Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 596.

Návrh

člena Národního shromáždění G. Navrátila a soudr., aby byl vydán zákon o finanční úhradě úpravy služebních poměrů kancelářských zaměstnanců obojího pohlaví a staničních mistrů státních drah.

§ 1.

Finanční ministr se zmocňuje, aby uhradil finanční náklady, které vznikají úpravou služebních poměrů kancelářských zaměstnanců obojího pohlaví a staničních mistrů státních drah, která má býti provedena podle přiloženého schematu.

§ 2

Ministru železnic se ukládá, by podle přiloženého schematu provedl úpravu služebních poměrů kancelářských zaměstnanců obojího pohlaví a staničních mistrů státních drah.

§ 3.

Zákon tento vstupuje v platnost dnem 1. ledna 1919. Po stránce formální přikazuje se návrh tento státně zřízeneckému výboru.

PŘÍLOHA.

Schema úpravy

služebního poměru kancelářských zaměstnanců obojího pohlaví a staničních mistrů státních drah:

§ 1.

Do kategorie úředníků státních drah se zařaďují:

a) všichni definitivní kancelářští výpravčí, kancelisté, staniční mistři, skladní mistři dílen, výtopen a zásobáren, stavební mistři, kancelářští příručí, staniční dozorcové, skladní dozorcové dílen, výtopen a zásobáren, železniční oficiantky;

b) výpomocní: staniční mistři, kancelářští příručí, staniční dozorcové, skladní dozorcové dílen, výtopen a zásobáren, diurnisté, manipulantky, kresliči, písaři, telegrafisté a písařky, kteří dnem 1. ledna 1919 dosáhli sedmi služebních let a složili zkoušku pro podúředníky státních drah a jejich služební obor určené.

§ 2.

Do jednotlivých platových tříd zařadí se tito úředníci obojího pohlaví takto:

do X. platové třídy s celkovou služební dobou 7 let,

do IX. platové třídy s celkovou služební dobou 13 let,

do VIII. platové třídy s celkovou služební dobou 19 let,

do VII. platové třídy s celkovou služební dobou 25 let.

Zařadění do jednotlivých platových stupnic těchto platových tříd stane se na podkladě 2letého postupu a 200 korun a podle celkové služební doby.

V § 1. jmenovaní, kteří zkoušky, určené pro podúředníky, dosud nesložili, mohou tak učiniti dodatečně.

§ 3.

Zaměstnanci v § 1. jmenovaní, kteří té doby podmínek tohoto § ještě nesplnili, zařaděni budou do kategorie úředníků státních drah, až dovrší 7letou služební dobu.

Důvody:

Kancelářští zaměstnanci obojího pohlaví a staniční mistři státních drah za bývalé správy železniční marně se dožadovali úpravy hmotných a sociálních poměrů, ač požadoval se od nich nejlepší výkon práce, konali a konají práce úřednické, vesměs mají určené předběžné školní a odborné vzdělání (měšťanku, nižší střední školu, průmyslovou, ano i celou střední školu s maturitou), složili z 90% zkoušky odborné, t. j. manipulační, i ze psaní na stroji, účetní, telegrafní dopravní a poslední zkoušku t. zv. inteligentní a podle § 6. služebního řádu zaměstnanců drah mají nárok, aby byli jmenováni úředníky.

V praksi provádělo se nařízení § 6. služebního řádu tak, že z toho těžili ponejvíce poddůstojníci-certifikatisté, naproti tomu odborně vyškolení kancelářští zaměstnanci a staniční mistři ani po 35leté služební době nebyli jmenováni úředníky a odešli na odpočinek jako podúředníci; jen v ojedinělých případech někteří z nich dosáhli svého přejmenování z podúředníků do kategorie úřednické.

Kancelářští zaměstnanci obojího pohlaví a staniční mistři vykonávají práce manipulační, účetní, technické, konceptní a při službě výkonné (dopravní) železniční.

Dožadujíce se zařadění do stavu úřednického, nechtějí pro tento požadavek demonstrovati před Národním shromážděním, neboť odchodem se svých služebních míst ohrozili by pravidelnost služby administrativní a dopravní; tomu vzpírá se jejich vlastenecký cit a smysl pro povinnost, avšak doufají, že se od zástupců ministerstva financí, železnic a státně-zřízeneckého výboru nebudou činiti námitky proti urychlenému projednání a provedení jejich oprávněného a spravedlivého požadavku, jehož splnění se dožadují již přes dvě desetiletí.

Pouze rychlou úpravou jejich hmotných poměrů zůstanou ušetřeni ještě větších útrap svého povolání (nemajíce jiných vedlejších příjmů) a společenského postavení, které neodpovídá zásadám občanské rovnosti a sociální spravedlnosti.

Provedení žádaného aktu lidskosti očekávají tím spíše, když Národní shromáždění upravilo hmotné poměry úředníků berních, kancelářských zaměstnanců státních, dále u pošt a telegrafů a nelze upříti oprávněnost témuž požadavku kancelářských zaměstnanců obojího pohlaví a staničních mistrů státních drah, které jsou životním nervem československého státu.

Nyní patrný nedostatek vyškolených úředníků železničních nedá se v dohledné době z dorostu nahraditi a správa státní podle přání samotného presidenta republiky získá v kancelářských zaměstnancích obojího pohlaví a staničních mistrech státních drah, odborně vyškolenou a českou úřednickou administrativu a exekutivu železniční, jak v současné době dokazuje jejich všestrané upotřebení na Slovensku.

Ve směru formálním navrhuje se přiděliti tento návrh výboru státně-zřízeneckému.

V Praze dne 10. března 1919.

Gustav Navrátil,

Dr. Fr. Mareš, Alois Jirásek, Kvapil, Ant. Kalina, Ing. O. Nekvasil, Ing. B. Bečka, V. Dyk, V. Rebš, Dr. Herben, Dr. J. Matoušek, Vilém Votruba, Dr. Jar. Brabec, Dr. Vrat. Černý, Machar, Dr. Franta, Viková-Kunětická, Dr. Jar. Stránský, Dr. Schieszl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP