Trestní řád soudní ze dne 23. května
1873, č. 1 19 ř. z. doplňuje se takto:
Mezi druhý a třetí odstavec §u 283 budiž
vsunut tento odstavec:
"Odvolání dle odstavce prvního může
býti též podáno do výroku, kterým
se vyslovuje ztráta práva volebního, nebo
proto, že takový výrok vynesen nebyl, ač
to žalobce navrhnul."
§ 322 budiž doplněn tímto druhým
odstavcem:
"Předmětem otázky na porotce je též
výrok, byl-li trestný čin spáchán
z pohnutek nízkých a nečestných, a
má-li nastati proto ztráta práva volebního."
První věta §u 329 bude míti toto znění:
"Ku kladnému zodpovědění otázky
viny, otázek daných o okolnostech přitěžujících,
jakož i otázky, zda nastala ztráta práva
volebního, je zapotřebí většiny
nejméně dvou třetin hlasů."
§ 464 budiž doplněn tímto odstavcem:
"Odvolání může býti podáno
též, pokud jde o výrok o ztrátě
práva volebního, dle ustanovení třetího
odstavce §u 283."
V případech, ve kterých byl vydán
rozsudek odsuzující po dni 18. února 1919
pro takový čin, pro který může
nastati ztráta práva volebního dle zákona
ze dne 31. ledna 1919, č. 75 sb. z. a nař., a nebylo
rozhodnuto v rozsudku o ztrátě práva volebního,
vydá soud k návrhu veřejného žalobce
po případném doplnění průvodního
řízení a výslechu obou stran rozhodnutí,
doplňuje-li rozsudek výrokem o ztrátě
práva volebního.
Jestliže odsouzení se stalo porotou, rozhodne o tomto
návrhu veřejného žalobce šestičlenný
senát, složený dle §u 3. zákona
ze dne 23. května l 873, č. 120 ř. z.
Veřejný žalobce musí příslušný
návrh podati do dvou měsíců od účinnosti
tohoto zákona.
V případech, kde výrok o ztrátě
práva volebního do rozsudku byl sice pojat; ale
odsouzenému byly opravné prostředky proti
tomuto výroku odepřeny, budiž tento uvědoměn,
že má volnost užíti práva odvoláni
dle tohoto zákona a běží proň
lhůta odvolací od nastalého uvědomění.
Prostředek opravný, jehož po případě
užil, který mu však nebyl připuštěn,
buď nyní vyřízen jako odvolání
dle tohoto zákona.
Zákon tento nabývá účinnosti
sedmým dnem po vyhlášení.
Provedení jeho ukládá se ministru spravedlnosti.
Zákon ze dne 31. ledna 1919, č. 75 sb. z. a nař.
o řádu volení do obcí republiky Československé
ustanovuje v §u 3., č. 4. odst. 2, že výrok,
má-li nastati ztráta práva volebního,
pojme soud do rozsudku, a že v řízení
porotním náleží vynésti tento
výrok porotě.
Otázka opravných prostředků proti
rozhodnutí o ztrátě práva volebního
v tomto zákoně rozřešena nebyla a není
dobře možno užíti ustanovení trestního
řádu. poněvadž ta určitě
vymezují případy, ve kterých lze opravných
prostředků užíti, a mezi ně rozhodnutí
o ztrátě práva volebního ani výkladem
se zařaditi nedá.
Jest proto potřebí upraviti otázku tu zvláštním
zákonem.
Protože pak nutno počítati s tím, že
i budoucí volební řády odvolají
se na příslušná ustanovení o
ztrátě práva volebního do obcí,
jak to byl již dříve učinil na příklad
moravský zemský volební řád
ze dne 27. listopadu 1905, č. 1. z. z., z r. 1906, pak
zákon o soudech živnostenských ze dne 27. listopadu
1896, č. 218 ř. z., byla ustanovení ta pojata
do trestního řádu a ne do řádu
volebního.
Vsunutí jich do trestního řádu musilo
se arci státi takovým formálním způsobem,
aby nebylo vzbuzeno zdání, že ustanovení
jiných, dříve vydaných zákonů,
(jako na příklad zákona o dohledu policejním
z 10. května 1873, č. 108. ř. z., o donucovacích
pracovnách ze dne 24. května 1885, č. 89.
ř. z.), pokud jde o opravné prostředky, jsou
zrušena proto snad, že nově redigované
paragrafy trestního řádu o nich nemluví,
tedy, kde toho z těchto důvodů bylo zapotřebí,
nejvhodněji přirazení jich.
Pokud jde o otázku, jakého druhu mají býti
tyto opravné prostředky, nutno uvážiti,
že ztráta práva volebního dostavovala
se dříve co následek odsouzení již
mocí zákona. Protože nyní nedostavuje
se ve všech těch případech, kde dosud
nestávala, nýbrž jen tehdy, nalezeno-li na
ni výrokem soudcovským, a sice po rozhodnutí
o otázce viny, nabývá spíše povahy
trestu. Také moderní věda hledí na
ztrátu práv občanských jako na trest.
Opravné prostředky budou různé dle
toho, zda jde o řízení porotní nebo
jiné.
Pokud jde o porotu, vymykají se důvody, proč
porota uznala na ztrátu práva volebního,
přezkoumání. Nezbude tedy zde jiného
opravného prostředku, než zmateční
stížnost, stalo-li se porušení ve směru
formálním, vytknutém v trestním řádě.
V tomto směru nebylo třeba žádného
doplnění trestního řádu, poněvadž
dle znění příslušných
ustanovení trestního řádu jest opravný
prostředek zmateční stížnosti
připuštěn na výrok poroty vůbec
a ne jen v otázce viny.
Pokud jde o rozsudky jiných soudů než porotních,
bylo užito opravného prostředku odvolání,
jež zabezpečuje ochranu obžalovaného v
míře nejširší, protože dopouští
meritorní přezkoumání, což by
při zmateční stížnosti zpravidla
bylo vyloučeno.
Při tom jevilo se účelným, obmeziti
odvolací právo žalobcovo tak, že nemůže
jeho užíti, neučinil-li návrh na vyslovení
ztráty práva volebního, neboť má
již během trestního líčení
možnost seznati, je-li vyslovení ztráty práva
volebního důvodným; tak se zamezí
případná zbytečná odvolání
(čl. l. §§ 1 a 4).
Porotě dlužno dáti podobně, jako u okolností
přitěžujících a polehčujících,
zvláštní otázku dodatečnou (§
2), a ochrana obžalovaného, poněvadž jde
o jeho důležité právo, žádá,
aby k přisvědčení na ni podobně
jako při otázce o okolnostech přitěžujících
byla požadována kvalifikovaná většina
§u 329 první věta t. j. dvoutřetinová
(§ 3).
Zákon o řádu volebním vešel v
účinnost dnem vyhlášení, t. j.
dne 18. února 1919.
Soudy však obdržely příslušné
číslo úřední sbírky
zákonů daleko později, zatím tedy
výroku o ztrátě práva volebního
do rozsudku mnohdy nepojaly. Též neměly po
ruce vodítka v příčině opravných
prostředků, a snad některé soudy proto
odsouzeným v této části rozsudku vůbec
opravný prostředek odepřely.
Tito odsouzení nepozbyli práva volebního
dle starého řádu volebního, poněvadž
byl novým zákonem zrušen. Proto jest nutno
vhodným způsobem doplniti příslušné
rozsudky, po případě vydati rozhodnutí,
jímž se dodatečně rozhoduje o pojetí
či nepojetí výroku toho do rozsudku.
V případě tom, že rozsudek vynesla porota,
není vhodno pro toto doplnění celý
obtížný aparát porotního řízení
znovu uvádět v činnost a ponechává
se proto rozhodnutí to šestičlennému
senátu, složenému dle zákona o výjimečných
soudech ze dne 23. května 1873, č. 120 ř.
z.
Při tom zase je vhodno obmeziti nutnost tohoto doplňování
tím, že dojde k němu jen v těch případech,
kde žalobce to navrhne (čl. II.).
Návrh formální: Tato osnova buď
přikázána výboru právnímu
a budiž mu vzhledem na pilnost věci dána
lhůta 3 dnů ku podání zprávy.