Členové Národního shromáždění
K. St. Sokol, V. Freiman, K. Brožík, Dr. Velich a
jejich soudruhové podali dne 20. března Národnímu
shromáždění návrh zákona
o školách národních a soukromých
ústavech vyučovacích. Návrh byl jako
číslo tisku 669 dne 26. března 1919 v Národním
shromáždění tiskem vydán a přikázáno
školskému výboru, aby o něm podal zprávu
do 8 dnů. Školský výbor konal o tom
poradu hned 27. března za přítomnosti pana
ministra školství G. Habermana, odborového
přednosty p. K. Ardelta a min. taj. p. Tůmy.
V této poradě prohlásil pan ministr školství,
že o tomže předmětu a za stejným
účelem připravilo i ministerstvo osnovu zákona,
která byla předmětem jednání
v ministerské radě, ale ministerstvo na své
osnově netrvá, žádajíc jen, aby
byl odhlasován zákon co nejúčelnější,
aby národní školy, kde jest jich potřebí,
mohly býti zřízeny co nejrychleji. Neboť
opravdu bylo před válkou a za války v této
příčině příliš
mnoho zanedbáno a různé stížnosti
rodičů jsou oprávněny.
Školský výbor konstatuje, že již
před válkou byly činěny ve zřizování
nových českých škol, zejména
v místech národnostně smíšených,
od úřadů obecních i státních
obtíže a působeny průtahy z důvodů
národnostních a politických a to čím
dále tím větší. Za války
pak nebyla zřízena ani jedna škola menšinová,
ba školy, i správním soudem povolené,
nebyly aktivovány.
Po vyhlášení republiky československé
domáhají se rodičové v místech,
kde nebylo náležitě postaráno o školství
národní, rázné nápravy. Ano
někde neváhali užíti i svépomoci
při odstraňování nedostatků
školských, nečekajíce na rozhodnutí
a disposice úřadů.
Zemské školní rady, majíce rozhodovati
podle posavadní praxe a podle posavadních zákonů,
narážejí na formální obtíže,
plynoucí z ustanovení zákona, že každé
povolení školy má předcházeti
řízení komisionelní, jednak na průtahy,
které vznikají studiem spisů úředních
pro tuto komisi, anebo správněji řečeno,
řadu komisí.
Řízení přes ustanovení zákona,
že se školy mají zřizovati bez průtahů,
trvalo několik let, ba i desítky let.
Příčiny průtahu tkví v pravomoci
místních a okresních školních
rad, plynoucí z konkurenční povinnosti nésti
část nákladů školních,
i v předpisech o formálním postupu při
zřizování škol a hlavně i v tradici,
jaká se ustálila praxí úřadů
rakouských při výkladě zákonů
školských a jejich novel. Zákony školské
i jejich doplňky a výklady vytvořily ve školství
takový složitý stav, že se jeví
naléhavá potřeba podrobiti zákonodárství
školské důkladné revisi a od základů
je přepracovati, jak toho vyžadují změněné
poměry.
Avšak, má-li se napraviti, co bylo zanedbáno,
zejména ve školství v území smíšeném,
nelze čekati, až toto veliké reformní
dílo školské bude moci býti podniknuto
a ukončeno.
Proto školský výbor pokládá za
velmi oprávněnou snahu navrhovatelů zákona
i úsilí vlády a ministerstva školství,
aby závady a překážky, při zřizování
škol nastalé, byly odstraněny zvláštním
zákonem, který by posavadní zákonodárství
doplňoval a jen v nejnaléhavějších
případech korrigoval, než bude moci býti
vydán definitivní zákon školský.
Předložený zákon K. St. Sokola a soudruhů,
který dává ministerstvu školství
a předsednictvu zemské školní rady moc
a právo, aby, nevázajíc se na nižádné
komisionelní řízení, nákladem
zemským, nebo, kdyby bylo potřebí, i nákladem
státním zřizovalo potřebné
školy, pokládá školský výbor
za vhodné opatření, aby byla rychle zjednána
náprava. Jen v jednotlivostech přesunula se pravomoc
podle upozornění zástupce vlády rovněž
na předsedu zemské školní rady.
Náklad na školy podle tohoto zákona zřizované
má nésti země, ve výminečných
případech stát, aby počet konkurenčních
činitelů a tedy i těch faktorů, kteří
mají právo uplatňovati právo z povinnosti
konkurenční plynoucí, byl co nejmenší.
Z toho však vyplývá, že školy podle
toho zákona zřizované nemohou podléhati
ani místní, ani okresní školní
radě a že v každém konkrétním
případě bude potřebí stanoviti,
kdo na ně bude vykonávati dozor. Z té příčiny
také stanoví zákon, že ani obce, ani
okresy a jich orgánové nejsou interesenty v příčině
těchto škol, po kterékoliv stránce (§
6.).
Místo předepsaného pětiletého
průměru při zřizování
škol na podkladě teritoriálním, anebo
škol, zřizovaných podle čl. 19. býv.
zákl. zákonů státních, přijal
školský výbor zásadu tříletého
průměru, avšak nikoli dítek žadatelů,
nýbrž školou povinných dítek, jež
bydlíce ve školní obci nepožívají
dobrodiní veřejné školy svého
jazyka mateřského. (§ 1.) Rovněž
dává státní správě možnost
zřizovati okrskové školy občanské,
kde se budou jeviti účelnými. (§ 2.,
3. a 5.).
Zákon také pamatuje na zcela mimořádné
případy, kdyby se požadovaný tříletý
průměr 40 zdál přílišný,
anebo, kde by z vážných důvodů
se doporučovalo, zříditi školu občanskou
(měšťanskou), i když není ve škole
obecné 400 dětí. Zákon dává
ministerstvu právo (§ 5.), aby mohlo touze po škole
občanské (měšťanské) vyhověti.
Zákon, ponechávaje (§ 8.) povinnost obcí,
okresů a zemí k posavadním školám,
zdůrazňuje v § 7. právo státu
i země, získati místnosti pro školu,
podle tohoto zákona zřízenou, i pro bydlení
učitelů, nájmem, a nad to právo získati
i vyvlastněním potřebné místnosti
pro budovu školní i byt správce školy,
resp. bydlení učitelů.
Aby však náklad, který vznikne novými
školami, byl uhrazen, bude potřebí zrevidovati,
zda školy veřejné, posavade zřízené,
všude mají náležité podmínky
svého trvání. A kde podmínek těchto
není, mají býti školy rušeny anebo
redukovány. Rovněž po této stránce
dává zákon právo předsedovi
zemské školní rady, aby školy zbytečné
redukoval, po případě i zrušil.
Dohlédací právo státu k ústavům
soukromým se zdůrazňuje i vůči
vydržovateli; naproti tomu však dává zákon
novým soukromým školám právo
veřejnosti ihned, jakmile budou po vydání
tohoto zákona povoleny, vycházeje z předpokladu,
že podmínky pro otevření školy
soukromé budou náležitě splněny.
Jinak ponechává účinné právo
státu vyučování na školách
soukromých kontrolovati bedlivě a eventuelně
škole právo veřejnosti i odníti.
Učitelstvu na soukromých školách působivšímu
poskytuje se možnost, aby se mu započítala
léta na školách bez práva veřejnosti
ztrávená, shledá-li zemská školní
rada žádost takovou důvodnou. I bude věcí
zemských výborů, aby žádostem
takovýmto s veškerou blahovůlí vyhovovaly.
Rovněž poskytuje se možnost, aby stát
i země podporovaly subvencemi soukromé školy
obecné i občanské (měšťanské).
Zákon má platiti pouze pro Čechy, Moravu
a Slezsko, kdežto platnost jeho pro Slovensko má býti
stanovena nařízením.
Jmenování učitelského personálu
na tyto školy zůstavuje se předsedovi zemské
školní rady. V zákonu není sice ustanoveno,
jaký plat bude se tomuto personálu vyměřovati,
avšak není pochybnosti o tom, že nemůže
býti plat tento jinaký, nežli plat učitelstva
na školách nutných, podle příslušných
zemských zákonů o úpravě platů
učitelstva.
Zákon dává do rukou vlády tolik pravomoci,
že záleží jen na tom, jak rychle jí
bude používati, aby náprava ve školství
byla co nejrychleji zjednána.
Školský výbor doporučuje, aby návrh
osnovy zákona ve znění, jak tuto je připojen,
byl Národním shromážděním
přijat a co nejrychleji k sankci předložen.
Veřejná obecná škola národní
může býti zřízena v každé
obci, ve které podle tříletého průměru
jest nejméně 40 dětí školou povinných,
když ve školní obci není veřejné
školy s jazykem vyučovacím, který jest
řečí mateřskou těchto dětí.
Vyučovací jazyk takové národní
školy musí býti totožný s mateřským
jazykem dětí, o něž jde.
Při každé veřejné škole
obecné, která bude anebo před platností
tohoto zákona byla zřízena ve školní
obci za poměrů v §u 1. uvedených a do
které chodí aspoň 400 dětí
ze školní obce, může býti zřízena
veřejná škola občanská (měšťanská)
a to buď pro žáky, nebo pro žákyně,
nebo podle pohlaví smíšená.
Měla-li měšťanská škola smíšená
po 3 školní roky za sebou jdoucí aspoň
300 žáků a žákyň, budiž
rozdělena ve dvě samostatné školy měšťanské,
chlapeckou a dívčí.
Ani žactvu z míst vzdálenějších
4 km od budovy školní nesmí přijetí
do školy občanské býti odepřeno,
jestliže a pokud místo v učebnách stačí
a počet 80 žáků v jedné třídě
není překročen. Z okruhu o poloměru
4 km od budovy školní počítaných
nesmí býti přijetí žactvu ze
škol obecných do školy občanské
(měšťanské) vůbec odepřeno,
prokáže-li se vzděláním obecnoškolským,
aspoň pro prvních pět školních
roků předepsaným. Překročí-li
počet žáků některé třídy
80, budiž zřízena pobočka. Vyučovací
jazyk školy občanské (měšťanské)
jest totožný s mateřským jazykem žactva.
O zřízení a organisaci těchto škol
(§ 1. - 2.) rozhoduje s konečnou platností
předseda zemské školní rady, nebo jím
ustanovený zástupce, jenž před svým
rozhodnutím vyslechne zemský výbor, (zemský
správní výbor). Předseda zemské
školní rady také určí, kdo bude
na školu tuto povolán dozírati a kdo bude na
ní vyučovati.
Svrchu jmenovaný funkcionář sebere potřebný
materiál, uzná-li toho potřebu i na místě
samém, za kterýmžto účelem může
ustanoviti a tam vyslati svého zmocněnce. Komisionelního
jednání ve smyslu zákonů o zřizování
škol není třeba.
Z důvodů závažných může
ministerstvo školství a národní osvěty
výminečně stanoviti, aby obecné školy
veřejné podle §u 1. tohoto zákona a
občanské (měšťanské) školy
veřejné podle §u 2. tohoto zákona byly
zřízeny a otevřeny i pro menší
počet žactva, než jest stanoveno v uvedených
paragrafech. Ministerstvo určí, kdo na školy
takové bude vykonávati dozor. Jmenovati učitelstvo
přísluší funkcionáři zemské
školní rady v §u 4. jmenovanému.
Veškeren náklad osobní i věcný
na školy, zřízené podle §u 1. a
2. tohoto zákona, ponese země. Náklady na
školy, zřízené podle §u 5. ponese
země, souhlasí-li zemský výbor (zemský
správní výbor), jinak stát. Školy
tyto nepodléhají ani místním, ani
okresním školním radám. Ani obce, ani
okresy, ani místní, ani okresní školní
rady nejsou jakýmikoli interesenty ve příčině
zřízení těchto škol (§ 1.,
2., 5.).
Aby se zabezpečilo umístění těchto
škol veřejných a bydlení jejich správců,
resp. ředitelů a učitelů, má
stát i země právo získati místnosti
pro školu i pro bydlení za přiměřenou
náhradu nájemní. Každý vlastník
reality jest povinen místnosti své pro tyto účely
propůjčiti, není-li tím ohroženo
jeho vlastní bydlení, nebo jeho vlastní živnost.
Stát i země mají právo získati
vyvlastněním staveniště pro budoucí
budovu školní, nebo vyvlastniti již postavenou
budovu, aby v ní byla umístěna škola
i byt správce školy.
Právo rozhodovati o žádaném vyvlastnění,
pokud se týče nájmu, přísluší
ve příčině škol, zemskou školní
radou povolených, zemské školní radě
ve shodě s politickým úřadem zemským,
ve příčině škol, ministerstvem
školství a národní osvěty povolených,
tomuto ministerstvu ve shodě s ministerstvem vnitra. Pro
řízení vyvlastňovací platí
obdoba zákona ze dne 18. února 1878 č. 30
ř. z. a to §y 22. a následující.
Povinnosti, které mají obce, okresy a země
k národním školám obecným i občanským
(měšťanským), posavade zřízeným
nebo aspoň zemskou školní radou povoleným,
zůstávají i nadále v platnosti.
Funkcionář zemské školní rady,
v §u 4. jmenovaný, má právo zrušiti
obecnou školu národní, ať byla zřízena
podle tohoto zákona či podle zákonů
starších, není-li ani 40 dětí,
jež do této školy choditi jsou povinny. Rovněž
má tento funkcionář právo zmenšiti
počet tříd nebo poboček při
některé národní škole zřízených
a sloučiti školy občanské (měšťanské)
chlapecké a dívčí v občanskou
(měšťanskou) školu smíšenou.
Týž funkcionář má právo
zrušiti školu občanskou (měšťanskou),
nemá-li ani 90 dětí.
Vyučovací a vychovávací ústavy
soukromé uvedených kategorií jsou pod dohledem
státní správy. Představení
a vydržovatelé jejich jsou státu odpovědni
za náležitý stav ústavu a za šetření
zákonů a nařízení orgánů
státních.
Soukromé školy národní, státem
po vydání tohoto zákona povolené a
státnímu dozoru podléhající,
mají právo vydávati vysvědčení
s touže platností jako národní školy
veřejné.
Soukromým školám, před vydáním
tohoto zákona zřízeným, budiž
uděleno právo veřejnosti, není-li
po prohlídce okresním školním inspektorem,
do měsíce vykonané, shledáno žádné
podstatné závady.
Ministerstvo školství a národní osvěty
může škole soukromé, vyžaduje-li
toho zájem veřejný, nebo jiné závažné
důvody, toto právo veřejnosti odníti,
anebo i školu úplně zrušiti. Škola,
které bylo odňato právo veřejnosti,
může práva toho opět dosíci od
ministerstva, prokáže-li mu její vydržovatel,
že závady, které způsobily odnětí
práva veřejnosti, byly odstraněny.
Učitelé, kteří na soukromých
školách (§ 10. a 11.) působí nebo
působili, mohou u zemské školní rady
žádati za výrok, že k době, prožité
na školách soukromých, třeba před
vydáním tohoto zákona, neměly práva
veřejnosti, sluší přihlížeti
tak, jako by byla ztrávena na školách soukromých
s právem veřejnosti. Zemská školní
rada nemůže výroku toho odepříti,
není-li proti tomu závady veřejné.
Soukromým školám obecným nebo občanským
(měšťanským) lze z důvodů
závažných z pokladny státní nebo
zemské povolovati příspěvek na uhrazení
nákladů osobních i věcných.
Tímto zákonem doplňují se všechna
příslušná zákonná ustanovení
a nařízení nebo se i mění a
ruší, jsou-li s nim v odporu.
Zákon tento nabude působnosti v Čechách,
na Moravě a ve Slezsku dnem vyhlášení.
Nařízením bude stanoveno, od kdy má
tento zákon platiti na Slovensku.
Výkon tohoto zákona ukládá se ministerstvu
školství a národní osvěty společné
se súčastněnými ministerstvy.