Technický výbor pojednávaje o přiděleném
návrhu posl. Josefa Šamalíka, Vinc. Ševčíka
a soudruhů, tisk 185 Národního shromáždění,
přišel k jednomyslnému přesvědčení,
že jest nanejvýše nutno čeliti nezaměstnanosti,
a to s největším urychlením a všemožně.
Již roku 1914 a 1915 zahájena byla v Čechách
a na Moravě řada staveb okresních silnic
za tím účelem, aby se zabránilo hrozící
nezaměstnanosti. Stavby tyto prováděny byly
buď zastupitelstvy okresními nebo obcemi za podpory
státní. Státní správa dozírala
na prováděné stavby a schvalovala je a obě
tyto funkce vykonávala technickými orgány
silničního odboru při místodržitelstvích
nebo stavebními okresy. Mnoho těchto staveb však
zůstalo nedokončeno pro nedostatek dělnictva
a pro zdražení práce i potřebných
hmot.
Technický výbor pokládá dokončení
těchto nouzových staveb silničních
za prvý úkol nynější poválečné
nouzové akce a doporučuje, aby těmto stavbám
byla dána přednost před ostatními
nouzovými stavbami.
Jest nesporné, že rozdělané práce
tyto dalším prodléváním čím
dále, tím více utrpí na své
podstatě a je toho tím více litovati, že
z veliké většiny k dokončení
zbývá pouze 20 - 30% celkové práce.
Není potřebí dlouhých příprav
a materiálu umělého, aby bylo pokračováno
v těchto stavbách. Při těchto pracích
neleží těžiště nákladu
v ceně materiálií, nýbrž v práci,
a to nejvíce v práci dělnictva. Materiál
potřebný, jako kámen lomový a štěrk,
bývá v přímé souvislosti s
dílem samotným získáván, nebo
opatřuje se v blízkosti staveniště.
Stavby silniční většinou nevyžadují
odborných sil a možno při nich zaměstnávati
nejrůznější individua. Stavby tyto jsou
rozvrženy do různých krajů státu
našeho.
Každá řádně vybudovaná
a udržovaná silnice podporuje hospodářský
rozvoj státu, neboť každá dobrá
komunikace usnadňuje využití případných
darů přírodních, ulehčuje spojení
i odlehlých končin se světem okolním
a zvyšuje hospodářskou potenci jejich.
Práce tyto ovšem v době přítomné
vyžadovati budou značně vyšších
nákladů, než jak byly rozpočteny a za
něž byly zadány. Na jednotlivci podnikateli
není možno dnes žádati, aby ve stavbě
pokračoval za ceny předválečné,
když mzdy i ceny materiálií a všech potřeb
nepoměrně stouply.Též stavebníky,
ať již okresy neb obce, při jejich finanční
zatíženosti těžko nutiti k dalším
obětem, které by byly nad jejich síly. Nezbývá,
než aby přispěl stát sám.
Jest ovšem choulostivá otázka, do jaké
výše a jak se má tento příspěvek
stanoviti?
Uvážíme-li, že předválečné
mzdy, jež sjednány byly mezi stavebními zaměstnavateli
a zaměstnanci, a nynější mají
se k sobě jako 1 : 4 a že výkonnost i při
dobré vůli pracujících pro nedostatečnou
výživu poklesla, možno vzíti za bezpečný
poměr zdražení 1 : 5, t. j., že rozpočty
předválečné nutno zvětšiti
pětkráte.
Jest však jasno, že dnešní ceny potrvají
delší dobu a že jejich klesání
bude závislé na řadě různých
činitelů a bude se díti pozvolna a těžko
dosáhne bývalé výše předválečné.
V zájmu stavebníkově jest však též,
aby práce rozdělané i za zvýšených
obětí byly dokončeny a užitek vydaly.
Technický výbor podle předeslaných
úvah pokládá za slušné, aby 2/5
zbývajícího skutečného nákladu
stavebního platily korporace, které práce
podnikají, a 3/5 toho nákladu
aby kryl stát podporou, splatnou postupem stavby.
Počne-li se ihned s těmito pracemi, bude tím
čeleno aspoň částečně
nezaměstnanosti dělnictva a stavebního živnostnictva.
Nutno ovšem práce tyto zadati skutečně
oprávněným stavebním živnostníkům
a vyloučiti provádění jejich v tak
zvané režii.
Jelikož stávalo se dříve, že pro
docílení vyšší státní
podpory dávány byly rozpočty zvýšené,
nutno tomu čeliti úpravou zákona.
Vedle těchto státem subvencovaných nouzových
staveb jest řada nouzových staveb státních
na státních silnicích, které se jeví
nutnými, aby státní silnice jednak v dobrém
stavu byly udrženy, jednak zlepšeny, nebo započaté
stavby aby byly nákladem státním dokončeny.
I zde náklad nutno značně zvýšiti
a výbor doporučuje náklad tento povoliti,
když správy obcí, pokud se jich to týče,
poskytnou příspěvků svých podle
zásad, platných v bývalém Rakousku.
Z důvodů výše uvedených navrhuje
výbor, aby Národní shromáždění
přijalo tento
Aby byly ukončeny práce při nouzových
stavbách silničních, uvedených v seznamu,
přiloženém čís. 1. a čís.
1a, povoluje se potřebná částka až
do krajní výše 22,200.000 K.
Na jednotlivé stavby z částky v § 1.
uvedené poskytnuto býti může podpory
státní až do 3/5 skutečného
nákladu, aby bylo dokončeno, čeho je potřebí,
když stavebník zbývající náklad
2/5 uhradí ze svého a ku pokračování
ve stavbě ihned přikročí.
Stavby zadány musí býti podnikatelům
oprávněným.
Vyloudí-li stavebník vědomě, buď
tím, že zvýší rozpočet,
nebo jiným nesprávným činem, vyšší
státní subvenci než 3/5
skutečného nákladu, dopouští
se podvodu podle trestního zákona.
Státní podpora vyplácí se postupem
stavby.
Povoluje se náklad, aby byla dokončena státní
silnice z Benešova do Neveklova a aby bylo upraveno, čeho
je potřebí při státních silnicích
až do úhrnné výše 15,000.000 K,
což podrobně uvedeno jest v seznamu čís.
2.
Provedení tohoto zákona ukládá se
ministru veřejných prací.
Aš - Grün - zemská hranice | 10.000 | ||||
Postupice - Popovice | 5.000 | ||||
Soběhrady - Žíňany - Čerčany | 60.000 | ||||
Mokrá Lhota-státní silnice Bořenovice - Takotín | 26.000 | ||||
Ouročnice - Krusičany | 28.000 | ||||
Třebsín - Jílovská okresní hranice u Hradištka | 18.000 | ||||
Kasejovice - Bezděkov, Blatná - Myštice | 145.000 | ||||
Jívka - Vodolov, Jibka - Radvanice | 5.000 | ||||
Lišovské silniční stavby | 50.000 | ||||
Sonneberg - Skalice (Langenau) | 30.000 | ||||
Sloup (Bürgstain) - Kotovice | 6.000 | ||||
Pihel - Skalice (Langenau) | 20.000 | ||||
Nádraží Hajda - Skalice (Langenau) | 10.000 | ||||
Trhanov - Pec - Klíčov - Smolov - státní silnice | 23.000 | ||||
Falknov - Haselbach | 17.000 | ||||
Bukovec (Mogolzen) - Semešice, Čečovice - Ohučov | 200.000 | ||||
Bezděkov (Pössigkau) - Neudorf | 36.000 | ||||
Hořické okresní silnice | 36.000 | ||||
Hořovice - Hvozdec | 20.000 | ||||
Suchomasty - Králův Dvůr - Tmáň - Budňany - Mořina | 80.000 | ||||
Hostomice - Pičín | 42.000 | ||||
Humpolecké okresní silnice | 210.000 | ||||
Chotěboř - Sokoloves - Bezděkov - Štěpánov | 46.000 | ||||
Lhůta - Barovice - Křemenice | 13.000 | ||||
1. Chrudim
2. Chrudim - Malecko | 10.000 | ||||
Mezný Mlýn - Prosička, Bezděkov - Padrť, Bojanov - Lhotice Německá | 76.000 | ||||
Hlína - kostelec, Žamberk - Bitovany, Bitovany - Zaječice | 28.000 | ||||
Hlinsko - Vitanov - Stan - Všeradov | 40.000 | ||||
Svidnice - Licibořice, Mladoňovice - Pohled | 15.000 | ||||
Kronbach - Heřmanice | 28.000 | ||||
Jablonecké okresní silnice | 46.000 | ||||
Josefodol - obecní silnice | 40.000 | ||||
Jáchymov - Merkelsgrün | 84.000 | ||||
Jinolice - Břeska - Libřenice | 50.000 | ||||
Holín - Práchnov - Lhota Pařezská | 38.000 | ||||
Libáňské stavby | 50.000 | ||||
Jilemnice - Rpztoky | 20.000 | ||||
Zlatá Olešnice - Navarov - Olešnice | 10.000 | ||||
Roketnice Horní - Franzenthal | 13.000 | ||||
Nový Svět - Harachov - Strickerhäuser | 7.000 | ||||
Pernštein - Unterhals | 13.000 | ||||
Žirovnice - Popelín | 28.000 | ||||
Horní Radouň - Světec - Deštná | 80.000 | ||||
Kraslice - Ursprung | 6.000 | ||||
Rekonstrukce nádražní silnice dolní v Kraslicích | 8.000 | ||||
Kácov - Polipsy - Čestín | 26.000 | ||||
Dlouhá Třebová - Přívrat | 46.000 | ||||
Světlá - Mrskovice | 3.000 | ||||
Světlá - Opatovice | 25.000 | ||||
Město Dolní - Lipnička | 15.000 | ||||
Habendorf - Schönborn | 35.000 | ||||
Dobrovice - Vinařice - Chlomek | 55.000 | ||||
Vinec - Zámostí | 12.000 | ||||
Lysá n./L - Byšičky | 37.000 | ||||
Horní Krupá - Kuří Vody - Jezové | 36.000 | ||||
Hamr - Svébořice | 40.000 | ||||
Klíny (Göhren) - Litvínov Horní | 5.000 | ||||
Náchod - nový Hrádek | 127.000 | ||||
Břevnice - Kojetín | 27.000 | ||||
Smrčná - Wilhelmsdorf | 13.000 | ||||
Ullersloh - okr. hranice u Perninka | 12.000 | ||||
Rekonstrukce okr. silnic Blatenských | 18.000 | ||||
Pernink (Bärringen) okresní silnice Ullersloh | 10.000 | ||||
Abertham - Plessberg | 30.000 | ||||
Valdov - Bělohrad - Horní Kalná - Lhota Zálesní | 20.000 | ||||
Dobřany - Plasnice s odbočkou do Nedvězí | 11.000 | ||||
Nové Město n./M. - Slavonov - Rokole | 35.000 | ||||
Sedloňov - Polomy | 4.000 | ||||
Nový Hrádek - Borová | 7.000 | ||||
Mezilesí - Blažkov | 22.000 | ||||
Trčkov - říššská silnice | 27.000 | ||||
Ohnišov - Skutina, Plesnice - Bačetín | 144.000 | ||||
Michová - Lomy | 60.000 | ||||
Chvojenec - Drahoš - Dolní Ředice | 50.000 | ||||
Chvojno - Poběžovice - Borohrádek | 80.000 | ||||
Dašice - Dolní Ředice | 46.000 | ||||
Pacovské okresní silnice | 30.000 | ||||
Pavlov - Nemajov - Lešov | 15.000 | ||||
Písek - Vrcovice - Voníkov | 12.000 | ||||
Vodňany - Radomělice, Bavorov - Kojčín | 100.000 | ||||
1. Most přes Berounku,
2. Společenský pivovar - Ústřední jatky | 30.000 | ||||
Husinec - Vlachovo Březí - Volyňská okr. hranice | 33.000 | ||||
Partotice - Radachov | 17.000 | ||||
Roudnické okresní silnice | 30.000 | ||||
Skuhrov - Debřec - Lukavice | 80.000 | ||||
Kostelec n./Orl. - Zdelov | 28.000 | ||||
Dublovice - Zvěrotice | 15.000 | ||||
Sedlec - Ředice - Nechvalice | 65.000 | ||||
Světlá - Budenín - Kaliště - Jiřín | 45.000 | ||||
Libuň - Holenice - Veselá | 12.000 | ||||
Želeč - Mukařov | 22.000 | ||||
Hamr Hoření - Hamr Dolení | 6.000 | ||||
Radotín - Chuchle | 41.000 | ||||
Horažďovice - Měčichov | 10.000 | ||||
Strašín - Stachy | 46.000 | ||||
Stadla, Rohberg - Großhaid - Prášil (Stubenbach) | 55.000 | ||||
Stodůlky - Großhaid - Prášil | 70.000 | ||||
Zeidler - Doubice Zadní | 45.000 | ||||
Hanšpach - Solad | 8.000 | ||||
Týnské okresní silnice | 100.000 | ||||
Milíře (Brand) - Gimberg - Schönwald | 15.000 | ||||
Rekonstrukce silnice v Paulusbrunnu | 4.000 | ||||
Nákladová silnice v Trnovanech | 20.000 | ||||
Freiheit - Jánské Lázně, Úpa Malá - Horní - Dolní | 50.000 | ||||
Jilovice - Jilovice nádraží | 55.000 | ||||
Klec - Val, Lhota - Dinínské nádraží | 65.000 | ||||
Turnovské okresní silnice | 10.000 | ||||
Třtí - Trávníček | 25.000 | ||||
Trávníček - Libič | 45.000 | ||||
Silniční stavby ve Warnsdorfu | 8.000 | ||||
Brunšov - Hradištko - Třepsín | 37.000 | ||||
Kamenný Přívoz - Oujezdec - Krhanice - Chrást | 60.000 | ||||
Jílové - Pohoří - Chvátalka - Skalsko | 38.000 | ||||
Jílové - Okrouhlo - Zvole | 30.000 | ||||
Jílové - Jílové nádraží | 14.000 | ||||
Kondrac - Načeradec | 40.000 | ||||
Spindelmühle - Spindelbaude | 110.000 | ||||
Slatina - Pěčín | 27.000 | ||||
Lišnice - Nekoř - Bredovka | 40.000 | ||||
Mistrovice - Jablonné | 27.000 | ||||
Bělá - Popelov - Hamernice | 130.000 | ||||
Zdobnice - (Stiebnitz) - Souvlastní (Saufloß) | 75.000 | ||||
Silniční stavby v Žižkově | 18.000 | ||||
Táborské okresní silnice | 23.000 | ||||
Petrovice - Nové Dvory, Vosná - Šebířov | 20.000 | ||||
Krasské silnice na Moravě | 220.000,- | ||||
Golčův Jeníkov - Sirakovice | |||||
Vápenný Podol okresní hranice ke Skoranovu | 2.281,88 | ||||
1. Mezný Mlýn, Proseč - Prosička,
2. Bezděkov - Padrť, 3. Bejnov - Petrkov - Lhotice německá | 108.500,- | ||||
Žamberk - Bitovany | 15.054,55 | ||||
Lemberk - Kněžice | 67.464,- | ||||
stavba sil. v Dol. Nasedorfu | 7.984,95 | ||||
výstavba nákl. silnice v Hostinné | |||||
přeložení silnice v Dolanech | 15.300,- | ||||
Dolní Město - Meziklasí | 8.090,- | ||||
rekonstrukce a dlažba ve Světlé | 38.300,- | ||||
rekonstrukce v obci Spy | |||||
Krčín - Domkov - Šeřeč - Provodov | |||||
dlažba okresní sil. Pardubice - Holice, v Pardubicích | 38.000,- | ||||
Podolsko - Volešná | 32.426,48 | ||||
Brněnec - Půlpecen | |||||
Chrástovec - Vitějoves | |||||
Týniště - Křivice | 12.382,11 | ||||
1. rekonstrukce okr. silnice v Chomli
2. Rokycany - Litohlavy | 21.382,- | ||||
výstavba Weberstrasse v Rumburku | 19.488,- | ||||
výstavba Gabelsbergestrs. v Rumburku | 30.000,- | ||||
Vletice - Krásná Hora | 32.658,- | ||||
Jankov, Jilov - Pičín | 55.150,- | ||||
Koberov, Besedice - Michovka | 25.000,- | ||||
Tepeře - Alšovice | 13.106,55 | ||||
Jilemnice - Horní Mříčná | 41.000,- | ||||
silniční stavba v městě Teplice - Šanov | 114.847,49 | ||||
rekonstrukce silnice ve Mstišově | 8.038,- | ||||
nádraží Sychrov - Třtí | 190.000,- | ||||
Celkem | 5,961.454,01 |