Návrh tento zasluhuje pozornosti již proto, že
jest to mezi všemi návrhy, Národnímu
shromáždění podanými, první,
jenž žádá, aby byla zřízena
nová instituce pro české umění.
A nadto jde o umění, jež přede všemi
jinými je výrazem našeho ducha a naší
národní osobitosti, a jímž jsme si dobyli
největších dosud kulturních úspěchů
ve světě: o hudbu. Dosavadním potřebám
vyššího hudebního vzdělání
v našem národě sloužila jediná
konservatoř v Praze a je nepochybně, ze nutnost
zříditi vedle ní konservatoř druhou,
bude pociťována stále naléhavěji.
Pro umístění této druhé konservatoře
v Brně mluví pak hlavně důvody krajinné
a místní; bylo by totiž jejím úkolem,
aby sloužila hudebnímu rozvoji na Moravě a
na Slovensku a byla tak střediskem hudebního ruchu
v celé východní oblasti naší
republiky. Důvod tento padá tím více
na váhu, ze jak Morava, tak zvláště
Slovensko honosí se neobyčejně ryzím
a svérázným duchem hudebním ve svém
lidu; muzikální nadání našeho
národa projevuje se v těchto krajích ještě
osobitěji než v Čechách a uchovává
si jak v písni, tak i v tanci útvary, nesoucí
všecky znaky slovanské bytosti. I je opravdu v zájmu
naší kulturní osobitosti, aby právě
v krajích s lidem tak hudebně založeným
bylo zřízeno vyšší učiliště
hudební, a pokud pak jde o jeho umístěni,
lze pokládati Brno za místo pro ně
nejvhodnější. Lzeť ve prospěch
Brna uvésti nejen všecky důvody, jež byly
uváděny, když bylo rozhodováno o umístěni
druhé university, vysoké školy zvěrolékařské
a jiné ústavy vyšších kategorií,
ale mimo to i okolnost, zde zvláště rozhodující:
že Brno jest již nyní nejvýznačnějším
střediskem hudebního života moravského.
Má zvláštní školu varhanickou a
vedle toho hudební školu Filharmonického spolku
brněnského, své časté produkce
koncertní i svou českou operní scénu,
třebas že malou a umělecky nedostatečnou.
Ale právě tomuto nedostatku bude v nejbližší
době pomoženo, až české Národní
divadlo v Brně přesídlí ze svého
chatrného stánku do budovy Městského
divadla, dosavadně německého - již tím
otvírají se hudebnímu rozvoji Brna možnosti,
volající po zřízení vyššího
ústavu hudebního jak pro theoretické studium,
tak i pro výchovu výkonných sil. I po stránce
umělecko-tvůrčí má již
dnes Brno svůj význam v české hudbě
jakožto ohnisko zvláštního směru
v hudbě, jenž se opírá o lidové
prvky moravské a hledá theorií i uměleckou
produkcí utužiti souvislosti mezi uměním
hudebním a mluvou moravského lidu.
Školský výbor uvážil všecky
tyto důvody a uznal v zásadě oprávněnost
požadavku, jenž je vysloven návrhem dra Weyra
a soudruhů. Výslech však mínění
hudebních znalců uznal, že nelze zřizovati
druhé konservatoře, pokud není náležitě
vybudována konservatoř pražská, jez
teprve nyní byla dokonale zčeštěna a
postavena na základy, odpovídající
vývoji hudebního uměni v dnešní
době. Tato reforma pražské konservatoře
není dosud skončena i je především
nutno, aby jí věnoval náš stát
všemožnou péci; teprve podle zkušeností
s konservatoří první lze zakládati
konservatoř druhou. Mimo to není podle mínění
hudebních znalců té doby příliš
velikého množství žactva na pražské
konservatoři, ani není podle jejich mínění
v národě takový nadbytek kvalifikovaných
učitelských sil, jenž by volal po neodkladném
zřízení druhého vyššího
učiliště hudebního. Je proto vhodno
sečkati, až pominou výjimečné
poměry válkou způsobené a vytvoří
se okolnosti, pro pěstování umění
příznivější, než jsou nynější.
Uváživ takto věc s obou stran, usnesl se školský
výbor na této
Vláda se vyzývá, aby přiměřeným
způsobem zvýšila státní subvence
pro pražskou konservatoř a pro varhanickou školu
v Brně i pro tamní hudební školu Filharmonické
Besedy. Ministerstvo školství se pověřuje,
aby navázalo spojení obou těchto škol
a dalo tak podnět k zřízení státní
konservatoře hudby v Brně. Zároveň
se vláda vyzývá, aby v nejbližší
době sestátnila konservatoř hudby v Praze.