K dotazu členů Národního shromáždění
pana V. Freimanna a soudruhů č. t. 565, týkajícího
se uhelné těžby v Podkrušnohorské
pánvi, dovoluji si, pokud se dotaz týká působnosti
ministerstva veřejných prací, sděliti
následující:
Při převzetí mosteckých státních
dolů do správy československé republiky
panem ministrem Drem Vrbenským, dne 28. listopadu 1918,
sepsán byl u horního ředitelství v
Mostě protokol tohoto znění:
"Ministrem zásobování Drem Vrbenským
z Prahy byl pan dvorní rada Markus jménem celé
vlády československé republiky zbaven slibu,
daného vládě Německo-rakouské.
Slibu byl sproštěn z toho důvodu, že není
zde zákonné kontinuity.
Veškeré náklady, spojené s vedením
důlních podnikův a ředitelství,
budou požadovány od ministerstev veřejných
prací a financí v Praze až do té doby,
kdy mezinárodní konferenci bude rozhodnuto, komu
podniky ty definitivně patřiti budou. Veškeré
uhlí náleží československé
republice.
Pan vrchní komisař Ing. F. Waitz bude důvěrníkem
československé vlády - zůstávaje
ve svém dosavádním postavení, maje
však právo nahlížeti do celého
vedení podniku. Zvláštním jeho úkolem
bude udržovati vzájemnou důvěru mezi
ředitelstvím a osazenstvem.
Vláda československého státu zaručuje
úředníkům a zaměstnancům,
že ponecháni budou na dosavadních místech,
garantuje jim všechny požitky a práva s jejich
postavením spojená.
V politickém ohledu ponechává se úředníkům
a zaměstnancům úplná svoboda.
Vzhledem k možnosti, že úředníci
národnosti německé, ustanovení bývalou
rakouskou vládou u stát. ředitelství
v Mostě, nebudou s ohledem na to, že v době
od 28. října 1918 až do převzetí
závodu naší státní správou
vzati byli pod přísahu vládou Německo-rakouskou
- konati plně svých povinností k československému
státu, ustanovilo ministerstvo veřejných
prací výnosem ze dne 13. prosince 1918 č.
j. 1308 spolehlivého úředníka české
národnosti vrchního komisaře Ing. Františka
Waitze provisorním spoluředitelem státních
dolův a uložilo mu právo i povinnost, rozhodovati
s dosavadním ředitelem jmenovaných závodů
Ing. Augustem Markusem o všech záležitostech,
týkajících se správy dolů,
pokud rozhodování o těchto záležitostech
spadá do působnosti báňského
ředitelství.
Poněvadž dle úředních zpráv,
ministerstva veřejných prací došlých,
počínal si ředitel Markus ještě
po převzetí závodu tak, jakoby podléhal
úřadu veřejných prací státu
Německo-rakouského, a jelikož osazenstvo státních
dolů v Mostě na základě usnesení
ve schůzi dne 23. února 1919 žádalo
odstranění ředitele Markusa, jakož i
přidělených úředníků
vrchního báňského rady Frant. Zinnera
a báňského rady Ing. Gustava Ryby z toho
důvodu, že tito úředníci provádějí
pasivní resistenci, bylo proti všem jmenovaným
úředníkům výměrem ministerstva
veřejných prací ze dne 21. března
1919 č. j. 1763/pres. zavedeno disciplinární
řízení ve smyslu ustanovení §
87. zákona ze dne 25. ledna 1914 ř. z. č.
15.
Výnosem ze dne 21. března 1919 č. 1764 pres.
přeložen byl věkem již starší
úředník národnosti české
báňský rada Ing. Eduard Bartoš, který
v dřívějším čase po dobu
15 let byl zaměstnán u státních dolů
mosteckých, k báňskému ředitelství
v Mostě jako spoluředitel závodu a důlní
přednosta.
Dosavadní spoluředitel Waitz, dle služebních
let mladší, byl jmenován inspektorem důlního
oddělení Julius II. a III.
Báňský rada Bartoš má se v době
poměrně krátké zapracovati do správních
záležitostí báňského ředitelství
tak, aby v každém čase mohl převzíti
správu závodu od dosavadního ředitele
Markusa.
Vrchní bánský rada Ing. Frant. Zinner přeložen
byl službou k státní správě dolů
a hutí v Jáchymově.
Báňský rada Ing. Gustav Ryba, až do
převzetí státních dolů mosteckých,
závodní správce na dole Julius III., byl
svrchu uvedeným výnosem sproštěn služby
u horního ředitelství v Mostě a pověřen
zatím až do skončení zavedeného
proti němu disciplinárního řízení,
vypracováním projektu pro nový těžný
důl u Přešťan.
Přikládaje na žádost pana ministra
železnic jeho odpověď na druhý
odstavec dotazu pana V. Freimanna a soudr., doufám,
že těmito opatřeními vyhovělo
ministerstvo veřejných prací, stížnostem
dělnictva, uvedeným v podaném dotaze.
Pokud klesání uhelné těžby
přičítá se v dotazu ředitelství
Ústecko-Teplické dráhy, protože prý
nedodává vagonů v čas, nebo jich nedodává
vůbec, má ministerstvo železnic za vhodno především
předeslati, že doba, kdy se vozy mají přistavovati
k dolům, jest přesně stanovena smlouvami,
sjednanými mezi správami železnic a jednotlivými
doly. Při tom jezdí se na vlečných
drahách, které odbočují z průběžných
tratí, zvláštními pracovními
vlaky dle určitého jízdního řádu,
kdežto na vlečkách, vycházejících
přímo ze stanic, jezdí se bez jízdních
řádů v dobách, jak to dopravní
poměry ve stanicích dovolují.
Kontingent potřebných vozů nepřistavuje
se k jednotlivým dolům najednou hned při
prvé jízdě, nýbrž během
dne, jak nákladní vlaky dopravují prázdné
uhelné vozy do obsluhovaných stanic. Jsou-li tyto
vlaky včas, tu jezdí se i na vlečných
drahách včas, a doly jsou obsluhovány ve
smluvených lhůtách, kdežto nastanou-li
v dopravě poruchy, mají tyto v zápětí,
že se pak potřebné vozy nemohou přistaviti
k dolům v pravý čas.
Takováto nepravidelnost v dopravě vyskytla se skutečně
v druhé polovici měsíce února t. r.
nejen na Ústecko-Teplické, nýbrž i na
státních drahách, kdy v některých
dnech nebyl přistaven plný kontingent objednaných
uhelných vozů, nebo potřebné vozy
nebyly dodány dolům včas.
Příčinou toho byly - jako se zjistilo - nedostatečný
příliv prázdných vozů z německého
Rakouska do uhelné pánve, dále okamžitý
nedostatek strojů a v neposlední řadě
také zavedení 8 hod. pracovní doby, jež
při prvopočátku měla nepříznivý
vliv na včasné vykládání a
tudíž uvolnění prázdných
vozů.
Naproti tomu nebylo prokázáno, že by byly vyvolány
tyto neblahé zjevy passivní resistencí úředníků
na Ústecko - Teplické dráze, čemuž
nasvědčuje ta okolnost, že ve dnech, kdy tato
dráha nedodala plného počtu uhelných
vozů k dolům, také státní dráhy
nebyly s to vyhověti pro shora uvedené obtíže
všem požadavkům v přistavení objednaných
vagonů.
Ministerstvo železnic zjednalo však již v této
věci ráznou nápravu a docílilo toho,
že nejen Ústecko-Teplická dráha, ale
též ostatní dráhy přistavují
k dolům nyní vždy a v čas plný
počet objednaných uhelných vozů, takže
potřeba dolů co do požadovaných vozů
jest v poslední době úplně kryta.
Konečně zakročilo ministerstvo železnic
dráhy Ústecko-Teplické, aby byly opraveny
s největším urychlením poškozené
vagony, jichž bylo v polovici února t. r. vzato z
oběhu na této dráze asi 1300, a u nichž
bylo většinou zapotřebí oprav ve větších
rozměrech.
Ježto na opravách těchto vagonů pracují
kromě dílen této dráhy ještě
dva soukromé závody, klesá počet poškozených
vagonů vůčihledě, takže dnešní
doby činí počet jejich jen asi 800."
1066 | 833 | 233 | 1273 | 1164 | 109 | |
88 | 88 | 174 | 174 | |||
855 | 855 | 1231 | 1231 | |||
999 | 999 | 1232 | 1232 | |||
960 | 960 | 1202 | 1202 | |||
1022 | 1022 | 1244 | 1244 | |||
1021 | 1021 | 1190 | 1190 | |||
881 | 881 | 1158 | 1158 | |||
108 | 108 | 30 | 30 | |||
983 | 983 | 1256 | 1256 | |||
1014 | 1014 | 1253 | 1253 | |||
1004 | 1004 | 1210 | 1210 | |||
1016 | 1016 | 1250 | 1250 | |||
1023 | 909 | 114 | 1252 | 1121 | 131 | |
971 | 863 | 108 | 1211 | 1105 | 106 | |
98 | 98 | - | - | |||
989 | 989 | 1256 | 1256 | |||
967 | 967 | 1246 | 1246 | |||
1012 | 986 | 26 | 1288 | 1241 | 47 | |
1061 | 1061 | 1368 | 1150 | 218 | ||
1081 | 779 | 302 | 1386 | 1077 | 309 | |
1156 | 732 | 424 | 1474 | 1051 | 423 | |
116 | 116 | 53 | 53 | |||
934 | 954 | 20 | 1270 | 1270 | ||
1130 | 983 | 147 | 1293 | 1147 | 146 | |
1180 | 1017 | 163 | 1393 | 1177 | 216 | |
1242 | 984 | 258 | 1424 | 1094 | 330 | |
1157 | 899 | 258 | 1386 | 1138 | 248 | |
25.121 | 23.121 | 92% | 31.003 | 28.720 | 93% |