Před několika lety zrušeny byly rakouskou železniční
správou některé sekce pro udržování
dráhy, téměř vesměs se sídly
českými, mezi nimi sekce v Blansku, které
tehdy bylo přiděleno 33 km tratí.
Sídlo sekce bylo blízko mnohých tunelů,
moravského Krasu, nebezpečných skalisek,
ostrých traťových záhybů a mostů.
Sekce svitavská, měřící tehdy
41 km, ve vzdálenosti 16 km od sekce českotřebovské,
byla ponechána a byly jí přiděleny
trati sekce blanské, až Blansko výlučně.
Ostatní trati přiděleny byly k sekci brněnské
II., která vzrostla reorganisací z 41 na 116 km.
Dopravně technická hlediska byla by tedy vyžadovala
ponechati sekci blanské a zrušiti sekci svitavskou.
Za dnešních okolností je velmi přetížena
sekce brněnská II., kdežto sekce svitavská,
vzhledem ke své poloze, stává se zbytečnou,
nemůže-li pro velkou vzdálenost od moravského
Krasu do obvodu svého přejmouti trať od Blanska
až k zastávce Obřanům, která
vyžaduje stálého dohledu.
Změna tato je nutna již proto, že politické
poměry ve Svitavách nejsou toho druhu, aby bylo
možno s důvěrou ponechati sídlo sekce
v tomto místě, jakož i dozor na trati a personál
z velké většiny v českém území.
Na důkaz toho uvádí tazatelé případ,
zařaděný do VIII. části interpelace
Českého Svazu na bývalé říšské
radě:
Strážník Kupka, z obvodu svitavské sekce,
21 roků zaměstnaný, jmenován byl výpomocným.
Při zkoušce jazykové neobstál, ačkoliv
vždy bez závady službu konal. Jeho jmenování
bylo proto zrušeno a akt, jímž měla býti
o tom Kupkovi podána zpráva, za jmenovaného
zřízence někdo podepsal, jakoby se zrušeným
jmenováním byl vyslovil souhlas.
Jak mnohé okolnosti nasvědčují, nestal
se správce sekce o nic méně nacionálním,
neboť dovolil si kritisovati úřední
řeč českou posměšným způsobem
před českým personálem ve stanici
Rájci, což mohou dosvědčiti výpomocný
strážník Florián Šmejkal a
zřízenec Kovář v obvodu traťmistra
ve Skalici.
Proto táží se podepsaní pana ministra
železnic:
Jsou panu ministrovi věci tyto známy?
Hodlá pan ministr železnic přeložiti sekci
svitavskou do Blanska a způsobiti dřívější
stav, který byl příznivější
pro poměry dopravně technické, jakož
i personální?