Na základě usnesení Národního
shromáždění se nařizuje:
Jestliže vyučoval zkoušený suplent (asistent),
ustanovený na státní střední
škole (gymnasiu, reálném gymnasiu, reálce,
lyceu, pedagogiu a obchodní škole), po 2 léta
za sebou jdoucí na střed. školách státních,
nebo nestátních s právem veřejnosti,
nejméně 10 hodin týdenních předmětům
naukovým, nebo 12 hodin týdenních předmětům
ostatním, aneb asistoval-li nejméně 12 hodin
týdenních, obdrží platy (služné
a aktivitní přídavek) úředníka
X. hodnostní třídy jakožto adjutum.
Po dalších pěti letech obdrží platy
(služné a aktivitní přídavek)
úředníka XI. hodnostní třídy
jakožto adjutum.
Vyučoval-li zkoušený suplent (asistent) méně
než 10 hodin týdenních předmětům
naukovým nebo méně než 12 hodin týdenních
předmětům ostatním, anebo asistoval-li
méně než 12 hodin týdenních,
započítává se mu tato doba do dvouleté
lhůty § 1. předepsané jen polovicí.
Léta, za která byla suplentovi (asistentovi) udělena
kvalifikace nižší než "dobrá",
nejsou započítatelná do postupových
lhůt platových.
Drahotní a nákupní přídavky
přísluší suplentům (asistentům)
ve výši, odpovídající hodnostní
třídě, jejíž platů jako
adjuta požívají.
Všichni suplenti (asistenti) státních středních
škol obdrží výpomoc jednou pro vždy,
a to ti, kteří slouží méně
než dvě léta, 600 K, ostatní 800 K;
kromě toho dostanou v obou případech na manželku
a každé nezaopatřené dítko po
200 K.
Tento zákon nabývá účinnosti
dnem 1. dubna 1919.
Provedením tohoto zákona jsou pověřeni
ministr školství a národní osvěty
a ministr financí.
Úkolem tohoto zákona jest zmírniti v přechodné
době, kdy nelze přikročiti k úpravě
příjmů veškerého státního
úřednictva, aspoň obtíže otázky
suplentské, největší bolesti stavu profesorského.
Neboť na dorost středoškolského učitelstva
dolehla válka nejtíže. Žádný
stav netrpěl válkou tolik, jako suplenti, kteří
nehumanními zákony rakouské vlády
byli po léta hmotně vyssáváni a duševně
ničeni, jsouce odměňováni za svoji
pedagogickou činnost žebráckým platem
podle hodin, necelými 5 K denně.
Uprázdněná systemisovaná místa
nebyla po celou dobu válečnou obsazována
pouze u stavu profesorského, takže suplentská
doba se u všech suplentů neobyčejně
prodloužila, u některých i nad nejkrajnější
mez, dobu 8 let, nečítaje v to ještě
zkušební rok.
Při válečných přídavcích
a nákupních válečných přídavcích
poskytovaných jednou pro vždy, vyjímaje poslední
dvě úpravy, byli suplenti bez ohledu na výši
příjmův a na dobu služební zařaďováni
do nejnižší kategorie státních
sluhů a zřízenců.
Pragmatika profesorská, kterou mělo býti
především pomoženo suplentům, byla
uzákoněna teprve 28. července 1917, kdežto
pro všechny ostatní kategorie státních
úředníků platila již od roku
1914. Při tom nelze zapomenouti, že zákon ten
obsahoval paragrafy, omezující občanská
práva proti pokroku a vší lidskosti. A byli
to právě čeští suplenti, kteří
se obětovali a přistoupili na odmítavé
stanovisko českých profesorů proti těmto
ustanovením a tím i proti celé pragmatice.
Výhod uzákoněné pragmatiky užili
suplenti většinou až roku 1918. Ale i touto pragmatikou,
proti návrhu z roku 1913 zlepšenou, nad jejímiž
nízkými platy pro suplenty zašli lidoví
zástupci říšské rady rakouské
v dobách mírových, byli ochuzováni
proti ostatním úředníkům s
vysokoškolským vzděláním.
Suplentům vyměřeno maximum 8 let, jež
se stalo minimem; zásada ta dodržována až
do dnešních dnů. Byloť od 1. srpna 1917
podle § 62. pragmatiky jmenováno v Čechách
a na Moravě 267 suplentů ad personam skutečnými,
z nichž nikdo neměl služební doby kratší
8 let, ale za to veliká řada delší 8
let! A k tomu ještě přistupuje zkušební
rok, který smí kandidát profesury konati
teprve po úplné aprobaci pro střední
školy!
Tyto všechny složky, hlavně však dlouhá
doba suplentská, velmi špatně placená,
působily přímo katastrofálně
v řadách suplentů, kteří po
obtížných studiích a přísných
zkouškách universitních ještě v
33. i v 34. roce svého věku stáli tu hmotně
hůře placeni než průměrně
zručný dělník. V době největší
drahoty byl roční příjem suplentův
i s válečnými přídavky v roku
1918 3072 až 3786 K, t. j. 8·40 až 10·40 K
denně, ve válečných letech předchozích
ještě daleko menší.
Jest samozřejmo, že následek těchto
nedostatečných ba nedůstojných platů
jest nesmírná zadluženost suplentů nynějších
a také profesorů, kteří ani nemohou
spláceti dluhy ze svých let suplentských,
ba ještě více se zadlužují. Velmi
mnozí jsou nuceni doprošovati se ještě
několik let po dokončení studií podpor
svých příbuzných. Nedostatek nutí
je přijímati vedlejší zaměstnání
špatně honorovaná, jež je vysilují
a oddalují od učitelského poslání
ke škodě školy.
Kdežto u většiny úředníků
jest povinnost a odpovědnost jejich odstupňována
podle stáří služebního a úměrna
platům, jest povinnost a odpovědnost suplentů
tatáž v každém směru jako u skutečných
učitelů i službou nejstarších.
Neboť ať učí profesor první rok
nebo poslední, má tutéž povinnost, tutéž
odpovědnost, čehož není u ostatního
konceptního úřednictva. Z této nesrovnalosti
vyplývalo výjimečné postavení
profesorstva mezi ostatním úřednictvem v
tom spočívající, že nejnižší
stupeň definitivního profesora byla IX. hod. třída.
Ježto se však jedná o odstranění
nejtíživější otázky stavu
učitelského do té doby, než všeobecnou
úpravou platu veškerého úřednictva
státního bude sjednána rovnováha v
příjmech a vydáních všech gážistů,
lze se přimlouvati za to, aby suplent středoškolský
po 2leté službě s kvalifikací nejméně
dobrou, zkušební rok v to nepočítaje,
obdržel platy úředníka X. třídy
hodnostní, služné 2200 K s příslušným
aktivitním přídavkem. Po dalších
5 letech, předpokládaje kvalifikaci nejméně
dobrou, obdrží suplent platy úředníka
IX. hod. třídy, t. j. 2800 K s příslušným
aktivitním přídavkem. Ovšem platy tyto
jsou jen adjutem, takže suplenti těchto platů
požívajících nemají charakter
státních úředníků X.,
resp. IX. hod. třídy, ač by si bylo toho
přáti v zájmu stability suplentského
postavení.
Neboť ostatní úřednictvo státní
kategorie A obdrží po 3leté službě
praktikantské nejen platy, ale charakter úředníka
X. hod. třídy, v níž setrvá nejdéle
5 let. Vedle toho kategorii praktikantů vyšlo se již
vstříc nařízením z 28. února
1919 č. 107 sb. z. a nař., jímž jejich
adjuta byla podstatně zvýšena. Rozdíl
v ročních příjmech dosavadních
a navrhovaných ukazuje tabulka:
Rok (zkušební) | ||||||||||
1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
2 | 2100 | 1212 | 180 | 2100 | 0 | 1212 | 180 | 0 | 0 | 324 |
3 | 2100 | 1212 | 180 | 2100 | 0 | 1212 | 180 | 0 | 0 | 324 |
4 | 2310 | 1212 | 180 | 2200 | 480 | 1596 | 250 | 370 | 384 | 720 |
5 | 2310 | 1215 | 180 | 2200 | 480 | 1596 | 250 | 370 | 384 | 720 |
6 | 2520 | 1320 | 180 | 2200 | 480 | 1596 | 250 | 160 | 276 | 396 |
7 | 2520 | 1320 | 180 | 2400 | 480 | 1596 | 250 | 360 | 276 | 396 |
8 | 2730 | 1596 | 250 | 2400 | 480 | 1596 | 250 | 150 | 0 | 0 |
9 | 2730 | 1596 | 250 | 2800 | 600 | 1932 | 300 | 670 | 336 | 324 |
Jak patrno, jest zvýšení příjmů
suplentských podle tohoto zákona minimální.
Zejména v 6. a 8. roce jest téměř
nedostatečné, zvyšujíc v tomto roce
veškeré příjmy suplentů o pouhých
150 K. Že ministerstvo školství a národní
osvěty přes to přistoupilo na tuto úpravu
ministerstvem financi jako krajní ústupek prohlášenou,
vyplývá z toho, že doufá v dohledné
době v úpravu platů všech státních
zaměstnanců, hlavně však pod podmínkou,
že každé zlepšení hmotných
požitků úředníků nejnižších
stupňů kategorie A a učitelů vůbec
bude přiznáno stavu suplentskému a že
budou systemisována na státních středních
školách nová místa profesorská
v IX. hodnostní třídě všude tam,
kde počet poboček v posledních letech byl
do jisté míry stabilní.
Vzhledem k tomu, že suplenti nebyli zařaděni
do hodnostních tříd ostatního úřednictva,
dostávali po celou válku nejnižší
drahotní a nákupní přídavky,
ačkoliv podle platu svého (2100 K, po 2 letech 2310
K, po 4 letech 2520 K, po 6 letech 2730 K) měli dostávati
drahotní přídavky XI. a X. hodnostní
třídy. Ba zpočátku byli na tom hůře
než školníci a sluhové jejich ústavů!
Následek toho byl, že skutečná bída
a nouze - zejména ve větších městech
a střediscích průmyslových, kde přirozeně
je zase větší počet suplentů
- zavinila značné zadlužení jejich a
vyčerpání všech zásob šatstva,
obuvi, prádla, takže je nezbytno jim vypomoci a před
úplným rozvratem je zachrániti.
Proto jednak se ustanovuje, aby drahotní a nákupní
přídavky vyplácely se jim ve výši,
odpovídající hodnostní třídě,
jejíž platy dostávají jakožto adjutum,
jednak ve smyslu slibu pana ministra financí se navrhuje,
aby každému suplentu nynějšímu
poskytnuta byla ihned výpomoc jednou pro vždy a to
při službě kratší dvou let 600
K, při službě delší 800 K, zvětšena
o 200 K pro člena jeho rodiny, t. j. manželku a nezaopatřené
dítky. Bylo by ovšem velmi záhodno zvýšiti
též remunerace za přespočetné
hodiny a za vyučování nepovinným předmětům,
jejichž výše ročních 60 - 120 K
za hodinu týdenní neodpovídala řádnému
honoráři ani v době míru. Připadá
tu na 1 hodinu odměna K 1·50 až 3 K! Z důvodů
finančních bylo zatím upuštěno
od původně navrhovaného zvýšení.
Všech suplentů na státních středních
školách (českých i německých)
jest podle výkazu zemských školních
rad a ředitelství téměř 1200.
Zvýšení adjut suplentům podle §
1. navrhovaného zákona vyžádá
si nákladu nejvýše 342.000 K.
Drahotní přídavky, předpokládá-li
se platnost jejich do konce roku 1919, zvýší
se nejvýše o 291.000 K.
Jednou pro vždy vyplácený nákupní
přídavek, posledně 15. března vyplacený,
vyžádal by si zvýšení K 54.000·-.
Náklad na výpomoc jednou pro vždy podle §
5., předpokládáme-li podle záznamů,
že počet suplentů svobodných, ženatých,
s 1 až 4 dětmi, jest v poměru 20:15:12:12:11:10
rozdělen, činil by nejvýše K 1,400.000·-.
Celkový náklad, nepřihlížíme-li
k nákupním přídavkům občasným,
jest tudíž:
stálých platů | 342.000·-, | |||
drahotních přídavků | 291.000· -, | |||
633.000·-; | ||||
na výpomoc jednou pro vždy podle § 5 | 1,400.000.-, | |||
2,033.000·-. |