Persekuce, kterou za války postiženo bylo tisíce příslušníků Československé republiky, způsobila postiženým ohromné škody. Jest úkolem našeho státu, aby upravil otázku odškodnění postižených nebo jejich pozůstalých. Káže především spravedlnost, aby odčiněny byly křivdy, spáchané proti všemu zákonu a právu, jest politickou povinností republiky, aby zjednala odškodnění těmto lidem, kteří trpěli především za ideál Československé státní samostatnosti, a jest také sociální povinností, aby pomoženo bylo velkému počtu státních občanů, kteří bez své viny ocitli se v bídě, jimž rozvrácena byla existence, podryto zdraví, kteří zbaveni byli svých živitelů a vydáni nejhoršímu strádání. Jde tu o tisíce občanů, kteří vyrvání ze svého občanského zaměstnání, zavlečeni byli násilím do. cizích zemí, tam po léta internováni, strádajíce hladem a podvýživou, nad pomyšlení hrubým zacházením cizích a nepřátelských orgánů dozorčích, úmyslně vydáváni hromadným nákazám a nemocem, jimž také velká část jich skutečně podlehla; jde o sta osob v cizích zemích konfinovaných, jde o další sta obětí barbarské vojenské justice, o sirotky a pozůstalé po popravených a po těch, kdož bez skutečné popravy podlehli následkům bestiální persekuce.
Na persekuci této účastny byly všecky státy bývalých centrálních mocností; jest notorické, že dálo se tak beze všeho právního podkladu, a provinilé státy tuto skutečnost též výslovně uznaly; Rakousko učinilo tak zejména zákonem ze dne 18. srpna 1918 č. 317 ř. z., jímž v míře ovšem naprosto nedostatečné uznává svoji zásadní povinnost k náhradě škody.
Za způsobené škody jsou však odpovědny též ony osoby, jež buď svým zlovolným a často vědomě lživým udáním persekuci způsobily, buď zneužívajíce svého úřadu propůjčily se k této protiprávní a zločinné činnosti, anebo svojí hrubostí a brutalitou osud postižených ztrpčovaly.
Jest proto spravedlivé, aby hmotné břemeno odškodnění uloženo bylo jak státům, které útrapy tyto způsobily, tak také v míře, vině jejich odpovídající, provinilým jednotlivcům. Teprve podpůrně, pokud by z uvedených zdrojů nebylo lze získati dostatečné úhrady, nastoupila by sociální povinnost Československé republiky, aby sama hmotně ujala se těch, kteří trpěli pro společný národní ideál a kteří tím bez své viny uvrženi byli do bídy a nouze.
Z těchto důvodů navrhují podepsaní,
aby bylo uzákoněno toto:
Československá republika zabezpečuje svým
státním příslušníkům,
kteří po dobu války v letech 1914-1918 byli
rakouskouherskými úřady neb orgány
anebo válečnými spojenci Rakousko-Uherska
protizákonně neb z příčin politických
internováni, konfinováni, drženi ve vyšetřovací
vazbě neb pro politické delikty žalářem
nebo vězením trestáni, jakož i pozůstalým
po osobách, které byly v téže době
orgány centrálních mocností pro politické
nebo vojenské delikty popraveny, náhradu škody.
Nárok tento uplatňovati jsou oprávněni
poškození, kteří v době, kdy
utrpěli škodu, měli své domovské
právo v oblasti republiky Československé
neb osoby československé národnosti, jež
později státního příslušenství
tohoto nabudou. Byl li poškozený zbaven života
nebo zemřel-li, jsou oprávněni jeho pozůstalí,
aby nárok tento uplatnili. měl-li zemřelý
v době své smrti a mají-li jeho pozůstalí
své domovské právo v oblasti republiky Československé
neb nabudou-li pozůstalí domovského práva
tohoto před uplatněním svého náhradního
nároku. Za pozůstalé pokládají
se podle tohoto zákona manžel, děti a vnukové
zemřelého, jeho rodiče, z ostatních
příbuzných pak ti, kdož byli výživou
svojí na zemřelého odkázáni.
Náhradní nárok podle tohoto zákona zahrnuje náhradu:
1. škody na majetku, způsobené zabavením neb jiným odnětím, zničením, zavlečením, ztrátou nebo poroucháním věcí;
2. hotových výloh po čas internování, věznění nebo konfinování;
3. ušlého příjmu po čas obmezení svobody, jakož i další újmy na příjmech, jež nastala pro toto obmezení svobody;
4. za poruchu, utrpěnou na zdraví;
5. za utrpěné příkoří porušením práva, za přestálé duševní a fysické útrapy (morální, bolestné);
6. pozůstalé nezletilé děti a vnukové
osob popravených nebo útrapami vazby a věznění
zemřelých mají mimo to nárok, aby
uložením přiměřené částky
u poručenského soudu zajištěna byla
jejich řádná výživa, výchova
a vzdělání až do doby, kdy samostatně
budou moci se živiti, nejméně však do
doby jejich zletilosti, jakož i založení okolnostem
přiměřené samostatné hospodářské
existence.
Veškeren, exekuci podléhající movitý i nemovitý majetek osob, které svým udáním zavinily škody výše uvedené, jakož i osob, které ona opatřeni, z nichž nárok na náhradu škody vzchází, nařídily, prováděly neb provádění jejich jakkoli byly účastny, pokud majetek ten leží v oblasti Československé republiky, budiž zabaven a podroben vnucené správě, po zjištění velikosti škody, vlastníkem zabaveného majetku způsobené neb zaviněné, budiž majetek zabavený zpeněžen, výtěžku k náhradě škody použito a eventuální přebytek bývalému vlastníku vydán.
Nárok na náhradu škody vůči těmto osobám nepromlčuje se ve 3 letech. (§ 1489 obč. zák.).
Právní jednání, které tyto osoby po 28. říjnu 1918 o svém majetku podnikly, jsou proti nárokům na náhradu škody podle tohoto zákona bezúčinná a může exekuce na majetek tento, nehledě na řečená právní jednání, býti vedena.
Osobám, podle tohoto §u k náhradě škody
povinným, může k návrhu usnesením
soudním uloženo býti, aby předložily
úplný seznam jmění svého nynějšího
i onoho, které měly v den 28. října
1918, aby udaly, kde jmění to je a co jim o něm
vůbec známo jest, a aby vykonaly přísahu,
že údaje ty jsou správné a úplné
a že vědomě z jmění toho nic
nezamlčely. Vyjevení jmění a vykonání
přísahy budiž, bude-li odpírána,
vynuceno vazbou až do jednoho roku.
Zabavení jmění podle předchozího §u provede a přísahu vyjevovací neb vazbu uloží k návrhu poškozeného neb někoho z jeho pozůstalých nebo dědiců nebo k návrhu úřadu, v §u 7. vyznačeného, soud řádného bydliště osoby k náhradě škody povinné. Návrh na zabavení jmění může býti též učiněn u soudu, v jehož obvodě majetek zabavení podléhající leží. Soudy tyto provedou k návrhu též veškerá prozatímní opatření, jichž jest třeba, aby majetek, exekuci podle tohoto zákona podléhající, ochráněn byl od zavlečení, zcizení neb znehodnocení a aby zamezeno bylo zmaření neb znesnadnění exekuce na majetek ten.
Všecky úřady a orgány Československé republiky jsou povinny, aby daly poškozeným neb jejich právním nástupcům, soudům i úřadům, v §u 7. uvedeným, k jejich dotazům veškeré potřebné zprávy i informace nutné k zjištění viny osob, náhradou škody povinných, aby k tomuto cíli zprostily úředníky a veřejné orgány povinnosti, zachovati úřední tajemství, a aby dovolily k tomu cíli interesentům i jejich právním zástupcům nahlédnouti do svých spisů a poříditi opisy a výpisy z nich.
Kdo povinen jest náhradou škody podle tohoto zákona,
je povinen též nahraditi veškeré útraty,
s vymáháním náhrady škody spojené.
Vládě Československé republiky se
ukládá, aby při likvidaci jmění
a dluhů Rakousko-Uherska, jakož i při jednání
mírovém přičinila se o to, aby ze
jmění bývalých centrálních
mocností zabezpečen byl ke krytí plné
náhrady škody obětem politické persekuce
za války kapitál nejméně dvou milliard
korun.
K stanovení velikosti náhrady jednotlivým poškozeným neb jejich pozůstalým zřízen budiž ministerstvem vnitra, spravedlnosti, národní obrany a financí zvláštní úřad.
Poškození nebo jejich pozůstalí jsou pod ztrátou nároků povinni ve lhůtě 3 let od zřízení tohoto úřadu své náhradní nároky tomuto úřadu ohlásiti a v ohlášení tom předložiti listinné doklady, neb pojmenovati svědky, nebo znalce, na něž se odvolávají.
Úřad v odstavci prvém uvedený, jest povinen do čtyř měsíců od toho dne, kdy nárok poškozeného byl mu ohlášen a důkazy doložen, o nároku rozhodnouti.
Náhradu ustanoviti jest kapitálem. Pouze tehdy,
jde-li o náhradu za trvalé zmrzačení
nebo déle trvající poruchu na zdraví
může býti náhrada škody z tohoto
důvodu přiznána a vyměřena
rentou.
Nerozhodne-li v předchozím článku jmenovaný úřad o náhradním nároku ve lhůtě 4 měsíců anebo nepřiznal-ji úřad ten náhradu škody v plné požadované velikosti, jsou poškození nebo jejich pozůstalí oprávněni ve lhůtě 3 měsíců od doručení rozhodnutí řečeného úřadu uplatniti neuznaný nárok žalobou proti eráru Československé republiky před zvláštním soudem, který zřídí Národní shromáždění. Soud tento jedná v senátech pětičlenných, jejichž předsedové a dva členové jmenováni buďtež ze soudců, dva členové pak z osob Sdružením internovaných a vězněných v Praze Národnímu shromáždění navržených.
Řízení před tímto soudem koná se podle ustanovení civ. ř. soudního pro sborové civilní soudy prvé instance.
Z rozsudku tohoto soudu mají poškození nebo
jejich pozůstalí právo odvolati se ve 14tidenní
lhůtě od doručení rozsudku k nejvyššímu
soudu. Československé republiky, který o
odvolání takovém rozhodne s konečnou
platností podle ustanovení o řízení
odvolacím.
Vymáhání náhrady škody na osobách v § 4. uvedených, jež svými činy škodu tu zavinily, děje se před řádnými soudy podle všeobecných pravidel civilního řádu soudního a řádu exekučního, pokud tento zákon neobsahuje ustanovení odchylných, a to buď přímo k návrhu poškozených nebo jejich právních nástupců anebo k návrhu úřadu v § 7. uvedeného. Částka náhrady, na osobách v § 4. uvedených, vydobytá a poškozeným neb jejich právním nástupcům vyplacená, požadují-li náhrady téže škody též podle §§ 7. a 8. tohoto zákona, odpočte se od všeobecné náhrady, podle těchto §§ 7. a 8. určené nebo byla-li náhrada podle §§ 7. a 8. Československou republikou vyplacena, přechází vyplacením nárok vůči osobám v § 4. uvedeným přímo na stát.
Soudy, u nichž proti osobám v § 4. řečeným
podán byl návrh na zabavení jmění
nebo prozatímní opatření nebo u nichž
proti těmto osobám vznesena byla žaloba na
náhradu škody neb nějaký návrh
exekuce, jsou povinny vyrozuměti o tom úřad
v § 7. jmenovaný a dodati úřadu tomu
veškeré rozsudky a usnesení exekuční.
Občané, politickou persekucí postižení, pokud byli persekučními akty zbaveni občanských práv, služebních míst, platů pensijních, pokud rodinám jejich odňaty byly vyživovací příspěvky a pod., mají mimo nárok na náhradu škody, předchozími ustanoveními upravený, též nárok na úplnou rehabilitaci, na dosazení do svých předešlých míst, pokud jsou k jejich zastávání tělesně i duševně způsobilí, a na služební postup bez zřetele na přerušení služby, persekučním opatřením nastalé, jakož i na výplatu všech jim a jejich rodinám zadržených platů a požitků.
Občané ti, nebo jejich pozůstalí,
buďtež také rovnou měrou účastni
výhod všech oněch sociálních
opatření, jež Československá
republika na př. v oboru vnitřní kolonisace
podnikne ku prospěchu a k zabezpečení existence
svých vojínů. Také budiž na ně
při potřebné osobní i odborné
kvalifikaci při obsazování míst brán
vždy náležitý zřetel.
Veškerá podání činěná
podle tohoto zákona soudům a jiným úřadům
pro zjištění a vydobytí náhrady
škod, persekucí způsobených, čítajíc
v to i žaloby, exekuční návrhy a opravné
prostředky, jakož i úřední jednání
o návrzích těch podniknutá incl. protokolů,
jsou zásadně prosta kolků i jiných
poplatků, jakož i poštovného.
Zákon počne působiti 15tý den po svém vyhlášení.
Ministrům spravedlnosti a vnitra se ukládá,
aby za dohody s ostatními zúčastněnými
ministerstvy zákon tento provedli.
Návrh tento budiž přikázán
výboru právnímu a výboru pro potrestání
válečných vinníků, aby
tam byl projednán