Úřednictvo jmenovaných kategorii po dlouhou
řadu let domáhá se, aby postaveno bylo na
roveň zeměpanským poštovním úředníkům.
Bývalá vídeňská vláda
již roku 1914 chtěla požadavek tento splniti,
avšak světovou válkou úmysl ten zmařen.
Roku 1918 zabývala se vídeňská vláda
opětně tímto požadavkem, ale státním
převratem ani tentokráte nebyl uskutečněn.
K důtklivému naléhání úřednictva
třídních poštovních úřadů
podali členové Národního shromáždění
Vojta, dr. Lukavský, Buříval a Brodecký
v Národním shromáždění
návrh zákona, aby tito úředníci
zařaděni byli do stavu státních úředníků
poštovních skupiny C podle služebních
let.
Návrh svůj odůvodňovali tím,
že kancelářští oficianti, kteří
nejsou povinni prokázati předběžné
vzdělání a odbornou zkoušku, zařaděni
byli do stavu státních úředníků
skupiny D, pak že třídní poštovní
úředníci konají stejnou službu
jako zeměpanští poštovní úředníci,
a že ani předběžným vzděláním
mezi nimi není značného rozdílu. Pro
zeměpanské poštovní úředníky
jest ustanovena celá střední škola,
pro třídní pošt. úředníky
sice jen 4 nižší třídy střední
školy, ale ve skutečnosti velká část
zeměpanských poštovních úředníků
jsou bývalí certifikatisté, tedy bez střední
školy, kdežto mezi třídními
poštovními úředníky je značné
procento s celou střední školou.
Státně zřízenecký výbor
společně s poštovním výborem
přijal návrh tento jednomyslně za přítomnosti
zástupců ministerstva financí. Když
již návrh tento byl na denním pořádku
Národního shromáždění,
musil býti odložen pro neočekávaný
rozhodný odpor ministra financí. Vláda pak
sama podala předložený návrh zákona,
který ovsem řečené úřednictvo
třídních poštovních úřadů
neuspokojuje, anť splňuje pouze požadavek za
vřadění do stavu státních úředníků,
a to místo do skupiny C, pouze do skupiny D, ale hlavně
tím neuspokojuje, že ponechává na dále
staré křiklavé bezpráví, totiž
že zařadění do jednotlivých hodnostních
tříd má býti provedeno ne podle služebních
let, nýbrž podle služebního platu, respektive
velikosti poštovních úřadů.
Jaké nespravedlivé důsledky toto zákonné
nařízení bude mít, vidno z tohoto
příkladu;
Josef Schönhansl, vrchní poštmistr v Horažďovicích,
sloužící od roku 1891 s platem 3600 K, vřaděn
bude do VIII. hodnostní třídy, kdežto
poštmistr Jan Hirsch v Schamersu, sloužící
od roku 1890, tedy o rok déle, s platem 1600 K, vřaděn
bude do XI. hodnostní třídy.
Státně zřízenecký výbor
předložený vládni návrh ve své
schůzi dne 3. dubna t. r. podrobně projednal a ač
je přesvědčen, že jím spravedlivé
požadavky úřednictva třídních
poštovních úřadů jen v nepatrné
míře jsou splněny, přece hledě
na nynější tísnivou finanční
situaci státu, jej schválil s doplňkem, by
mezi třídní poštovní úředníky
zařaděni byli též telegrafní
adjunkti.
Mimo to schválil resoluci posl. Vojty, týkající
se poštovních expedientů, resoluci posl. Buřívala,
týkající se telegrafních adjunktů.
Uváživ výše uvedené, doporučuje
státně zřízenecký výbor
slavnému Národnímu shromáždění
tento vládní návrh s oním doplňkem
a řečenými resolucemi, aby jej schválilo.
Poštmistři, poštovní oficianti (aspiranti),
poštovní expedienti se zkouškou oficiantskou
a telegrafní adjunkti (aspiranti), kteří
jsou nyní úředníky poštovního
a telegrafního ústavu, přejímají
se do stavu státních úředníků,
zařaděných do hodnostních tříd.
Veškerá ustanovení, platná pro státní
úředníky, zejména zákon z 25.
ledna 1914 říš. zák. č. 15 o
služebním poměru státních úředníků
a sluhů (služební pragmatika) nabývají
tím i pro ně platnosti.
Ve smyslu předposledního odstavce § 52 služební
pragmatiky zařaďují se do skupiny "D"
schematu pro časový postup v tomto paragrafu stanoveného.
Vedle statusu I poštovních dopravních úředníků
úřednické skupiny "C" budou tvořiti
poštovní dopravní úředníci
úřednické skupiny "D" status II.
Do jednotlivých hodnostních tříd a
stupňů platových zařadí se
poštmistři podle služného, poštovní
oficianti a telegrafní adjunkti podle základu výslužného.
Zařadění poštmistrových a poštovních
oficiantek provede se dle služného, pokud se týče
základu výslužného, jejž by měly,
kdyby na místě schemat platových stanovených
pro poštmistrové a poštovní oficiantky,
platila pro ně platová schemata stanovená
pro poštmistry a poštovní oficianty.
Poštovní expedienti se zkouškou oficiantskou
zařadí se dle základu výslužného,
jejž by měli jako poštovní oficianti.
Poštmistři obého pohlaví, kteří
v tom případě, kdyby byli zůstali
poštovními oficianty (expedienty), by byli dle příslušného
výslužného základu zařaděni
příznivěji, nežli dle svého nynějšího
služného, zařadí se dle onoho oficiantského
základu výslužného.
Osobni a doplňovací přídavky poštmistrů,
starobní přídavky poštovních
oficiantů obého pohlaví a přídavky
za mechanickou službu telegrafních adjunktů
jest pro zařadění připočísti
k služnému, pokud se týče k základu
výslužného.
Poštmistři, poštovní oficianti (aspiranti),
poštovní expedienti se zkouškou oficiantskou
a telegrafní adjunkti (aspiranti), jichž celková
civilní služební doba, započitatelná
(započítaná) pro zařadění
a postup v dosavadním služebním poměru,
jest kratší čtyř roků, obdrží
služební požitky přiznané praktikantům
úřednické skupiny D. Rozdíl mezi těmito
požitky a jich nynějšími ponechá
se jim však jako doplňkový přídavek,
jenž se dle dosaženi vyšších normálních
služebních požitků příslušně
zkrátí neb úplně zastaví. Přídavek
ten je pro výměr požitků odpočinkových
započitatelný.
Poštovní oficianti, poštovní expedienti
se zkouškou oficiantskou a telegrafní adjunkti, kteří
mají základ výslužného menší
než 1600 K ročně, jakož i poštovní
aspiranti obého pohlaví a telegrafní aspiranti
zařadí se, činí-li jejich civilní
služební doba započitatelná (započítaná)
pro zařadění a postup v dosavadním
služebním poměru, nejméně 4 léta,
do XI. hodnostní třídy.
Služební doba, kterou poštmistři, poštovní
oficianti (aspiranti), poštovní expedienti obojího
pohlaví se zkouškou oficiantskou a telegrafní
adjunkti (aspiranti) ztrávili až do převzetí
do stavu státních úředníků,
započte se jim pro postup do vyšších služebních
požitků takto:
a) Úředníkům, kteří
budou ve smyslu § 6. zařaděni do XI. hodnostní
třídy, započte se dosavadní služební
doba započítatelná (započítaná)
pro zařadění a postup v dosavadním
služebním poměru, pro postup do vyšších
požitků polovici oné části, o
níž převyšuje čtyřletou
služební dobu, nanejvýše však 4 roky.
b) Poštmistři, poštovní oficianti,
poštovní expedienti se zkouškou oficiantskou
a telegrafní adjunkti, kteří mají
služné (základ výslužného)
odpovídající výměrou oné
hodnostní třídě, do níž
na poprvé budou zařaděni, již déle,
než činí doba pro časový postup
z této hodnostní třídy do nejblíže
vyšší, zařadí se, je-li jejich
služba uspokojivou, ihned do počátečních
požitků nejblíže vyšší
hodnostní třídy. Je-li jejich celková
služební doba, započitatelná (započítaná)
pro zařadění a postup v dosavadním
služebním poměru, delší, nežli
ona úhrnná služební doba, již jest
dle lhůt pro povýšení a časový
postup v úřednické skupině "D"
zapotřebí k dosažení počátečních
požitků této vyšší hodnostní
třídy (tak zvaná "normální
doba služební") započte se jim časový
rozdíl mezi oběma služebními dobami
(úhrnná doba přeslužby) až do nejvyšší
výměry čtyř roků pro postup
do vyšších požitků a v daném
případě poukáží se příslušné
vyšší požitky k výplatě.
c) Poštmistrům, poštovním oficiantům,
poštovním expedientům se zkouškou oficiantskou
a telegrafním adjunktům, kteří služné
(základ výslužného), odpovídající
výměrou oné hodnostní třídě,
do níž na poprvé budou zařaděni,
nemají ještě tak dlouho, kolik činí
lhůta pro časový postup z této hodnostní
třídy do nejblíže vyšší,
jejichžto služební doba, započitatelná
(započítaná) pro zařadění
a postup v dosavadním služebním poměru,
při dosaženi služného (základu
výslužného) jich nynější
hodnostní třídy byla však delší,
nežli ona služební doba, jež jest dle lhůt
pro povýšení a časový postup
v úřednické skupině "D"
zapotřebí k dosaženi požitků této
hodnostní třídy (normální služební
doba), započte se tento časový rozdíl
mezi oběma služebními dobami (dřívější
přeslužba) pro postup do vyšších
požitků až do nejvyšší míry
čtyř roků.
Onen časový rozdíl připočte
se tedy k části lhůty pro časový
postup, užíváním příslušného
služného (základu výslužného)
již ztrávené a poukáží se
v daném případě příslušné
vyšší požitky k výplatě.
Časový postup do požitků vyšší
hodnostní třídy předpokládá
uspokojivou službu.
d) Poštmistrům, kteří budou zařaděni
do VIII. hodnostní třídy, jichžto služební
doba, započitatelná (započítaná)
pro zařadění a postup v dosavadním
služebním poměru, při dosazení
služného odpovídajícího VIII.
hodnostní třídě byla vsak delší
nežli služební doba, jež jest dle lhůt
pro povýšení a časový postup
v úřednické skupině "D"
zapotřebí k dosažení požitků
VIII. hodnostní třídy (normální
služební doba), započte se časový
rozdíl mezi oběma služebními dobami
(dřívější přeslužba)
až do nejvyšší výměry čtyř
roků pro postup do vyšších stupňů
platových a poukáží se v daném
případě příslušné
vyšší požitky k výplatě.
e) Doba, ztrávená po čas civilní
služby v presenční službě vojenské,
započte se, nebyl-li na ni vzat zřetel, již
při stanovení pořadového data ve smyslu
nařízení bývalého ministerstva
obchodu z 22. ledna 1901, pošt. a telegr. věstníku
č. 13., k účelům časového
postupu až do nejvyšší míry jednoho
roku.
Presenční službu vojenskou, pokud spadá
do doby mobilisačni, jest k účelům
postupu do vyšších požitků počítati
plně.
f) Poštmistři, poštovní oficianti,
poštovní expedienti se zkouškou oficiantskou
a telegrafní adjunkti, kteří vykazují
přeslouženou služební dobu dle odstavce
b) až d) a v době, kdy služební
pragmatika nabyla pro ně platnosti, dovršili již
60. rok věku a 35. rok služební, nejsou z tohoto
důvodu z časového postupu vyloučeni,
pokud po odečtení jejich započitatelné
přeslužby od jich životního nebo služebního
stáří jedna z těchto obou hranic není
překročena.
g) Úředníkům, kteří
vyšli ze stavu oprávněných poddůstojníků
(§ 1. a 2. zákona z 19. dubna 1872, říš.
zák. č. 60) započte se vojenská služba
pro postup do vyšších požitků dle
ustanoveni § 1. nařízení všech
ministerstev z 25. ledna 1914, říš. zák.
č. 18.
Do normální služební doby se lhůta
pro povýšení (4 roky) nevpočítá.
Poštovní pomocníci se zkouškou oficiantskou,
kteří v den, kdy zákon tento nabude účinnosti,
budou ve službě, zařadí se při
skutečném převzetí do stavu státních
úředníků dle ustanovení tohoto
zákona obdobně použitých.
Započítatelnost jejich služební doby,
již ztrávili po složeni odborné zkoušky,
předepsané pro poštovní oficianty (expeditory),
ve vlastnosti poštovních pomocníků,
řídí se dle dosavadních, v tomto ohledu
platných předpisů.
Za přednosty poštovních úřadů
III. třídy, I. stupně, ustanoví se
poštmistři.
Přednostenská místa u úřadů
III. třídy, 2.-6. stupně, zřídí
se jako místa poštovních podúředníků
ve smyslu článku II. zákona z 25. září
1908. říš. zák. č. 204.
Veškerá nařízení bývalého
rakouského ministerstva obchodu, která se vztahují
na úpravu služebních poměrů poštmistrů,
poštovních oficiantů (aspirantů), poštovních
expedientů a telegrafních adjunktů (aspirantů)
pokud jsou v rozporu s tímto zákonem, se zrušují.
Zákon nabývá účinnosti dnem
1. dubna 1919. Provedením jeho pověřuje se
ministr pošt a telegrafů.
Poštovní správa se vyzývá, aby
poštovním expedientům bez zkoušky oficiantské
přiznala na dobu jejich služby jako nezkoušeným
expedientům zvláštní služební
přídavky 400-600 K podle velikosti úřadů
a aby jim přiznala drahotní přídavky
ustanovené dosud pro poštovní expedienty se
zkouškou oficiantskou.
státně zřízeneckého výboru
k vládnímu návrhu zákona o převzetí
poštmistrů, poštovních oficiantů,
poštovních expedientů se zkouškou a telegrafních
adjunktů do stavu státních úředníků
zařaděných do hodnostních tříd.
Ministerstvo pošt se vyzývá, aby telegrafním
adjunktům (aspirantům) tříletou dobu,
jež jest podle § 2. odst. 6. a § 4. nařízení
ze dne 18. ledna 1909 říš. zák. podmínkou
pro přijetí do státní služby,
počítalo jako skutečnou civilní službu
státní.
Buříval, v. r. Navrátil, v.
r. Tučný, v. r.