Slibujíc všeobecnou a pronikavou reformu daní
reálných na dobu pozdější, požaduje
vláda prozatím toliko částečné
změny zákonných ustanovení o dani
pozemkové a o dani domovní a odůvodňuje
své návrhy zase - jako při nedávné
změně ustanovení o všeobecné
dani výdělkové - naléhavou potřebou,
aby vyměřování těchto daní
stalo se jednodušším a aby tak ulehčeno
bylo úřadům vyměřovacím.
Závadným shledává se po této
stránce, že po slevách z daní výnosových,
jež byly zavedeny roku 1896 v souvislosti s uzákoněním
osobní daně z příjmu, určována
je státní daň pozemková, domovní
daň třídní a domovní daň
činžovní z tak zvaných starých
domů (domů, s jejichž stavbou započato
před 1. lednem 1912) s určitými slevami,
že však přirážky samosprávných
svazků k těmto daním počítají
se ze základny, která se rovná původní
státní dani beze slevy. To samo o sobě nepůsobilo
by ani tolik obtíží, jako obdobný dvojí
počet při každém dočasném
odpise daně domovní za místnosti nepronajaté;
zvláště pak složité a pracné
početní úkoly vzcházejí finanční
správě ze zvyšování přirážek
k dani činžovní v důsledku zákona
ze 23. července 1912 č. 164 ř. z., podle
kterého při každém zvýšení
přirážek k dani činžovní
odpočítává se jistá kvota od
základu pro daň státní, aby zvýšení
činže o částku nové přirážky
nezpůsobilo též nezamýšlené
zvýšení částek daně státní
a tedy i další ještě zvýšení
základny přirážkové a celkového
břemene daňového.
Vládní návrh odstraňuje tyto obtíže
dvojí cestou.
I. především sjednocuje daň státní
se základnou přirážkovou, a to při
dani pozemkové a domovní dani třídní
v ten způsob, že státní daň zrušením
posavadní slevy zvyšuje na úroveň základny
přirážkové; při domovní
dani činžovní ze starých domů
naopak tím, že snižuje i přirážkovou
základnu na úroveň snížené
daně státní, jak jest tomu již nyní
při tak zvaných domech nových ve smyslu zákona
z roku 1911. Tento rozdílný postup je v souhlase
s obecným názorem, že daň pozemková
snese zvýšení vzhledem ke stupňované
intensitě a výnosnosti zemědělského
podnikání a že naopak z důvodů
sociálních dlužno se varovati dalšího
zdražení bytů, jež každé zvýšení
daně činžovní neb přirážek
k této dani mívá v zápětí.
II. Aby pak odstraněny byly početní obtíže
vyplývající ze zákona z 23. července
1912, obsahuje vládní návrh všeobecný
zákaz jakéhokoli dalšího zvyšování
přirážek k domovní dani činžovní.
Navržené změny zákonných ustanovení
budou míti ovšem také efekt finanční,
který lze odhadnouti asi takto:
Stát sám získá zvýšením daně pozemkové (o 17·64% posavadní snížené výměry) podle vládního počtu asi | K | 5,000.000·- |
kromě toho pak, pokud bude vybírána posavadní 80% válečná přirážka k dani pozemkové, touto přirážkou další (14·11%) asi | K | 4,000.000·- |
a konečně zvýšením domovní daně třídní podle výpočtu vládní předlohy asi | K | 500.000·- |
tedy celkem asi | K | 9,500.000·- |
Snížením základny pro přirážky
k domovní dani činžovní sníží
se však výnos těchto přirážek
pro země, okresy a obce.
Jen v království Českém činil by tento úbytek při dnešní 75% zemské přirážce asi | 2,625.000·- | |
při obcích a okresích v království Českém, počítá-li se jen průměrem přirážek 136·5% (podle statistiky z roku 1908) asi | 4,777.000·- | |
celkem asi | 7,402.000·- |
Na obec Pražskou samu připadne z této sumy
podle jejího údaje K 467.000·-.
Připočtou-li pak se přiměřené
částky připadající na Moravu
a Slezsko, docházíme výsledku, že celek
veřejného hospodářství spíše
ztratí, nežli získá na příjmech
uskutečněním vládního návrhu.
Skutečný zisk vyplynul by jen pro majetníky
tak zvaných starých domů, neboť nelze
se nadíti a vládní předloha toho ani
neočekává, že by částka,
o kterou by se jim snížením přirážkové
základny zmenšilo celkové daňové
břímě, přenechali svým nájemníkům
slevou z nájemného. Bylo si slibováno, že
tato výhoda pro majetníky domů povede je
k tomu, aby započali s prováděním
stavebních oprav na svých domech a poskytli tak
zaměstnání živnostem stavebním,
avšak finanční výbor nemohl uznati,
že by zisk tak nepatrný, o jaký zde běží
(pouhých 4·25% činže), mohl býti
majetníkům domů v tomto směru dosti
účinným podnětem, a konečně
neshledal ani potřeby takového zvláštního
podnětu, poněvadž nařízení
ministerské ze dne 17. prosince 1918 č. 83 sb. zák.
nař. dovoluje již zvyšování činží
z důvodů dražšího udržování
a nákladnější správy domů.
Správní rada hlavního města Prahy,
svaz českých měst a svaz českých
okresů v království Českém
podaly Národnímu shromáždění
pamětní spisy, ve kterých poukazují
na rostoucí úkoly všech samosprávných
svazků, na pokles jejich příjmů z
dávek spotřebních, na zdražení
všech osobních a věcných potřeb
jejich hospodářství, na nebezpečí
příkrého diferencování přirážek,
ke kterému dojde, nahraditi si ztrátu při
dani činžovní a opatřovati si úhradu
nových potřeb jednostranným zvyšováním
přirážek k daním osobním, a žádají
jednomyslně, aby zákaz zvyšování
přirážek k dani činžovní
byl z vládního návrhu vypuštěn;
obec pražská pak požaduje ještě,
aby snad, bude-li potřebí, odškodněna
byla přiměřenou státní subvencí.
Finanční výbor uznal plně váhu
těchto důvodů a dal proto svůj souhlas
k vládnímu návrhu jen na ujištění
zástupců vlády, že v blízké
době budou samosprávným svazkům otevřeny
vydatné zdroje nových berních příjmů.
Nad to pak pozměněn byl vládní návrh
způsobem, který jest podstatným oslabením
řečeného zákazu. Podle této
změny má totiž býti pro tentokráte
ještě dovoleno, aby zvýšení sazby
přirážek k dani činžovní
vyrovnán byl úbytek jejich výnosu, vyplývající
ze snížení přirážkové
základny.
Finanční výbor navrhuje, aby Národní
shromáždění
1. dalo ústavní souhlas připojené
pozměněné osnově zákona, jímž
se upravuje státní daň a přirážková
základna u daní reálných;
2. aby usnesla se na této resoluci:
Vládě se ukládá, aby ještě
v tomto zasedání podala Národnímu
shromáždění své návrhy
na všeobecnou úpravu finančního hospodářství
samosprávných svazků v tom směru,
by rovnováha jeho nebyla závislá na dalším
zvyšování přirážek k daním
reálným.
Touto zprávou se zároveň vyřizují
petice č. 103, 115 a 128.
Státní daň pozemková zvyšuje
se na 22·7% čistého katastrálního
výnosu, zjištěného ve smyslu zákona
ze dne 24. května 1869 č. 88. ř. z. a podle
zákona ze dne 12. července 1896 č. 121 ř.
z.
Sazby státní daně domovní třídní
a daně činžovní, podle tarifu daně
domovní třídní vyměřované
(§ 5. lit. a zák. ze dne 9. února 1882 č.
17 ř. z.), zvyšují se na částku
původních sazeb, v tomto zákoně uvedených.
Srážka, v § 3 č. 3 zák. ze dne
28. prosince 1911 č. 242 ř. z. uvedená, zůstává
v platnosti. U budov, domovní dani činžovní
podléhajících, které nespadají
pod zákon v odst. 3 tohoto zákona uvedený,
snižuje se základna přirážková
na částku daně státní. Přirážky
samosprávných svazků k domovní dani
činžovní smějí býti zvýšeny
jen do té výše, aby byl vyrovnán úbytek,
nastalý snížením základny přirážkové.
Zvyšování přirážek k domovní
dani činžovní nad tuto míru jest nepřípustno.
Pro zvýšení přirážek, přípustné
podle § 1. odst. 4. tohoto zákona, neplatí
pravidlo § 1. odst. 1. zákona ze dne 23. července
1912 č. 164 ř. z.
Válečná přirážka k dani
pozemkové, čís. nařízením
ze dne 28. srpna 1916 č. 280 ř. z. zavedená,
počítá se ze zvýšené daně
státní.
Zákon tento nabývá účinnosti
dnem 1. ledna 1919.