Pro novostavby na pozemcích, které byly v době
vyhlášky zákona ze dne 11. dubna 1893 č.
61 ř. z. vlastnictvím eráru jakož i
v užívání vojenské správy,
platí, pokud byly po 19. únoru 1919 zúplna
dokončeny a pokud jejich přesně označená
area se nalézá zúplna uvnitř tak zv.
pevnostního obvodu, ustanovení § 28. zákona
ze dne 28. prosince 1911 č. 242 ř. z. s tou změnou,
že lhůta k ukončení těchto staveb
se prodlužuje až včetně do 19. února
1929, a že místo snížení domovní
daně činžovní na 5% čistého
činžovního výnosu, poskytuje se úplné
osvobození od domovní daně činžovní
na dobu 12 let.
Novostavby v § 1. uvedené osvobozují se, pokud
jim přísluší osvobození od domovní
daně činžovní, na tutéž
dobu od přirážek zemských, okresních
a obecních (včetně školních)
k této dani.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem vyhlášení.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru financí.
Podáním ze dne 22. listopadu 1918 žádá
královské věnné město Hradec
Králové o poskytnutí dalších
výhod daňových pro přestavby a novostavby
v t. zv. pevnostním rayonu, ježto lhůta k dokončení
těchto budov (viz zákony ze dne 8. února
1897 č. 53 ř. z. a ze dne 19. srpna č. 186
ř. z. a nařízení ministra financí
ze dne 27. listopadu 1915 č. 347 ř. z., jímž
lhůta tato byla o 2 léta prodloužena dnem 19.
února 1919 uplyne.
K žádosti této, která se dotýká
důležitých zájmů bytově-politických,
zaujímá vláda následující
stanovisko:
Praktické zkušenosti, které byly s těmito
zákony učiněny, jsou - jako až dosud
všude - nanejvýš nepříznivé,
neboť ze 167 domů, resp. 177 konskripčních
čísel, přestaveno bylo za dobu 22 let pouze
23; ukázalo se dále, že poskytované
osvobození znamená zákonitě přisouzené
privilegium pro majitele určitého domu, kteréž
(t. j. osvobození) jsouc kapitalisováno, zvyšuje
kapitálovou hodnotu objektu jen ve prospěch jednotlivce
na útraty celku.
Avšak nehledě ani k tomu, otázka zde uvedená
může posuzována býti pouze v souvislosti
s ostatními akcemi, které svého času
na poli péče bytové byly provedeny; významnou
část akcí těchto representuje zákon
z 28. prosince 1911 č. 242 ř. z., týkající
se výhod berních pro novostavby atd., jenž
sleduje vůdčí myšlenku "snížení
nominelně vysokých sazeb daňových,
zkrácením doby osvobození" a úmyslně
poskytuje větší výhody daňové
novostavbám než přestavbám, vycházeje
ze správného stanoviska, že při takřka
chronickém nedostatku bytů v prvé řadě
potřeba jest rozmnožení a tudíž
i zlacinění bytů, nikoliv pouhé náhrady,
třeba lepší kvalitou; zajisté i poslednější
moment jest zejména v zdravotním ohledu bytově-politickou
nutností, ale přece jenom nutností v druhé
řadě.
Z těchto důvodů není s to vláda
přistoupiti na poskytnutí nějakých
daňových výhod, pokud se jedná
o přestavby.
Zcela jinak má se věc ohledně novostaveb
v tak zvaném pevnostním rayonu.
Zde jedná se o stavby na pozemcích dosud nezastavěných,
tedy vyhovuje se v prvé řadě požadavku
po rozmnožení domů a bytů domy státi
budou na pozemcích, které obec svého času
od eráru koupila, z pozemků těchto velmi
značná část (89 h 19 a 51 m2)
dosud není zastavěna; jest dále v eminentním
zájmu veřejném, aby v činnosti stavební,
která se až dosud zdárně vyvíjela
(postaveno dosud 265 staveb), a která se jedině
v t. zv. pevnostním rayonu zdárně vyvíjeti
může. bylo pokračováno, nemají-li
oběti, které obci přineslo převzetí
a zbourání pevnosti, vypravení t. zv. pevnostního
rayonu všemi předpoklady stavebního vývoje
jako: zřízením kanalisace, vodovodu, sadů
atd. zůstati marnými.
Vláda tudíž navrhuje, aby městu Králové
Hradci poskytnuty tytéž výhody, které
v zcela obdobném případě poskytnuty
byly městu Olomouci (posléze zákonem ze dne
3. února 1918 čís. 58 ř. z.).
Výhody ty spočívají v tom, že
l. lhůta k dokončení novostaveb prodlouží
se o 10 let, t. j. až včetně do 19. února
1929, a že
2. poskytuje se úplné osvobození od činžovní
daně na dobu 12 let,
obé ve formě změny dotčených
přechodních ustanovení § 28. cit. zákona
z r. 1911, jichž platnost cestou administrativní prodloužena
byla do konce roku 1920 (akt. čís. 195/19).
Co se týče zejména výhody ad 2., žádá
obec za úplné osvobození po dobu 18 let;
tento petit znamená nepoměrně větší
výhodu, než před cit. zák. z r. 1911,
neboť tenkráte obnášelo všeobecné
osvobození 12 let, tedy znamenalo 18leté osvobození
výhodu větší 50%, kdežto dnes obnáší
všeobecné osvobození pouze 6 let, a tedy poskytnutí
18letého osvobození znamenalo by vzhledem k nižším
sazbám daňovým výhodu skoro 150%.
Zbývá ještě zmíniti se o otázce
přirážkové.
Zákonem zemským ze dne 18. dubna 1897 čís.
22. z. z. (čl. l.) osvobozeny od placené zemských,
okresních a obecních (incl. školských)
přirážek stavby (do 19. února 1907 úplně
dokončené) na tutéž dobu, na kterou
posud přiznáno bylo 18leté osvobození
od daně činžovní.
Toto osvobození platí - dle čís. pat.
z l. července 1914 č. 38 ř. z. (čl.
III.) - také pro stavby, jimž poskytnuty výhody
daňové zákona ze dne 19. srpna 1908 č.
186 ř. z. t. j. pro stavby úplně dokončené
do 19. února 1917, a sice na dobu trvání
výhody daňové tím t o zákonem
poskytnuté; ježto tato výhoda nař. min.
ze dne 27. listopadu 1915 č. 347 ř. z. prodloužena
byla na další 2 léta (t. j. na stavby úplně
dokončené do 19. února 1919) platí
stejně dlouho i osvobození přirážkové,
aniž by bylo bývalo potřebí nějakého
nového legislativního opatření (výnos
býv. rak. min. fin. ze dne 13. února 1918 č.
23.565/17.
Na osvobození od přirážek po dobu osvobození
od daně státní dlužno z týchž
důvodů jako dosud trvati; stylisaci § 2. navrhuje
vláda dle návrhu zemského správního
výboru.
Osnova tato budiž přikázána výboru
finančnímu s určením 8 denní
lhůty ve smyslu § 33. zákona ze dne 9.
listopadu 1918 č. 36. nař. ku podání
zprávy.