Právní postavení asistentů a konstrukterů
vysokoškolských zakládá se na zákonu
ze dne 31. prosince 1896 a ministerském nařízení
ze dne 1. ledna 1897. Dle tohoto zákona resp. nařízení
mohou býti ustanoveni za asistenty nebo konstruktery vysokoškolské
ti, kteří dosáhli buď doktorátu
nebo aprobace pro učitelství na gymnasiích
a reálkách. Jsou ustanovováni zpravidla na
dvě léta bez zařadění do určité
hodnostní třídy a mají karakter státních
úředníků. Služební doba
ztrávená před nebo po účinnosti
onoho zákona započítává se
při přestupu do jiné služby státní
do pense dle všeobecných norem. Roční
remunerace mají ráz adjut. Není-li kandidátů
s doktorátem nebo aprobací středoškolskou,
mohou býti ustanoveni výpomocně též
jiní bez úplné kvalifikace, neplatí
však pro ně ustanovení platící
pro kandidáty s úplnou kvalifikací. Asistenti
jsou ustanovováni sborem professorským vždy
na 2 léta a může to býti prodlouženo
až do šestého roku služebního, kandidáti
bez úplné kvalifikace mohou býti ustanoveni
též na kratší dobu, ustanovení
a setrvání v další službě
takových asistentů musí býti schváleno
ministerstvem. Rovněž další ustanovení
přes šest let podléhá schválení
ministerstva. Asistenti (konstrukteři) mají nárok
v případě nemoci na bezplatné ošetření
v nemocnici spojené s universitou, onemocněli-li
ve služební své povinnosti. Asistentům
(konstrukterům) náležejí stejné
výhody slevy železniční jako státním
úředníkům.
To jsou podstatná ustanovení právních
poměrů asistentů vysokoškolských,
jež zůstávají v platnosti.
Pokud se týká dosavadních požitků
jejich, zakládají se na ministerském nařízení
ze dne 24. srpna 1910.
Pravidelná remunerace (adjutum) asistentů s úplnou
kvalifikací činí 1700 K ročně
a zvyšuje se za nepřetržité služby
po druhém a čtvrtém roce vždy o 300
K, pak po šestém a osmém roce služebním
vždy o 400 K, tedy až do konečné výše
3100 K. Pro asistenty s neúplnou kvalifikací ponechána
nezměnitelná roční remunerace 1400
K. Asistenti, kteří kromě naturálního
bytu a vedlejších důvodů k němu
obvykle náležejících dostávají
za své asistentské služby ještě
jinaké požitky, jako stravu zdarma v ústavu
po celý rok, peněžitou náhradu stravě
přiměřenou nebo jiné pravidelné
důchody, mají toliko potud nárok na zvýšení
remunerace, pokud převyšují roční
obnos nebo vyšetřenou peněžitou hodnotu
vedlejších důchodů jim náležejících.
Od tohoto započtení může býti
upuštěno, dostávají-li tyto vedlejší
důchody bez všeliké náhrady od státu.
Výše remunerace konstrukterů stanoví
se jako až dosud v každém případě
zvláště.
Od vydání tohoto nařízení provedena
úprava platů státních úředníků,
jakož i úprava platů státních
učitelů, avšak asistenti a konstrukteři
do nich nepojati.
Českými poslanci prof. J. V. Hráským,
dr. Velichem a dr. Lukavským několikráte
důrazně připomenuto vídeňské
vládě, že musí odčiniti zřejmou
tuto nespravedlivost vůči asistentům a konstrukterům
vysokoškolským. Vláda také posléze
připravovala návrh na úpravu jejich poměrů.
Současně se připravovala úprava poměrů
profesorů vysokoškolských.
Jen politickým převratem zabráněno,
že k dokončení těchto prací nedošlo.
Národní shromáždění československé
provedlo zákon o platech vysokoškolských učitelů
s platnosti od 1. dubna 1919. Bylo by jistě ještě
křiklavější nespravedlivostí,
kdyby se s úpravou poměrů asistentů
vysokoškolských dále otálelo.
Hmotné poměry asistentů a konstrukterů
vysokoškolských byly již před válkou
nepříznivé a válkou se zhoršily
tak, že jest dnes vůbec ohrožena přímo
v základech tato důležitá služba
výchovy na našich vysokých školách.
Rektorát vysoké školy technické v Praze
v přípisu ze dne 18. února 1919 státně
zřízeneckému výboru Národního
shromáždění poznamenává,
že profesorský sbor této školy je na řešení
této otázky živě interessován,
neboť postavení asistentů vysokoškolských
patří k nejbídnějším ze
státních zřízenců. Za války
pak přiostřily se poměry tak, že nebylo
téměř možno získati vůbec
kvalifikovaných sil pro služby asistentské,
a byly-li získány, odcházely v nejkratší
době ze služby do postavení lepšího.
Otázka tato - praví se dále v onom přípise
- stala se pro vyučování kritickou a profesorský
sbor žádá za největší urychlení
v této věci. Je třeba jen uvážiti,
že dnešní měsíční
plat vysokoškolského asistenta i s drahotnímí
přídavky činí 243 K, po 8-10 letech
služebních 396 K! Plat tento dosahuje tedy denní
výše 8 K a asi v 34 letech věku 13 K! Jistě
zajímavá to ilustrace, jak je placena vědecká
práce vychovatelská vůči jiným
zaměstnáním.
Tato remunerace nedosahuje ani výše platů ostatních
státních úředníků s
vysokoškolským vzděláním ani
vysokoškolské inteligence ve službách
soukromých, ač požaduje se na asistentech vysokoškolských
vyšší míra theoretického vzdělání
a schopnost vědecké práce. Značná
část asistentů připravuje se za těchto
nepříznivých podmínek na vědeckou
dráhu akademickou, všichni asistenti nauk praktických
jsou pak důležitým článkem vyučovací
soustavy na vysokých školách. Činnost
tato vyžaduje zvláště v této době
za návratu velkého počtu posluchačů
vojínů zvětšeného úsilí.
Podle rozpočtu bývalého ministerstva kultu
a vyučování na rok 1918-19 je nynější
náklad na asistenty a konstruktery všech vysokých
škol v oblasti státu československého
(vyjma universitu v Bratislavi):
47 konstrukterů | l 15.000 K |
281 asistentů s plnou kvalifikací | 666.950 K |
24 asistentů bez plné kvalifikace | 23.000 K |
úhrnem | 804.950 K. |
Činí tedy průměrný roční
příjem jednoho konstruktera 2.447 K, průměrný
roční příjem jednoho asistenta s plnou
kvalifikací 2.373 K (což odpovídá čtyřleté
služební době, 1.700 K + 600 K = 2.300 K).
Podle návrhu tohoto zákona byl by průměrný
příjem asistenta a konstruktera se 4letou služební
dobou:
remunerace podle nejnižšího stupně X. hodnostní třídy | 2.200 K |
aktivní přídavek této třídy | 768 K |
2 dvouleté přídavky po 400 K | 800 K |
úhrnem | 3.768 K. |
Celkový zvýšený náklad činí:
47 konstrukterů (průměrně se 4letou služební dobou po 3.768 K) | 177.096 K |
osobní přídavky konstrukterů s kvalifikací praktickou nebo zvláštní vědeckou | 47.000 K |
281 asistentů s plnou kvalifikací a průměrně 4letou služební dobou po 3.768 K | l,058.808 K |
osobní přídavky asistentů s kvalifikací praktickou nebo zvláštní vědeckou | 50.000 |
K 24 asistentů bez plné kvalifikace po 2.176 K | 52.224 K |
úhrnem | l,385.128 K. |
Činí tedy celkové zvýšení
nákladu 580.178 K.
Podle § 1. tohoto návrhu zákona stanoví
se remunerace asistentů a konstrukterů vysokoškolských
ve výši nejnižšího platového
stupně státních úředníků
X. hodnostní třídy s aktivitním přídavkem.
Návrh tento směřuje k tomu, aby úpravou
platů státních úředníků
byly též současně upraveny požitky
asistentů a konstrukterů vysokoškolských.
Dosud se stávalo, že tato kategorie zaměstnanců
nebyla zahrnuta do úpravy požitků ani při
úpravě hmotných poměrů učitelů
středoškolských ani při úpravě
platů učitelů vysokoškolských.
Byla vždy odsunuta k svému neprospěchu.
Již podle ministerského nařízení
ze dne 1. ledna. 1897 mají asistenti a konstrukteři
vysokoškolští karakter státních
úředníků. Tento karakter jim všemi
následujícími nařízeními
byl ponecháván. I tímto zákonem přiznává
se jim karakter státních úředníků,
náležejí jim všecky mimořádné
přídavky, diety, slevy jízdného a
pod., jež se poskytují všem státním
úředníkům podle hodnostních
tříd nebo podle výše jejich služebních
platů, stejným obnosem jako ostatním státním
úředníkům požívajícím
téhož platu, osobní a dvouleté přídavky
v to čítajíc. Postavení asistentů
a konstrukterů vysokoškolských má však
ráz povolání provisorního, zájem
vysokých škol žádá, aby nebyli
na nich ustanoveni příliš dlouhou dobu nebo
dokonce trvale. Již ministerské nařízení
ze dne 1. ledna 1897 duchem svým vyznačuje zřetelně
provisorní ráz asistentského (konstrukterského)
povolání na vysokých školách.
Jsou tedy vyloučeni z postupu do vyšších
hodnostních tříd, remunerace jejich pak se
zvyšuje dvouletými přídavky, dvěma
prvými po 400 K, dalšími dvěma po 600
K. Při počítání služební
doby je spravedlivo bráti zřetel ke službě
skutečně vykonané bez ohledu na přerušení
její. Zákonem tímto má býti
asistent (konstrukter) vysokoškolský chráněn
pro případ invalidity utrpěné ve službě
zajištěním invalidní renty ve výši
poslední remunerace, v případu částečné
invalidity zajištěním renty podle klíče
úrazové pojišťovny. Vdova a pozůstalé
děti mají nárok na zaopatřovací
požitky podobně jako tomu jest u státních
učitelů. Při přestupu do jiné
státní služby započítává
se služební doba od nabytí plně kvalifikace
nejen do pense, nýbrž též do postupu,
služební doba před dosažením plné
kvalifikace však pouze do pense. Nastal-li by při
tomto přestupu rozdíl platový k neprospěchu
přestupujícího asistenta, při čemž
rozhoduje výše dosavadní remunerace s aktivním
přídavkem a dvouletými přídavky,
musí mu býti toto zmenšení příjmu
vyrovnáváno a to až do doby, kdy zvýšenými
příjmy v tomto novém povolání
rozdíl se vyrovná.
Následkem nedostatku asistentů s plnou kvalifikací
jest někdy nutno ustanoviti asistenta bez plné kvalifikace.
Těmto se přiznává nezměnitelná
remunerace dle nejnižšího stupně platového
státních úředníků XI.
hodn. třídy s aktivitním přídavkem.
Počet jich jest malý. Konstrukterů bez plné
kvalifikace není.
Prospěch vysokých škol toho vyžaduje,
aby byli za asistenty a konstruktery ustanovováni uchazeči
nejlépe kvalifikovaní, asistenti a konstrukteři
se zvláštní kvalifikací vědeckou
nebo praktickou. Pro tyto pak je spravedlivo a nutno remuneraci
zvýšiti o osobní přídavek, jehož
výše se stanoví dle jednotlivých případů
na návrh sboru profesorského.
Požívá-li asistent naturálního
bytu, stravy nebo jiných vedlejších důchodů,
je to zpravidla úplata za větší výkonnost.
Státně zřízenecký výbor
neshledal důvodu, aby vložil do tohoto zákona
vyrovnání takových vedlejších
důchodů v celkové remuneraci, ježto
jak důvody pro tyto důchody mohou býti rozdílné
tak i místními a časovými okolnostmi
hodnota těchto důchodů může býti
velice různá. Ponechává správě
školské, aby v jednotlivých případech
po slyšení sboru profesorského ocenila dle
všech okolností ony vedlejší požitky
a účtovala je event. v některé položce
mimořádných přídavků
(drahotní, osobní a p.).
Z povahy věci vysvítá, že ustanovení
tohoto zákona platí nejen pro muže, nýbrž
i pro ženy.
Zákon tento má nabýti účinnosti
od 1. dubna 1919, od téhož dne, kdy nabývá
účinnosti zákon o úpravě platů
učitelů vysokoškolských.
Výsledek jednání o návrhu tohoto zákona
ve výboru státně-zřízeneckém
předložen byl na přání výboru
školského tomuto. Školský výbor
přípisem ze dne 12. března t. r. prohlásil,
že nemá s hlediska školského k elaborátu
nic připomenouti. Na připomínku jeho,
pokud se týká určitější
stylisace práv dle obdoby práv státních
úředníků, formuloval výbor
pak toto ustanovení podrobněji.
Výbor školský odporučil dále,
aby zvláštní resolucí byl vysloven požadavek
za poskytnutí okamžité výpomoci všem
adjunktům, asistentům a konstrukterům. Jak
školský výbor tak rektorát vysoké
školy technické v přípise svrchu zmíněném
žádají, aby se svolala anketa o právních
poměrech asistentů, konstrukterů a adjunktů
vysokoškolských.
Pro tuto anketu se také vyslovuje organisace asistentů
a konstrukterů vysokoškolských.
V tomto smyslu přijaty ve výboru státně
zřízeneckém dvě resoluce, jež
jsou připojeny k návrhu zákona.
Prvá se týká vládního návrhu
na úpravu celkového právního postavení,
druhá poskytnutí okamžité drahotní
výpomoci. K anketě o úpravě celkového
právního postavení mají býti
pozváni zástupci kruhů profesorských
vysokých škol jakož i organisace asistentů
a konstrukterů vysokoškolských.
Jak hledisko sociální, tak vědeckovychovatelské
káze státu našemu učiniti zadost požadavkům
asistentů a konstrukterů vysokoškolských,
obsaženým v tomto návrhu zákona. Setrvání
dosavadního stavu znamenalo by lhostejně přihlížeti
k páchané křivdě, jakož i vážně
ohroziti další vývoj našich vysokých
škol.
Státně zřízenecký výbor
navrhuje:
Národní shromáždění račiž
schváliti teto návrh zákona,
jakož i obě připojené resoluce.
Asistenti a konstrukteři vysokoškolští
ustanovení s plnou kvalifikací dle § 1. min.
nařízení ze dne 1. ledna 1897 č. 9
ř. z. mají remuneraci rovnající se
nejnižšímu platovému stupni státních
úředníků X. hodn. třídy
s aktivitním přídavkem. Po druhém
a čtvrtém roce služebním zvyšuje
se tato remunerace vždy o 400 K, po šestém a
osmém roce služebním vždy o 600 K. Remunerace
asistentů a konstrukterů s kvalifikací praktickou
nebo zvláštní vědeckou může
býti na návrh sboru profesorského zvýšena
o osobní přídavek.
Asistenti nemající plné kvalifikace ustanovení
podle § 2. min. nařízení ze dne 1. ledna
1897 č. 9 ř. z. mají nezměnitelnou
remuneraci rovnající se nejnižšímu
stupni platů státních úředníků
XI. hodn. třídy s aktivitním přídavkem.
Mimořádné přídavky, diety a
jiné výhody, jež se poskytují všem
státním úředníkům dle
hodnostních tříd nebo podle výše
jejich služebních platů, přiznávají
se vysokoškolským asistentům a konstrukterům
stejným obnosem jako ostatním státním
úředníkům požívajícím
téhož platu, osobní a dvouleté přídavky
v to čítajíc.
Stal-li se asistent nebo konstrukter trvale neschopným
výdělku úrazem nebo onemocněním
při vykonávání služby, má
nárok na invalidní rentu ve výši poslední
remunerace bez osobního přídavku. Při
částečné invaliditě buď
použito klíče úrazové pojišťovny.
V případě smrti asistenta nebo konstruktera
mají pozůstalí nárok na zaopatřovací
požitky podle ustanovení platných pro onu hodnostní
třídu, jejíhož platu asistent v okamžiku
smrti požíval, u plně kvalifikovaných
podle § 1. zákona ze dne 1. ledna 1897 čís.
9. ř. z., nejméně však podle IX. hodnostní
třídy. Za okolností zvláštního
zřetele hodných může správa školská
vyměřiti podle návrhu příslušného
profesorského sboru tyto invalidní a zaopatřovací
požitky obnosem vyšším.
Asistentům a konstrukterům, kteří
přestupují do jiné státní služby,
započítá se služební doba na
vysoké škole od nabytí plné kvalifikace
plně do postupu a pense, služební doba s kvalifikací
neúplnou pouze do pense. Při tom nebudiž jim
vyměřeno v nové státní službě
služné menší než byly ony požitky,
jichž požívali posledně jako asistenti
nebo konstrukteři podle § 1. tohoto zákona,
věty 1. a 2.
Pro nabytí zvýšené remunerace jest rozhodno
ustanovení podle § 1. min. nař. ze dne 1. ledna
1897 č. 9. ř. z., ať se stalo před působností
tohoto zákona nebo později. K návrhu profesorského
sboru lze však přihlížeti i ke služební
době před tímto ustanovením, pokud
podmínky § 1. onoho nařízení
byly skutečně splněny.
Zákon tento nabývá účinnosti
od 1. dubna 1919 a provedením jeho pověřují
se ministr školství a národní osvěty,
a ministr financí.
l. Vláda se vyzývá, aby podala návrh
na úpravu celkového právního
postavení asistentů, konstrukterů
a adjunktů vysokoškolských. Za tím
pomoc účelem budiž svolána anketa z
kruhů profesorů a asistentů, konstrukterů
a adjunktů vysokoškolských.
II. Vláda se vyzývá, aby poskytla asistentům
a konstrukterům vysokoškolským okamžitě
drahotní výpomoc jednou pro vždy.
Ministerstvo, omezeno jsouc v rozsahu odpovědi své
odpovědí Národnímu shromáždění
již podanou může projeviti, jen svůj názor
o postavení učitelstva vůbec.
Ministerstvo školství uznává, že
norma platů učitelských, jak stanovena v
§ 55 r. š. z. z roku 1869, odpovídá snad
době tehdejší, je však zcela nedostatečná
pro poměry dnešní. Dnes jest třeba,
aby výše učitelských platů byla
stanovena zásadami přesnými, od nichž
není úchylek. Snahu učitelstva, aby toto
přesné určení norem učitelských
platů stalo se zákonitým předpisem,
dle kterého byly by platy učitelů takové,
jako jsou platy státních úředníků
se středoškolským vzděláním,
považuje ministerstvo školství za vhodnou, aby
stala se podkladem nové definitivní úpravy
hmotného postavení učitelstva. Ministerstvo
školství jest si vědomo, že v otázce
učitelských platů dělí se o
povinnost spolupůsobiti několik činitelů,
okres, země i stát, dle stavu vzniklého v
poslední době. Ministerstvo školství
uvítalo by, kdyby tato povinnost spolupůsobení
byla definitivně ujasněna, neboť je toho názoru,
ze pro nejasnost kompetence nemůže trpěti právní
postavení stavu tak velikého a důležitého,
jakým jest učitelstvo národních škol.
Podstatnou částí nynějších
příjmův učitelských jsou drahotní
přídavky, platné do konce června t.
r. a ministerstvo školství chápe snahu učitelstva,
aby stala se definitivní úprava jeho hmotného
postavení dříve, než pozbude platnosti
zákon o drahotních přídavcích.
Spolu vítalo by ministerstvo školství řešení
takové, které by upravovalo hmotné postavení
učitelstva trvale.