Obsažné a věcně správné
odůvodnění osnovy zákona ministrem
sociální péče zbavuje sociálně-politický
výbor povinnosti, dokazovati Národnímu shromáždění
naléhavost potřeby, aby předložená
osnova byla rychle uzákoněna a tím aby postaráno
bylo o úrazové pojištění horníků
a železničních zřízenců
zaměstnaných v oblasti hranic československé
republiky a pojištěných dosud jednak na základě
zákona ze dne 30. prosince 1917 č. 523 ř.
z., jednak na základě zákona ze dne 20. července
1894 č. 108 ř. z. v odborových úrazových
pojišťovnách centrálních, sídlem
ve Vídni. Přihlížeje k této zajisté
nesporné otázce schválil sociálně-politický
výbor osnovu v její celé podstatě
a provedl jen ve specielní debatě řadu změn
v textu jednotlivých paragrafů, jež zřejmy
jsou z vět tisknutých v připojené
osnově písmem ležatým.
Kromě toho považoval sociálně-politický
výbor za svou povinnost přihlédnouti ku změněným
poměrům drahotním a v důsledcích
zvýšených mezd dělníků
zvýšiti v § 6. dosud platného zákona
o úrazovém pojištění hranici
pojištěného ročního výdělku
z K 3600 na K 6000 a hranici výdělku dělníků
mladistvých z K 600 na K 900, vztažmo z K 1200 na
K 1800. Dlužno ihned k tomu podotknouti, že stejně
pociťoval sociálně-politický výbor
naléhavou potřebu dosavadním důchodcům
úrazových pojišťoven vyjíti vstříc
zlepšením jejich důchodů válkou,
drahotou a poklesem kupní síly peněz valně
znehodnocených. Seznal však, že k tomu cíli
bude třeba zvláštního zákonného
opatření a proto od řešení této
otázky při projednání osnovy zatímně
upustil.
Analogicky se zvýšením hranice ročního
výdělku zvýšil sociálně
politický výbor i obnos pohřebného
určený v § 7 č. 1 obnosem 100 K na K
150, kteréžto opatření jeví se
ze stejných důvodů nutným.
V článku VII (dříve V) rozmnožil
sociálně-politický výbor počet
členů správního výboru ze 6
na 9 a sice z toho důvodu, aby novým kategoriím
členstva, které na základě projednávané
změny zákona úrazovým pojišťovnám
přibudou, mohlo se ihned dostati přímého
zastoupení ve správním výboru, což
může provésti ministr sociální
péče tím, že zástupce tyto jmenuje
ze své právomoci.
Doplňkem osnovy v článku VIII (dříve
VI) větou: "anebo úřadovně touto
pověřené" bude docíleno, že
řízení o vyšetření úrazu
a jeho příčin značně bude urychleno,
což ostatně jest opodstatněno původně
navrhovanou změnou v příčině
oznamování podnikových úrazů
přímo úrazové pojišťovně.
Prodloužení lhůty k oznámení
úrazu z 5 dnů na 1 týden, jest odůvodněno
častými stížnostmi, že namnoze
nebylo možno dodržeti lhůtu pěti dnů
z důvodů technických.
V článek IX (dříve VII) vloženo
ustanovení, jímž se úrazová pojišťovna
oprávňuje z části anebo zcela zastaviti
důchod oněm důchodcům, kteří,
jsouce pozváni k lékařskému zjištění
svého zdravotního stavu, k lékařské
prohlídce se nedostaví. Že úrazová
pojišťovna musí míti možnost čas
od času se přesvědčiti, zda následky
úrazu v nezmenšené míře trvají,
zejména když výlohy cestovného pojištěnci
úrazovna hradí, jest zajisté nesporno.
V článku XI (dříve IX) pozměnil
sociálně-politický výbor původní
osnovu v tom směru, že promlčené lhůty
jednoho, vztažmo dvou roků, k uplatnění
nároků na odškodné vůči
úrazové pojišťovně rozšířil
také na nemocenské a bratrské pokladny, vycházeje
ze správného zajisté názoru, že
když lhůta tato závaznou jest pro pojištěnce
postačí k uplatnění nároku
i nemocenským a bratrským pokladnám.
Ostatní sociálně-politickým výborem
provedené změny v textu osnovy jsou rázu
jen stylistického, anebo k tomu cíli, aby zákon
zněl jasněji a nepřipouštěl sporného
výkladu.
Z uvedených důvodů navrhuje sociálně-politicky
výbor:
Slavné Národní shromáždění,
račiž připojenou osnovu zákona
ústavně schváliti.
Připojené dvě resoluce se rovněž
doporučují ke schválení.
V Praze dne 2. dubna 1919.
Předseda: V. Johanis, v. r. | Zpravodaj: K. Vaněk, v. r. |
Na základě usnesení Národního
shromáždění vydávají se
tyto předpisy:
Zákon z 30. prosince 1917 č. 523 ř. z. o
úrazovém pojištění horníků
a předposlední odstavec § 1. zákona
z 28. prosince 1887 č. 1 ř. z. na rok 1888 o úrazovém
pojištění dělníků se zrušují
a zákony z 28. prosince 1887 č. 1. ř. z.
na rok 1888 (zákon úrazový) a z 20. července
1894 č. 168 ř. z. ve znění zákona
z 21. srpna 1917 č. 363 ř. z. takto se mění
a doplňují:
§ 1. zákona úrazového odst. l. se mění
takto:
Všichni dělníci a závodoví úředníci,
zaměstnaní v továrnách a hutích,
v dolech na nerosty nevyhrazené, v loděnicích
a lomech, jakož i v zařízeních náležejících
k těmto podnikům, dále dělníci
a závodoví úředníci, zaměstnaní
v podnicích horních, podrobených dozoru horních
úřadů, a v závodech k nim náležejících,
ve vrtacích podnicích na vyhrazené nerosty
a v podnicích na těžbu horního vosku
a asfaltu jsou pojištěni podle ustanovení tohoto
zákona proti následkům úrazů
přiházejících se při provozování
podniku (úrazů podnikových).
§ 4. zákona úrazového mění
se takto:
Zřízence podniků státních a
zemských může ministr sociální
péče, dohodna se se zúčastněnými
ministry a vyslechna zúčastněné úrazové
pojišťovny, pojistné povinnosti podle tohoto
zákona zprostiti, náleží-li jim a jejich
příslušníkům podle služebního
předpisu všeobecně platného,
pro případ podnikového úrazu
nárok na zaopatření, které se rovná
odškodnému, stanovenému v tomto zákoně,
po případě v článku VII. zákona
ze dne 20. července 1894 č. 168 ř. z., jakož
i v § 65. zákona z 30. března 1888 č.
33 ř. z., a má-li dále příslušná
nemocenská nebo bratrská pokladna nárok na
náhradu, který by měla podle posléze
uvedeného ustanovení, kdyby zřízenci
nebyly pojistné povinnosti zproštěni, a mají-li
zřízenci stejný vliv na rozhodování
o odškodném, jaký jest zaručen pojištěncům
u pojišťoven, zřízených podle tohoto
zákona.
Za týchž podmínek, týmž způsobem
a s týmiž účinky, může
ministr sociální péče zprostiti pojistné
povinnosti i zřízence soukromých železnic,
poskytnou-li pro splnění nároků na
zaopatření svých zřízenců
záruky, nařízené ministrem sociální
péče v dohodě s ministrem železnic.
Nároků na zaopatření, přiznaných
všeobecným služebním předpisem,
nelze smlouvou s jednotlivými osobami ani vyloučiti,
ani obmeziti. Jsou-li závažné důvody,
může ministr sociální péče,
dohodna se se zúčastněnými ministry
a vyslechna zúčastněné úrazové
pojišťovny, odvolati zproštění pojistné
povinnosti.
V § 6. zákona úrazového položiti
jest v odst. 6. místo číslice "3600"
číslici "6000" a v odst. 7. místo
číslice "1200" na obojím místě
číslici "1800" a místo číslice
"600" číslici "900".
V § 7. č. 1. zákona úrazového
položiti jest místo číslice "100"
K číslici "150" K.
§ 8. zákona úrazového se mění
takto:
Za plat nebo mzdu podle tohoto zákona pokládají
se tantiemy, podíly na zisku a jiné odměny
za práci, jakož i naturální požitky.
Okresní politický úřad ustanoví
počátkem každého roku, vyslechna důvěrníky
podnikatelů a pojištěnců, pro svůj
okres hodnotu naturálních požitků. Hodnotu
naturálních požitků hornických
stanoví týmž způsobem horní hejtmanství
a hodnotu naturálních požitků železničních
zřízenců úřad, který
k tomu ministr železnic určí v dohodě
s ministrem sociální péče.
Ministr sociální péče může,
je-li toho potřeba, naříditi, aby příslušný
úřad přezkoumal hodnotu naturálních
požitků i v mezidobí. Pokud jde o požitky
hornické, stane se tak v dohodě s ministrem veřejných
prací, pokud jde o požitky zřízenců
železničních, v dohodě s ministrem železnic.
Mezi odstavec prvý a druhý § 12. zákona
úrazového dán budiž tento odstavec:
Běžné věci pojišťovny, zejména
rozhodování o nárocích na odškodné,
obstará správní výbor, který
se skládá z předsedy představenstva
nebo jeho náměstka, z 9 členů
představenstva a tří jejich náhradníků.
Po 3 členech a po 1 náhradníku volí
do správního výboru každá ze
tří skupin představenstva, totiž skupina
podnikatelů, skupina pojištěnců a skupina
osob, povolaných do představenstva ministrem sociální
péče.
Je-li toho třeba, mohou se povolati k jednání
správního výboru i osoby, které nenáležejí
k představenstvu, aby podaly dobré zdání.
Žádají-li o to aspoň tři
členové správního výboru, náleží
konečné rozhodnutí o projednávané
věci představenstvu pojišťovny.
§ 29, zákona úrazového se mění
takto:
O každém úrazu, který se stane při
provozování podniku, podrobeného pojistné
povinnosti, a kterým osoba, v podniku tom zaměstnaná,
byla usmrcena nebo utrpěla tělesné poranění,
které způsobilo smrt, anebo neschopnost práce
trvající aspoň tři dny, budiž
podnikatelem, nebo tím, kdo za úrazu podnik měl
říditi, do týdne po úrazu podáno
písemné oznámení přímo
příslušné úrazové pojišťovně
nebo úřadovně pojišťovnou pověřené.
§§ 30. až 32. zákona úrazového
mění se takto:
Řízení o nároku. Vliv na léčení.
Zadržení důchodu.
§ 30. Na žádost úrazové pojišťovny
je okresní politický úřad povinnen
vyšetřiti všechny okolnosti, rozhodné
pro posouzení nároku na odškodnění
úrazu.
Vzešlé snad náklady vyšetřování,
zejména náklady, které vznikly tím,
že bylo po případě nutno povolati
znalce, platí pojišťovna.
§ 31. Úrazová pojišťovna může
bratrským pokladnám svěřiti, aby obstarávaly
styk podnikatelů a pojištěnců s pojišťovnou,
zejména pak aby spolupůsobily při vyšetřování
úrazu. Bratrské pokladny, byly-li o to požádány,
jsou povinny takto spolupůsobiti. Podrobnější
ustanovení o tom jsou obsažena ve stanovách
pojišťovny.
Bratrským pokladnám náleží za
jejich spolupůsobení kromě náhrady
hotových vydání odměna, jejíž
výši, není-li o tom dohody, určí
ministr sociální péče v dohodě
s ministrem veřejných prací.
Obecní úřady jsou povinny spolupůsobiti
při vyšetřováni okolností, které
jsou důležity pro zjištění nároků
na odškodné a pro zjištění jeho
výše.
§ 32. Pojišťovna je v každém období
léčení oprávněna odejmouti
nemocenské nebo bratrské pokladně, ke které
zraněný náleží, péči
o nemocného. V tomto případě vstoupí
pojišťovna ve všechny povinnosti a práva,
která podle zákona náležejí nemocenské
nebo bratrské pokladně, pokud jde o nemocenskou
péči o zraněného a péči
o jeho příslušníky.
Úrazová pojišťovna může naříditi
odevzdání zraněného na účet
jeho důchodu do léčebného ústavu
ve všech případech, když léčení
úmyslně zabraňuje, nebo je zdržuje.
V tom případě náleží příslušníkům
zraněného podpora podle ustanovení předposledního
odstavce § 8. zákona o pojištění
dělníků pro případ nemoci.
Je-li pro posouzení nároku na odškodné
podle výroku lékařského třeba,
aby byl zraněný pozorován v léčebném
ústavě, pojišťovna může naříditi,
aby byl zraněný dán na čas potřeby
do ústavu léčebného. Náklady
tím vzniklé hradí úrazová pojišťovna.
Neuposlechne-li zraněný těchto nařízení
úrazové pojišťovny, nemaje pro to zákonných
nebo jinakých podstatných důvodů,
může mu pojišťovna důchod zcela nebo
částečně zadržeti do té
doby, dokud nařízení neuposlechne.
Taktéž může důchod zcela nebo
částečně býti zadržen,
když zraněný, nemaje pro to podstatných
důvodů, neuposlechne nařízení
úrazové pojišťovny, aby se dostavil k
lékařské prohlídce za účelem
zjištění, zda-li a do jaké míry
následky úrazu dosud trvají.
Když je léčení zraněného
skončeno a je naděje na zlepšení
jeho zdravotního stavu, může úrazová
pojišťovna místo důchodu poskytnouti zraněnému
bezplatného léčení a ošetřování
v některém léčebném ústavě,
ale jen s jeho souhlasem. Pojišťovna může
v takovém případě dáti zraněnému
přiměřenou náhradu za výdělek,
který mu ušel prodlouženým léčením.
K § 33. zákona úrazového je přidati
tento odstavec 4.:
Nelze-li odškodné stanoviti ve lhůtách
shora uvedených, úrazová pojišťovna
může přiznati oprávněné
osobě zatímní odškodné. Úrazová
pojišťovna nemůže žádati, aby
jí bylo vráceno vyplacené zatímní
odškodné, byl-li nárok na odškodné
konečným rozhodnutím zamítnut.
§ 34. zákona úrazového mění
se takto:
Osoby, kterým nebylo odškodné úrazovou
pojišťovnou vyměřeno, musí
svůj nárok oznámiti příslušné
pojišťovně, než uplyne jeden rok ode dne,
kdy se následky úrazu objevily, nejpozději
však do dvou roků ode dne úrazu, sice nároku
svého pozbudou.
Uzná-li pojišťovna nárok na odškodné
za odůvodněn, budiž výše odškodného
ihned vyměřena; ne-li, budiž nárok na
odškodné zamítnut.
Promlčení lhůty uvedené v odst.
1. vztahují se i na nároky nemocenských
a bratrských pokladen proti úrazové pojišťovně.
Místo § 38. zákona úrazového
dáti jest ustanovení:
§ 38. Pro každou pojišťovnu, zřízenou
podle tohoto zákona, zřídí se v jejím
sídle rozhodčí soud, který jedině
jest příslušný rozhodovati o nárocích
na odškodné, proti pojišťovně vznesených,
jí však neuznaných.
Rozhodčí soud se skládá ze stálého
předsedy, čtyř přísedících
a z potřebných náhradníků.
Předsedu a jeho náměstka jmenuje ministr
spravedlnosti, dohodna se s ministrem sociální péče,
ze státních úředníků
soudcovských. Dva přísedící,
jakož i jejich náhradníky, kteří
vesměs musí býti osoby odborně vzdělané,
povolá do rozhodčího soudu na určitou
dobu ministr sociální péče, dohodna
se se zúčastněnými ministry. Dva přísedící
a dva náhradníky volí členové
pojišťovny, a to každá skupina (podnikatelé
a pojištěnci) po jednom, zároveň při
volbě do představenstva (§ 12), na dobu stejně
dlouhou s úřadováním představenstva.
Člen rozhodčího soudu nesmí náležeti
představenstvu pojišťovny, ani nesmí býti
v její službě.
Sestavení rozhodčího soudu a jednání
před ním, jakož i odměnu rozhodčích
soudců, upraví nařízením ministr
sociální péče v dohodě se zúčastněnými
ministry. Náklady spojené se zřízením
a správou rozhodčího soudu hradí pojišťovna.
Rozhodčí soud je příslušný
i pro rozhodování sporů o nárocích,
které mají proti úrazové pojišťovně
nemocenské pokladny podle § 65. zákona o pojištění
dělníků pro případ nemoci a
bratrské pokladny podle § 61 a) tohoto zákona.
Rozhodčímu soudu dále náleží
rozhodovati spory o nárocích na úrazové
zaopatření a o nárocích na náhradu,
vznesených nemocenskou nebo bratrskou pokladnou proti
správě podniku, jehož zřízence
podle § 4. tohoto zákona ministr sociální
péče zprostil pojistné povinnosti.
Místně příslušný k žalobě
je rozhodčí soud té územní
úrazové pojišťovny, jejímž
členem podnikatel, v jehož podniku se úraz
stal, je nebo by byl, kdyby jeho zřízenci nebyli
podle § 4. tohoto zákona pojistné povinnosti
zproštěni.
Po dohodě se zúčastněnými ministry
může ministr sociální péče
zříditi expositury rozhodčího soudu
v průmyslových střediscích, kde se
toho ukáže potřeba, nebo zvláštní
rozhodčí soudy pro jednotlivé skupiny pojištěnců
nebo zřízenců, zproštěných
podle § 4. pojistné povinnosti, a určiti obvod
jejich působnosti.
Sestavení zvláštních rozhodčích
soudů a řízení před nimi upraví
nařízením ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry. Stejně určí ministr sociální
péče v dohodě se zúčastněnými
ministry, kdo má hraditi náklady, spojené
se zřízením a správou zvláštního
rozhodčího soudu, nebo jakým způsobem
mají přispívati na úhradu nákladů
rozhodčího soudu, zřízeného
podle § 38., správy podniků, jejichž zřízenci
jsou zproštěni pojistné povinnosti.
Žalobu u rozhodčího soudu podati mají
právo osoby, pojištěné podle tohoto
zákona, nebo podle § 4. pojistné povinnosti
zproštěné, do roka ode dne, kdy jim bylo dodáno
písemné rozhodnutí, že nárok
na odškodné byl přiznán nebo zamítnut,
sice by žaloba byla vyloučena.
Také bratrské a nemocenské pokladny
mohou své nároky proti úrazové pojišťovně
vznésti žalobou u rozhodčího soudu do
roka, ode dne doručení výměru.
Opravné prostředky nebo žaloby proti
nálezům rozhodčího soudu nejsou přípustny.
Vykonati nález rozhodčího soudu nebo smír
před ním ujednaný je povolán příslušný
soud dlužníkův.
§ 48. zákona úrazového mění
se takto:
Státní dozor nad pojišťovnami, zřízenými
podle tohoto zákona, vykonává zemský
úřad politický, v jehož správním
obvodě je sídlo pojišťovny, a v dalším
pořadu ministr sociální péče.
Pokud jde o podniky, podrobené horním úřadům,
vykonává tento dozor zemský úřad
politický v dohodě s horním hejtmanstvím
a ministr sociální péče v dohodě
s ministrem veřejných prací; pokud jde o
podniky železniční, dohodne se ministr sociální
péče s ministrem železnic.
Ministr sociální péče určí
nařízením, vydaným v dohodě
se zúčastněnými ministry, které
úřady a v jakém rozsahu budou vykonávati
státní dozor nad prováděním
úrazového zaopatření. (§ 4.)
Ministr sociální péče je také
povolán, aby udílel státní schválení
v případech, kde je toho podle tohoto zákona
třeba.
K § 50. zákona úrazového, který
obdrží nový nadpis "Spolupůsobení
úřadů," přidává
se jako odstavec třetí a čtvrtý:
V případech, ve kterých podle tohoto zákona
přísluší politickým úřadům
rozhodovati, rozhodují politické úřady
v dohodě s horními úřady, jde-li o
podniky podrobené dozoru těchto úřadů.
Úkony, vyhrazené v §§ 18. odst. 2. a 28.
politickým úřadům nebo živnostenským
inspektorům, vykonávají u podniků
svrchu uvedených úřady horní, úkony
pak, politickým úřadům v § 30.
a v odstavci 1. tohoto paragrafu přikázané
vykonávají u těchto podniků také
úřady horní.
Odst. 1. § 56. zákona úrazového mění
se takto:
Všechna jednání a listiny, kterých je
třeba k založení a upravení právních
poměrů mezi pojišťovnami a jejími
členy, jakož i veškerá jednání
mezi pojišťovnami a úřady, jsou osvobozena
od poplatků a kolků; rovněž tak i všechna
jednání a listiny týkající
se úrazového zaopatření (§
4.)
Místo § 61. zákona úrazového
jest položiti tato ustanovení:
§ 61. Povinnost zaopatřovacích pokladen bratrských,
poskytovati zaopatřovací platy svým členům,
trvale neschopným vydělávati, trvá
i tenkráte, když výdělečná
nezpůsobilost vznikla z úrazu podnikového;
ale tento nárok na zaopatřovací pokladnu
odpočívá potud, pokud důchod úrazový
a plat zaopatřovací dohromady převyšují
dvě třetiny pracovního výdělku,
který byl vzat za základ při vyměřování
důchodu úrazového.
Za týchž podmínek odpočívá
také nárok na zaopatřovací plat tehdy,
když osoba požívající úrazového
důchodu z úrazu dříve utrpěného,
nabude později nároku na invalidní zaopatřovací
plat.
Je-li invalidní zaopatřovací plat vyšší
než dvě třetiny pracovního výdělku
uvedeného v odstavci 1., odpočívá
zaopatřovací plat do výše úrazového
důchodu.
Požívá-li pojištěnec úrazového
důchodu ve výši plného svého
pracovního výdělku, odpočívá
nárok na invalidní plat zaopatřovací.
Předcházející ustanovení o
odpočívání nároků na
platy zaopatřovací, nevztahují se na dobrovolná
přídavková pojištění,
pokud pojištěnec platí příslušné
na ně připadající pojistné
sám ze svého.
Poskytla-li zaopatřovací pokladna bratrská
poškozenému zaopatřovací platy za dobu,
po kterou podle ustanovení tohoto zákona nárok
na zaopatřovací platy odpočívá,
přechází nárok na důchod úrazový
až do výše, do které nárok na zaopatřovací
plat odpočívá, na zaopatřovací
pokladnu bratrskou, pokud úrazová pojišťovna
již nevyplatila odškodného pojištěnému.
Pozůstalí usmrceného, kterým přísluší
nárok na odškodnění podle zákona
o úrazovém pojištění dělníků,
nemají nároku na zaopatřovací plat
proti bratrské pokladně. Poskytla-li však přes
to zaopatřovací pokladna bratrská pozůstalým
usmrcené osoby zaopatřovací plat, přechází
nárok pozůstalých na důchod úrazový
až do částky, vyplacené zaopatřovací
bratrskou pokladnou, na tuto pokladnu, pokud úrazová
pojišťovna nevyplatila již osobám oprávněným
odškodného.
V ostatních věcech netýká se tento
zákon nároku pojištěnců proti
bratrským a nemocenským pokladnám, proti
pokladnám pro případ úmrtí,
invalidním a jiným pokladnám, ani nároků
proti jiným pojišťovnám, leda proti těm,
které byly zřízeny podle zákona o
úrazovém pojištění dělníků.
Totéž platí o závazku obcí a
jiných korporací a nadací k chudinskému
opatření.
Vyňaty z tohoto ustanovení jsou toliko smlouvy,
které byly sjednány pro úraz podnikový
před 1. březnem 1886 mezi soukromou pojišťovnou
a podnikatelem podniku, povinného podle tohoto zákona
pojištěním, o pojištění
osob v tomto závodě zaměstnaných a
náležejících pod ustanovení
§ 1, a jejichž platnost ještě nepominula
v době, kdy se počne působnost pojištění
v § 1. naznačeného. Pojišťovna zřízená
podle § 9., v jejímž obvodě jest onen
závod, vstoupí v takovéto smlouvy na místo
podnikatele a pojištěnců mocí zákona
tak, že pojišťovna podle zákona tohoto zřízená
za dobu, po kterou pojišťovací smlouva bude ještě
platna, jest povinna platiti pojistné vždy při
splatnosti soukromé pojišťovně a že
za to sama obdrží všechny částky,
které onen soukromý pojišťovací
ústav jest povinen vyplatiti podle pojišťovací
smlouvy pro nastalé podnikové úrazy.
Ustanovení předešlého odstavce použije
se jen tenkráte, byla-li ona smlouva pojišťovací
podnikatelem, který ji sjednal, do tří měsíců
po počátku působnosti tohoto zákona
ohlášena politickému úřadu první
stolice, v jehož obvodě jest podnik pojištěním
povinný, a byla-li předložena příslušná
pojišťovací listina.
Místo odstavce 3. a 4. článku VII. zákona
z 20. července 1894 č. 168 ř. z. položiti
je tato ustanovení:
Na železniční zřízence, pojištěné
podle čl. I. č. 1. nebo podle článku
V., jakož i na takové státní zřízence
pojištěné podle čl. V., které
musí dráha podle podmínek koncesních
nebo podle jiných platných ustanovení dopravovati
bez nároku na zaplacení, nevztahuje se zákon
z 5. března 1869, č. 27. ř. z., mimo případy
§§ 46. a 47. zákona o úrazovém
pojištění dělníků, přísluší-li
jim nárok na odškodnění podle ustanovení
tohoto zákona.
Také zřízenci, zproštění
podle § 4. zákona pojistné povinnosti, a vůbec
osoby, mající podle všeobecného předpisu
služebního nárok na úrazové zaopatření,
nemají proti správě svého podniku
nároků ze zákona ze dne 5. března
1869 čís. 27. ř. z. vyjma případy
§§ 46. a 47. zákona o úrazovém
pojištění dělníků, přísluší-li
jim nárok na odškodné podle ustanovení
tohoto zákona.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem, který ministr sociální péče,
dohodna se se zúčastněnými ministry,
určí nařízením.
Úrazová pojišťovna hornická a odborová
úrazová pojišťovna rakouských železnic
ve Vídni přestávají dnem, kdy zákon
nabude účinnosti, prováděti pojištění
proti následkům úrazů, které
se stanou od tohoto dne.
Práva a povinnosti úrazové pojišťovny
hornické a odborové úrazové pojišťovny
rakouských železnic ve Vídni co do úrazů,
které se staly nebo se stanou do počátku
účinnosti tohoto zákona, přejdou na
úrazové pojišťovny územní
nebo správy podniků, jejichž zřízenci
byli podle § 4. zproštění pojistné
povinnosti, dnem, který ministr sociální
péče určí po dohodě se zúčastněnými
ministry.
O tom, která pojišťovna nebo správa podniku
převezme povinnost vypláceti důchod již
přiznaný, bude každý pojištěnec,
požívající důchodu, pojišťovnou
nebo správou podniku zvlášť vyrozuměn.
Ministru sociální péče se ukládá,
aby dohodna se zúčastněnými ministry
zákon tento provedl a ve vhodné době rozšířil
nařízením působnost jeho i na Slovensko.
I. Sociálně politický výbor uznávaje
nedostatky úrazového pojišťování
v zemědělství a lesnictví, souhlasí
s rozšířením tohoto pojištění
pro všechny úrazy v podniku zemědělském
a lesním utrpěné bez rozdílu, běží-li
o úrazy při strojích či mimo strojní
práci a prohlašuje reformu úrazového
pojišťování v zemědělství
a lesnictví za velmi naléhavou.
Z toho důvodu ukládá se vládě,
aby v čase pokud možno nejkratším osnovu
zákona ve smyslu shora naznačeném Národnímu
shromáždění ku projednání
předložiti.
II. Ministerstvu sociální péče se
ukládá, aby v nejbližší době
vypracovalo návrh na úplnou reformu úrazového
pojištění, v němž bude pojata zásada
dvoutřetinového zastoupení pojištěnců
a jedné třetiny zaměstnavatelů na
základě přímých, tajných,
rovných voleb s poměrným zastoupením.