Ačkoli se zástupci všech politických
stran ve školském výboru Národního
shromáždění jednomyslně vyslovili
pro konečnou úpravu učitelských požadavků
podle 6. odstavce Udržalova návrhu ze dne 21. listopadu
1918, nebylo přes to doposud vážně započato
s meritálním jejich řešením.
Pokládajíce zákonitou úpravu učitelských
požadavků za jednu z nejdůležitějších
sociálních otázek, na jejímž
šťastném a spravedlivém rozřešení
záleží úroveň příštího
vzdělání našeho dorostu, stavíme
se, věrni politickým tradicím a svému
programu, plnou váhou svého hlasu za učitelské
požadavky, jak byly odbornou organisací strany schváleny
a kteréž v návrhu tomto shrnujeme a navrhujeme:
1. Pro dobu, nežli se uskuteční jednostejná
definitivní úprava právních svazků
učitelstva škol obecných a měšťanských
ve všech zemích republiky Československé,
platí pro Čechy, Moravu a Slezsko tato ustanovení
tohoto zákona, avšak vláda se zmocňuje,
aby platnost jeho rozšířila i na ostatní
části československého státu.
2. Učitelské osoby mají v mezích tohoto
zákona nárok na služební příjmy,
odpovídající příslušnému
služebnímu postavení a hodnostní třídě
státních úřadníků. Služebními
příjmy rozumějí se v tomto zákoně
veškeré platy a požitky, nadlepšení
jejich a výhody, které příslušejí
státnímu úředníku podle platných
zákonů a nařízení k nim se
odnášejících. Ustanovení služební
pragmatiky ze dne 25. ledna 1914, čís. 15 ř.
z., týkající se příjmů
úřednictva státního, aplikují
se tímto zákonem na učitelstvo veřejných
škol obecných a měšťanských.
Nařízení a výnosy k těmto zákonům
a hmotným nárokům úřednictva
se vztahující jest přizpůsobiti na
učitelstvo.
3. První oddíl tohoto zákona obsahuje ustanovení
všeobecná, platná pro všecky kategorie
učitelstva. Druhý oddíl týká
se učitelů a učitelek literních, zvláštních
učitelů náboženství, učitelek
ženských ručních prací, učitelů
a učitelek vedlejších předmětů,
na veřejných školách ustanovených
a to jen těch, kteří se mohou prokázati.
že vykonali určené zkoušky. Oddíl
třetí upravuje pensijní příjmy
učitelských osob a zaopatřovací požitky
vdov a sirotků po učitelích veřejných
škol obecných a měšťanských.
Oddíl čtvrtý obsahuje ustanovení přechodná.
4. Veškerá ustanovení škol. zákonů
říšských a zemských o předmětech,
jež v tomto zákoně jsou nově upraveny
nebo s nimiž jsou v odporu, se zrušují. Osoby
učitelské, kterých se zákon tento
žádným ustanovením netýká,
podléhají ustanovením platných zákonů
zemských.
5. Budou-li v době platnosti tohoto zákona podniknuty
změny zákonů a nařízení
v něm uvedených, nebo budou-li nově upravovány
služební požitky státních úředníků,
vztahuje se každá změna také na učitele
ve shodném služebním postavení nebo
skupině hodnostních tříd úřednických.
6. Učitelé veřejných obecných
a měšť. škol jsou úředníci
státní. V době přechodné platí
pro ně dosavadní ustanovení zákonů
o právních svazcích učitelstva škol
obecných a měšť., pokud nejsou tímto
zákonem neb zákony pozdějšími
změněna. Služební pragmatika učitelstva
škol obec. a měšť. budiž v době
co nejkratší, nejdéle však do 2 let, uzákoněna.
Osobní náklad na obecné a měšť.
školy v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
hradí stát. Při tom však zemské
a panské fondy školní, jakož i obce v
těchto zemích přispívají v
době přechodné státu na uhražení
tohoto nákladu částkou zařaděnou
k tomuto účelu podle dosavadních zákonů
do jejich rozpočtů.
7. Ministr financí jest oprávněn ve shodě
s ministrem školství a národní osvěty
ustanoviti podmínky, za nichž je dlužno vypláceti
služební příjmy v tomto zákoně
upravené. Služební příjmy v tomto
zákoně stanovené buďte vypláceny
se zpětným účinkem od 1. ledna 1919
a buďte při tom odpočteny příjmy
pro rok 1919 již vyplacené.
8. Zákon tento nabývá platnosti dnem vyhlášení.
Ministr školství a národní osvěty
s ministrem financí jsou pověřeni, aby ve
shodě se zúčastněnými ministry
jej provedli.
§§ 1., 47., 48., 50., 51., (odst. 1., 2., 5. a 6.) a
55. zákona ze dne 26. ledna 1914 č 15 ř.
z. o služebním poměru státních
úředníků (služební pragmatiky)
platí též pro učitelstvo, v činné
službě ve veřejných školách
obecných a měšťanských ustanovené.
§ 2. Pro časový postup do platů vyšších tříd hodnostních rozeznávají se 4 skupiny osob podle toho, jak pro dosazení v učitelský úřad příslušné kategorie škol zásadně prokazují toto předběžné vzdělání, obdobné se souhlasnou skupinou státních úředníků kateg.
B. Absolvováni učitelského nebo některého středoškolského ústavu a vysvědčení o odborné zkoušce učitelské způsobilosti pro měšťanské školy.
C. Absolvování učitelského nebo některého středoškolského ústavu a vysvědčení o zkoušce učitelské způsobilosti pro obecné školy.
D. Absolvování úplné měšťanské
školy nebo 4 nižších tříd
některého středoškolského ústavu
a vysvědčeni o zkoušce způsobilosti
k vyučování ručním pracím
ženským nebo nepovinnému předmětu
(jako učitelé a učitelky vedlejších
předmětů z povolání).
Lhůty časového postupu jsou tyto:
Délka služební doby | ||||
Xl. | třídy hodnostní | |||
X. | " " | |||
lX. | " " | |||
Vlll. | " " |
Zbytek služebních let po vyčerpáni roků.
pro jednotlivé skupiny příslušné
hodnostní třídy státních úředníků
ustanovených, postupuje učitelská osoba do
nejbližší vyšší třídy
hodnostních platů.
§ 3. Učitelská osoba může v časovém
postupu býti zdržena jen podle ustanovení zemských
zákonů školských, platných pro
odepření zvyšování služného
(§ 32 osnovy zákona uvedené v platnost vynesením
zemské školní rady ze dne 24. července
1918 č. Il. - A 3622 - 51.614 pro Čechy, §
5. zákona zem. ze dne 15. července 1914 č.
48 z. z. pro Moravu a § 27........ z. z. ze dne 8. dubna
1914 pro Slezsko).
§ 4. Učitelským osobám, dosazeným
ze školy obecné na měšťanskou nebo
naopak, započítá se veškerá vpočítatelná
služební doba pro zařadění do
hodnostní třídy a pro přiznání
stupně služného, jako by ji od počátku
prvého zařadění do platů hodnostní
třídy sloužily na škole téže
kategorie.
§ 5. Zemská školní rada může v pozoruhodných případech vpočísti služební dobu, po kterou učitelské osoby působily v jiných zemích.
Byla-li služební doba osoby učitelské
přerušena, může zemská školní
rada služební dobu již vykonanou vpočítati.
§ 6. Osoby učitelské, které školu
řídí, mají nárok na funkční
přídavky a na byt nebo příbytečné
podle ustanovení platných pro jednotlivé
země.
§ 7. Učitelské osoby, které jsou ustanoveny jen za odměnu, obdrží remuneraci podle zákonů zemských. Převyšuje-li povinnost nebo doba vyučovací míru, v zemských zákonech určenou, obdrží učitelské osoby, i v § 12. až 15. uvedené, odměnu týmiž zákony stanovenou.
Také odměňování nepovinných předmětů, udílené osobami, které se vyučováním tím nezabývají, jako zvláštním povoláním (viz § 15), děje se podle ustanovení zákonů zemských.
Zemské školní rady se zmocňují,
aby v dohodě se zemskými výbory odměny
za vyučování nepovinných předmětů
a za vyučování v hodinách přespočetných,
stanovené zemskými zákony, zvýšily
a nově upravily.
§ 8. Definitivně v úřad dosazené
osoby učitelské mají nárok na vedlejší
požitky a náležitosti a na zálohy podle
§ 58 a 59 služební pragmatiky pro státní
úřednictvo příslušné hodnostní
třídy.
§ 9. Zvláštní výhody, přiznané
osobám učitelským zákony zemskými,
zůstávají v platnosti potud, pokud nejsou
zrušeny jinými výhodami tohoto zákona,
plynoucími z téhož titulu. Příbytečné,
kterého používají na Moravě osoby
učitelské podle 3. odstavce § 8 z. z. ze dne
15. července 1914, pokládá se za aktivní
přídavek, který jest podle norem služební
pragmatiky státních úředníků
nově upraviti. Dávka obcím z bytu, poskytnutého
osobám učitelským, uvedená v témž
§ 8 moravského zákona, může býti
počítána jen z výše příbytečného
v § tom výslovně uvedené.
§ 10. Osobám učitelským s vysvědčením
dospělosti pro školy obecné náležejí
v počáteční službě příjmy
praktikantů skupiny C státních úředníků.
Příjmy ty nesmějí však býti
nižší příjmů, které
byly pro ně zemskými zákony stanoveny.
§ 11. Osoby v § 10. uvedené, které působily na veřejných nebo soukromých školách obecných v zemích Československé republiky po 3 léta, složily zkoušku způsobilosti pro školy obecné, zařadí se do skupiny ?.
Osobám učitelským, které byly ustanoveny
definitivně pouze s vysvědčením dospělosti,
budou se na dále služební léta počítati
od doby, kdy byly prvně definitivně ustanoveny.
§ 12. Zvláštní učitelé náboženství, kteří vyučují svému předmětu nejméně 16 hodin týdně, zařadí se, působí-li jenom na školách obecných, do skupiny C, působí-li na školách měšťanských, do skupiny B. Při tom se jim o 1 rok započítá více do služebního postupu.
Rovněž ti zvláštní učitelé
náboženství, kteří působí
po 10 let a vyučují nejméně 12 hod.
týdně, mají nárok na zaradění
do skupiny C, po případě B, a na započítání
jednoho nadpočetného roku do postupu, jestliže
se v posledních 3 letech marně ucházeli o
všecka rozepsaná místa v okrese svého
působení s větší povinností
vyučovací.
§ 13. Učitelky ženských ručních prací, které majíce vysvědčení způsobilosti vyučovati ženským ručním pracím na školách obecných a vyučují nejméně 13 hod. týdně na těchto školách, budou zařaděny do skupiny E.
Na zařadění do této skupiny mají
též nárok učitelky žen. ruč.
prací s určenou způsobilostí, když
po 10ti leté službě vyučují 12
hod. týdně a mohou se prokázati, že
se v posledních 3 letech marně ucházely o
všecka rozepsaná, lépe honorovaná místa
ve svém příslušném okrese. Při
tom se jim započítá doba převyšující
4 roky prakse do postupu ve skupině té.
§ 14. Učitelky žen. ruč. prací.
které vyučují na školách obecných
a zároveň měšťanských nebo
jen měšťanských nejméně
po 13 hod. týdně a které mají vysvědčení
způsobilosti vyučovati ženským ručním
pracím na školách měšťanských,
zařadí se po 4leté praksi, uplynulé
od vykonané první zkoušky způsobilosti,
do skupiny D. Doba převyšující tyto
4 roky prakse se jim započítá do postupu
v této skupině.
§ 15. Vedlejší učitelé a učitelky na školách veřejných, vyučující nepovinným předmětům z povolání, kteří absolvovali střední nebo jinou školám středním na roveň postavenou školu a mohou se prokázati zvláštním vysvědčením o způsobilosti vyučovati těmto předmětům, budou postaveni služebními příjmy na roveň učitelstvu liternímu, jestliže vyučují nejméně 16 hodin týdně, a to podle toho, působí-li na škole obecné nebo měšťanské.
Osoby, které nevybyly střední školy,
zařadí se do skupiny E nebo D obdobně, jak
ustanoveno jest pro učitelky ženských ručních
prací v § 13. a § 14.
§ 16. Nárok učitelských osob na výslužné (odbytné), jakož i nároky pozůstalých po učitelských osobách na pohřebné a na zaopatřovací požitky (odbytné) posuzují se podle platných zákonných ustanoveni v jednotlivých zemích se změnami, jež vyplývají z tohoto zákona. Všeobecně zavádí se pro učitelstvo 35letá doba služební, do které jest započítati služební dobu, od zkoušky dospělosti na školách měšťanských ztrávenou.
Výměna výslužného (odbytného)
a zaopatřovacích požitků v době
platnosti tohoto zákona řídí se podle
příjmů započítatelných
ve shodné hodnostní třídě úřednické,
jak naznačeno jest v § 60.-66. zákona ze dne
25. ledna 1914 č. 15 ř. z. a v zákonech ze
dne 14. května 1896 č. 74 ř. z. a z 19. července
1902 č. 220 a 221 ř. z., z 24. května 1906
č. 106 r. z., z 19. února 1907, č. 34 ř.
z. a v příslušných prováděcích
nařízeních k těmto zákonům.
§ 17. Pro učitelské osoby, dosazené
v úřad před vydáním tohoto
zákona, platí ustanovení předcházejících
ustanovení tak, že se jim služební doba,
před působností tohoto zákona dovršená,
započítá pro zařadění
do platů skupin hodnostních tříd časového
postupu a výměry všech řádných
i mimořádných služebních příjmů.
Ustanovení odstavce 5. § 51. pragmatiky o osobách
učitelských, které dosáhly 60. roku
věku a 35 let služby, netýká se přiznání
těch požitků, které jim náležejí
ode dne 1. ledna 1919. Pro zvláštní učitele
náboženství a industriální učitelky,
kteří byli ustanoveni před platností
tohoto zákona, odpadá podmínka v § 12.
a 13. uvedená o průkazu, že marně se
o místa ucházeli.
§ 18. Požívala-li učitelská osoba v činné službě před platností tohoto zákona vyšších služebních příjmů, nežli by jí podle ustanovení tohoto zákona příslušely, podrží rozdíl mezi dřívějšími a novými úhrnnými požitky jako osobní přídavek do té doby. než podle vyššího služného (odměny) a jinakých platů postoupí, načež se přídavek o příslušnou částku zmenší až do postupného zániku. To se však nesmí nikterak státi na újmu ustanovení § 7. tohoto zákona.
Nárok na dřívější vyšší
požitky přestává, nastoupila-li učitelská
osoba k vlastní žádosti na jiné místo
služební nebo byla-li odvolána z příčin
služebních z místa, na němž není
ustanovena trvale.
§ 19. Učitelským osobám, které
před platností tohoto zákona byly ve výslužbě,
vyměří se pense na základě
novém, platném v tomto zákoně pro
osoby, na odpočinek právo majících.
Ve směru formálním se navrhuje, aby návrh
tento byl přikázán výboru školskému,
finančnímu a státně zřízeneckému,
aby tam byl urychleně do 3 neděl projednán.