Podle zkušeností, nabytých za války,
o nehospodárném a špatně organisovaném
letectví a proto, aby podobné netechnické,
špatně spravované zřízení,
plýtvající nejen hmotou, nýbrž
i energií, se neopakovalo, činí se návrh,
aby byl zřízen ústřední úřad
letecký.
Vybudování letectví v republice Československé
je státní nezbytností. Přirozenou
zeměpisnou polohou stane se naše republika křižovatkou
vzduchových linií evropských.
Mimo účely strategicko-politické letectví
slouží poštovnictví, zpravodajství,
účelům vědeckým (kartografie
a j.), účelům politicko-policejním,
dopravním, sanitním i representačním.
Pro každý tento účel bylo by nutno vybudovati
letectví zvláštní, od letiště
počínaje až do posledních přístrojů
a dílen k jejich opravě. To znamená, že
tříštěním agend se zvyšují
vydání, čemuž možno správnou
jednotnou organisací letectví zabrániti.
l. Důvody, aby byl zřízen jednotný
úřad letecký, jsou:
a) Úspora na nákladech, na zmenšeném
počtu odborných i jiných pracovníků
v jediném úřadě.
b) Úspora na nákladech tím, že
se zřídí jednotné dílny opravné,
letiště hangary, skladiště a jiná
zařízení.
c) Úspora na nákladech tím, že
se zřídí speciální zkušební
ústav, v letectví velmi nutný.
d) Úspora při opatřování
materiálu pro jednotnou výrobu nebo opravu.
e) Snadnější normalisace výroby
a tím spojené zlevnění.
V naší republice není dnes ani leteckého
materiálu ani zavedeného leteckého průmyslu.
Nutno jej teprve způsobiti. A tu jest výhodnější
při jeho budování zachovati jednotný
postup úřadu leteckého, než říditi
se různými zásadami jednotlivých zájemníků.
Mimo to malá rozloha naší republiky podmiňuje
pouze řešení pod bod. 1/a - 1.
Letectví vyžaduje, jako málo který jiný
obor, velikých nákladů investičních
a udržovacích. Mají-li tyto náklady
býti hospodárně zužitkovány,
nutno organisovati veškerou činnost výrobní
(technickou) po způsobu podniků civilních
s odborným vedením technickým.
1. Letecký úřad jest jediným státním
civilně organisovaným úřadem pro správní
technické a technicko-hospodářské
potřeby letecké a má ve své správě
veškerý letecký majetek.
2. Letecký úřad obstarává veškeré
státní technické a technicko-hospodářské
agendy letecké a vzduchoplavecké, a to:
a) Zřizuje a udržuje letiště (projektuje
a zadává stavby).
b) Obstarává a spravuje materiál surový
pro opravy nebo výrobu, hotová létadla a
pomocná zařízení (fotografická,
elektrotechnická, radiotelegrafická, měřící
přístroje, padáky a j.).
c) Obstarává nejnutnější
opravy ve svých dílnách a zřizuje
své speciální zkušebny.
d) Navrhuje a provádí nové konstrukce
létadel a pomocného zařízení.
e) Zkouší a provádí nové
projekty o použití letectví a vzduchoplavby.
f) Studuje nové vynálezy a návrhy
v letectví a vzduchoplavbě.
g) Studuje cizí zřízení a výrobky
letecké i vzduchoplavecké, jsa ve stálém
styku s cizinou.
h) Udržuje styky s průmyslem leteckým,
dává pokyny k normalisaci výroby a k organisaci
práce, s letectvím souvisící.
i) Pracuje zároveň na vybudování
veškerých škol leteckých civilních
i vojenských, pokud se týče výchovy
po stránce technické a technicko-hospodářské.
j) Zřizuje stanice meteorologické pro účely
letecké a vzduchoplavecké, vykonává
meteorologickou službu pro tyto účely a zároveň
obstarává veřejné služby meteorologické.
k) Dává jak výrobky letecké
a vzduchoplavecké, tak i svá pozorování
meteorologická, jakož i letecké pomocné
přístroje a zařízení jednotlivým
správám státním (vojsku, poště,
vědeckým ústavům státním
a j.) k použití.
l) Zkouší, zda létadla pro účely
veřejné vyhovují všem ustanovením,
o konstrukci a veřejné bezpečnosti.
Návrh, aby byl zřízen ústřední
úřad letecký, budiž přikázán
výboru technickému.