Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 553.

Zpráva

výboru zemědělského o návrhu člena Národního shromáždění Pika a soudr. (čís. tisku 80) a resoluce téhož poslance o pustošení lesů obecního statku.

Užívání obecního statku podle § 70. obecního zřízení pro Království České a § 63. pro Moravu bylo vždy zdrojem četných sporů a rozbrojů v obcích.

Zemský výbor moravský praví ve svém návrhu na odstranění obecních statků, že není na Moravě téměř obce, kde by ten neb onen druh obecního statku nebyl již býval předmětem sporů, po případě obce, kterou by spory ty nečekaly; a mnohé z těchto sporů vlekly se, po případě se vlekou celou řadu let. Dr. Jakub Škarda již roku 1868 píše: "Není bohužel naděje, že by různicím o obecní statek zákonem učinila se přítrž, aspoň nestane se tak v čase nejblíže příštím. A přece věc ta velmi pílí a takřka den co den páše se zde neb onde zjevné bezpráví té neb oné straně dle toho, jak strana ta neb ona je bedlivější neb obratnějšího si zjedná obhájce." Proto reforma užívání obecního statku byla několikráte v zemských výborech i v zemědělské radě projednávána, ale žádoucí reforma se nestala. Snad dá k brzké zákonné reformě podnět návrh posl. Pika a soudruhů, podaný Národnímu shromáždění (tisk 165) a resoluce posl. Prokůpka a Pika žádající brzkou definitivní zákonnou úpravu poměrů obecního statku.

V návrhu poslance Pika týkajícím se specielně lesů patřících k obecnímu statku a v resoluci podané týmže poslancem při projednávání prozatímního zákona na ochranu lesů vytýká se, že rustikalisté po dobu války z obecních lesů brali více dříví pasekového a probíraného než před válkou. To ovšem by bylo nepřípustno, neboť užívání obecního statku má se díti v rozsahu, jenž odpovídá starému obyčeji a jest vyloučeno, aby hranice užitků stanovená obyčejem před rokem "1864 byla po tomto roce posunuta ve prospěch užívatelů" (Říha 123). Ani vzrůst potřeby domu a statku nemůže býti důvodem k posunutí takovému. Mimo to uvádí resoluce, že rustikalisté brali a berou více, než potřebují a přebytečné dříví prodávají. Také to by se dálo neprávem, neboť podmínky zákonem stanovené vylučují, aby se stal obecní statek rustikalistům zdrojem peněžních příjmů. Též braní užitků napřed je vyloučeno, ježto odporuje starému obyčeji. Braní hrabanky jako steliva bylo sice za války připuštěno, ale jenom pokud by tím les ve svém zdaru nebyl ohrožen. Vůbec však "vybírání dříví z obecního lesa smí se díti pouze tak, aby to odpovídalo zákonnému a řádnému (racionálnímu) hospodářství lesnímu i obecnímu. Jiný způsob užívání obecního lesa jest § 70. odstraněn" (Říha str. 120).

Je sice pravda, že každý občan může podati dohlédací stížnost do správy a užívání obecního statku a že je povinností orgánů autonomní zprávy, aby se o důvodnosti stížnosti takové přesvědčily a v zájmu zachování obecního majetku zakročily, ale zpravidla se vyřízení takových stížností vleče velice dlouho a mimo to je na závadu brzkému a definitivnímu zakročení též velký počet instancí (samospr. úřady, 1. osadní, 2. obecní, 3. okresní, 4. zemský výbor). Resoluce posl. Pika si též stěžuje, že správy obcí a okresní výbory neposkytují ochrany proti pustošení obecních lesů, ježto o nich podle privilegovaného volebního řádu rozhodují buď rustikalisté sami anebo jejich stavovští stoupenci.

Proti pustošení lesů obecních má nyní vláda podklad v prozatímním zákonu na ochranu lesů, přijatém v Národním shromáždění, jímž se stanoví pro všecky lesy buď pevný hospodářský plán anebo, kde tohoto plánu není, vybírání pouze v mezích ročního přírůstku.

Bylo by však záhodno, aby ministerstvo zemědělství dalo svými orgány zjistiti stav obecních lesů a jmenovitě zda-li v nich bylo v posledních létech káceno více, než činí roční přírůstek. Dále by mělo býti orgány ministerstva vnitra stanoveno, pokud bylo rustikalisty bráno z obecních lesů dříví napřed. V těchto případech mělo by býti pro tu dobu, buď dokud nebude změněn zákon o obecním statku anebo na tento rok (1919), zapovězeno další kácení v obecních lesích. Zemský správní výbor by mohl býti požádán, aby prováděl přísně dozor nad zachováním kmenového statku obecního.

Zemědělský výbor navrhuje: Národní shromáždění se usnáší:

Vláda se vyzývá, aby

I. předložila Národnímu shromáždění podle resolucí posl. Pika a Prokůpka podaných při projednávání zákona o změně obecního zřízení co nejdříve zákon o definitivní úpravě obecního statku.

II. Dále aby cestou nařizovací byl:

1. Majetek obecního statku dán pod kontrolu ministerstva vnitra a zemědělství, jež by zjistila jeho inventář a pečovala o to, aby nebral neoprávněným užíváním žádné újmy a zvláště aby lesy obecního statku nižádným způsobem nebyly pustošeny.

2. Aby v obecních lesích kde bylo v posledních létech káceno více než co činí roční přírůstek, takže lesy jsou zpustošeny, bylo zakázáno pro tento (1919) rok jakékoli kácení a probírání.

3. Aby rustikalistům, kteří brali roku 1918 dříví z obecního lesa napřed, bylo zakázáno bráti je v roce 1919 znova.

4. Zemskému správnímu výboru se ukládá, aby přísně bděl nad zachováním kmenového statku obecního a pečoval o rychlé vyřizování dohlédacích stížností do správy a užívání obecního statku.

V Praze dne 25. února 1919.

Adolf Prokůpek, v. r.
Dr. B. Němec, v. r.
místopředseda.
referent.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP