Moc zákonodárnou vykonává lid za účasti
poslanecké sněmovny, jíž k ruce dává
sbor poradní a vyhražuje sobě rozhodnutí
o všech změnách zákonů ústavních
nebo doplnění jejich a o všech zákonech,
kde sněmovna poslanecká nepřijala odchylné
rady svého poradního sboru.
Sněmovna poslanecká má 250 členů,
zvolených podle všeobecného rovného,
přímého, tajného práva hlasovacího.
Volby dějí se podle zásady poměrného
zastoupení.
a) Právo voliti má každý státní občan bez rozdílu pohlaví, který má československé státní občanství aspoň 3 léta, dosáhl 21. roku věku svého a nebyl rozsudkem soudním volebního práva zbaven.
b) Pro které trestné činy kdo volebního práva zbaven býti může, ustanovují trestní zákony. Soudu náleží, aby v daném případě vyřkl, že podle povahy trestného skutku obžalovaný volebního práva se zbavuje. Rozsuzuje-li porota, přísluší o tom výrok porotcům.
c) Za poslance volitelný je, kdo má volební právo a jemuž jest 30 let.
Volební okresy vymezí zřízení
voličských seznamů a způsob volení
ustanoví volební řád, který
tvořiti bude část ústavy.
Poslanecká sněmovna schází se v Praze
dvakráte do roka, a to dne 28. října a dne
15. května k seděním řádným.
Podle potřeby svoá ji státní rada,
která také, kdyby zasedání v Praze
bylo ohroženo, ustanoví místo jiné.
Na žádost 1/5 poslanců svolá ji předseda
sněmovny.
Poslanecká sněmovna ustaví se podle jednacího
řádu pro Národní Shromáždění
platného a usnese se podle potřeby na jednacím
řádu vlastním.
K platnosti usnesení sněmovních je třeba
přítomnosti 1/4 zvolených poslanců
a prosté většiny hlasů. Ke změně
ústavních zákonů je potřebí
přítomnosti 2/3 poslanců a z nich 2/3 většiny.
Poslanci volí se na 4 léta. Vzdá-li se poslanec
svého úřadu, pozbude-li ho ztrátou
volitelnosti nebo svéprávnosti, nebo zemře-li,
státní rada vypíše volbu nového
poslance do 14 dnů. Volba koná se poslední
neděli příštího měsíce.
Pro své hlasování ve sněmovně nebo v jejích komisích poslanec stíhán býti nemůže a podléhá pro výroky tam učiněné jen disciplinární moci sněmovny.
K trestnímu a disciplinárnímu stíháni poslance třeba je souhlasu sněmovny; odepře-li souhlas, trestní stíhání je pro vždy vyloučeno.
Byl-li poslanec dopaden a zatčen při trestném
činu samém, úřad bezpečnostní
nebo soud musí učiniti ihned oznámení
sněmovně. Nedá-li sněmovna do 14 dnů
ode dne zatčení, nebo není-li shromážděna.
do 14 dnů po sejití, souhlas k další
vazbě, vazba přestává. Poslanec má
právo odepříti svědectví o
věcech, jež mu jako poslanci byly svěřeny.
O platnosti voleb do poslanecké sněmovny rozhoduje
zvláštní soud volební.
Činnost poslanecké sněmovny přestává:
a) když uplynulo čtyřletí sněmovny ode dne prvního sestoupení poslanecké sněmovny počítané;
b) rozpustí-li ji státní rada, což přípustno je, jen když sněmovna zasedá;
c) rozhodnou-li tak voličové. K tomu konci je třeba,
aby jich 500.000 podalo státní radě odůvodněny
návrh a složilo příslušnou částku
na jeho vytištění. Státní rada
dodá po výtisku každému voliči
do 14 dnů a ustanoví den, kdy se hlasování
konati má, na poslední neděli příštího
měsíce. Rozhodne-li většina voličů
pro návrh, poslanecká sněmovna je rozpuštěna.
Jakmile činnost poslanecké sněmovny přestala,
státní rada vypíše do 14 dnů
volby, které konají se poslední neděli
příštího měsíce.
Poradní sbor poslanecké sněmovny skládá se z těchto členů:
obou presidentů nejvyšších soudů;
rektorů a děkanů vysokých škol;
předsedů zemědělských rad,
obchodních a živnostenských (dělnických,
živnostenských), advokátních, lékařských,
inženýrských komor a komor notářských
v Praze, Brně, úrazových pojišťoven
a nemocenských pokladen, které mají přes
5000 členů.
Poradní sbor schází se 14 dní po poslanecké
sněmovně. Státní rada může
jej svolati dříve.
Ustanovení § 5., 6., 8. a 9. platí pro sbor
poradní obdobně.
Poradnímu sboru náleží, aby ve lhůtě
jemu poslaneckou sněmovnou dané, nebo nebyla-li
mu dána, do měsíce ode dne, kdy mu osnova
poslaneckou sněmovnou usnesená byla dodána,
buď projevil s osnovou souhlas nebo dal poslanecké
sněmovně radu, jak ji změniti. Nevysloví-li
se včas, znamená to, jakoby souhlasil. Přijme-li
sněmovna radu jí danou jen částečně,
náleží poradnímu sboru, aby se znovu
o osnově usnesl. Poradí-li sněmovně
opět změny a ona na ně nepřistoupí,
státní rasa předloží osnovu sněmovní
i navržené změny voličstvu k rozhodnutí.
Jakmile předseda poslanecké sněmovny dodá
státní radě zákon. o němž
rozhodnouti vyhrazeno je lidu (§ 1, 15), státní
rada dá jej do 4 neděl (leč by tisk delší
doby vyžadoval) dodati každému voliči
a ustanoví den, kdy se hlasovati má, na poslední
neděli příštího měsíce.
Ke změně nebo doplnění zákonů
ústavních je potřebí 2/3 většiny
hlasujících.
Zákon. nevyhrazený rozhodnutí národa, nenabývá platnosti před uplynutím 60 dnů. Navrhne-li v této době 200.000 voličů, aby o něm rozhodl lid, státní rada opatří, jak nařízeno v § 16. Lhůta 4nedělní počítá se ode dne, kdy návrh státní rady došel.
O zákonodárném popudu.
a) Navrhne-li 500.000 voličů, aby změněn byl některý zákon nebo vydán byl zákon nový a souhlasí-li poslanecká sněmovna s návrhem, vypracuje buď osnovu sama nebo dá ji vypracovati státní radě. O osnově jedná se pak jako o osnově, podané státní radou nebo vyšlé ze sněmovny.
b) Nesouhlasí-li sněmovna s návrhem voličů, nařídí státní radě, aby dala o něm rozhodnouti lidu. Vysloví-li se většina voličů (jde-li o zněmu nebo doplnění ústavy většina dvoutřetinová) pro návrh, dlužno dále postupovati podle odst. a).
c) Voličům, popud zákonodárný dávajícím, zůstaveno jest na vůli, aby ke svému návrhu připojili vypracovanou osnovu zákona. V tomto případě musejí složiti zároveň příslušnou částku na tisk. Dojde-li osnova souhlasu sněmovny, většinou prostou nebo ve smyslu ústavy kvalifikovanou, naloží se s ní dále, jako s každým jiným zákonem.
Pakli sněmovna nesouhlasí s osnovou, dá ji
státní radou předložiti lidu k rozhodnutí,
majíc právo, aby mu vedle ní předložila
i osnovu vlastní. Jde-li o změnu ústavy,
potřebí je ke schválení zákona
dvoutřetinové většiny hlasujících.
Byla-li osnova zákona předložena národu
k rozhodnutí, smějí o předmětu
jejím tiskem býti uveřejňovány
jen články spisovatelem podepsané. Kdo příkaz
tento poruší. dopouští se přečinu
a tresce se vězením od 1-6 měsíců
a na penězích od 500-10.000 korun. Nedá-li
se pachatel zjistiti, propadá trestu u novin odpovědný
redaktor, jinak tiskař.
Jakmile se sněmovna ustaví, zvolí státní
radu, která se skládá z předsedy a
10 přísedících státních
radů.
Předseda státní rady zastupuje stát
navenek, je nejvyšším velitelem vojska, přijímá
vyslance, vyhlašuje nejdéle do 14 dnů zákony,
svolává státní radu, jíž
předsedá, a pokud zákon nařizuje,
svolává i poslaneckou sněmovnu a její
poradní sbor. Podle usnesení poslanecké sněmovny
vypovídá válku a předkládá
jí sjednaný mír ke schválení;
ustanoví si náměstka, který jej zastupuje,
když sám úřadu svého nemůže
vykonávati, a při úmrtí na dobu, dokud
nebude zvolen předseda nový. Když činnost
poslanecké sněmovny přestala, státní
rada úřaduje dále, až bude zvolena nová.
Předseda státní rady vázán jest při veškerých svých úkonech usnesením státní rady.
Obor působnosti jednotlivých přísedících
(státních radů) vymezují příslušné
zákony. O předmětech zvláštní
důležitosti radí a usnáší
se státní rada. O stížnostech stran,
podaných pořadem instančním, rozhoduje
toliko odborný státní rada.
Státní občanství je pro celý
československý stát jednotné. Kdo
je občanem cizího státu, nemůže
býti zároveň občanem státu
tohoto.
Všem občanům státním, i pokud
nejsou příslušníky československého
národa, zabezpečna je naprostá svoboda osobní,
úplná rovnost před zákonem, právo
na práci a zaopatření při nezpůsobilosti
k ní.
Církve a stát jsou od sebe odděleny. Český stát zabezpečuje svým občanům právo, volně vykonávati náboženské obřady.
Všechna náboženská vyznání jsou sobě před zákonem na roveň postavena. Pečovati o náboženskou výchovu, vydržovati služebníky církví a kostely je věcí církví a náboženských společností.
Vykonávati některé náboženství může býti státní radou zakázáno, odporuje-li veřejné mravnosti.
Ustanovení náboženská, příčící
se dobrým mravům nebo přirozenosti lidské,
jsou pro obor práva neplatná a nezávazná.
Nikdo není nucen příslušeti některé
církvi nebo vyznávati nějaké náboženství.
Z té příčiny také nikdo není
nucen vykonati přísahu obsahu náboženského,
na jejímž místě vykoná slib,
odvolávaje se na svou čest a své svědomí.
Veškeré hřbitovy jsou světské
a majetkem obecním. Spalování mrtvol je dovoleno
a může za války a epidemií býti
nařízeno.
Kláštery se zrušují. Státní
rada nařídí, jak opatřiti členy
jejich.
Jmění mrtvé ruky a zrušených
klášterů přechází na český
stát. Nemovitosti stávají se jměním
národním; jak jím naložiti, ustanoví
zvláštní zákon.
Matriky o narození, sňatkové a úmrtní
vede okresní politický úřad.
Státní občané mají právo shromažďovati se a tvořiti spolky.
Zákon určí, kdo povede rejstřík,
do něhož mohou zakladatelé spolku dáti
jej zapsati, aby měl postavení právnické
osoby. Spolek může býti vládou rozpuštěn,
jen když jeho činností byl vážně
porušen trestní zákon neb veřejný
pokoj a řád.
Tisková svoboda je zabezpečena. Zakládá-li
obsah tiskopisu skutkovou povahu zločinu, neb uráží-li
hrubě veřejnou mravnost, může býti
zabaven a další rozšiřování
zakázáno.
Vědecké badání jest volné.
Škola jest světská, bezplatná a vychovává
jen podle výsledků vědeckého badání.
Školy náboženské jsou zakázány.
Komu školní budova náleží, může
na příslušnou žádost některé
církve nebo náboženské společnosti
z důvodů zvláštního zřetele
hodných povoliti, aby školní budovy užíváno
bylo i k vyučování náboženství,
avšak jen mimo obvyklou dobu vyučovací, aby
tím škola a její světský ráz
neutrpěly.
Každý muž, když dosáhl 21. roku,
povinen jest podrobiti se vojenskému výcviku a uposlechnouti
výzvy k obraně státu.
Soudnictví vykonává se jménem československé
republiky.
Výjimečné soudy se zrušují. Vojenské
soudy soudí v míru toliko o vojenských trestných
činech, za války o všech trestných činech
vojáků.
Tělesné tresty, uvázání a pod.,
jsou i jako disciplinární tresty ve vojště
zakázány.
O vině obžalovaného rozhoduje porota:
a) Jde-li o trestný čin, na který trestní zákon stanoví neb obžaloba navrhuje trest vyšší tříletého žaláře;
b) při trestných činech politických;
c) při zločinech a přečinech, spáchaných tiskem, vyjímaje přečiny urážky na cti, týkající se soukromého a rodinného života.
Pro trestní činy politické a tiskem spáchané
příslušny jsou porotní soudy v Praze
pro obvod býv. království Českého;
v Brně pro obvod býv. markrabství moravského
a vévodství slezského a v Bratislavě
pro Slovensko.
Soudcové, vykonávajíce svůj úřad, jsou neodvislí a samostatní a vázáni jedině zákonem.
Není-li v oboru práva - mimo obor práva trestního
- přímého ustanovení zákonného,
jehož by se na daný případ dalo užíti,
soudce rozhodne podle práva zvykového, a kde ani
zvyku není, podle pravidel, která by zavedl, kdyby
byl zákonodárcem, při čemž dbáti
bude zásad vědou uznaných a dá se
vésti vědomím, že rozsudek má
vyhovovati smyslu pro spravedlnost.
Soudce jest oprávněn zkoumati platnost nařízení.
Pokud jde o zákon, smí k námitce sporné strany - v trestním řízení jen obžalovaného - zkoumati platnost jeho toliko s hlediska, bylo-li šetřeno ustanovení ústavy a moci zákonodárné.
Má-li mínění, že tak nestalo, zejména že zákon, který nebyl jako ústavní předložen národu k odhlasování, odporuje ústavě, předloží spisy soudu správnímu, který o sporné otázce platnosti zákona rozhodne v senátě patnáctičlenném, když byl vyslechl sporné strany. Soudcové hlasují a odůvodňují své hlasování při líčení veřejném. Zákon prohlášen bude za neplatný, když aspoň 10 členů pro neplatnost hlasovalo.
Námitka neplatnosti zákona nemůže býti
vznesena. uplyne-li od jeho vyhlášení rok.
Tento zákon nabývá platnosti dnem vyhlášení.
Provésti zákon ukládá se státní
radě.
Návrh budiž přikázán výboru
ústavnímu.