Profesoři na theologických ústavech byli
rakouskými zákony z 1. května 1889 ř.
z. č. 68, z 2. ledna 1902 ř. z. č. 25 a ze
4. února 1907 ř. z. č. 55 postaveni co do
platů na roveň profesorům škol středních.
Začínali tedy platem IX. hodnostní třídy
a dosahovali nejvýše platu VII. třídy
hodnostní. Ve skutečnosti však nebylo ani této
zásady dbáno a profesoři theologie měli
plat daleko menší než profesoři středoškolští
a státní úředníci těchže
tříd hodnostních. Neboť nehledíc
k tomu, že všecka zařízení, jimiž
v letech 1916-1919 povoleny byly státním úředníkům
a profesorům středoškolským válečné
drahotní přídavky a nákupní
příspěvky, nebyla rozšířena
na profesory theologie (mimo jediný drahotní přídavek
v účetním roce 1917/18, jenž jako veškerému
duchovenstvu vyplacen byl i profesorům theologie ve dvou
lhůtách, totiž v prosinci 1917 a v lednu 1918),
čímž profesoři theologie zkráceni
byli ročně o tisíce korun a jejich postavení
hmotné v nynějších drahotních
poměrech se stalo zrovna zoufalým, nebyly ani výhody
středoškolské pragmatiky 17. července
1917 uzákoněné jim povoleny. Předloha
vládní, jež aspoň tuto křivdu,
třebas způsobem velmi nedokonalým, měla
napraviti, byla zmařena zánikem státu rakouského.
Také daně a poplatky, jež za profesory středoškolské
převzal stát, platí profesoři theologie
dále sami.
Jsou tedy profesoři theologických ústavů
jediným stavem v nynější demokratické
společnosti, jenž s nepatrnými poměrně
platy předválečnými má vyjíti
při nebývalé drahotě všeho, dnes,
kdy hmotná práce odměňována
jest platem čtyřnásobným i vícenásobným,
kdy příplatky úředníků
státních i soukromých daleko převyšují
jejich platy řádné, kdy i kongrua duchovenstva
a platy kanovníků poněkud byly zlepšeny.
Těžce nesouce tento nedůstojný stav,
obraceli se profesoři theologických ústavů
opět a opět na ministerstva rakouská s prosbou
o úpravu platů, ale - mimo sliby dosáhli
jen řečené neuzákoněné
předlohy.
Aby těmto smutným poměrům byl učiněn
konec, navrhujeme, aby profesoři theologických ústavů
byli co do platů postaveni na roveň mimořádným
profesorům universitním. K odůvodnění
tohoto návrhu třeba upozorniti, že theologické
ústavy jsou věcně rovnocenné s theologickými
fakultami na universitách a že se za takové
také pokládají. Nemohouť do ústavů
theologických býti přijatí leč
kandidáti, kteří vystudovali gymnasium a
podrobili se maturitní zkoušce; látka, jež
se přednáší na theologických
ústavech jest rozsahem i obsahem táž, jako
na fakultách, a ke skládání rigoros
žádá se a stačí frekvence na
ústavu theologickém. Jest tedy dojista spravedlivý
požadavek, aby i profesoři theologických ústavů
byli co do hmotného zaopatření postaveni
na roveň svým kolegům na fakultách,
jakož se skutečně od nich požaduje táž
kvalifikace a táž práce odborná i vědecká
jako od profesorů na fakultách. Uznala to sama poslední
rektorská konference, z jejíhož popudu profesoři
všech theologických ústavů starého
Rakouska podali žádost téhož obsahu již
vládě rakouské.
Spravedlnost, splniti tento návrh, vynikne ještě,
uváží-li se, že pro malý poměrně
počet theologů evangelických má býti
zřízena zvláštní fakulta evangelická
a že odstrčením theologického ústavu
brněnského při zřízení
nové university v Brně profesoři tohoto ústavu
neobyčejně byli poníženi a poškozeni.
Počet profesorů theologických ústavů
jest nepatrný (28) a návrh náš velmi
umírněný, tak že náklad na tuto
úpravu a zatížení rozpočtu tím
způsobené bude poměrně malé.
K jednotlivým navrhovaným ustanovením dlužno
podotknouti:
Navrhované požitky v § 1. a 2. jsou tytéž
jako v § 3. a 4. zákona ze dne 13. února 1919
byly povoleny mimořádným profesorům
universitním, jenom čtvrtý kvadrienální
přídavek a tím dosažení platu
nejnižšího stupně V. hodnostní
třídy jest nad to, protože mimořádní
profesoři na universitě přece pravidelně
stanou se profesory řádnými a dosáhnou
pak až nejvyššího stupně IV. třídy
hodnostní, kdežto profesoři theologických
ústavů nemají pak již jiného
postupu.
Poskytnutí místních přídavků
(§ 5) odůvodněno jest velikými výdaji
spojenými s úřadem, na př. na knihovnu,
na vědecké pomůcky a cesty, na podpory a
pod., jako u profesorů universitních. Ba, poměry
profesorů theologických ústavů jsou
tu ještě nepříznivější
než u profesorů universitních, protože
jim nejsou po ruce bohaté knihovny universitní.
Plat pro supplující profesory (§ 7) stanoviti
nutí zvláštní zřízení
theologických ústavů, na nichž nejsou
jednotlivé předměty obsazeny několika
profesory, tak že, je-li řádný profesor
dlouho churav neb na dovolené nebo stolice uprázdněna,
musí býti supplován. A ježto theologické
ústavy nedokonale jsou vybudovány, nemajíce
řádných stolic pro velmi důležité
předměty, nutno si vypomáhati honorovanými
docenturami. Remunerace navržená jest velmi mírná.
Ve 2. odstavci § 8. navrhuje se započítati
léta, strávená v definitivní službě
na střední škole, do výslužby.
To proto, že většina profesorů theologie
jest nucena mnoho let sloužiti na střední škole,
než se dostane na theologický ústav, kterážto
léta podle prakse dosud obvyklé byla čítána
jim do služby i do pense.
Z uvedených důvodů navrhují podepsaní
tento:
Profesoři theologických ústavů požívají
platu, jenž se počíná částkou
rovnající se nejnižšímu platovému
stupni VI. hodnostní třídy státních
úředníků a postupuje vždy po.
4 letech tak, že dokončeným 16. služebním
rokem dosáhne nejnižšího stupně
V. hodnostní třídy.
Profesoři theologických ústavů požívají
aktivitního přídavku VI. hodnostní
třídy, kterýž se zvýší
o 50%, jakmile profesor dosáhne platu V. hodnostní
třídy. Tyto aktivitní přídavky
vyplácejí se měsíčně
napřed zároveň s platem.
Vyšší platy, započítání
služebních let i jiné výhody, než
systemisované tímto zákonem, které
jednotlivým profesorům byly přiznány
před tím, než tento zákon nabyl účinnosti,
buďtež jim ponechány.
Pro postup do vyšších stupňů platových
jest u profesorů theologických ústavů
rozhodná služební doba, uplynulá od
jmenování, ať jmenování to se
stalo dříve, než tento zákon nabyl účinnosti,
či později.
Všichni profesoři theologických ústavů
požívají stálého, do výslužného
nezapočítatelného přídavku
místního od 1500 K do 3000 K. Tento přídavek
vyměří vyučovací správa
pro všechny profesory téhož ústavu stejnou
částkou, přihlížejíc ke
drahotním poměrům jeho sídla.
Drahotní a jiné mimořádné přídavky,
i jiné výhody, kterých se poskytuje státním
úředníkům podle hodnostních
tříd nebo podle jejich služebních platů,
přiznávají se profesorům na theologických
ústavech podle platů, tímto zákonem
stanoveným.
Supplujícím učitelům na theologických
ústavech přísluší plat rovnající
se 60% základního platu řádného
professora. Docentům dogmatiky (4 hodiny), kanonického
práva (5 hodin), semitských nářečí
(2 hodiny) a sociologie (2 hodiny) přiznává
se remunerace 300 K za hodinu.
Zvýšení základu pro vyměření
výslužného řídí se podle
výměry platné pro onu hodnostní třídu,
jejíhož platu profesor theologického ústavu
dosáhl.
Do výslužby lze po návrhu ordinariátu
započítati také léta supplentská
a docentská, jakož i léta ztrávená
v definitivní službě na střední
škole.
Zákon tento nabývá platnosti dnem 1. dubna
1919.
Provésti tento zákon přísluší
ministru školství a národní osvěty
a ministru financí.
Po stránce formální přikazuje se návrh
tento výboru školskému.