1. Do České Třebové ústí
dvoukolejná dráha od Brna, jednokolejná dráha
od Olomouce, avšak z České Třebové
ku Praze pokračuje jen jedna dvoukolejná trať.
Podle sdělení pana ministra železnic bude položena
druhá kolej na trati z Olomouce do České
Třebové. Tak budou ústiti do České
Třebové 4 koleje, z České Třebové
ku Praze budou dvě koleje. Tím bude tato trať
přetížena.
2. Ulehčení této trati dostane se projektem
ze Žichlinka do Kyšperka, neboť náklady
a vlaky pro východní Čechy i pro Prahu od
Olomouce budou dirigovány touto spojkou na trať severozápadní,
do Kyšperka, Týniště, Hradce Králové
atd.
3. Další výhoda plyne z toho, že na trati
olomoucké od Žichlinka směrem k České
Třebové až do Třebovice jest značné
stoupání, tak že je třeba nákladného
vytahování vlaků pomocnými lokomotivami.
Tento úsek jest stavěn podruhé. Poprvé
předešlo se značné stoupání
několika tunely, ale když se tunely začaly
propadávati, nezbylo, než stavěti trať
novou se značným stoupáním, a to při
nesnázích, které klade tamní sesouvající
se půda. Provede-li se výše uvedený
projekt, vyhne se polovina provozu tomuto úseku.
4. Vysoký význam meziželezniční
tohoto projektu objeví se zřetelněji, přihlédneme-li
k dalšímu rozvoji železnic v Československé
republice. Hlavní tepny budou: a) Praha-Č.
Třebová-Brno-Prešpurk, b) Česká
Třebová-Olomouc-Přerov-Bohumín-Košice,
c) severozápadní Mittelwalde-Kyšperk-Hradec
Králové-Praha. Spojí-li se trať olomoucká
od Žichlinka přes Kyšperk s tratí severozápadní,
dostane se druhá pohodlná trať vedoucí
po celé délce republiky od Košic až do
Ústí n. Lab.
5. Rekonstrukce nádraží v České
Třebové neodstraní uvedené nesnáze,
ale uvedeným projektem ulehčí se tomuto nádraží,
které i po rekonstrukci bude vždy přetíženo.
6. Projektovaná trať vede krajem, kde je rozmanitý
průmysl, mnoho podniků, kterým však
chybí železnice, aby se zlevnil dovoz uhlí
a suroviny a usnadnil vývoz výrobků. Seznam
jejich přiložen byl ku projektu, sluší
pouze dodati, že od té doby počet i význam
jejich značně vzrostl.
7. Že touto tratí bude pomoženo zdejšímu
kraji, ze kterého nedostatkem obživy tisíce
rodin během posledních desítiletí
se vystěhovalo, jest na bíledni. Celkem lze říci,
že poměrně nepatrný náklad na
trať pouze 26 km měřící přinese
takové materiální i morální
výsledky, že rozhodující kruhy nesmějí
dále váhati předložený projekt
vzíti v náležitou úvahu.
Z těchto důvodů navrhují podepsaní,
aby dráha ze Žichlinka do Kyšperka provedena
byla v době nejkratší.
Formálně navrhujeme, aby tento návrh přikázán
byl železničnímu výboru.