Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 707.

Dotaz

dra Ant. Uhlíře a soudr., panu ministru školství a národní osvěty o českém školství v Trutnově.

Stav české obecné školy v Trutnově je tak bídný, že musí ihned býti učiněna náprava. Kdo by hledal českou školu v Trutnově, najde v budově německé reálky několik šeredných pranepatrných místností, kde v hnusném vzduchu se tísní řady pobledlých dětí, jimž škola za takovýchto podmínek nemůže býti místem povznesení a radosti, nýbrž místem utrpení a příkoří. Citujeme z Věstníku české menšiny trutnovské (z 8. března 1919) článek o české škole v Trutnově:

"Menšinová škola!

Vy šťastnější, kteří učíte anebo máte své děti v krásných, prostorných budovách, odpovídajících požadavkům školního zdravotnictví a krásna, s bohatě vypravenými kabinety školních pomůcek, podivili byste se, kdybyste vkročili do školy naší!

Po třicet let krčí se a schovává v cizí budově, v místnostech, které byly kdysi schváleny jen jako prozatímní. Úzké, temné chodby v nichž je nutno od rána do večera svítit, aby děti si nepřivodily úrazu, vedou k učebnám, které naprosto nevyhovují co do rozměrů, světla a zřízení. Na podzim, v zimě a na jaře i tam je třeba v prvních hodinách svítit. Ve slabém světle denním smíšeném s elektrickým kazí si učitel i děti zrak - v malých třídách spotřebuje se rychle vzduch, větrací zařízení nepostačují - po prvních hodinách vyučování bývá ve třídách k zalknutí - a v tomto polosvětle, v zápachu a prachu dýchá a vysedává denně přes 200 dětí již po 30 let! Třídy mají okna na nejživější ulici města, kde od rána do večera drnčí na sta povozů a všechen hlahol a křik silně frekventované ulice nese se do učeben. Není tu ani dvora, kde by se děti v přestávkách proskočily, není letní tělocvičny, není školní zahrádky, není ani dostatek záchodů!

Popelkou je naše škola. Je veřejná a proto město musí na ni přispívat. To ovšem pálí německou radnici a proto vynakládala veškeré úsilí k tomu, aby brzdila její rozvoj a ztlačila počet žactva. Vzpírala se cestou rekursů zřizování nových tříd, působila na zaměstnavatele českých otců a na rodiče samy sliby, nátlakem a hrozbami. Český otec a česká matka, vedoucí o prázdninách své dítě na radnici k zápisu, prošli často hotovou cestou křížovou. Vtipkování, výsměch, hrubé zakřikování, hrozby - ničeho neštítili se radniční pochopové, sledujíce svůj cíl: oslabení školy.

Tyto snahy o jazykové znásilnění českého dítěte zůstanou po všecky časy hanbou a nesmazatelnou skvrnou na štítu německé kultury, o němž namlouvali světu, že je "zářící".

Škola je organisována jakožto trojtřídní, v nejvyšší třídě vysedá dítě 4 léta. Je přirozeno, že obecná škola nemůže poskytnouti vyššího vzdělání a nelze ho dáti zvláště tam, kde dítě nemůže dále postupovat a kde učitel nemá vhodných pomůcek. A jelikož ve městě není měšťanské školy české, odcházely schopnější děti od 11 let věku do škol německých za vyšším vzděláním.

Některé - byť i za cenu pošklebků, nadávek a dětských bitev - zachovaly si svoje češství čisté a hrdé; jiné však, bázlivější a slabší povahou, naučily se skrývat a zapírat svou národnost - a zbytek? - podlehl vlivu německého prostředí a odnárodnil se. Tak každoročně odcházelo ze školy 30 až 40 nejlepších dětí, které nám německá škola odnárodňovala.

A to se dělo po 30 let! Vezměte tužku a počítejte! Kolem 1.000 dětí nejnadanějších a nejschopnějších nám německá škola mravně podlomila anebo zničila! Mravně zničen je zajisté ten, kdo se odnárodní a mravně podlomen je člověk, který zlhostejní národnostně.

Chceme a musíme proto dostat v čase co nejkratším alespoň školu měšťanskou smíšenou, pro chlapce i dívky - pro Trutnov a okolní obce, kde pro sta českých dětí ani obecné školy není! To je nám národ dlužen za všechna léta poroby a utrpení - vláda musí nalézt cesty a prostředky, aby tento kulturní požadavek bez průtahů, rázně a ihned uskutečnila. České dítě v Trutnově musí konečně ven ze tmy, špíny a zápachu tak zvané školy nynější, musí do jednoho ven z německých škol, které mu rvou jazyk a je odnárodňují. Chceme samostatnou budovu pro školu obecnou a měšťanskou a nebylo-li by to snad hned možno, prozatím jiné, prostorné učebny všem požadavkům hygieny vyhovující s náležitými všemi zařízeními.

Dítě naše, těžce postižené za války podvýživou a hladem, musí dostati teď alespoň světlo a vzduch!"

Veřejná česká škola obecná v Trutnově je umístěna v přízemí budovy německé reálky a má pro 5 tříd pouze 4 místnosti, tak že dvě třídy mají střídavé vyučování v jedné místnosti.

Rozměry učeben:

Třída A: 166·26 m3, schválena pro 37 dětí (chodí do ní 52 dětí).

Třída B: 126·50 m3, schválena pro 28 dětí (chodí do ní 49 dětí).

Třída C: 158·45 m3, schválena pro 35 dětí (chodí do ní 34 děti).

Třída D: 260·68 m3, schválena pro 58 dětí (chodí do ní 42 + 46 dětí [střídavě]).

Učebny jsou tedy schváleny pro 158 dětí, ale škola má 223 dětí!!

Tím, že se jedné místnosti nedostává, jsou děti druhé a třetí třídy zkracovány ve vyučování, jelikož mají pouze polodenní vyučování.

Tomuto nedostatku dalo by se ihned a snadno pomoci tím, že by knihovna reálné školy, která sousedí se třídou A, byla vyklizena a přeložena do některé z prázdných paralelek reálné školy v poschodí. V této nynější knihovně byla již kdysi umístěna jedna třída české školy. Školní nábytek by rovněž mohla odevzdati reálka.

Splněním tohoto požadavku byla by zatím jedna z nejkřiklavějších závad české školy odstraněna. Připomínáme však, že celkové umístění školy je naprosto nevhodné. Třídy jsou malé, tmavé (v zimě se musí téměř celý den svítit!), chodby úzké a temné (od rána do večera hoří žárovky, jinak by děti mohly utrpěti úraz), záchody naprosto nepostačují. Tyto závady vytýkají sami okresní i zemští inspektoři již po 30 let, co škola trvá. Nynější umístění bylo výslovně uznáno jen jako provisorní, a toto provisorium trvá již 30 let!

Je proto nutna stavba nové budovy tak veliké, aby tam mohlo být umístěno 5 tříd školy obecné a 3 třídy školy měšťanské s kreslírnou, tělocvičnou a kabinety.

Jako je tedy zapotřebí, aby ihned přestěhována byla česká škola obecná do příhodnějších místností, tak stejně je nutno, aby ihned zřízena byla česká škola měšťanská v Trutnově, nemáme-li být i nadále připravováni o dospívající české dítky, které ve svých 11 letech odcházejí houfně na měšťanskou školu německou. Česká škola měšťanská v Trutnově měla by být založena v nejbližších týdnech, ještě před koncem školního roku. Mluví pro to všecky okolnosti:

I. Velká většina českých dětí z německých měšťanských škol by ihned přestoupila do školy české a tím by unikla germanisaci.

II. Rodičové z Trutnova i z okolí (Žacléř, Poříčí, Dolní a Horní Staré Město, Mladé Buky, Maršov, Vrajt, Lampertice, Temný Důl atd.) zajisté plným právem po tak dlouhé době útisků si zaslouží, aby co nejdříve křivdy, rakouskou vládou na menšinovém školství páchané, byly odčiněny.

III. Do Trutnova přidělováni jsou již nyní čeští úředníci, kteří plným právem požadují, aby jejich děti mohly býti vzdělávány na školách českých, a není-li jich (zvláště měšťanské), nemají mnoho chuti do Trutnova jíti, čímž česká věc nesmírně trpí.

IV. Pro měšťanskou školu je již nyní velice mnoho přihlášek, zvláště takové děti se hlásí, jež jsou původu českého, ale které se v německých školách poněmčily, tak že by i ty se daly pro náš národ zachrániti, ovšem čím dříve, tím jistěji.

V. Vhodné místnosti i nábytkem a školními potřebami opatřené daly by se získati buď se svolením města (vládního komisaře), neb i zrekvirovati.

Národní výbor v Trutnově podnikl 25. března 1919 sčítání českých dětí školou povinných a počet jejich přesáhl 400 a ještě vzroste při sčítání v okolí Trutnova.

Podepsaní táží se pana ministra školství a národní osvěty, zda

1. jsou mu známy ubohé poměry českého školství v Trutnově, a

2. zda jest ochoten naříditi, aby ihned umístěna byla česká škola obecná do místností příhodnějších a aby zřízena byla česká měšťanská škola v Trutnově.

V Praze dne 26. března 1919.

Dr. Ant. Uhlíř,

Dr. Bouček, Dr. Veselý, Dr. Ot. Krouský, Vochoč, Zeminová, Laube, Netolický, Jan Hrizbyl, Kopeček, Slavíček, Dr. Heidler, Tučný Al., Sladký, Emil Špatný, St. K. Neumann, Skorkovský Jiří, Buříval, Holejšovský, Dr. Th. Bartošek, Landová-Štychová.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP