Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 768.

Zpráva

školského výboru o návrhu členů Národního shromáždění Fr. Housera, J. Kopečka a soudruhů (tisk č. 33) na změnu zákona o školách obecných.

Rakouská ústava dodnes platná zaručuje všeobecná subjektivní práva státních občanů. Mezi nimi je náboženská svoboda; čl. 14. základního zákona státního praví, že požívání práv občanských a politických nezávisí na vyznání víry. Čl. 3. toho zákona zní: Všichni občané státní mohou rovnou měrou veřejných úřadů dojíti. Má tedy každý státní občan, ať přísluší k některé konfesi či k žádné, právo, aby požíval nezkráceně všech práv občanských, tedy i práva, aby byl veřejným úředníkem jakéhokoli oboru. Zákony speciální vydané pro určitá odvětví správy státní musí odpovídat zásadám vysloveným v onom základním zákoně; nemohou ustanovovat nic, co by mu odporovalo.

Toho principu školní zákon liberální z r. 1869 dbal. Zákon ze 14. května 1869 ustanovuje v § 48.: "Služba na školách veřejných jest úřadem veřejným, jehož dosáhnouti může bez rozdílu každý státní občan, nehledíc k vyznání náboženskému. Aby kdo mohl za učitele být ustanoven, potřebí, aby byl rakouským občanem státním a prokázal, že je k tomu úřadu náležitě způsobilý. - Vyloučeni z úřadu učitelského jsou ti, kteří byvše odsouzeni od soudu trestního, nemohou do obecního zastupitelstva voleni býti."

Do obecního zastupitelstva z důvodu trestního nemohou být voleni. "kdo právoplatným rozsudkem soudu trestního odsouzeni byli pro takový zločin, přečin nebo přestupek, pro který podle platných ustanovení nastává ztráta práva volebního do obcí."

Učitelem tedy nemůže být, kdo neprokázal náležité způsobilosti, kdo nemůže být zvolen do obecního zastupitelstva, a konečně, při kom by se shledala nějaká důležitá vada mravní, jak ustanovuje § 50. cit. zákona škol.

Jak bylo za toho stavu vyučováno náboženství? "Vyučování náboženství opatřovat přísluší úřadům církevním. Nebylo-li by v některém místě duchovního, který by pravidelně mohl náboženství vyučovat, může být městský učitel přinucen úřadem školním, aby byl nápomocen při tomto vyučování dítek k jeho vyznání náležejících." (§ 5. ř. z. z 2./5. 1869). Ty případy byly a jsou výjimkou. Shledáváme se s nimi zejména na vesnicích. Učitelé vyučující náboženství nemívali vždy zkoušky z náboženství. V prvním statutu pro učitelské ústavy nebylo náboženství vyučovacím předmětem a při maturitě se nezkoušelo. Teprve od roku 1874 bylo vyučováno na učitelských ústavech náboženství obligátně. Učitelé konají, jak známo, po dvouleté praxi zkoušku způsobilosti učitelské. Mezi jejími předměty až do r. 1886, náboženství nebylo. Tomu, kdo chtěl vykonat také zkoušku z náboženství, se její výsledek zvlášť zapsal, ale povinná nebyla, a všichni učitelé jí nepodnikali. Všichni učitelé, správci škol jednotřídních, řídící učitelé na obecných školách a ředitelé na měšťanských školách nabývali míst bez zřetele, ke které konfesi se hlásili a měli-li zkoušku z náboženství svého vyznání.

To bylo do roku 1883, kdy říšská rada usnesla novelu k zákonu školnímu, jež uložila pro správce školy vždy určitou konfesi.

Zákon z 2./5. 1883 vypouští z cit. § 48. slova "nehledě k vyznání náboženskému", tak že zní: "Služba na školách veřejných je úřadem veřejným, jehož dosáhnouti může bez rozdílu každý státní občan, který vykáže způsobilost svou k němu způsobem zákonným". Potom se připojuje odstavec znění docela nového: "Za odpovědného správce školního může ustanoven býti jen takový učitel, který také prokáže, že má způsobilost vyučovati náboženství toho vyznání, ke kterému přináleží většina žáků té školy, a to podle průměru pěti ročníků předchozích. Při vyšetřování tohoto průměru žákové evangeličtí vesměs buďte kladeni za příslušníky jednoho a téhož vyznání. Správa školní povinna jest účastnit se v dohlídce nad mládeží školní při cvičení náboženském řádně vytknutém prostřednictvím učitelů příslušného vyznání náboženského." Odstavec o vyloučení z úřadu učitelského následkem odsouzení soudem trestním, zůstává.

Novela tedy určila, že při ustanovování správce školy (řídícího učitele, ředitele) se má žádat způsobilost vyučovati náboženství toho vyznání, ke kterému patří většina žactva. To znamená, že na školách s většinou žáků katolických potřebuje kompetent zkoušky z náboženství katolického, v jiných případech evangelického nebo židovského. Aby kdo měl způsobilost vyučovati náboženství, k tomu nestačí určená zkouška. Ministerský doprovod k novele (z 8. června 1883) to vykládá: "Průkaz o způsobilosti k vyučování náboženství podá se vysvědčením o způsobilosti učitelské, při čemž se předpokládá, že kandidát místa správce školy po nabytí vysvědčení způsobilosti vyznání svého nezměnil." Vyžaduje se tedy ne zkouška, ale konfese. To je porušení základního zákona státního o nabývání úřadů, a jediný případ, kdy rakouský zákon žádá k zastávání veřejného úřadu laického určitou konfesi.

Způsobilost vyučovati náboženství a konfese nezůstala podmínkou jen k ustanovení na místo správce školy. Ministerské nařízení z 29. září 1905, zvané školní řád, klade ten požadavek i jiným učitelům. Praví v §u 112.: "Na obecných školách, kde několik vyznání je zastoupeno, zemský školní úřad může k návrhu okresního úřadu školního, je-li toho potřeba k zabezpečení náboženského vyučování té neb oné konfesionální menšiny, před rozepsáním konkursu určit, že učitelská osoba, která bude ustanovena, náležeti musí k náboženskému vyznání této menšiny, a že má prokázati způsobilost výpomocně vyučovat příslušnému náboženství."

Jiné ministerské nařízeni (z 31. července 1886) nespokojuje se zkouškou k vyučování náboženství u správců škol a učitelů, kteří by měli vyučovat výpomocně náboženství, nýbrž určuje: "Všem kandidátům (konajícím zkoušku učitelské způsobilosti) jest vykonati zvláštní ústní zkoušku o způsobilosti k výpomocnému vyučování náboženství svého vyznáni." Podle něho žádají školní úřady od učitelů, kteří vystoupili z katolické církve a přihlásili se ke starokatolictví, způsobilost učiti náboženství jejich vyznání, ač ti učitelé nemají příležitosti, aby jí mohli nabýt.

Těžká bezpráví zakoušejí učitelé bez vyznání. Učitelé L. Pelikán a R. Laube vystoupili z církve katolické a nepřihlásili se k žádné jiné společnosti náboženské. Tím prý pozbyli platnosti známky z náboženství na jejich vysvědčeních a tím prý pozbyli způsobilosti, aby byli dále učiteli; byli proto ze služby školní propuštěni.

Zákonná změna z roku 1883 a hlavně ministerská nařízení a prakse školních úřadů vedly k tomu, že správci škol mohou být jen lidé určitého vyznání a také ostatní místa učitelská mohou být rozpisována jen pro učitele jistých, státem uznaných vyznání. Způsobilost k úřadu učitelskému řídí se podle konfese. Mohou být znamenití učitelé stojící mimo tyto konfese, jejichž působení vychovatelské a vyučovatelské by prospělo vzdělání mladých pokolení měrou mimořádnou, ale ti se toho díla účastnit nemohou. Připojený zákon je návrat k čl. 3. základního zákona státního o obecných právech státních občanů, že všichni občané státní mohou rovnou měrou veřejných úřadů dojíti.

Školský výbor navrhuje:

Národní shromáždění račiž přijmout připojenou osnovu zákona.

V Praze 27. března 1919.

Dr. O. Srdínko v. r.,
Fr Houser v. r.,
předseda.
referent.

Zákon

ze dne........................ 1919,

jímž se mění § 48. říšského zákona o školách obecných.

§ 1.

Služba na školách veřejných jest úřadem veřejným, jehož dosáhnouti může bez rozdílu každý státní občan, nehledě k tomu, zdali a ke kterému vyznání přísluší, prokáže-li k úřadu tomu náležitou způsobilost.

Vyloučeni z úřadu učitelského jsou ti, kteří odsouzením soudu trestního jsou vyloučeni z volitelnosti do zastupitelstva obecního.

§ 2.

Ministru školství a národní osvěty se ukládá, aby tento zákon provedl.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP