Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 523.

Vládní návrh

zákona o omezení práva stěhovacího.

Zákon

ze dne........................1919,

o omezení práva stěhovacího.

Podle usnesení Národního shromáždění, nařizuje se takto:

§ 1.

Kdo míní přesídliti do obvodu některé obce, která byla zmocněna k zabírání bytů podle nařízení ze dne 23. ledna 1919 čís. 38. sb. zák. a naříz. státu československého, nebo do bytového obvodu, zřízeného podle téhož nařízení, oznam to aspoň měsíc napřed obecnímu úřadu (společnému bytovému úřadu).

§ 2.

Přesídlení není dovoleno, pokud obecní úřad (společný bytový úřad) nedodal žadateli písemného povolení.

§ 3.

Obecní úřad (společný bytový úřad) může povolení odepříti, je-li v obci (bytovém obvodě) nedostatek bytů a neprokáže-li žadatel nutnost přesídliti do obce (bytového obvodu).

§ 4.

Proti rozhodnutí obce (společného bytového úřadu), kterým bylo zakázáno přesídliti, je dovolena stížnost k politickému úřadu I. stolice, v jehož obvodě jest obec (bytový úřad). - Stížnost jest podati u obecního úřadu (společného bytového úřadu) v 8 dnech ode dne, kdy bylo dodáno zamítavé rozhodnutí.

§ 5.

Rozhodnutí politického úřadu I. stolice je konečné.

§ 6.

Odvolá-li zemský politický úřad zmocnění, uvedené v článku I. nařízení ze dne 23. ledna 1919, čís. 38. sb. zák. a naříz. státu československého, přestává tento zákon pro obec (bytový obvod) působiti.

§ 7.

Zákon tento nevztahuje se na osoby, které mají v obci právo domovské, na státní zřízence a zřízence železniční.

§ 8.

Zákon tento nabývá účinnosti 14 tý den po vyhlášení.

§ 9.

Ministru sociální péče se ukládá, aby zákon provedl.


Odůvodnění.

Po celou dobu války ustal takřka úplně ruch stavební. Ani nyní není možno jej v potřebném rozsahu rozvinouti, poněvadž jednak nedostává se různých potřebných materiálií, jednak znemožňují jej vysoké ceny.

Tím je způsobováno, že nedostává se obvyklého ročního přírůstku bytů, naproti tomu nemalé množství bytů bylo odňato svému účelu jednak tím, že jich bylo použito za skladiště nebo za místnosti kancelářské, jednak tím, že budovy byly ponechány zpustnutí. A když se tedy počet užitých místností proti stavu předválečnému nezmenšil, tedy aspoň se nezvětšil; zvětšil se však zejména v průmyslových střediscích a zvláště v Praze počet osob hledajících byt. Praha, jako hlavní město nového samostatného státu má pochopitelně velikou přitažlivost, na kterou není připravena a zařízena.

Nařízení ze dne 23. ledna 1919 čís. 38. sb. zák. a naříz. státu československého sice vrátí jistý počet bytů původnímu jejich účelu a opatří i jinakými oprávněními, danými obcím a společným bytovým úřadům, v jistém rozsahu novou příležitost bytovou, ale sotva ukojí poptávku po bytech úplně, ponechá-li se každému možnost, aby třeba zcela zbytečně do většího města, zejména do Prahy se nastěhoval.

V poslední době zvláště často se vyskytuje zjev, že lidé, kteří až dosud bydleli na venkově a za války nabyli většího jmění, hledí se z venkova přestěhovati do velkého města a zvláště do Prahy, jednak chtějíce příjemnějším způsobem užíti nově nabytého bohatství, jednak chtějíce se vyhnouti pozornosti sousedů, kteří znají jejich dřívější postavení hospodářské a původ jejich nynějšího majetku. Tito lidé zhusta zakupují v městech domy a používají okolnosti, že soudy nevykládají dosti přísně ustanovení § 7. čís. 5. nařízení ze dne 17. prosince 1918, čís. 83. sb. zákonů a naříz. státu československého, o ochraně nájemců, aby v takto koupených domech sami se usadili a nájemce vypovídali. Osoby nově do měst se stěhující způsobují pak paniku bytovou, které není možno čeliti normálním způsobem.

Proto vláda pokládá za svoji povinnost, aby navrhla Národnímu shromáždění použíti prostředku zcela mimořádného. Osnova, kterou vláda předkládá, omezuje značně jedno ze základních práv státních občanů, právo volně se stěhovati.

Vláda soudí však, že může toto omezení doporučiti, poněvadž úplné využití tohoto práva jednotlivcem je za daných okolností s to, aby vyvolalo sociální nebezpečí; za takových poměrů je pak jistě nutno, aby právo jednotlivcovo ustoupilo zájmu státního celku. Vláda soudila, že může předložiti tuto osnovu tím spíše, když v ní není omezována volnost stěhovati se v případech, kdy jednotlivec má zájem na použití práva stěhovacího (§ 3.), nýbrž když je pouze omezována jeho libovůle, když chce se přestěhovati, aniž nutnost toho vyžaduje.

Omezení práva stěhovacího jest odůvodněno ovšem pouze tam, kde jeví se nedostatek bytů. Proto osnova propůjčuje právo, zakázati přístup do obce, jen obcím, které obdržely již zmocnění, aby čelily nouzi bytové zabírajíce byty. Jakmile se ukáže, že v obci tísně bytové již není, ztratí obec právo zabírati byty a ztrácí tím zároveň právo zakazovati, aby kdo přesídlil do jejího obvodu.

Osnova budiž přikázána výboru sociálně - politickému, jemuž budiž vzhledem k naléhavosti věci dána 14 denní lhůta, aby podal zprávu.

V Praze dne 20. února 1919.

Ministr sociální péče:
Dr. Winter v. r,



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP