V obcích, které mají býti spojeny
ve Velkou Prahu, volí se společné zastupitelstvo
o stu členech dle řádu volení v obcích
(zákon ze dne 31. ledna 1919, č. 75 sb. zák.
a nař.) s odchylkami tímto zákonem stanovenými.
Obce ty jsou: hlavní město Praha, dále místní
obce Hloubětín, Karlín, Kobylisy, Prosek,
Střížkov, Troja a Vysočany a část
místní obce Ďáblice, totiž pozemky
zakoupené obcí pražskou pro hřbitov
v samosprávném okresu karlínském,
dále místní obce Břevnov, Bubenč,
Dejvice, Hlubočepy, Jinonice, Košíře,
Motoly, Radlice, Smíchov, Střešovice, Veleslavín
a Vokovice a část místní obce Dolní
Liboce, totiž obora Hvězda v samosprávném
okresu smíchovském, pak místní obce
Bráník, Hostivař, Krč, Michle, Nusle,
Podolí, Král. Vinohrady, Vršovice a Záběhlice
v samosprávném okresu vinohradském, konečně
místní obce Hrdlořezy, Malešice, St.
Strašnice a Žižkov v samosprávném
okresu žižkovském.
K účelu volby v odst. 1. zmíněné
přičleňuje se zmíněná
část obce Dolní Liboce k místní
obci Břevnovu a zmíněná část
místní obce Ďáblice k místní
obci Střížkovu.
Pokud jako podmínka práva volebního nebo
volitelnosti vyžaduje se bydlení v obci po dobu tří
měsíců, pokud se týče jednoho
roku, pokládá se území všech
obcí do Velké Prahy zahrnutých za území
jediné obce.
Dohlédacím úřadem pro konání
voleb dle §u 1. jest zemská správa politická.
Jednotné vedení prací volebních, zejména
přípravného soupisu voličův
a ostatní funkce, které jinak vykonává
obecní úřad po př. za spolupůsobení
místní komise toho obvodu, ve kterém jest
obecní úřad, vznáší se
za spolupůsobení obecních úřadů
všech místních obcí v § 1. jmenovaných
na zvláštní ústřední komisi.
Předsedou jejím jest předseda správního
sboru obce pražské, po př. jeho náměstek.
Dalších šest členů a tolikéž
náhradníků jmenuje zemská správa
politická přihlížejíc k §u
19. řádu volení v obcích.
Návrhy na jmenování členů po
př. náhradníků a důvěrníků
podati mohou jak strany politické organisované v
čas podané žádosti, tak každá
skupina nejméně 100 osob vyhovujících
podmínkám práva volebního; navržen
může býti každý, kdo týmž
podmínkám vyhovuje.
Náhradníci, pokud nezastupují členy
a mají právo hlasovací, mohou se súčastniti
schůzí komise s hlasem poradním, není-li
strana, která je navrhla, v komisi zastoupena.
Za strany, na které nedostalo se zastoupení ani
náhradníkem, budiž povoláno do komise
po jednom důvěrníkovi, který má
právo účastniti se schůzí s
hlasem poradním.
Každá strana má vedle člena, náhradníka
nebo důvěrníka býti zastoupena dalším
náhradníkem nebo důvěrníkem,
který zastupuje nepřítomného člena,
náhradníka nebo důvěrníka.
K tomu účelu nechť strany ve lhůtě
stanovené v §u 12. řádu volení
navrhnou nejméně po dvou zástupcích,
z nichž pak členové komise po případě
náhradníci a důvěrníci budou
vybráni.
Které strany mají býti zastoupeny v komisi
členy a které náhradníky, určí
se losem; k losování pozváni buďte zmocněnci
stran.
Stejným způsobem zřízena bude ústřední
komise volební, zejména pro konečné
sčítání hlasů.
Místní komise zřízené dle §u
12. řádu volení pro jednotlivé obvody
volební a komise volební zřízené
dle §u 32. řádu volení pro jednotlivé
místnosti volební jsou též sedmičlenné.
Předsedy těchto místních komisí
jsou starostové místních obcí, po
případě zástupci jimi jmenovaní.
Komise volební volí si samy předsednictvo.
Jinak i pro komise v tomto paragrafu zmíněné
platí ustanovení 3. až 7. odstavce předcházejícího
paragrafu.
Náklady spojené s konáním voleb zastupitelstva
Velké Prahy, pokud jich dle zákona nehradí
stát, rozvrhnou se na obce v § 1. jmenované
dle předpisu přímých daní přirážkám
podrobených.
Obec pražská zaplatí všecka vydání
s ústředním vedením voleb spojená
zálohou též za ostatní obce. Část
připadající na tyto obce nahradí obci
pražské stát do jednoho měsíce
po předložení likvidace a vybere si potom příslušné
částky - bude-li třeba dle zákona
ze dne 19. září 1883, č. 51 z. z.
- od ostatních obcí.
Vedle ústředního zastupitelstva zmíněného
v §u 1., budou se voliti pod dohledem úřadu
v §u 3. jmenovaného místní výbory
pro Prahu I - VIII a pro všecky ostatní obce v §u
1. jmenované pro každou zvláště.
Místní výbory budou čítati
v obcích do 20.000 obyv. 18 členů, do 50.000
obyv. 24 členů a přes 50.000 obyv. 30 členů,
pro Prahu I - VIII 48 členů.
Volby provedou se dle týchž volebních seznamů
jako volby zmíněné v §u 1. za týden
po volbách v §u 1. vytčených.
Náklad na tyto volby, pokud dle zákona nenese ho
stát, uhradí každá obec sama.
Ustanovení §u 5. platí též pro
tyto volby pokud jde o komise místní i komise volební.
Působnost zastupitelstva Velké Prahy a jeho poměr
k místním výborům upraví se
zvláštním zákonem.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Výkonem pověřuje se ministr vnitra v dohodě
s ministrem financí.
Naléhavé důvody věcné a administrativně-technické
vyžadují nezbytně, aby co nejdříve
ustaven byl společný samosprávný sbor
pro všecky obce, které v budoucnosti mají tvořiti
Velkou Prahu, aby jednotně připravoval a dle potřeby
již také prováděl velké úkoly
našeho hlavního města, které v zájmu
celé republiky v nejbližší době
neodkladného řešení vyžadují.
Stačí jen zmíniti se o přípravách
k vypracování jednotného plánu regulačního,
o řešení otázky bytové a pozemkové,
o péči o nezaměstnané, o správě
sociální zejména chudinské, o jednotném
vedení akcí zásobovacích, správy
zdravotní, školské a j.
Již s hlediska správní účelnosti
je nezbytně nutno, aby byl tu co nejdříve
jednotný ústřední sbor, poněvadž
by jinak vláda po př. obec pražská
byla nucena jednati o provedení každého jednotlivého
úkolu s celou řadou obcí, čímž
by byly způsobeny průtahy a nesnáze,
které by dle zkušeností mnohou nutnou věc
úplně znemožnily.
Provésti již nyní úplné sloučení
všech obcí s Prahou naráží
na nepřekonatelné nesnáze, zejména
pro spletité otázky finanční, které
s tím souvisejí - stačí zmíniti
se o úpravě daně domovní, o rozšíření
čáry daně potravní, po př.
o reformě této daně, o úpravě
nákladů školských, - kterých
však již vzhledem k valutovým a státně-finančním
opatřením právě provedeným
a pro nejbližší dobu nutným nelze na ten
čas řešiti. Navrhuje se proto pro přechodnou
dobu než bude možno Velkou Prahu jako jednotnou
obec utvořiti a zastupitelstvo i správu její
definitivně zákonem organisovati, aby se zřídil
společný velký samosprávný
sbor pro všechny obce Velké Prahy, který by
v této přechodné době opatřoval
společné věci a po sloučení
by pak převzal působnost ústředního
zastupitelstva jednotné obce Velké Prahy.
Vedle toho bylo by ovšem nutno zvoliti samostatná
zastupitelstva pro jednotlivé obce, která by v této
přechodné době vykonávala dále
dosavadní funkce obecní, pokud by je zmíněný
sbor ústřední nepřevzal.
Přes zmocnění, které v §u 83.
novely k obecním zřízením vládě
ve příčině slučování
obcí se uděluje, je již k této provisorní
úpravě obecních poměrů Velké
Prahy zapotřebí cesty zákona, již proto,
že je třeba stanoviti, kolik členů má
míti ústřední sbor samosprávný
a kolik členů mají míti zastupitelstva
místní.
Pokud se týče zastupitelstva Velké Prahy,
má vláda za přiměřený
a úplně postačující počet
100; k odůvodnění stačí poukázati,
že londýnská hrabská rada čítá
118 členů, pařížská obecní
rada 80 členů, a dle zkušenosti čím
je sbor početnější, tím je vedení
a usnášení nesnadnější;
mimo to zamýšlí se decentralisace přenesením
části agendy ústředního zastupitelstva
na místní výbory a zřízení
zvláštního sboru stavebního pro samostatné
vyřizování stavebních stížností,
po př. též pro některé úkoly
stavební politiky, čímž se ústřednímu
zastupitelstvu velikou měrou uleví.
Pokud se týče místních výborů,
které by se dle §u 7. osnovy zároveň
volily, je vláda také toho názoru, že
by neměly býti příliš četné,
aby se z nich nevyvinuly malé parlamenty, které
by po př. příliš důrazně
uplatňovaly požadavky čtvrťové
politiky a tím ochromovaly činnost ústředního
zastupitelstva. Každým způsobem měly
by býti méně četné než
dosavadní zastupitelstva samostatných obcí,
poněvadž již nyní velikou část
jejich agendy převezme ústřední zastupitelstvo,
a úkolem jejich v podstatě vlastně bude jen
likvidace dosavadních samostatných správ
obecních, v nedaleké budoucnosti pak jak vláda
doufá, již od příštího roku,
kdy tyto místní výbory mají převzíti
úkoly místních výborů v jednotné
samostatné Velké Praze, bude jejich působnost
samozřejmě ještě větší
měrou obmezena. Počet členů místních
výborů navrhuje se proto přibližně
polovicí počtu členů stanoveného
v §u 9. nového řádu volení pro
obecní zastupitelstva, což shoduje se celkem též
s počtem členů okresních zastupitelstev
ve Vídni.
Při tom však má vláda za svou povinnost
již nyní prohlásiti, že hledíc
k dlouholetým přáním obcí,
které se s Prahou sloučiti mají, a ke zkušenostem
velkých měst v cizině, v této otázce
uznává správnost požadavku decentralisace,
trvajíc na tom, že jednotlivým částem
dlužno poskytnouti samosprávu takovou měrou,
jak to zájem celku dovolí, avšak ústřednímu
zastupitelstvu vyhraditi vše to, čeho jednotná
správa nezbytně vyžaduje, zejména v
oboru správy hospodářské.
K důležité otázce - jak pro přechodnou
dobu tak pro budoucí definitivní úpravu -
kterak uvésti v souvislost volbu ústředního
zastupitelstva s volbou místních výborů,
lze uvažovati v rozličných formách:
a) Dle osnovy obecního řádu předložené
obcí pražskou r. 1887 měli okresní sbory
tvořiti členové sboru obecních starších
zvolení v té které části. Tohoto
způsobu nebylo by možno nyní použíti,
poněvadž dle nového volebního řádu
a dle zásad poměrného zastoupení,
dlužno voliti zastupitelstvo celé Velké Prahy
najednou pro celý obvod, nikoli dle samostatných
obvodů utvořených z dosavadních částí
Prahy a z obcí, jež se k Praze mají připojiti.
b) Ve schůzi výboru pro Velkou Prahu dne 31. ledna
1919 byla s několika stran se souhlasem přijata
myšlenka, aby se do ústředního zastupitelstva
pražského volilo nepřímo: voliči
by totiž volili pouze místní zastupitelstva
a ta by potom zvolila za sebe delegáty do ústředního
zastupitelstva. Dle náhledu vlády tato nepřímá
volba nezdá se býti v souhlase s požadavky
demokratickými a mimo to jest velice vážná
obava, že by potom jako dosud ústřední
zastupitelstvo bylo ovládáno příliš
zájmy jednotlivých částí, čtvrťovou
politikou.
c) Proto zdá se vládě nejsprávnější
ten způsob, že by jak ústřední
zastupitelstvo tak místní výbory volily voličové
přímo; členové těchto nemuseli,
ale mohli by býti zároveň členy onoho.
(K tomu se připomíná, že dle §u
42. vid. statutu z r. 1900 jest vyloučeno, aby členové
okresních zastupitelstev byli zároveň členy
obecní rady, patrně z obavy před vlivy čtvrťové
politiky). Technicky nepůsobilo by to žádných
nesnází, poněvadž by se přípravy
volební provedly společně.
K jednotlivým paragrafům osnovy, pokud jich odůvodnění
nepodáno již všeobecnými výklady
dřívějšími, budiž dovoleno
připomenouti toto:
Rozsah obvodu budoucí Velké Prahy stanoven po bedlivých
úvahách celkem ve smyslu dávného požadavku
- tlumočeného zejména před více
než dvaceti lety na sněmu král. Českého
zvěčnělým starostou Dr. Podlipným
- totiž dle poloměru 8 km od Staroměstského
náměstí jakožto střediska budoucí
Velké Prahy; to vyhovuje též přání
obce Pražské dle posledních usnesení
komise pro připojení předměstí
jakož i přáním ostatních obcí
súčastněných projeveným při
dřívějších jednání
s obcí pražskou i řadou zvláštních
podání k Národnímu výboru i
k ministerstvu vnitra pod dojmem převratu ze dne 28. října
1918.
Při tom hleděno zejména k tomu, aby území
Velké Prahy tvořilo pokud možno zaokrouhlený
celek, což má význam zejména též
pro rozšíření čáry daně
potravní a policejního obvodu, aby do území
tohoto pojaty byly všechny plochy, které v dohledné
době hodí se k souvislému zastavení
a také území, kterým povede spojovací
dráha z Hostivaře do Vysočan. Zevrubně
znázorněna jest věc na podrobném plánu
budoucí Velké Prahy, vypracovaném regulační
kanceláří obce Pražské, který
byl již předložen výboru pro Velkou Prahu,
zřízenému při Národním
shromáždění.
Vedle místních obcí a částí
obcí vyjmenovaných v §u 1. osnovy má
se do území Velké Prahy pojmouti též
komplex pozemků zakoupených obcí Pražskou
pro ústřední hřbitov u Hostivaře
v katastru obcí Hostivaře a Štěrbohol,
poněvadž však na těchto pozemcích
nikdo nebydlí, není třeba zahrnovati je do
území, na kterém mají se konati volby
ve Velké Praze. Není také zapotřebí
již v tomto zákoně, jednajícím
pouze o volbách ve Velké Praze, podrobně
vypočítávati katastrální čísla
pozemků v oněch územích místních
obcí, které se jen částečně
s Velkou Prahou spojiti mají.
Dle §u 12. řádu volení má komise
místní, jejímž hlavním úkolem
jest sestaviti voličské seznamy, míti 4 -
6 přísedících a tolikéž
náhradníků. Komise volební pak dle
§u 32. má míti tolik členů a
tolik náhradníků, kolik stran podá
řádné kandidátní listiny. Mimo
to mají dle §u 36. do komise volební za každou
stranu býti povoláni 3 důvěrníci.
Počítá-li se, že bude v Praze vystupovati
nejméně 10 stran, totiž podle politických
stran i strany zájmové (majitelé domů,
živností, úředníci a pod.), dále
zajisté také strany místní a jedna
nebo pravděpodobně více stran německých,
znamenalo by to pro každou komisi volební 10 členů,
10 náhradníků a 30 důvěrníků,
dohromady 50 osob, což je zajisté počet nepřiměřeně
vysoký. Naopak zase v komisi místní - mnohem
důležitější v leckterém
směru pro strany nežli komise volební - nemohlo
by se při obmezeném počtu 12 přísedících
a náhradníků dostati na každou stranu
zastoupení 1 členem a 1 náhradníkem.
Věc by byla ještě křiklavější,
počítá-li se, že bude vystupovati 15
stran, což není vyloučeno. Potom by se na 3
strany v komisích místních nedostalo vůbec
zastoupení ani náhradníkem, kdežto zase
ve volebních komisích by zasedalo 15 členů
a 15 náhradníků a vedle toho 45 důvěrníků,
tedy dohromady 75 osob.
Proto navrhuje se zjednodušení, jehož základní
myšlenkou je, by každá strana byla zastoupena
v místních komisích i ve volebních
komisích 2 delegáty, z nichž jeden by byl členem,
druhý náhradníkem, po případě
důvěrníkem, a kdyby se na stranu nedostalo
ani člena, ani náhradníka, měla by
tu 2 důvěrníky. Vždy by však za
každou stranu zasedal pouze jeden člen, jeden náhradník
nebo jeden důvěrník, a pouze v jeho nepřítomnosti
druhý zástupce jako náhradník nebo
důvěrník. Aby bylo vyvarováno se jakémukoli
zdání strannickosti, určilo by se losem,
má-li strana býti zastoupena členem nebo
náhradníkem; ostatní nevylosovaní
nástupci byli by důvěrníky. Jinak
§ 4. jen doplňuje mezery řádu volení,
což platí zejména o odstavci 2. týkajícím
se návrhů na členství v komisi místní.
K §u 8. o úpravě působnosti nového
zastupitelstva Velké Prahy a jeho poměru k místním
výborům předloží vláda
v nejbližší době zvláštní
podrobnou osnovu, ve které zevrubněji pojedná
o otázce decentralisace a předloží přesné
návrhy k vymezení působnosti zastupitelstva
Velké Prahy pro dobu přechodnou.
Poněvadž - jak již v úvodě vyloženo
- v zájmu věci je nutno, aby zde co nejdříve
byl jednotný samosprávný sbor pro Velkou
Prahu a aby za tím účelem co nejdříve
se vypsaly obecní volby ve Velké Praze, žádá
vláda, aby tato osnova byla projednána se
všemožným urychlením.
Osnova budiž přikázána výboru
pro Velkou Prahu a výboru ústavnímu,
se lhůtou 8denní.