 7150 os. praes. opětovala obec pražská tuto žádost poukazujíc, že přiznala na př. obec vinohradská úředníkům z příčin válečných i vyšší třídy hodnostní incl. V. třídy státních úředníků a jiná trvalá zlepšení platová, která u obce pražské zavedena nejsou a také v nynější přechodné době válečné zavedena býti nemohou, a žádala proto, aby veškeré úpravy platové v obcích předměstských, které v době blízké budou připojeny ku Praze, pokud od postupových a platových pravidel obce pražské se uchylují, byly zákonem prohlášeny za neplatné.

Stejná žádost obšírněji odůvodněná a přesněji formulovaná přednesena podáním ze dne 8. ledna 1919 č. j. 102 os. praes., jež poukazuje na to, že obec smíchovská upravila podle oznámení ze dne 4. ledna 1919 č. 35156 služební požitky svého úřednictva způsobem daleko příznivějším, než postupovými pravidly, zavedenými pro úřednictvo obce pražské je dovoleno. Podle usnesení obecního výboru smíchovského ze dne 30. prosince 1918 postoupí na příklad definitivní úředníci do nejbližší vyšší třídy, v níž se jim započítá pro určení stupně a příštího postupu tolik služebních let, kolik odpovídá nynějšímu jejich stupni ve třídě dosavadní s tím omezením, že tímto započtením nebude nejbližší třída překročena. Úředníkům nižších hodnostních tříd nežli VIII. připočítají se kromě toho do postupu ještě dvě léta a těm z nich, kdož nastoupili úřad za války, jeden rok. Proto otvírá se úředníkům konceptním a technickým s plnou kvalifikací postup do třídy VI., nebo i V., v níž se zřizují 3 stupně s platem 10.000 K, 12.000 K a 14.000 K, každý se služební dobou pěti let. Pro tutéž kategorii úřednictva stanoví se ve třídě VII. služební doba šesti let, z nichž čtyři připadají na stupeň čtvrtý a dvě na stupeň třetí.

V podání uvádí se dále, že obec smíchovská jest jako všecky ostatní obce sousední před připojením k obci pražské. Úprava povolená tamnímu úřednictvu jest tudíž na vrub obce pražské, a nikoliv smíchovské neboť i to, co nyní přímo z důchodů obce' smíchovské na zvýšené požitky úřednictva a zaměstnanců obce té se vydá, jde na vrub výpůjček této obce, a tedy na vrub příští Prahy.

Postup, jejž obec smíchovská, a souhlasně s ní obec vinohradská, karlínská a vršovická ve věci úprav platův úřednických zahájily, nemůže býti lhostejný Praze a budoucímu jejímu hospodářství.

Tato stránka finanční však není jedinou věcí, o níž by se jednati mělo. Daleko povážlivější jsou důsledky organisační v budoucí Velké Praze, do jejichž služeb přejíti mají úředníci různé kvalifikace, s platy neporovnatelně výhodnějšími, než zavedeny jsou a než se zřetelem k financím zavedeny býti mohou pro zaměstnance obce pražské.

Ve věci té musí býti zjednán pořádek.

Podání končí se pak žádostí, aby do chystané předlohy zákona o spojení obcí sousedních s obcí pražskou pojato bylo ustanovení, podle něhož obec pražská přejímá od obcí sousedních zaměstnance jen nanejvýš s těmi požitky, které by jim podle příslušných pravidel, pro obecní zaměstnance pražské zavedených, náležely, když byli zaměstnanci ti od počátku zaměstnání svého u obce pražské, a aby správné toto stanovisko bylo všem sousedním obcím oznámeno s dodatkem, aby o něm veškeré své zaměstnance za potvrzení vyrozuměly.

Výnosem ministerstva vnitra ze dne 18. ledna 1919 čís. 1492 byla požádána zemská správa oolitická v Praze, aby upozornila obce, které mají býti pojaty do Velké Prahy, že v zákoně o utvoření Velké Praky bude možno otázku tuto řešiti způsobem jednotným pro celý obvod velkopražský, při čemž přirozeně se bude hleděti především k poměrům obce Pražské.

Dlužno dodati, že po tomto vyřízení také praesidium ministerské rady podáním ze dne 27. ledna 1919 čís. 1628 postoupilo žádost obce pražské, shodnou se žádostí posléze uvedenou, ministerstvu vnitra ku případnému opatření, ministerstvo financí pak podáním ze dne 2. února 1919 čís. 1164 pres. dalo ministerstvu vnitra věděti, že sdílí úplně obavy obcí pražskou vyslovené, ponechává však ministerstvu vnitra rozhodnouti o dalším postupu v této věci.

Konečně obrátila se ve věci této Jednota českých úředníků samosprávných na ministerstvo vnitra podáním ze dne 8. března 1919, jež ve věci shoduje se s dotazem vpředu řečeným.

Z vylíčeného stavu věci, zvláště z doslovu ministerského výnosu ze dne 18. ledna 1919 čís. 1492, jest patrno, že tento výnos ministerstva vnitra ani obsahem ani formou nevybočuje ze zákonných mezí příslušnosti ministerstva vnitra. Ministerstvo vnitra neosobovalo si v něm práva, zastaviti ve výkonu státního práva dohlédacího - kteréhožto výkonu obec pražská prvním podáním se dovolávala - usnesení obcí předměstských obcí pražskou vytýkaná, nýbrž jen dalo upozorniti obce na budoucí zákonnou úpravu otázky úřednické, která podle povahy věci k požadavkům obce pražské musí míti především zření. Činíc toto upozornění ministerstvo vnitra, kterému bude vypracovati příslušné zákonné osnovy - jak za to mám - vykonalo jen svou povinnost, jsouc daleko nějaké jednostrannosti v neprospěch úřednictva. Ministerstvu vnitra šlo jen o to, aby zamezeno bylo pro futuro všecko, co by jakkoli mohlo znesnadniti, resp. oddálit, uskutečnění Velké Prahy. Hledělo při tom nestranně pouze k zájmu budoucí Velké Prahy samé, která zajisté první ze svých úkolů bude spatřovati ve snaze, upraviti poměry všeho svého úřednictva na podkladě jednotném a všecky interesenty uspokojujícím.

Z vylíčeného stavu věci jest patrno, že ministerstvo vnitra naprosto nezasáhlo do zákonné kompetence samosprávných sborův a není tedy ani příčiny, činiti nějaká opatření k tomu konci, aby podobná "zasahování" jak se v dotaze na konec uvádí - budoucně byla zamezena.

V Praze dne 2. dubna 1919.

Ministr vnitra:

Švehla, v. r.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP