Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 570.

Návrh

členů Národního Shromáždění Rud. Berana, F. Chaloupky, A. Chlebounové a soudruhů na Stavbu dráhy ze Žichlinka do Lanškrouna, Čermné a do Kyšperka.

1. Do České Třebové ústí dvoukolejná dráha od Brna, jednokolejná dráha od Olomouce, avšak z České Třebové ku Praze pokračuje jen jedna dvoukolejná trať. Podle sdělení pana ministra železnic bude položena druhá kolej na trati z Olomouce do České Třebové. Tak budou ústiti do České Třebové 4 koleje, z České Třebové ku Praze budou dvě koleje. Tím bude tato trať přetížena.

2. Ulehčení této trati dostane se projektem ze Žichlinka do Kyšperka, neboť náklady a vlaky pro východní Čechy i pro Prahu od Olomouce budou dirigovány touto spojkou na trať severozápadní, do Kyšperka, Týniště, Hradce Králové atd.

3. Další výhoda plyne z toho, že na trati olomoucké od Žichlinka směrem k České Třebové až do Třebovice jest značné stoupání, tak že je třeba nákladného vytahování vlaků pomocnými lokomotivami. Tento úsek jest stavěn podruhé. Poprvé předešlo se značné stoupání několika tunely, ale když se tunely začaly propadávati, nezbylo, než stavěti trať novou se značným stoupáním, a to při nesnázích, které klade tamní sesouvající se půda. Provede-li se výše uvedený projekt, vyhne se polovina provozu tomuto úseku.

4. Vysoký význam meziželezniční tohoto projektu objeví se zřetelněji, přihlédneme-li k dalšímu rozvoji železnic v Československé republice. Hlavní tepny budou: a) Praha-Č. Třebová-Brno-Prešpurk, b) Česká Třebová-Olomouc-Přerov-Bohumín-Košice, c) severozápadní Mittelwalde-Kyšperk-Hradec Králové-Praha. Spojí-li se trať olomoucká od Žichlinka přes Kyšperk s tratí severozápadní, dostane se druhá pohodlná trať vedoucí po celé délce republiky od Košic až do Ústí n. Lab.

5. Rekonstrukce nádraží v České Třebové neodstraní uvedené nesnáze, ale uvedeným projektem ulehčí se tomuto nádraží, které i po rekonstrukci bude vždy přetíženo.

6. Projektovaná trať vede krajem, kde je rozmanitý průmysl, mnoho podniků, kterým však chybí železnice, aby se zlevnil dovoz uhlí a suroviny a usnadnil vývoz výrobků. Seznam jejich přiložen byl ku projektu, sluší pouze dodati, že od té doby počet i význam jejich značně vzrostl.

7. Že touto tratí bude pomoženo zdejšímu kraji, ze kterého nedostatkem obživy tisíce rodin během posledních desítiletí se vystěhovalo, jest na bíledni. Celkem lze říci, že poměrně nepatrný náklad na trať pouze 26 km měřící přinese takové materiální i morální výsledky, že rozhodující kruhy nesmějí dále váhati předložený projekt vzíti v náležitou úvahu.

Z těchto důvodů navrhují podepsaní, aby dráha ze Žichlinka do Kyšperka provedena byla v době nejkratší.

Formálně navrhujeme, aby tento návrh přikázán byl železničnímu výboru.

V Praze dne 27. února 1919.

R. Beran, F. Chaloupka, A. Chlebounová,

Dr. Hnídek, Malkus, Sechtr, Ing. Ferd. Klindera, Zíka, Smrtka, F. Němec, Dr. Černý, Klega, Chroustovský, Hübner, J. Marcha, Malík, Dr. Rolíček, Vraný, F. Hybš, Dvořák, Stoupal, Hucl, Bradáč, Dr. Srdínko.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP