Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 565.

Dotaz

člena Národního shromáždění V. Freimana a soudr. k ministru veřejných prací a ministru železnic, který se týká těžby uhelné v pánvi podkrušnohorské a poskytování železničních vozů ústecko-teplickou drahou.

Pane ministře veřejných prací a pane ministře železnic!

Republika naše trpí měrou převelikou nedostatkem uhlí. Bída o uhlí jest tak veliká, že i právě v uhelném revíru pro nedostatek uhlí jsou školy zavírány a pro domácnost palivo získává se kácením ovocných stromů. Horníci pracují, seč jsou a snaží se, aby těžba uhelná co možno nejvíce se zvýšila, leč námaha a přičinění jejich přichází na zmar, hlavně nedostatkem pochopení hlavních orgánů na dolech. Na mnoha šachtách zůstávají stále hlavními úředníky lidé, kteří necítí se příslušníky naší republiky a proto také nekonají k ní svých povinností. Mnozí z pánů těch přísahali na "Deutschböhmen" a věrni této přísaze snaží se passivní resistencí přes veškeré úsilí horníků znemožniti těžbu uhelnou. Pokud děje se tak na dolech německých těžařských společností, uznáváme rádi, že není ministr s to, aby ihned zjednal nápravu, ale děje-li se tak na státních dolech republiky Československé, vidíme v tom nedostatek pochopení pro věc samu a horníci jsou zcela vážně odhodláni svépomocí učiniti nápravu. Hněv horníků obrací se hlavně proti p. Ing. Markusovi, p. Ing. Cimlerovi a p. Ing. Rybovi. Chlácholiti horníky v této věci jest již nemožno, neboť jitření mezi nimi se šíří.

Další klesání uhelné těžby zaviňuje ředitelství Ústecko-teplické dráhy, které nedodává vagonů v čas, nebo jich nedodává vůbec. Zjištěno bylo delegátem odborové hornické organisace Českoslov. strany social., ze dne 21. února t. r. na dolech státních a na dolech "Severočeské uhelné společnosti" "Julius III." a "Julius V.", již po 14 dnů horníci musí každý den ráno, když sjedou dolů, čekati 2 - 3 hod., než dostanou prázdné vozy, aby mohli pracovati, čímž také zkracováni jsou na výdělku. Šetřením na dole "Centrum" týž den dokázáno bylo výpovědí pana hor. insp. Knoche, že též zde v posledních 14 dnech těžba klesla.

Podle těžních knih p. insp. ochotně předložených klesla těžba ve dnech 17. - 20. února jenom proto, že Ústecko-teplická dráha neposkytla dolům dostatek vagonů.

Tak na 6 dolech, patřících Sev. společnosti, vyvezlo se v pondělí 17. t. m. 4925 vozíků a ze sumy té 598 vozíků složeno bylo na skladě, 18. t. m. 5282 voz. a 255 složeno na skladě, 19. t. m. vyvezeno 5061 voz. a z toho na skladě složeno 962 vozíků, 20. února vyvezeno 5291 voz. z toho na skladě složeno 1469 voz., a to jen proto, že nebylo dostatek vagonů.

V pátek 21. února dodány byly Ú. T. dr. vagony k uvedeným dolům až v půl desáté dopoledne a proto horníci týž den od 6. hod. ráno do půl desáté zaháleli.

V pátek 21. t. m. bylo k dolu "Quido" dodáno 18 vozů želez., ač denní potřeba vyžaduje 80 vagonů.

Uvedená dráha vymlouvá se, že nemá dostatek vagonů, ač na každé stanici Ú. T. dr. stojí na slepé koleji řada více méně poškozených vagonů, které stojí tam již skoro 2 roky, aniž byly dány do správy. Vozů takových jest podle přiznání úředníků Ú. T. dr. přes 3000 a mnohé z nich daly by se snadno tesařem opraviti.

Vzhledem k těmto poměrům konala se tyto dny při okresním hejtmanství v Mostě porada zástupců odbor. organisací hornických, zaměstnavatelů, rolníků a polit. úřadu, jakým způsobem by se daly tyto zlořády odstraniti, avšak porada se skončila bezvýsledně, neboť polit. úřad není s to, aby zdolal passivní resistenci nespolehlivých úředníků důlních a Úst.-Teplické dráhy.

Podepsaní táží se obou pánů ministrů, zda věci tyto jsou jim známy, zda hodlají je dáti vyšetřiti a až je zjistí, zda nápravu ihned zjednají.

V Praze dne 25. února 1919.

V. Freiman,

Dr. Emil Franke, Emil Špatný, Skorkovský, Dr. Bouček, Dr. Veselý, Holejšovský, Slavíček, Kopeček, Cingr, Aust, St. K. Neumann, Dr. Klouda, Netolický, Hrouda, J. Svozil, Zeminová, Jan Hrizbyl, Sladký, Dr. Bartošek, Dr. Krejčí, Dr. Uhlíř, Alois Tučný, Brožík, Pavlán.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP