Finanční ministr se zmocňuje, aby uhradil
finanční náklady, které vznikají
úpravou služebních poměrů kancelářských
zaměstnanců obojího pohlaví a staničních
mistrů státních drah, která má
býti provedena podle přiloženého schematu.
Ministru železnic se ukládá, by podle přiloženého
schematu provedl úpravu služebních poměrů
kancelářských zaměstnanců obojího
pohlaví a staničních mistrů státních
drah.
Zákon tento vstupuje v platnost dnem 1. ledna 1919. Po
stránce formální přikazuje se návrh
tento státně zřízeneckému výboru.
PŘÍLOHA.
Do kategorie úředníků státních
drah se zařaďují:
a) všichni definitivní kancelářští
výpravčí, kancelisté, staniční
mistři, skladní mistři dílen, výtopen
a zásobáren, stavební mistři, kancelářští
příručí, staniční dozorcové,
skladní dozorcové dílen, výtopen a
zásobáren, železniční oficiantky;
b) výpomocní: staniční mistři,
kancelářští příručí,
staniční dozorcové, skladní dozorcové
dílen, výtopen a zásobáren, diurnisté,
manipulantky, kresliči, písaři, telegrafisté
a písařky, kteří dnem 1. ledna 1919
dosáhli sedmi služebních let a složili
zkoušku pro podúředníky státních
drah a jejich služební obor určené.
Do jednotlivých platových tříd zařadí
se tito úředníci obojího pohlaví
takto:
do X. platové třídy s celkovou služební
dobou 7 let,
do IX. platové třídy s celkovou služební
dobou 13 let,
do VIII. platové třídy s celkovou služební
dobou 19 let,
do VII. platové třídy s celkovou služební
dobou 25 let.
Zařadění do jednotlivých platových
stupnic těchto platových tříd stane
se na podkladě 2letého postupu a 200 korun a podle
celkové služební doby.
V § 1. jmenovaní, kteří zkoušky,
určené pro podúředníky, dosud
nesložili, mohou tak učiniti dodatečně.
Zaměstnanci v § 1. jmenovaní, kteří
té doby podmínek tohoto § ještě
nesplnili, zařaděni budou do kategorie úředníků
státních drah, až dovrší 7letou
služební dobu.
Kancelářští zaměstnanci obojího
pohlaví a staniční mistři státních
drah za bývalé správy železniční
marně se dožadovali úpravy hmotných
a sociálních poměrů, ač požadoval
se od nich nejlepší výkon práce, konali
a konají práce úřednické, vesměs
mají určené předběžné
školní a odborné vzdělání
(měšťanku, nižší střední
školu, průmyslovou, ano i celou střední
školu s maturitou), složili z 90% zkoušky odborné,
t. j. manipulační, i ze psaní na stroji,
účetní, telegrafní dopravní
a poslední zkoušku t. zv. inteligentní a podle
§ 6. služebního řádu zaměstnanců
drah mají nárok, aby byli jmenováni úředníky.
V praksi provádělo se nařízení
§ 6. služebního řádu tak, že
z toho těžili ponejvíce poddůstojníci-certifikatisté,
naproti tomu odborně vyškolení kancelářští
zaměstnanci a staniční mistři ani
po 35leté služební době nebyli jmenováni
úředníky a odešli na odpočinek
jako podúředníci; jen v ojedinělých
případech někteří z nich dosáhli
svého přejmenování z podúředníků
do kategorie úřednické.
Kancelářští zaměstnanci obojího
pohlaví a staniční mistři vykonávají
práce manipulační, účetní,
technické, konceptní a při službě
výkonné (dopravní) železniční.
Dožadujíce se zařadění do stavu
úřednického, nechtějí pro tento
požadavek demonstrovati před Národním
shromážděním, neboť odchodem se
svých služebních míst ohrozili by pravidelnost
služby administrativní a dopravní; tomu vzpírá
se jejich vlastenecký cit a smysl pro povinnost, avšak
doufají, že se od zástupců ministerstva
financí, železnic a státně-zřízeneckého
výboru nebudou činiti námitky proti urychlenému
projednání a provedení jejich oprávněného
a spravedlivého požadavku, jehož splnění
se dožadují již přes dvě desetiletí.
Pouze rychlou úpravou jejich hmotných poměrů
zůstanou ušetřeni ještě větších
útrap svého povolání (nemajíce
jiných vedlejších příjmů)
a společenského postavení, které neodpovídá
zásadám občanské rovnosti a sociální
spravedlnosti.
Provedení žádaného aktu lidskosti očekávají
tím spíše, když Národní
shromáždění upravilo hmotné poměry
úředníků berních, kancelářských
zaměstnanců státních, dále
u pošt a telegrafů a nelze upříti oprávněnost
témuž požadavku kancelářských
zaměstnanců obojího pohlaví a staničních
mistrů státních drah, které jsou životním
nervem československého státu.
Nyní patrný nedostatek vyškolených úředníků
železničních nedá se v dohledné
době z dorostu nahraditi a správa státní
podle přání samotného presidenta republiky
získá v kancelářských zaměstnancích
obojího pohlaví a staničních mistrech
státních drah, odborně vyškolenou a
českou úřednickou administrativu a exekutivu
železniční, jak v současné době
dokazuje jejich všestrané upotřebení
na Slovensku.
Ve směru formálním navrhuje se přiděliti
tento návrh výboru státně-zřízeneckému.