Jest obecným přesvědčením,
že náprava měny jest jednou z otázek;
jejíž řešení nestrpí dále
odkladu. Dosavadní měna rakousko-uherská
byla i před válkou již fakticky jen měnou
papírovou, poněvadž tak zvané placení
hotovými, t. j. zákonná povinnost cedulové
banky k vyměňování bankovek za zlato
v stanoveném poměru 1 kg zlata = 3280 K byla suspendována.
Avšak v dobách míru hodnota měny tím
netrpěla, poněvadž platnými předpisy
stanov banky Rakousko-uherské (dvoupětinová
kovová úhrada, zdanitelnost bankovek, pokud převyšovaly
nehraženou sumu 600 mil. K) libovolné rozmnožování
papírových peněz bylo nemožno a banka
obratnou politikou devisovou čelila úspěšně
jakémukoliv vzniku jich disažia. Poměry tyto
se změnily po vypuknutí války, kdy jedním
z nových činů vlády Stürgkhovy
bylo odstranění obmezujících předpisů
co do výše výdaje bankovek a úhrady
kovové Banka Rakousko-uherská stala se tím
poslušnou služkou státu pro jeho obrovské
potřeby válečné. Bankovky nepřicházely
dále do oběhu na základě soukromohospodářských
obchodů banky, nýbrž prostě na základě
výpůjček státu a lombardu válečných
výpůjček. Tím ztratily všechnu
pružnost, dle které se dosud přizpůsobovaly
svým množstvím potřebám hospodářským,
čili pozbyly vlastní regulace svého oběhu
a množství jich dlouhým trváním
války vzestupně rostlo. Kdežto v dobách
mírových nejvyšší číslice
obíhajících bankovek činila asi dvě
a půl miliardy, stouplo množství jejich až
do poslední doby asi na 37 miliard, tedy na výši
asi patnácteronásobnou. Naproti tomu zlatá
úhrada banky až na celkem nepatrnou částku
zmizela. Tento převýdaj bankovek mohl tím
méně zůstati bez účinku na
jich hodnotu, když naopak všechny ostatní hospodářské
statky a reální hodnoty následkem dlouholeté
války vždy více byly vyčerpávány
a při neproduktivním rázu celého hospodářství
válečného nebyly dostatečně
obnovovány. Následek toho nemohl býti jiný,
než hluboké poklesnutí hodnoty peněz
papírových, docházející výrazu
ve vysokém disažiu v jich kursu v neutrálních
státech (v poslední době kurs koruny v Curychu
asi 0.23 fr. proti paritě 1.05 fr.), ale i ve všeobecném
stoupnutí cen všeho ostatního zboží,
třeba ovšem všeobecná drahota nebyla způsobena
jen touto příčinou jedinou.
Dnešní hluboce znehodnocená měna jest
těžkým zlem, o jehož osudných následcích
netřeba se šířiti. Svízelné
postavení vrstev na pevné mzdy a platy odkázaných,
nesnáze zásobovací, obtíže dovozu
surovin z ciziny, nedostatek podnikatelského počinu,
nemožnost bezpečné kalkulace nákladů
výrobních, všeobecná nejistota a horečka
spekulační jsou zjevy, které vážně
ohrožují samu hospodářskou existenci
našeho státu. Ale tyto poměry se den ode dne
zhoršují, poněvadž jsme dosud nerozlučně
spoutáni měnově s ostatními státy
bývalé říše, a banka Rakousko-uherská
stále ještě chrlí nové a nové
spousty bankovek, které dosavadní měnu denně
znehodnocují. Proto již s touhou očekáván
jest rozhodný krok, kterým by těmto neudržitelným
poměrům byla přítrž učiněna
a náprava podniknuta. Dnes konečně vláda
přichází ve směru tom s určitými
návrhy. Jest jen litovati, že se tak nestalo již
dříve. Ale ovšem mimořádné
technické obtíže, jež provedení
věci vyžaduje, i předpoklad pevného
ohraničení státního území,
jehož teprve nyní celkem bylo docíleno, průtah
onen dostatečně omlouvají.
Předložený návrh zákona, jímž
zmocněn má býti ministr financí k
rozhodnému kroku směřujícímu
k úpravě našich poměrů valutních,
byl původně jen zcela stručným, a
byl teprve k přání finančního
výboru rozšířen o důležitá
ustanovení, která měla býti vyhražena
prováděcímu nařízení,
která však nyní pojata byla do zákona
samého. Takto doplněný zákon sestává
podstatně ze tří částí.
Především má docíleno býti
odpoutání naší budoucí měny
od dosavadního společenství s ostatními
státy bývalé říše. Tím
postavena býti má na samostatný základ
a zamezeno další její zhoršování
do budoucnosti. To státi se má zvláštním
označením dosavadních bankovek, čili
jich okolkováním, pokud v kritické době
v území našeho státu obíhají.
Tím má býti zároveň zjištěno
jich množství, jehož odhad se dnes páčí
asi na 10-12 miliard. Bankovky 1- a 2-korunové pro technické
obtíže a celkem méně významný
jich počet mají z tohoto opatření
prozatím býti vyloučeny. Okolkování
státi se má v krátké lhůtě
u peněžních ústavů, které
k tomu účelu mají býti opatřeny
přechodně charakterem veřejnosti a nadány
zvláštními právy. Po uplynutí
stanovené lhůty pozbudou dosavadní neokolkované
bankovky nuceného oběhu, stanou se tedy u nás
měnou cizí. Za okolkování má
vybírán býti jednoprocentní poplatek.
Druhý oddíl návrhu týká se
vlastní nápravy měny. Při okolkování
bankovek má býti totiž část jich
- zpravidla to má býti polovice - zadržena
a za ni vydány majitelům 1 procentem zúročitelné,
nepřevoditelné, nezastavitelné a nezabavitelné
dluhopisy. Má to tedy býti jakýsi druh nucené
výpůjčky. Účelem tohoto opatření
jest, aby přebytečné bankovky vzaty byly
z oběhu. Zároveň má býti zakázáno
Rakousko-uherské bance další rozmnožování
žírových účtů a mohou
býti účty dosavadní převzaty
do správy státní. Důsledkem toho,
že i u peněžních ústavů
polovina bankovek bude zadržena jest, že má ústavům
těm při vyplácení vkladů poskytnuto
býti přechodné moratorium až do polovice
těchto vkladů.
Konečně třetí oddíl návrhu
týká se příprav k budoucí dani
z majetku. Má býti totiž učiněn
soupis všeho movitého majetku ke dni 1. března
t. r. Především válečných
výpůjček a pokladničních poukázek
Rakouskouherské banky. Pak všech pohledávek
neknihovních, vkladů u peněžních
ústavů, podílů atd., jakož i
všech cenných papírů, jež mají
býti rovněž okolkovány, začež
se má vybírati půlprocentní poplatek.
Dále i soupis drahých kovů, cizích
valut, dobytka, strojů, surovin, polotovarů, zásob
zboží, přepychových a uměleckých
předmětů. Konečně i soupis
pojistek. Neuposlechnutí těchto předpisů
má míti za následek zákaz výplaty
vkladů a kuponů, nepřevodnost a nezastavitelnost
cenných papírů neoznačených,
propadnutí všech zatajených hodnot ve prospěch
státu Od přednostů domácností
může žádána býti přísaha
pod sankcí trestního zákona, stanoví
se pro každého svědecká a znalecká
povinnost, zrušuje se slib mlčelivosti a zachovávání
obchodního tajemství, zavádí se občanská
povinnost pracovní, tresty peněžní i
na svobodě. Zároveň se umožňuje
amnestie pro minulost co do daně výdělkové,
rentové a daně z příjmu. Konečně
má býti Národním shromážděním
zvolena šestičlenná komise za účelem
kontroly opatření zákonem tímto učiněných,
jejíž jednací řád má schváliti
vláda.
Stanovisko finančního výboru k návrhu
vlády takto doplněnému dlužno posuzovati
s toho hledisky, že finanční výbor neměl
ani příležitosti, ani možnosti na hlavní
zásady, dle kterých celá tato dalekosáhlá
akce jest myšlena, vykonávati nějakého
podstatného vlivu. Iniciativa ve směru tom, základní
směrnice i celý postup přísluší
výhradně ministru financí a finančnímu
výboru předložena byla vlastně již
hotová věc, na které zásadně
těžko bylo co měniti, aby celý soustavně
vybudovaný plán nebyl porušen a snad zmařen.
Podstatnými změnami celého tohoto plánu
byl by se octl finanční výbor snad v zásadním
rozporu s ministerstvem financí a tím i s celou
vládou. Ale při zvláštní politické
konstelaci nynější, kdy vláda jest vlastně
jakýmsi výborem Národního shromáždění,
nastal by tím vlastně i rozpor mezi finančním
výborem a parlamentem, což jest nemyslitelno. Proto
finanční výbor ve svých podrobných
poradách obmezil se jen na kritiku vládního
návrhu, aniž by však činil vlastních
podstatných návrhů změňovacích.
S první částí vládního
programu co do separace naší měny a její
osamostatnění okolkováním bezvýjimečně
finanční výbor souhlasí. Jen co do
oprávnění vybírati za to poplatek
ve výši 1 % projeveny pochybnosti, není-li
to opatření vlastně fiskální.
Vážnější námitky činěny
v druhé části návrhu na proměnu
poloviny všech bankovek na nízko zúročitelnou
nucenou výpůjčku. Zásadně namítáno,
že tím nastane náhlé zmenšení
platidel o celou polovinu, čímž mohou býti
vyvolány přechodné poruchy, že znehodnocená
měna tím bude uměle zvýšena z
čehož zisk budou míti také ti, kdo papírové
peníze a jiné hodnoty již v pokleslé
hodnotě obdrželi, že nucená výpůjčka
pouze 1 % zúročitelná a nepřevoditelná
jest odiosním opatřením, které může
vyvolati roztrpčení, stejně jako dočasné
zadržení polovice vkladů v peněžních
ústavech. Navrhováno,aby nucená výpůjčka
nahražena byla dobrovolnou 4 % zúročitelnou
a jen v té výši, pokud odlehčení
inflace toho nezbytně jest třeba. Naproti tomu však
projevováno opět mínění, že
úbytek bankovek bude působiti blahodárně,
že peněžní oběh poměrně
lehce se mu přizpůsobí v uvážení
k dnešnímu ohromnému převýdaji
bankovek v poměru k dobám mírovým,
že listů výpůjčných bude
lze použíti k placení majetkové dávky
a že obstávka poloviny vkladu bude jen jakýmsi
přechodným moratoriem. Většina finančního
výboru přiklonila se na konec k návrhům
programu vládního.
Také třetí část, týkající
se chystané daně majetkové, setkala se ve
výboru se základním souhlasem. Ovšem
také tu poplatek půlprocentní za soupis vkladů
a cenných papírů považován namnoze
za příliš značný, neboť
převyšuje již povahu poplatkovou a stává
se skutečnou daní potud neodůvodněnou,
že jiný majetek, zejména nemovitý jím
postižen nebude. Také ustanovení, týkající
se následků nesprávného soupisu movitého
jmění i prostředky, jakými má
jemu býti čeleno (přísaha, svědecká
povinnost, zbavení slibu mlčelivosti a obchodního
tajemství a j.) vzbudily jisté obavy. Uznávalo
se sice všeobecně, že jest zamýšlená
daň majetková pro hospodářskou a finanční
budoucnost státu takovou nezbytností, že použití
zcela mimořádných opatření
k tomu účelu, aby docíleno bylo úspěšného
výsledku, jest ospravedlněno. Nicméně
projeveny pochybnosti, zdali prostředky tak hluboko do
života soukromého i obchodního zasahující
a tak vexatrního rázu nezadají podnět
k všeobecnému znepokojení právě
oněch vrstev a tříd obyvatelstva, které
pro budoucí produktivnost a zdatnost hospodářskou
budou míti ve státě důležitý
význam.
Tato obava jest tím odůvodněnější,
že vlastní daň majetková předmětem
osnovy není a ani její výše ani míra
vzestupnosti sazeb se vůbec nenaznačuje. Zavedení
její vyhraženo jest patrně dalšímu
postupu finančií správy stejně jako
způsob, jakým postižen býti má
majetek nemovitý, na základě jakých
metod odhadních, zdali jen peněžně neb
také naturálně atd.
Patrně se tímto zákonem jedná jen
o první krok k řešení celé valutní
otázky, s níž ovšem daň majetková
nerozlučně jest spjata. Proto kritické posouzení
celé této akce bude vlastně teprve tehdy
možno, až i ostatní další program
vlády co do daně majetkové bude jasný
a známý.
Výbor finanční nepokládal tudíž
z důvodů svrchu řečených za
možné prováděti nějaké
meritorní změny navržených opatření.
Obmezil se jen ve smyslu dohody předsednictev klubů
na formální doplnění zákona
důležitými ustanoveními, jež původně
měly býti obsaženy pouze v prováděcím
nařízení, na pojetí do zákona
ustanovení o amnestii, arci jen zcela všeobecně
formulovaného a na zřízení zvláštní
kontrolní komise sestávající z členů
Národního shromáždění.
Jinak nucen jest finanční výbor zodpovědnost
za dalekosáhlá opatření této
akce zůstaviti správě finanční
a vysloviti pouze přáni, aby úmysly zajisté
nejlepší, které ji při tom vedly, došly
svého plného splnění, a přispěly
příštímu finančnímu i
hospodářskému zdaru naší mladé
republiky.
Na základě usnesení Národního
shromáždění se nařizuje:
Bankovky Rakousko-uherské banky obíhající
v území Československé republiky buďtež
opatřeny kolkem rovnajícím se jednomu procentu
jejich nominelní hodnoty. Ministr financí se zmocňuje,
aby tento kolkový vyplatek vybrati dal, v uvážení
hodných případech jej slevil. aby některé
druhy bankovek z tohoto okolkování vyloučil,
část bankovek předložených k
okolkování, které pro oběh pravděpodobně
nutny nejsou, nejvýše však 50%, z oběhu
stáhl a tyto zpět nevydané bankovky prohlásil
za státní zúročitelnou zápůjčku
se strany věřitele nevypověditelnou, se strany
státu kdykoli splatnou. Zápůjčky této
nesmí býti použito k výdajům
státním. Zápůjčka jest mezi
živými nepřevoditelná, nezastavitelná
a nezabavitelná a bude možno platiti jí budoucí
dávku z majetku. Úrok stanoví se jedním
procentem.
Po skončení okolkování bankovek mají
jen bankovky kolkované kolkem Československé
republiky nucený oběh v území Československého
státu. Ministr financí se zmocňuje, aby některým
druhům nekolkovaných bankovek až na další
ponechal nucený oběh.
Ministr financí se zmocňuje, aby zakázal
Rakousko-uherské bance další rozmnožování
žírových účtů a aby zjištěné
účty do státní správy převzal.
Veškeré v území Československé
republiky se nalézající válečné
půjčky rakouské a uherské, jakož
i pokladniční poukázky Rakousko-uherské
banky buďtež sepsány a označeny a ministr
financí se zmocňuje, aby vybíral u válečných
půjček evidenční poplatek 40 haléřů
za kus, u pokladničních poukázek Rakousko-uherské
banky půlprocentní poplatek z jmenovité hodnoty.
Veškeré peněžní vklady (na vkladní
knížky, poukázky, běžné
účty, bezúročná deposita, žírové
účty a p.) u peněžních a jiných
ústavů a bankovních domů, dále
podíly členské a závodní u
společenstev, družstev, spolků a p., neknihovní
pohledávky buďtež přihlášeny
a budiž vybírán ministrem financí z
obnosu, na jaký vklad 1. března 1919 po připsání
úroku do 31. prosince 1918 zněl, půlprocentní
poplatek evidenční. Soupis tento budiž proveden
pod sankcí, že vklady, podíly a pohledávky
neknihovní, které nebudou do tří měsíců
řádně a na pravého majitele přihlášeny,
propadají ve prospěch státu. Vklady, podíly,
neknihovní pohledávky nepřihlášené
nesmějí býti vůbec vypláceny,
výplata řádně přihlášených
může býti obmezena ministrem financí
až do výše 50%.
Cenné papíry cizozemské a domácí
jakéhokoli druhu (obligace, dluhopisy, akcie, priority
a p.) mimo papíry v § 4 uvedené buďtež
sepsány a označeny. U všech papírů
může ministr financí vybírati evidenční
poplatek půlprocentní z jmenovité hodnoty.
Ministr financí se zmocňuje, aby zakázal
převod a zástavu cenných papírů
neoznačených, dočasně zakázal
výplatu kuponů, neb vázal ji na splnění
podmínek a to jak u papírů domácích,
tak cizozemských. Za cizozemské pokládají
se všechny cenné papíry, jichž kapitál
nebo úrok jest splatný mimo území
Československé republiky.
Ministr financí se zmocňuje, aby provedl soupis
zlata a stříbra, mincovaného i nezpracovaného,
zlatých i stříbrných mincí
domácích i cizích oběžných,
obchodních i z oběhu vzatých, dále
cizozemských papírových peněz. Ministr
financí může naříditi, aby každý
přednosta domácnosti pod přísahou
složenou za následků určených
na křivou přísahu trestním zákonem
podrobně přiznal tento druh jmění
svého a příslušníků své
domácnosti, nebo prohlásil, že jmění
tohoto druhu vůbec nemá.
Ministr financí se zmocňuje, aby nařídil
soupis veškerého dobytka, hospodářských
strojů, s budovami nespojených strojů, různých
vozidel, surovin, polotovarů a zásob zboží,
přiznání veškerých obnosů,
kteréž od 1. srpna 1914 až do 28. února
1919 včetně vydány byly za účelem
opatření si drahokamů, perel, skvostů,
vzácných koberců a tkanin, hudebních
nástrojů, uměleckých ozdobných
a jiných předmětů přepychových,
jakož i sbírek (včetně jednotlivých
předmětů z nich). Při soupisu může
býti nařízeno, aby přiznávající
přesně udal, kdy a od koho předměty
koupil.
Ministr financí se zmocňuje, aby pro vedl soupis
pojistek životních na kapitál a důchod,
nařídil okolkování všech pojistek
a provedl soupis pojistek na zásoby zboží uloženého
neb dopravovaného. Poplatek evidenční určuje
se na 1 K za kus.
Všechny podniky k veřejnému účtování
povinné a všechny osoby právnické mají
povinnost sestaviti k 1. březnu 1919 likvidační
bilanci dle pravidel, jež určí ministr financí
zvláštním výnosem.
Okolkování bankovek a soupisy majetku, jak uvedeny
jsou v ustanoveních předcházejících,
provádějí se za účelem uložení
dávky z majetku. Každý majitel takového
majetku jest povinen podati přiznání dle
vzorce, který bude vydán nařízením.
Majetek příslušníků domácnosti
přizná přednosta domácnosti současně
s majetkem vlastním.
Osoby, které v území republiky Československé
bydlí, nebo nejméně jeden rok se zdržují,
jsou povinny přiznati všechen majetek, tedy i onen,
který leží mimo území Československé
republiky. Ostatní osoby jsou povinny přiznati jen
jmění, které mají na území
Československého státu.
Kdo přiznání nepodá nebo učiní
v něm falešná nebo neúplná udání,
nebo kdo nesprávně udá osoby k podání
přiznaní povinné, trestá se vězením,
od 1 dne do 6 měsíců. Stejnému trestu
podléhá ten, kdo k zatajení nebo zavlečení
jmění soupisu podrobeného napomáhá
nebo svádí. O přiznání platí
obdobná ustanovení § 5 cís. nařízení
ze dne 16. března 1917, z. ř. č. 124.
Ministr financí se zmocňuje, aby uložil těm,
kdož přiznání činí, aby
je stvrdili přísahou pod následky trestního
zákona. Nesložená nebo odepřená
přísaha pokládá se za doznání
nesprávnosti nebo neúplnosti přiznání.
Přiznání může býti vynuceno
pokutou pořádkovou až do výše 5000
K, která může býti dle potřeby
od úřadu daně vyměřujícího
opětně uložena. O rekursu rozhoduje zemský
finanční úřad s konečnou platností.
Veškeré zjišťování jmění
děje se dle stavu ze dne 1. března 1919. Každý
občan usedlý v Československé republice
má při zjišťování jmění
svědeckou a znaleckou povinnost a zbavuje se při
svém svědectví mlčelivostí,
pokud zákonem uložena není, povinnosti zachovati
obchodní tajemství, a neplatí pro něho
jako svědka ustanovení § 153 tr. ř.,
nemůže však ani sám ani osoby v §
152 tr. ř. uvedené býti stíhán
trestně, disciplinárně nebo důchodkově,
vyjde-li z jeho svědecké výpovědi,
že buď on sám nebo osoby v § 152 tr. ř.
jmenované dopustili se nějakého trestního
činu.
Ministr financí se zmocňuje, aby za účelem
urychleného provedení těchto opatření
zavedl občanskou pracovní povinnost pro úřady
veřejné a osoby i ústavy soukromé,
nadal je právy a povinnostmi úředních
osob a ústavů a poskytl jim právo rekvisice
potřebných předmětů a nutných
úkonů k dosažení těchto úkolů,
aby provedl potřebná dočasná obmezení
po stránce osobní i hospodářské,
aby stanovil výjimky ze zákona o nedělním
klidu a ze zákona o osmihodinné době pracovní,
aby ku provedení jednotlivých svých nařízení
stanovil tresty na penězích a svobodě, aby
s těmito tresty mohla býti spojena ztráta
živnostenského oprávnění a propadnutí
předmětů řádně nepřihlášených
ve prospěch Československého státu.
Ministr financí se zmocňuje, aby nařízením
ustanovil, za jakých podmínek může odpadnouti
dodatečná daň nebo trestní stíhání
ohledně dosavadních nesprávných neb
neúplných udání při vyměřování
všeobecné nebo zvláštní daně
výdělkové, daně z příjmů,
daně důchodkové a vojenské taxy.
Národní shromáždění zvolí
ze svého středu šestičlennou komisi
pro kontrolu opatření zákonem tímto
učiněných. Jednací řád
komise schvaluje vláda.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru financí.