Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 520.

Zpráva

technického výboru o rychlém provedení nouzových staveb silničních, aby byla od straněna nezaměstnanost dělnictva.

Technický výbor pojednávaje o přiděleném návrhu posl. Josefa Šamalíka, Vinc. Ševčíka a soudruhů, tisk 185 Národního shromáždění, přišel k jednomyslnému přesvědčení, že jest nanejvýše nutno čeliti nezaměstnanosti, a to s největším urychlením a všemožně.

Již roku 1914 a 1915 zahájena byla v Čechách a na Moravě řada staveb okresních silnic za tím účelem, aby se zabránilo hrozící nezaměstnanosti. Stavby tyto prováděny byly buď zastupitelstvy okresními nebo obcemi za podpory státní. Státní správa dozírala na prováděné stavby a schvalovala je a obě tyto funkce vykonávala technickými orgány silničního odboru při místodržitelstvích nebo stavebními okresy. Mnoho těchto staveb však zůstalo nedokončeno pro nedostatek dělnictva a pro zdražení práce i potřebných hmot.

Technický výbor pokládá dokončení těchto nouzových staveb silničních za prvý úkol nynější poválečné nouzové akce a doporučuje, aby těmto stavbám byla dána přednost před ostatními nouzovými stavbami.

Jest nesporné, že rozdělané práce tyto dalším prodléváním čím dále, tím více utrpí na své podstatě a je toho tím více litovati, že z veliké většiny k dokončení zbývá pouze 20 - 30% celkové práce. Není potřebí dlouhých příprav a materiálu umělého, aby bylo pokračováno v těchto stavbách. Při těchto pracích neleží těžiště nákladu v ceně materiálií, nýbrž v práci, a to nejvíce v práci dělnictva. Materiál potřebný, jako kámen lomový a štěrk, bývá v přímé souvislosti s dílem samotným získáván, nebo opatřuje se v blízkosti staveniště.

Stavby silniční většinou nevyžadují odborných sil a možno při nich zaměstnávati nejrůznější individua. Stavby tyto jsou rozvrženy do různých krajů státu našeho.

Každá řádně vybudovaná a udržovaná silnice podporuje hospodářský rozvoj státu, neboť každá dobrá komunikace usnadňuje využití případných darů přírodních, ulehčuje spojení i odlehlých končin se světem okolním a zvyšuje hospodářskou potenci jejich.

Práce tyto ovšem v době přítomné vyžadovati budou značně vyšších nákladů, než jak byly rozpočteny a za něž byly zadány. Na jednotlivci podnikateli není možno dnes žádati, aby ve stavbě pokračoval za ceny předválečné, když mzdy i ceny materiálií a všech potřeb nepoměrně stouply.Též stavebníky, ať již okresy neb obce, při jejich finanční zatíženosti těžko nutiti k dalším obětem, které by byly nad jejich síly. Nezbývá, než aby přispěl stát sám.

Jest ovšem choulostivá otázka, do jaké výše a jak se má tento příspěvek stanoviti?

Uvážíme-li, že předválečné mzdy, jež sjednány byly mezi stavebními zaměstnavateli a zaměstnanci, a nynější mají se k sobě jako 1 : 4 a že výkonnost i při dobré vůli pracujících pro nedostatečnou výživu poklesla, možno vzíti za bezpečný poměr zdražení 1 : 5, t. j., že rozpočty předválečné nutno zvětšiti pětkráte.

Jest však jasno, že dnešní ceny potrvají delší dobu a že jejich klesání bude závislé na řadě různých činitelů a bude se díti pozvolna a těžko dosáhne bývalé výše předválečné. V zájmu stavebníkově jest však též, aby práce rozdělané i za zvýšených obětí byly dokončeny a užitek vydaly. Technický výbor podle předeslaných úvah pokládá za slušné, aby 2/5 zbývajícího skutečného nákladu stavebního platily korporace, které práce podnikají, a 3/5 toho nákladu aby kryl stát podporou, splatnou postupem stavby.

Počne-li se ihned s těmito pracemi, bude tím čeleno aspoň částečně nezaměstnanosti dělnictva a stavebního živnostnictva. Nutno ovšem práce tyto zadati skutečně oprávněným stavebním živnostníkům a vyloučiti provádění jejich v tak zvané režii.

Jelikož stávalo se dříve, že pro docílení vyšší státní podpory dávány byly rozpočty zvýšené, nutno tomu čeliti úpravou zákona.

Vedle těchto státem subvencovaných nouzových staveb jest řada nouzových staveb státních na státních silnicích, které se jeví nutnými, aby státní silnice jednak v dobrém stavu byly udrženy, jednak zlepšeny, nebo započaté stavby aby byly nákladem státním dokončeny.

I zde náklad nutno značně zvýšiti a výbor doporučuje náklad tento povoliti, když správy obcí, pokud se jich to týče, poskytnou příspěvků svých podle zásad, platných v bývalém Rakousku.

Z důvodů výše uvedených navrhuje výbor, aby Národní shromáždění přijalo tento

Zákon

ze dne......................1919,

kterým povoluje se náklad na nouzové práce silniční.

§ 1.

Aby byly ukončeny práce při nouzových stavbách silničních, uvedených v seznamu, přiloženém čís. 1. a čís. 1a, povoluje se potřebná částka až do krajní výše 22,200.000 K.

§ 2.

Na jednotlivé stavby z částky v § 1. uvedené poskytnuto býti může podpory státní až do 3/5 skutečného nákladu, aby bylo dokončeno, čeho je potřebí, když stavebník zbývající náklad 2/5 uhradí ze svého a ku pokračování ve stavbě ihned přikročí.

§ 3.

Stavby zadány musí býti podnikatelům oprávněným.

§ 4.

Vyloudí-li stavebník vědomě, buď tím, že zvýší rozpočet, nebo jiným nesprávným činem, vyšší státní subvenci než 3/5 skutečného nákladu, dopouští se podvodu podle trestního zákona.

§ 5.

Státní podpora vyplácí se postupem stavby.

§ 6.

Povoluje se náklad, aby byla dokončena státní silnice z Benešova do Neveklova a aby bylo upraveno, čeho je potřebí při státních silnicích až do úhrnné výše 15,000.000 K, což podrobně uvedeno jest v seznamu čís. 2.

§ 7.

Provedení tohoto zákona ukládá se ministru veřejných prací.

V Praze 18. února 1919.

Ing. Jos. Rotnágl v. r.,

místopředseda.

Ing. Boh. Bečka v. r.,

referent.

Čís. I.

Přehled

nouzových staveb silničních v Čechách

navržených v Čechách v roce 1919.

Čís pol.
Politický okres
Samosprávný okres
Předmět
Náklad na zbývající práce dle rozpočtu ca K
1
Aš - Grün - zemská hranice 10.000
2
Benešov
Benešov
Postupice - Popovice 5.000
3
"
"
Soběhrady - Žíňany - Čerčany 60.000
4
"
"
Mokrá Lhota-státní silnice Bořenovice - Takotín 26.000
5
"
Neveklov
Ouročnice - Krusičany 28.000
6
"
"
Třebsín - Jílovská okresní hranice u Hradištka 18.000
7
Blatná
Blatná
Kasejovice - Bezděkov, Blatná - Myštice 145.000
8
Broumov
Teplice Horní
Jívka - Vodolov, Jibka - Radvanice 5.000
9
Budějovice
Lišov
Lišovské silniční stavby 50.000
10
Česká Lípa
Hajda
Sonneberg - Skalice (Langenau) 30.000
11
"
"
Sloup (Bürgstain) - Kotovice 6.000
12
"
"
Pihel - Skalice (Langenau) 20.000
13
"
"
Nádraží Hajda - Skalice (Langenau) 10.000
14
Domažlice
Domažlice
Trhanov - Pec - Klíčov - Smolov - státní silnice 23.000
15
Falknov
Falknov
Falknov - Haselbach 17.000
16
Horšův Týn
Horšův Týn
Bukovec (Mogolzen) - Semešice, Čečovice - Ohučov 200.000
17
Horšův Týn
Hostouň
Bezděkov (Pössigkau) - Neudorf 36.000
18
Hořice
Hořice
Hořické okresní silnice 36.000
19
Hořovice
Hořovice
Hořovice - Hvozdec 20.000
20
"
Beroun
Suchomasty - Králův Dvůr - Tmáň - Budňany - Mořina 80.000
21
"
Hořovice
Hostomice - Pičín 42.000
22
Humpolec
Humpolec
Humpolecké okresní silnice 210.000
23
Chotěboř
Chotěboř
Chotěboř - Sokoloves - Bezděkov - Štěpánov 46.000
24
"
"
Lhůta - Barovice - Křemenice 13.000
25
Chrudim
Chrudim
1. Chrudim

2. Chrudim - Malecko

10.000
26
"
Chrudim - Nasavrky
Mezný Mlýn - Prosička, Bezděkov - Padrť, Bojanov - Lhotice Německá 76.000
27
"
Chrudim
Hlína - kostelec, Žamberk - Bitovany, Bitovany - Zaječice 28.000
28
"
Hlinsko
Hlinsko - Vitanov - Stan - Všeradov 40.000
29
"
Nasavrky
Svidnice - Licibořice, Mladoňovice - Pohled 15.000
30
Jablonné Něm.
Cvikov
Kronbach - Heřmanice 28.000
31
Jablonec
Jablonec
Jablonecké okresní silnice 46.000
32
"
"
Josefodol - obecní silnice 40.000
33
Jáchymov Sv.
Jáchymov
Jáchymov - Merkelsgrün 84.000
34
Jičín
Jičín
Jinolice - Břeska - Libřenice 50.000
35
"
"
Holín - Práchnov - Lhota Pařezská 38.000
36
"
Libáň
Libáňské stavby 50.000
37
Jilemnice
Jilemnice
Jilemnice - Rpztoky 20.000
38
Jilemnice
Vysoké n./J
Zlatá Olešnice - Navarov - Olešnice 10.000
39
"
Roketnice n./J
Roketnice Horní - Franzenthal 13.000
40
"
"
Nový Svět - Harachov - Strickerhäuser 7.000
41
Kadaň
Kadaň
Pernštein - Unterhals 13.000
42
Kamenice n./Lípou
Počáply
Žirovnice - Popelín28.000
43
"
"
Horní Radouň - Světec - Deštná 80.000
44
Kraslice
Kraslice
Kraslice - Ursprung 6.000
45
"
"
Rekonstrukce nádražní silnice dolní v Kraslicích 8.000
46
Kutná hora
Uhlířské Janovice
Kácov - Polipsy - Čestín 26.000
47
Lanškroun
Ústí n./Orlicí
Dlouhá Třebová - Přívrat 46.000
48
Ledeč
Ledeč
Světlá - Mrskovice 3.000
49
"
"
Světlá - Opatovice 25.000
50
"
"
Město Dolní - Lipnička 15.000
51
Liberec
Liberec
Habendorf - Schönborn 35.000
52
Mladá Boleslav
Mladá Boleslav
Dobrovice - Vinařice - Chlomek 55.000
53
"
"
Vinec - Zámostí 12.000
54
"
Nové Benátky
Lysá n./L - Byšičky 37.000
55
Mimoň
Mimoň
Horní Krupá - Kuří Vody - Jezové 36.000
56
"
"
Hamr - Svébořice 40.000
57
Most
Hora sv. Kateřiny
Klíny (Göhren) - Litvínov Horní 5.000
58
Náchod
Náchod
Náchod - nový Hrádek 127.000
59
Německý Brod
Německý Brod
Břevnice - Kojetín 27.000
60
Německý Brod
Štoky
Smrčná - Wilhelmsdorf 13.000
61
Neydek
Neydek
Ullersloh - okr. hranice u Perninka 12.000
62
"
Blatno
Rekonstrukce okr. silnic Blatenských 18.000
63
"
"
Pernink (Bärringen) okresní silnice Ullersloh 10.000
64
"
"
Abertham - Plessberg 30.000
65
Nová paka
Nová paka
Valdov - Bělohrad - Horní Kalná - Lhota Zálesní 20.000
66
Nové Město n./M.
Nové Město n./M.
Dobřany - Plasnice s odbočkou do Nedvězí 11.000
67
"
"
Nové Město n./M. - Slavonov - Rokole 35.000
68
"
"
Sedloňov - Polomy 4.000
69
"
"
Nový Hrádek - Borová 7.000
70
"
"
Mezilesí - Blažkov 22.000
71
"
"
Trčkov - říššská silnice 27.000
72
"
Opočno
Ohnišov - Skutina, Plesnice - Bačetín 144.000
73
"
"
Michová - Lomy 60.000
74
Pardubice
Holice
Chvojenec - Drahoš - Dolní Ředice 50.000
75
"
"
Chvojno - Poběžovice - Borohrádek 80.000
76
"
"
Dašice - Dolní Ředice 46.000
77
Pelhřimov
Pacov
Pacovské okresní silnice 30.000
78
"
Pelhřimov
Pavlov - Nemajov - Lešov 15.000
79
Písek
Písek
Písek - Vrcovice - Voníkov 12.000
80
"
Vodňany
Vodňany - Radomělice, Bavorov - Kojčín 100.000
81
Plzeň
Plzeň
1. Most přes Berounku,

2. Společenský pivovar - Ústřední jatky

30.000
82
Prachatice
Prachatice
Husinec - Vlachovo Březí - Volyňská okr. hranice 33.000
83
Přeštice
Nepomuk
Partotice - Radachov 17.000
84
Roudnice
Roudnice
Roudnické okresní silnice 30.000
85
Rychnov n./Kn.
Rychnov n./Kn.
Skuhrov - Debřec - Lukavice 80.000
86
"
"
Kostelec n./Orl. - Zdelov 28.000
87
Sedlčany
Sedlčany
Dublovice - Zvěrotice 15.000
88
"
Sedlec
Sedlec - Ředice - Nechvalice 65.000
89
"
Votice
Světlá - Budenín - Kaliště - Jiřín 45.000
90
Semily
Lomnice n./P.
Libuň - Holenice - Veselá 12.000
91
"
Železný brod
Želeč - Mukařov 22.000
92
"
"
Hamr Hoření - Hamr Dolení 6.000
93
Smíchov
Zbraslav
Radotín - Chuchle 41.000
94
Strakonice
Horažďovice
Horažďovice - Měčichov 10.000
95
Sušice
Hory Kašperské
Strašín - Stachy 46.000
96
"
"
Stadla, Rohberg - Großhaid - Prášil (Stubenbach) 55.000
97
"
Hartmanice
Stodůlky - Großhaid - Prášil 70.000
98
Šluknov
Hanšpach
Zeidler - Doubice Zadní 45.000
99
"
"
Hanšpach - Solad 8.000
100
(Tábor pol. 124, 125.) Týn n./Vlt.
Týn n./Vlt.
Týnské okresní silnice 100.000
101
Tachov
Tachov
Milíře (Brand) - Gimberg - Schönwald 15.000
102
"
"
Rekonstrukce silnice v Paulusbrunnu 4.000
103
Teplice
Teplice
Nákladová silnice v Trnovanech 20.000
104
Trutnov
Maršov
Freiheit - Jánské Lázně, Úpa Malá - Horní - Dolní 50.000
105
Třeboň
Třeboň
Jilovice - Jilovice nádraží 55.000
106
"
Lomnice n./L.
Klec - Val, Lhota - Dinínské nádraží 65.000
107
Turnov
Turnov
Turnovské okresní silnice 10.000
108
"
Český Dub
Třtí - Trávníček 25.000
109
"
"
Trávníček - Libič 45.000
110
(Týn n./Vlt. pol. 100. Warnsdorf)
Warnsdorf
Silniční stavby ve Warnsdorfu 8.000
111
Kr. Vinohrady
Jílové
Brunšov - Hradištko - Třepsín 37.000
112
"
"
Kamenný Přívoz - Oujezdec - Krhanice - Chrást 60.000
113
"
"
Jílové - Pohoří - Chvátalka - Skalsko 38.000
114
"
"
Jílové - Okrouhlo - Zvole 30.000
115
"
"
Jílové - Jílové nádraží 14.000
116
Vlašim
Vlašim
Kondrac - Načeradec 40.000
117
Vrchlabí
Vrchlabí
Spindelmühle - Spindelbaude 110.000
118
Žamberk
Žamberk
Slatina - Pěčín 27.000
119
"
"
Lišnice - Nekoř - Bredovka 40.000
120
"
"
Mistrovice - Jablonné 27.000
121
"
Rokytnice
Bělá - Popelov - Hamernice 130.000
122
"
"
Zdobnice - (Stiebnitz) - Souvlastní (Saufloß) 75.000
123
Žižkov
Žižkov
Silniční stavby v Žižkově 18.000
124
Tábor
Tábor
Táborské okresní silnice 23.000
125
"
Mladá Vožice
Petrovice - Nové Dvory, Vosná - Šebířov 20.000
126
Morava
dle návrhu posl. Šamalíka a spol.
Krasské silnice na Moravě 220.000,-
127
Čáslav
Habry
Golčův Jeníkov - Sirakovice
-
128
Chrudim
Chrudim
Vápenný Podol okresní hranice ke Skoranovu 2.281,88
129
"
nasavrky
1. Mezný Mlýn, Proseč - Prosička,

2. Bezděkov - Padrť,

3. Bejnov - Petrkov - Lhotice německá

108.500,-
130
"
"
Žamberk - Bitovany 15.054,55
131
Něm. Jablonné
Něm. Jablonné
Lemberk - Kněžice 67.464,-
132
Jablonec
Jablonec
stavba sil. v Dol. Nasedorfu 7.984,95
133
Vrchlabí
Hostinné
výstavba nákl. silnice v Hostinné
-
134
jičín
Jičín
přeložení silnice v Dolanech 15.300,-
135
Ledeč
Ledeč
Dolní Město - Meziklasí 8.090,-
136
"
"
rekonstrukce a dlažba ve Světlé 38.300,-
137
Nové Město n./Metují
Nové Město n./Metují
rekonstrukce v obci Spy
-
138
"
"
Krčín - Domkov - Šeřeč - Provodov
-
139
Pardubice
Pardubice
dlažba okresní sil. Pardubice - Holice, v Pardubicích 38.000,-
140
Písek
Písek
Podolsko - Volešná 32.426,48
141
Polička
Polička
Brněnec - Půlpecen
-
142
"
"
Chrástovec - Vitějoves
-
143
Rychnov n./Kn.
Kostelec n./Orl.
Týniště - Křivice 12.382,11
144
Rokycany
Rokycany
1. rekonstrukce okr. silnice v Chomli

2. Rokycany - Litohlavy

21.382,-
145
Rumburk
Rumburk
výstavba Weberstrasse v Rumburku 19.488,-
146
Rumburk
Rumburk
výstavba Gabelsbergestrs. v Rumburku 30.000,-
147
Sedlčany
Sedlčany
Vletice - Krásná Hora 32.658,-
148
"
Votice
Jankov, Jilov - Pičín 55.150,-
149
Semily
Žel. Brod
Koberov, Besedice - Michovka 25.000,-
150
"
"
Tepeře - Alšovice 13.106,55
151
Jilemnice
Jilemnice
Jilemnice - Horní Mříčná 41.000,-
152
Teplice
Šanov
silniční stavba v městě Teplice - Šanov 114.847,49
153
"
"
rekonstrukce silnice ve Mstišově 8.038,-
154
Turnov
Čes. Dub
nádraží Sychrov - Třtí 190.000,-
Celkem5,961.454,01



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP