Jest jisto, že četnictvo musí býti zreformováno
od základů. Pouhé odstranění
některých nejkřiklavějších
nedostatků, zůstane-li kořen zla nedotčen,
nevede k cíli,
Četnictvo je ve svém jádru dobré a.
bude-li zbaveno toho rakušáckého systému,
který z něho učinil pouhý stroj, vyplní
jistě úkol, který ho v moderním státě
čeká. Četnický dorost musí
pak býti hned na počátku v jiném,
lepším duchu vychován.
l. Základní reformou je, aby bylo odstraněno
veškeré důstojnictvo z četnického
sboru. Podle dosud platného zákona záleží
služba četnická v udržování
veřejného pořádku a bezpečnosti
v zemi. V tomto směru je četník podřízen
politickým úřadům, okresním
hejtmanstvím zemským politickým úřadům
a konečně ministerstvu zeměbrany místo
- správněji - ministerstvu vnitra. Ve vojenském,
administrativním, oekonomickém a kontrolním
směru podléhá však četník
vojenským představeným - velitelům
oddílů, zemským velitelstvím a konečně
opět ministerstvu zeměbrany.
Veliteli oddílů jsou pravidelně rytmistři,
někdy též praporníci. Jednotlivým
oddílům je pak podřízeno mužstvo
několika okresních hejtmanství, pravidelně
tří až čtyř. Oddílů
je v Čechách 29, na Moravě 12, ve Slezsku
4. Systemisovaný stav důstojníků a
mužstva je v Čechách: 5 štábních
důstojníků, 35 subalt. a 13 účetních,
2.794 mužův.
Na Moravě: 2 štábní důstojníci,
16 subalt. 7 účetních, 1314 mužů.
Ve Slezsku: 2 štábní důstojníci,
6 subalt. a 3 účetní, 527 mužů.
Ve skutečnosti je počet důstojníků
štábních dnes až třikrát
překročen. Všech důstojníků
je více než 100, kterýžto počet
připojením Slovenska by se zvýšil asi
o 1/3.
Náklad na důstojníky činí více
než milion korun ročně. Odstraní-li
se důstojníci, tu získané částky
možno pak použíti k tomu, aby byly uhrazeny náklady,
spojené s úpravou platů četnictvu.
Četník má dosud dva druhy představených.
Civilní, kteří mu rozkazují ve službě
bezpečnostní, a vojenské, kteří
mu poroučejí ve všem ostatním.
Tento systém dvojích představených
je tou největší brzdou četnické
služby a překážkou v udržování
bezpečnosti a klidu v zemi.
Důstojníci, jako velitelé oddílů
jsou nejen zbyteční, nýbrž přímo
škodliví, pro četnickou službu. Zbyteční
jsou proto, že pro kontrolní a vojenskou agendu stačí
úplně okresní strážmistři.
De facto ji také již nyní konají. Administrativní
práci koná přidělený kancelářský
nebo okresní strážmistr a důstojník
pravidelně jen podpisuje.
Kontrolní služba provádí se inspekcí
četnických stanic. Při takové návštěvě
stanice má důstojník kontrolovat vnější
službu i kancelářskou agendu a zároveň
vyučovat mužstvo stanice. Aby tuto kontrolu mohl aspoň
na papíře provést, musí proto velitel
stanice vésti celou řadu obtížných
a zbytečných záznamů, evidencí,
které mu zabírají tolik času, že
se ke skutečné službě ani řádně
nedostane.
Výsledkem takových inspekčních cest
pak je, že se vydají nové direktivy, nová
nařízení, aby se po čase zase zrušily
nebo upadly v zapomenutí.
Při tom je četník na veliteli oddílu
úplně závislý. On jej kvalifikuje,
navrhuje do hodnostní školy, za velitele stanice a
t. d., zkrátka rozhoduje absolutně o jeho existenci
tak, že je mu četník vydán na milost
a nemilost. Nelze proto se diviti, ze veškero jednání
četníka směřuje jen k tomu, aby důstojníku
osobně vyhověl. Není oboru ve státní
správě, kde by bylo tolik formulářů,
ustanovení a kde by se tolik papírů zbytečně
popsalo, jako právě při četnictvu,
a to nikoli snad v zájmu služby bezpečnostní,
nýbrž právě v administrativní
a vojenské agendě, doméně to důstojnické.
Určené tiskopisy dodává četnictvu
německá knihtiskárna Guskova v Kroměříži,
která pro tuto psací zuřivost dělá
značné obchody. (Tiskárna tato je jinak výtečně
zařízena a bylo by s prospěchem, kdyby ji
vláda pro své účely zakoupila.)
Při zemských velitelstvích je mnoho účetních
důstojníků zaměstnáno. To je
následkem strašně komplikovaných ustanovení
o požitcích četnictva. Budou-li tyto požitky
zjednodušeny a upraveny a jako ostatním státním
zaměstnancům berní správou vypláceny,
pak jsou ovšem také tito důstojníci
zbytečni.
Odstraní-li se důstojníci oddílů
a důstojníci účetní, pak jsou
ovšem také zemští velitelé i s
jejich štáby naprosto zbytečni. Propuštění
důstojníci mohou býti opět do armády
přijati anebo dáni do výslužby.
Odstraní-li se důstojníci z četnického
sboru, zbaví se četnictvo ohromného břemene,
které nyní úplně jeho činnost
ochromuje a bude se pak moci své službě plně
věnovati.
II. Touto reformou přestane dvojitá podřízenost
a četnictvo bude míti pouze jediného představeného,
totiž politické úřady.
Velitelé stanic budou tedy podléhati přímo
okresnímu hejtmanovi, jehož referentem v četnických
věcech bude okresní strážmistr. Tento
strážmistr bude provádět nutnou kontrolu
a říditi další výcvik přiděleného
četnictva jménem okresního hejtmana.
Podobně bude tomu též ve vyšších
politických úřadech.
III. Velitelům jednotlivých stanic bude při
výkonu bezpečnostní služby větší
samostatnosti poskytnuto.
IV. Aby mohlo četnictvo svou těžkou a nejvýš
odpovědnou službu ve prospěch občanů
vykonávat tak, jak toho moderní doba vyžaduje,
jest potřeba při přijímání
nových četníků vyššího
předběžného vzdělání
požadovati a odborné četnické školy
na moderní základ postaviti.
V. Povaha četnické školy toho vyžaduje,
aby byl četník vůči občanstvu
neodvislý. Proto musí býti především
dobře placen. Poněvadž pak jeho dosavadní
požitky jsou naprosto nedostatečné, jest nutno
provésti radikální úpravu platu.
VI. Jest samozřejmo, že též
svobodné vykonávání občanských
práv musí býti četnictvu v plném
rozsahu zaručeno.
VII. Aby příslušné úřady
byly zbaveny břemene zdlouhavého řízení
pří nepatrných přestupcích
a aby také občané postižení nemuseli
se dostavovati do okresního města, často
několik hodin cesty vzdáleného, doporučuje
se, aby velitelé četnických stanic byli
oprávněni k jakémusi druhu mandátního
řízení při nejmenších
přestupcích. Aby tedy směli sami příčinu
přistižené osoby pro tyto přestupky
pokutovati a pokutu ihned vybírati.
VIII. Konečně pro pěstění pospolitosti,
hájení stavovských zájmů a
podporu druhů v povolání je zapotřebí
zříditi povinný četnický
spolek, sdružující v sobě veškeré
četnictvo. Tento spolek budiž vládou
uznán závazným pro četnictvo a jeho
zvolení zástupci buďtež uznáni
za právoplatné zástupce četnictva
při veškerých jednáních s vládou.
Vláda nechť dá co nejdříve
přiberouc zástupce organisovaného četnictva
vypracovati návrh nového četnického
zákona a návrh zákona o úpravě
platu četnictvu a předloží je Národnímu
shromáždění, aby byly schváleny.
Ministerstvo vnitra nechť pak podle tohoto nového
četnického zákona za spolupůsobnosti
organ. četnictva vydá příslušnou
instrukci a organisační řád.
Při tom budiž vzat zřetel k těmto zásadám:
Četnictvo tvoří zvláštní
sbor a slouží k udržení pořádku
a bezpečnosti osoby a majetku v zemi.
K jiným podřízeným službám
nesmí se ho užívati.
Vojenským velitelstvím nebo úřadům
četnictvo v žádném směru nepodléhá.
Pro četníky mezi sebou platí vojenský
mrav, subordinace a disciplina. Vůči civilním
představeným platí ustanovení o služební
poslušnosti jako pro státní zaměstnance.
Svobodné četnictvo při výkonné
službě na četnických stanicích
je kasernováno. Četnictvo je služebně
podřízeno politickým úřadům
a jest povinno jejich rozkazům, bezpečností
služby se týkajícím, se podrobiti, neporušují-li
tyto rozkazy platných zákonů.
Všeobecně přísluší četníkům
právo stížnosti do udělených
služebních rozkazů. Stížnost nemá
však účinku odkládacího.
Definitivní četník má charakter státního
úředníka.
Ožení-li se, má to oznámiti do 14 dní
svému představenému. Jinak není zapotřebí
povolení úřadu, aby se mohl četník
oženiti.
Četníka kvalifikují nadřízené
politické úřady. Výsledek kvalifikace
oznámí se četníkovi, který
má právo do kvalifikačních listin
nahlédnouti a opis si poříditi. Byl-li kvalifikován
hůře než "dobře", má
právo stížnosti ke komisi, složené
z četnictva, za předsednictví přednosty
politického úřadu nebo jeho zástupce.
Členy komise volí místně příslušná
organisace četnictva na jeden rok.
Četník má nárok na každoroční
dovolenou. Který slouží méně
než 10 let na 14 dní, kdo slouží nejméně
10 let na tři týdny.
Četníky jmenuje, povyšuje, přesazuje
a dává do výslužby ministerstvo vnitra.
Podmínkou přijetí do četnické
služby je vysvědčení, že byla absolvována
s dobrým prospěchem měšťanská
nebo nižší střední škola.
Hranice stáří stanoví se mezi 22 až
26 roky.
Těmto vysvědčením staví se
na roveň dobrým prospěchem vykonaná
zkouška inteligentní. Koná se před komisí,
složenou z učitelů četnické hodnostní
školy, a béře se zřetel na skutečnou
inteligenci žadatelovu, aniž se přísně
váže na vyučovací předměty
uvedených škol.
Přijatý četník prodělá
tříměsíční praktický
a teoretický výcvik v přípravné
škole četnické.
Po výcviku je přidělen některé
četnické stanici "na zkoušku".
Osvědčí-li se, jmenuje jej ministerstvo vnitra
po celkové jednoroční službě
na návrh okresního hejtmanství definitivním.
Proto vyžádá si okresní hejtman dobrozdání
od příslušného velitele stanice.
Je-li toto dobrozdání nepříznivé,
oznámí se praktikantovi, který má
právo odvolati se ke komisi, utvořené při
okresním hejtmanství. Komise tato je složena
z četníků, zvolených místně
příslušnou organisací četnickou
vždy na jeden rok, a předsedá jí přednosta
politického úřadu nebo jeho zástupce.
Je-li členem komise velitel stanice stěžovatelovy,
nastupuje na jeho místo náhradník. Komise
rozhoduje po slyšení obou sporných stran definitivně
většinou hlasů.
Nevyhoví-li praktikant po dalším roce prakse,
bude propuštěn.
Po dvou letech od udělení definitiva má každý
četník nárok na přijetí do
hodnostní četnické školy, která
trvá čtyři až pět měsíců.
Přípravná a hodnostní škola jest
jen jedna, a to buď v Praze nebo v Brně, a řídí
ji vyšší konceptní úředník,
podléhající přímo ministerstvu
vnitra.
Na těchto školách béře se zřetel
na vyučování občanské nauce
a trestním zákonům. Učiteli zákonů
jsou právníci, učiteli jiných předmětů
odborní učitelé veřejných škol.
Učiteli praktické služby četnické
jsou četníci, delší dobu ve výkonné
službě činní.
Škola končí se zkouškou. Kdo ji vykoná
s dobrým prospěchem, má nárok žádati
o uprázdněné místo velitele stanice.
Kdo zkoušky nevykoná, může býti
do školy opět po roce přijat.
Okresním hejtmanům neb jejich zástupcům
jsou přiděleni jako četničtí
referenti okresní strážmistři. Okresním
strážmistrem může býti ustanoven
jen ten, kdo byl aspoň tři léta velitelem
četnické stanice.
Krajským hejtmanům nebo jejich zástupcům
jsou jako referenti přiděleni krajští
strážmistři.
Tímto strážmistrem může se státi
jen ten, kdo byl aspoň dvě léta okresním
strážmistrem.
Pro disciplinární řízení,
jakož i pro pořádkové a disciplinární
tresty platí tatáž ustanovení jako pro
státní úředníky s tím
rozdílem, že definitivní četník
může býti propuštěn jen po soudním
rozsudku.
Požitky a poměry postupové u četnictva
stanoveny buďtež tak, jako u státního
úřednictva čtyř nejnižších
tříd, se zřetelem na služební
roky.
Po ukončené třicetileté službě
patří četníku celá výslužba.
Jinak mu patří po 10 letech 40% a za každý
další rok 4%.
Do platu se započítá celý příspěvek
na byt, a to v té výši, ve které ho
četník v posledním roce požíval.
Jinak platí pro to, aby četník byl dán
do výslužby, tatáž ustanovení jako
pro úředníky státní.
Vdovy po četnících, četnických
strážmistrech a staničních strážmistrech
obdrží 800 K ročně, po okresních
strážmistrech 1000 K ročně, po krajských
strážmistrech 1200 K ročně, po ministerských
strážmistrech 1400 K ročně. Jinak platí
pro ně tatáž ustanovení jako pro vdovy
po úřednících státních.
Vychovávací příspěvek pro
děti činí pro manželské i
nemanželské děti jednu pětinu vdovské
pense pro každé jednotlivé dítě,
žije-li ještě matka, až do ukončeného
24 roku. Nežije-li již matka, pro každé
dítě 2% vdovské pense.
Pro odbytné, úmrtní kvartál a příplatky
na pensi platí tatáž ustanovení jako
pro úředníky státní.
Podepsaní navrhují:
Vláda se vyzývá, by podle uvedených
zásad předložila Národnímu shromáždění
svůj návrh na úpravu právních
i hmotných poměrů četnictva.
Návrh tento budiž přikázán výboru
státně-zřízeneckému.