Republika naše trpí měrou převelikou
nedostatkem uhlí. Bída o uhlí jest tak veliká,
že i právě v uhelném revíru pro
nedostatek uhlí jsou školy zavírány
a pro domácnost palivo získává se
kácením ovocných stromů. Horníci
pracují, seč jsou a snaží se, aby těžba
uhelná co možno nejvíce se zvýšila,
leč námaha a přičinění
jejich přichází na zmar, hlavně nedostatkem
pochopení hlavních orgánů na dolech.
Na mnoha šachtách zůstávají stále
hlavními úředníky lidé, kteří
necítí se příslušníky
naší republiky a proto také nekonají
k ní svých povinností. Mnozí z pánů
těch přísahali na "Deutschböhmen"
a věrni této přísaze snaží
se passivní resistencí přes veškeré
úsilí horníků znemožniti těžbu
uhelnou. Pokud děje se tak na dolech německých
těžařských společností,
uznáváme rádi, že není ministr
s to, aby ihned zjednal nápravu, ale děje-li se
tak na státních dolech republiky Československé,
vidíme v tom nedostatek pochopení pro věc
samu a horníci jsou zcela vážně odhodláni
svépomocí učiniti nápravu. Hněv
horníků obrací se hlavně proti p.
Ing. Markusovi, p. Ing. Cimlerovi a p. Ing. Rybovi. Chlácholiti
horníky v této věci jest již nemožno,
neboť jitření mezi nimi se šíří.
Další klesání uhelné těžby
zaviňuje ředitelství Ústecko-teplické
dráhy, které nedodává vagonů
v čas, nebo jich nedodává vůbec. Zjištěno
bylo delegátem odborové hornické organisace
Českoslov. strany social., ze dne 21. února t. r.
na dolech státních a na dolech "Severočeské
uhelné společnosti" "Julius III."
a "Julius V.", již po 14 dnů horníci
musí každý den ráno, když sjedou
dolů, čekati 2 - 3 hod., než dostanou prázdné
vozy, aby mohli pracovati, čímž také
zkracováni jsou na výdělku. Šetřením
na dole "Centrum" týž den dokázáno
bylo výpovědí pana hor. insp. Knoche, že
též zde v posledních 14 dnech těžba
klesla.
Podle těžních knih p. insp. ochotně
předložených klesla těžba ve dnech
17. - 20. února jenom proto, že Ústecko-teplická
dráha neposkytla dolům dostatek vagonů.
Tak na 6 dolech, patřících Sev. společnosti,
vyvezlo se v pondělí 17. t. m. 4925 vozíků
a ze sumy té 598 vozíků složeno bylo
na skladě, 18. t. m. 5282 voz. a 255 složeno na skladě,
19. t. m. vyvezeno 5061 voz. a z toho na skladě složeno
962 vozíků, 20. února vyvezeno 5291 voz.
z toho na skladě složeno 1469 voz., a to jen proto,
že nebylo dostatek vagonů.
V pátek 21. února dodány byly Ú. T.
dr. vagony k uvedeným dolům až v půl
desáté dopoledne a proto horníci týž
den od 6. hod. ráno do půl desáté
zaháleli.
V pátek 21. t. m. bylo k dolu "Quido" dodáno
18 vozů želez., ač denní potřeba
vyžaduje 80 vagonů.
Uvedená dráha vymlouvá se, že nemá
dostatek vagonů, ač na každé stanici
Ú. T. dr. stojí na slepé koleji řada
více méně poškozených vagonů,
které stojí tam již skoro 2 roky, aniž
byly dány do správy. Vozů takových
jest podle přiznání úředníků
Ú. T. dr. přes 3000 a mnohé z nich daly by
se snadno tesařem opraviti.
Vzhledem k těmto poměrům konala se tyto dny
při okresním hejtmanství v Mostě porada
zástupců odbor. organisací hornických,
zaměstnavatelů, rolníků a polit. úřadu,
jakým způsobem by se daly tyto zlořády
odstraniti, avšak porada se skončila bezvýsledně,
neboť polit. úřad není s to, aby zdolal
passivní resistenci nespolehlivých úředníků
důlních a Úst.-Teplické dráhy.
Podepsaní táží se obou pánů
ministrů, zda věci tyto jsou jim známy, zda
hodlají je dáti vyšetřiti a až
je zjistí, zda nápravu ihned zjednají.