Trestní právomoc proti osobám mladistvým
od dokonaného 10. do dokonaného 16. roku věku,
příslušející posud okresnímu
soudu pro přestupky v Praze, předměstským
okresním soudům v Karlíně, Kr. Vinohradech,
Nuslích, Smíchově, Vršovicích
a Žižkově, pak zemskému trestnímu
soudu v Praze v prvé stolici, přechází
na zvláštní soud mladistvých v Praze.
Příslušnost soudu mladistvých jest vyloučena
v trestních případech, vyhrazených
soudům porotním a obecním úřadům
smírčím ve věcech, jež by jinak
náležely před soudy trestní.
Pokud skutková povaha trestního skutku, jakožto
zločinu, míra a stupeň trestu, jakož
i vyšší sazba trestní, jsou závislé
na velikosti škody, způsobené na majetku, jest
pro tuto kvalifikaci trestního skutku před soudem
mladistvých rozhodná dvojnásobná částka
škody, zákonem trestním a doplňky jeho
stanovené.
Soud mladistvých rozhoduje o vině, trestu a soukromoprávních
nárocích v senátech tříčlenných,
a to většinou hlasů.
Před ukončením trestního případu
musí senát usnésti se o ochranném
opatření, výslech státního
zástupce.
Senáty soudu mladistvých tvoří dva
soudcové z povolání a jeden soudce laik.
Předsedou jest soudce trestní, jímž
může ustanoven býti pouze ten, kdo aspoň
3 roky byl činný jako předseda nebo přísedící
v trestních senátech soudů sborových.
Přísedícím z povolání
ustanoven býti smí ten, kdo alespoň 3 roky
jako samosoudce ve věcech poručenských byl
zaměstnán.
Soudce laik náležeti musí stavu učitelskému
a musí býti alespoň 5 roků po zkoušce
způsobilosti pro školy vysoké, střední
nebo nižší (obecné neb měšťanské)
a podle potřeby podrobí se zvláštní
zkoušce z praktické i theoretické péče
o mládež.
Úřad soudce laika jest odměňován
podle sazeb, platných pro státní úředníky.
Veškerá jednání a rozhodování
v senátech soudu mladistvých konají se s
vyloučením veřejnosti a zastoupení
obhájcem se nepřipouští. Zákonný
zástupce mladistvého musí býti vyslechnut
již v přípravném vyhledávání.
Soud mladistvých jest úřadem vrchnoporučenským
nad každým mladistvým, proti němuž
úřad koná, třebas by podle zákona
z 1. srpna 1895 č. 111 ř. z. (jurisdikční
normy) příslušnost jiného soudu nastati
měla.
Vede-li se poručenství již u soudu jiného,
buďtež odtud spisy poručenské po stoupeny
soudu mladistvých k pouhé jeho žádosti,
aniž předchází delegace podle §§
31. a 111. jur. normy.
Poručenská právomoc soudů poručenských
vztahuje se na jejich osobu i majetek, jenž budiž singulárně
spravován.
Při soudě mladistvých platí řád
soudu trestního ze dne 23. května 1873 č.
119 ř. z. s těmito dalšími úchylkami:
1. v řízení přestupkovém provésti
jest hlavní přelíčení teprve
po přípravném vyhledávání
a přelíčení nesmí býti
hned vykonáno ani se svolením mladistvého
nebo jeho zákonného zástupce (§ 451
tr. ř.);
2. při přečinech a zločinech, které
patří do působnosti soudů mladistvých,
není ani přípravného vyšetřování,
ani obžalování.
Vazbu vyšetřovací vůbec naříditi
lze jen v případech §u 175. č. 2 tr.
ř, i může býti při nedostatku
místa ve vlastní věznici odpykána
též ve vychovatelnách neb útulcích,
ve zvláštním oddělení pro mladistvé
provinilce.
Opatření tato vyhrazena jsou senátu;
3. přípravné vyhledávání
řídí soudce trestní za součinnosti
druhých členů senátu, kteří
především zjistiti mají osobní,
rodinné i majetkové poměry a zejména
posavadní způsob výchovy mladistvého
doma i ve škole;
4. osoby, uvedené v § 152 - 1 tr. ř., nemohou
se vzdáti svědectví v trestním řízení
před soudem mladistvých;
5. po skončení přípravného
vyhledávání musí žalobce navrhnouti,
aby bylo zastaveno řízení nejen v případech,
když nemá důvodu k dalšímu stíhání
(§ 90. tr. ř.), nýbrž i tehdy, jsou-li
tu důvody takové, však mladistvý nebyl
posud soudně trestán, a polepšení jeho
není vyloučeno;
6. přípravné vyhledávání
zastavuje předseda senátu. Nebylo-li vyhledávání
zastaveno pro nedostatek důvodů k dalšímu
stíhání, budiž mladistvému udělena
před celým senátem přísná
důtka, která se zapíše do spisů
poručenských.
Důtku jako trest vedlejší uděliti jest
mladistvému též při odsouzení,
a vyznačí se v trestním lístku;
7. jsou-li z trestního skutku podezřelé také
osoby starší 16 let, jest trestní případ
mladistvého vyloučiti (§ 57. tr. ř.)
a teprve po právoplatném vyřízení
věci souvislé pokračovati jest v řízení
před soudem mladistvých.
Příslušné opatření učiní
předseda senátu;
8. proti rozsudku soudu mladistvých není prostředků
ani opravných ani zrušujících, a také
obnova trestního řízení jest nepřípustna.
Soukromý účastník nemá práv,
v §§ 48. a 449. tr. ř. stanovených, a
nemůže ani on ani soukromý žalobce zříditi
si právního zástupce před soudem mladistvých;
9. žádost za milost (§ 411. tr. ř.) jest
nepřípustna.
Ochranným opatřením podle §u 4. tohoto
zákona rozuměti jest to, že mladistvý
ponechán jest ve vlastní rodině pod dozorem
důvěrníka soudu, odevzdán jest do
rodiny cizí, do kolonie nebo ústavu polepšovacího.
Provésti opatření toto a dozírati
nad jeho správným výkonem náleží
soudci poručenskému za součinnosti soudce-laika.
Tento soudce-laik má se občasně přesvědčiti
o chování mladistvého v péči
vlastní nebo cizí rodiny.
Při soudu mladistvých budiž zařízena
veřejná poradna, udělující
pokyny zákonným zástupcům oněch
mladistvých, pro které nezbytno jest opatření
ochranné. V poradně úřadují
střídavě členové senátu
v určitých, napřed ohlášených
dnech.
Věznice zařízena budiž moderně,
poskytujíc příležitosti k užitečnému
zaměstnání, ke vhodné četbě,
k poučování a pod. Při vzorném
chování buďtež povoleny úlevy v
trestu a senát může se usnésti, i aby
snad byla zkrácena trestní vazba.
Náklady trestního řízení a
vazby se nenahrazují z majetku mladistvého, jsou-li
pravděpodobně nedobytny.
Provedení tohoto zákona svěřuje se
ministerstvu spravedlnosti, jež se dohodne s ministerstvem
sociální péče; táž ministerstva
stanoví, kdy nabývá zákon účinnosti.
Návrh budiž přikázán výboru
právnímu.,
Zpráva důvodová.
Dne 1. ledna 1919 bylo tomu právě deset roků,
co počalo působiti min. nař. z 21. X. 1908
č. 13 věstn., jehož podstatným obsahem
jest, že u sborových soudů hlavní přelíčení
i odvolací řízení přestupková
proti mladistvým přikázána jsou jedinému
senátu, kdežto u okr. soudů přestupkových
agenda proti mladistvým přikázána
jest jedinému soudci, u okresních soudů pak,
majících agendu přestupkovou i poručenskou
(u soudů předměstských i venkovských)
řízení přestupkové proti mladistvým
přikázáno jest poručenskému
soudci, po případě, je-li jich více,
mezi ně rozděleno stejným způsobem,
jako dělí se o věci poručenské,
což platí i tehdy, je-li mladistvý podroben
poručenské právomoci jiného soudu.
O nějaké oslavě desetiletého trvání
tohoto nařízení není ovšem ani
potuchy, čehož příčinou, jak
každý nestranný pozorovatel přizná,
jest právě neúspěch této instituce,
kterouž nebyly zavedeny - ač se tak všeobecně
říká - zvláštní soudy
mladistvých, nýbrž pouze soudcové a
senáty mladistvých v rámci posavadní
organisace soudní.
Původně se očekávalo, že soudcové
a senáty mladistvých budou v agendě své
tak zapracováni a specialisováni, že budou
v praxi co nejčastěji používati četných
nařízení a pokynů, vydaných
ministerstvem spravedlnosti za tím účelem,
aby nejen o trest, nýbrž také o ochranné
opatření mladistvého provinilce bylo postaráno.
Ve vlasti soudů pro mladistvé v Severní Americe
neosvědčil se výkon funkce soudů mladistvých
několika soudci nebo častý turnus těchto
soudců, pročež při zavedení této
instituce v Německu podle vzoru amerického dána
přednost před typem několika soudců
mladistvých (Kolínským) typu frankfurtskému,
podle něhož u každého soudu poručenského
pouze jeden soudce poručenský jest zároveň
trestním soudcem mladistvých.
Tento frankfurtský typ, v Německu vůbec převládající,
nebyl sice převzat cit. nařízením
z 21. října 1908 č. 13 věstn. u nás
specielně, veskrze však, pokud se zvláště
Prahy týče, došel tu výrazu u soudů
předměstských (Smíchov, Karlín,
Žižkov, Kr. Vinohrady, Vršovice, Nusle), kdež
agendu trestní obstarává vždy pouze
jeden soudce poručenský, jemuž za to při
agendě poručenské jiný soudce vypomáhá.
Soud přestupkový v Praze ovšem agendy poručenské
nemá i spočívá také tu trestní
agenda nad mladistvými v rukou jediného soudce.
Za války, zvláště poslední dobou,
množily se stesky na zpustlost mládeže, zejména
předměstské, a vina toho vedle příčin
obecně sociálních (rozmnožení
chudoby, žebroty, "fronty", nedostatek kázně
otcovské a pod.) hledána též v šablonovitém
výkonu trestní právomoci nad mladistvými,
ježto soudcové spokojili se odsouzením (pro
nejčastější případy trestních
skutků mladistvých: krádež, žebrotu
a potulku jsou tištěné blankety protokolů
i rozsudků po ruce) a starali se pramálo o opatření
ochranné, poukazujíce správně na to,
že není veřejných organisací,
které by obstarávaly ústavní neb rodinou
péči o odsouzeného a tak úsilí
soudce, by jej někde lépe umístil, zpravidla
nesetká se s výsledkem a vede pak k úplné
apatii, vysvětlitelné taktéž přetížením
soudcovského personálu za války.
Poměry u soudu přestupkového v Praze
nemohly býti lepší, neboť scházel
soudu tomu vůbec přímý styk se soudem
poručenským a také počet případů
trestních u soudu onoho jest ještě daleko vyšší,
nežli v jednotlivých předměstích,
ač asanace vedla k vystěhování chudiny
z Prahy na periferie, zejména do Košíř
a Libně, čímž se dá vysvětliti
neobyčejně silná trestní agenda mladistvých
u okresních soudů v Karlíně a na Smíchově.
Podle statistických výkazů od 1. července
1915 do 1. července 1918 jest tato trestní agenda
u přestupků pouze o polovinu menší,
nežli u všech soudů pražských předměstí
(1509 proti 3333 případům).
Do očí bije nepoměr mezi počtem rozsudků
sprošťujících: u přestupků
činí pouze 24 procent, v předměstích
však 44 procent všech případů.
Důvod, proč u soudů předměstských
jest o 20 procent rozsudků sprošťujících
více, nežli u přestupků, leží
na bíledni a také při podávání
výkazů nebyl zamlčován: počínají
si liberálněji, nežli litera zákona
káže a tím se též vysvětluje,
proč za celá 3 léta u soudů předměstských
předložena byla jediná žádost za
milost (při 3333 případech, z nichž
56 procent bylo odsuzujících) v případech
uvážení hodných soudce obviněného
raději sprostí obžaloby, nežli by nastupoval
pochybnou a trnitou cestu a předkládal žádosti
za milost, jak správně prorokoval již zesnulý
prof. Zucker ve své přednášce o podmíněném
odsouzení (Právník 1903 str. 84). V praxi
této ostatně soud přestupkový vede
si stejně, předloživ za stejnou dobu též
pouze jedinou žádost za milost, jenže počet
osvobozujících rozsudků jest tam o 20 procent
nižší.
Poněvadž sociální poměry vadné
mládeže nedají se obratem ruky zlepšiti,
nýbrž vyžadují především
zvýšení blahobytu obyvatelstva v době
sotva dohledné, podnikají se poslední dobou
aspoň pokusy reformní v oblasti trestního
soudnictví nad mladistvými.
Takovým náběhem jest péčí
a nákladem České zemské komise pro
ochranu mládeže při přestupkovém
soudu vydržovaná úřadovna působící
od 15. září 1918, kteráž zvláštní
úřednicí stará se o zjištění
osobních poměrů mladistvého, jakož
i o umístění jeho po provedeném trestním
řízení buď v ústavech neb v cizí
rodinné péči. Zkušenosti jsou tu ještě
skrovňoučké i nestačí úřadovna
ani pro mládež, při soudu přestupkovém
v úvahu přicházející, omezena
jsouc přirozeně na nepatrný počet
míst v ústavech a koloniích, zemskou komisí
zřízených, pročež o děti
předměstské pečovati nemůže.
Jsouc zřízena podle vzoru jednatelny (Geschäftsstelle)
u okr. soudu v Josefově ve Vídni, nemůže
disponovati takovými prostředky jako uvedená
jednatelna, poněvadž není ústřednou
mnoha humanitních spolků, jako její vídeňský
vzor.
Jak z posud uvedeného vysvítá, zklamalo min.
nař. z 21. října 1908 č. 13 věstn.
i ty skromné naděje, do něho kladené,
a podle posavadní organisace soudní náprava
se nezjedná, když nejsou soudcům
mladistvých propůjčeny prostředky,
moderní hmotné trestní právo ovládající,
zejména instituce podmínečného
odsouzení.
Čekati, až u nás k moderní reformě
trestního práva dojde, bylo by na výsost
povážlivo, ježto s tím úzce souvisí
vybudování nového trestního zákona
vůbec, což jest práce na léta.
Jedna věc v cizině již vyzkoušená
a v literatuře souhlasně velebená, dá
se nyní po převratu snáze uskutečniti,
totiž zřízení jednotného soudu
pro mladistvé v Praze, při čemž
by organisace a řízení zvláštním
zákonem byly upraveny. Existuji již jiné zvláštní
soudy v Praze, totiž soud živnostenský a soud
obchodní, jež působí též
beze změny hmotného práva občanského,
ač složení jejich a řízení
před nimi uchyluje se od normální organisace
a řízení ve věcech civilních.
Problém zněl by tedy takto:
Jak organisovati a vypraviti jednotný zvláštní
soud pro mladistvé v Praze, aby beze změny hmotného
trestního práva zaručoval, že
mladistvý provinilec za trestní skutek odpovídati
nebude pouze trestem na svobodě - zpravidla krátkodobým
nýbrž že použije se při vinníku
i jiných kárných prostředků
polepšovacích a že při výkonu trestů,
dojde-li vůbec k němu, mravní stav
mladistvého úhony neutrpí?
Při návrzích příslušných
nelze opominouti podnětů, jež uloženy
jsou, v osnově zákona o trestání a
trestní ochraně osob mladistvých z r. 1908
(čl. III. č. 9.), jakož i ve zprávě
Baernreitherově k nové osnově z r.
1911, kdež přímo zřizování
zvl. okresních soudů pro mladistvé ve velkých
městech projektováno (§ 44. a 45.)
Neméně směrodatným pro otázku
naši zůstávají podnes výsledky,
k nimž dospěly novější mezinárodní
sjezdy věnované ochraně mládeže,
tak sjezd v Antverpách (1911) a v Bruselu
(1913), jakož i zvláště soudům
mladistvých určený světový
sjezd v Paříži (1911) a nedlouho před
válkou konaný sjezd zástupců ruských
soudů mladistvých v Petrohradě (1913),
o nichž referováno v Ochraně mládeže
1912 str. 188 sl. a 1914 str. 117 a 124. Vedle nich nesluší
přehlédnouti snůšku zajímavých
zpráv z osmého sjezdu představitelů
ruských polepšoven, konaného v Petrohradě
od 24. X. do 5. XI. 1911. - V nejednom směru bude též
poučný zákon o ochranné výchově
v Sasku z 1. února 1909, v němž zákonodárce
odhodlal se ke značným odchylkám od pruského
zákona o ochr. výchově mladistvých
z 2. července 1900 vzhledem k některým smutným
zkušenostem, způsobeným tímto zákonem
v Prusku, což pro nás budiž výstrahou
tím důtklivější, když rakouské
osnovy z r. 1908 a 1911 podle onoho pruského vzoru jsou
sdělány a vrhají stíny své
i na projektované v nich soudy pro mladistvé.
Konkrétní návrhy na zákonou úpravu
jednotného soudu pro mladistvé v Praze lze roztřídit
na tři skupiny:
1. Místní a časové meze.
2. Složení soudu.
3. Úchylky od pravidelného řízení
trestního.
ad 1. Místní a časové meze.
Territorium, na něž zvláštní
soud pro mladistvé v Praze má se vztahovati, jest
dáno sloučením příslušnosti
okresního soudu pro přestupky a soudů předměstských
na Smíchově, v Karlíně, Žižkově,
Král. Vinohradech, Vršovicích a Nuslích
i bude zabírati tedy mimo policejní obvod pražský
též obvody venkovských obcí soudů
předměstských, poněvadž, kdyby
se ponechaly tyto obce, pokud trestní agendy nad mladistvými
se týče, při uvedeném soudě
před městském, byla by trestní právomoc
nad mladistvými v předměstích rozdvojena,
neboť oni provinilci z městského okrsku náleželi
by jinam, nežli venkovští a také počet
těchto jest proti městským mizivě
nízký.
Až se uskuteční projekt Velké Prahy,
stačilo by venkovské obce nejen co do soudní
příslušnosti vůbec - jak se zamýšlí,
nýbrž i co do příslušnosti trestní
nad mladistvým připojiti k sousedním okresům
venkovským i kryl by se pak místní okruh
příslušnosti soudu mladistvých s územím
Velké Prahy.
Časovou mezí rozuměti jest hranici
věku, v němž provinilci soudu mladistvých
podrobeni jsou.
Nařízení z 21. X. 1908 č. 13 věstn.
přimýkajíc se k známým tehdy
vzorům legislativním stanovilo ji od dokonaného
10. do dokonaného 18. roku věku pachatelova.
Dnes jsou zkušenosti poněkud jiné a zejména
v Prusku ochranná výchova (zák. z 2. VII.
1900) po 16. roce zůstala většinou bezvýslednou,
pročež nový zákon o ochranné
výchově v Sasku z 1. 11. 1909 snížil
hranici věkovou u mladistvých na dokonaný
16. rok a pouze v případech výjimečných,
kde jest důvodná naděje na polepšení,
lze do ochranné výchovy přikázati
mladistvého, jenž 16. rok dovršil. Stejné
snížení shledáváme u nejnovějšího
amerického soudu mladistvých v hrabství
Monroe státu new-yorského z 1. ledna 1911. V
oboru soudnictví nad mladistvými platí v
Sev. Americe alespoň 52 různých zákonů,
z nichž zákon v hrabství Monroe pokládán
jest za nejtypičtější a vztahuje se
na každého mladistvého (child) nedovršivšího
16. rok věku: (Podrobněji o zákonu tom v
referátě mém v Ochr. mládeže
1911 str. 54-56.)
Také v kantonech curyšském a šaffhúském
vypracovány nové osnovy zákona o soudech
pro mladistvé, jejichž jurisdikci podrobeni jsou mladiství
pouze od 12 let do 16 let, kdežto pro mladistvé od
16 - 19 let platí řízení řádné
(s vyloučením veřejnosti). O tom srv. referát
Stunův v Ochraně mládeže 1912 str. 72.
Snižují tedy nejnovější legislace
hranici věkovou pro ochrannou výchovu a pro zvláštní
soudy mladistvých, i není zajisté důvodu,
bychom se této evoluci vývojové nepřizpůsobili
a setrvávali na vyšší hranici do dokonaného
roku 18., kdy mladistvý již značně přiblížil
se stáří 20 let, v němž trest
smrti jest přípustný (§ 152. tr. z.).
Proto navrhuje se v osnově časová hranice
od dokonaného 10. do dokonaného 16.
roku věku pachatelova pro příslušnost
našeho soudu.
ad 2. Složení soudu jest vedle zvláštní
příslušnosti a zvláštního
řízení charakteristickou známkou západoevropského
zákonodárství při soudech mladistvých
(Prof. J. J. Ljublinskij na sjezdu petrohradském 1913.)
Napřed třeba na to dáti důraz, že
bez soudce laika nedá se u nás ani v oboru
ochrany mládeže trvalých úspěchů
očekávati a zvláště nedá
se dosíci moderní převýchovy při
nazírání soudů trestních na
mladistvého provinilce.
Kdybychom i abstrahovali od příkladu v Německu
recipovaných soudů amerických, obsazených
kolegiem 3 soudců, z nichž 2 jsou konšely,
shledáváme u nás v nové době
stálý vzestup živlu laického při
soudnictví zvláštním, specialisovaném.
Tak jest u soudů obchodních, živnostenských
a u všech t. z v. obligátních soudů
rozhodčích (děl. úraz. pojišťoven,
hornických úraz pojišťoven, bratrských
pokladen, nemocenských pokladen. A což soudy porotní,
jimž mladiství od 14. roku podrobeni jsou, nerozhodují
o vině pouze verdiktem 12 laiků, tvořících
lavici porotců?)
Osnova navrhuje jen jediného laika, kterým může
býti též žena v případech,
kdy jde o mladistvou provinilkyni (případy dosti
řídké).
Zkušenosti nutkají k tomu, by tento soudce-laik byl
paedagogem, vždyť běží při
soudě mladistvých o polepšení individua
morálně vadného. Paedagog tento musil by
ovšem po dobu své funkce při soudě mladistvých
býti sproštěn povinnosti svého jinakého
povolání a byl by jmenován ministerstvem
sociální péče v dohodě s ministerstvem
školství.
Musel by ovšem být také řádně
honorován. "Popečitelům" při
petrohradském soudě mladistvých, povolaným
z kruhů učitelských, platila městská
duma před válkou 1200 R (2760 K naší
měny předválečné) ročně,
což jest požadavek tím spravedlivější,
že laik tento obstarával by též vyučování
i četbu mladistvých ve vazbě a navazoval
by styk soudu s úřady školními po čas
vyhledávání i později. Rovněž
nemůžeme pohřešovati soudce poručenského
v senátě mladistvých, a to již proto,
že soudce poručenský nadán jest zvláštní
pravomocí, by disponoval majetkem mladistvého a
i proti vůli rodičů činil důležitá
opatření, osoby mladistvého se týkající,
ku př. ztráta moci otcovské, odevzdání
do ústavu a cizí rodinné péče.
Také kvalitativně obstarávali u nás
předměští referenti poručenští
trestní agendu nad mladistvými lépe, nežli
soud přestupkový, jak již shora statisticky
doloženo.
Redukce počtu členů z 4 na 3 není
na úkor důkladnosti a byla ministrem Schauerem chystána
pro trestní senáty vůbec, když počet
ten i při nesnadnější agendě
senátů civilních postačí, rovněž
v Německu, jak uvedeno, u soudních dvorů
mladistvých platí a jediná obava, by totiž
obžalovaný nebyl oloupen o možnost sprošťujícího
rozsudku při paritě hlasů pro vinu a nevinu,
byla tak nezávažná, že justiční
správa vzhledem k nepatrnému počtu takových
případů, přes ní přenésti
se chtěla podle zásady: "quod semel vel bis
accidit, praetereunt legislatores".
Ostatně účast soudce poručenského
a soudce laika při hlasování jsou dostatečnou
zárukou, že v otázce viny přísné
stanovisko trestního soudce vrchu nenabude.
ad 3. Úchylky od pravidelného řízení
trestního daly by se roztříditi podle
stadia procesu.
Poněvadž běží při soudě
mladistvých vesměs o delikty veřejnoprávní,
bude především rozhodná činnost
státního zástupce. Ten nechať
v každém případě navrhne vyhledávání,
a to i v případech přestupkových,
čímž stane se nutnou změna § 451.
tr. z., při níž výslovně vyloučiti
jest možnost, aby se svolením obviněného
hlavní přelíčení ihned bylo
vykonáno. Tato praxe právě přiváděla
cit. min. nařízení z 21. X. 1918 č.
13 věst. ad absurdum a sváděla k blanketnímu
odsuzování, při němž někdy
ani věk obviněného řádně
nebyl určen, tím méně pak zjištěno
prostředí, v němž pachatel vyrostl,
jeho chování ve škole, zachovalost atd.
Vyhledávání nechať zahájí
soudce laik, od něhož spis přidělen
bude soudci poručenskému, by učinil potřebná
opatření poručenská (vyrozumění
zák. zástupce, vyžádání
poruč. spisů atd.) a když tak učinil,
po případě poznamenal, že zvláštního
opatření netřeba, převezme spis soudce
trestní jakožto předseda senátu a prozkoumaje
úplnost vyhledávání a vyžádaje
popřípadě spisy poručenské
nebo trestní, v nichž obviněný jako
pachatel neb spolupachatel byl již dříve zúčastněn,
zašle spisy státnímu zástupci k opětnému
návrhu.
Předseda rovněž učiní opatření,
by trestní věc mladistvého byla vyloučena
z trestních případů, kdež spolupachatelé
jsou starší, nežli 16 let i budiž pravidlem,
že trestní řízení těchto
má býti dříve právoplatně
skončeno, nežli dojde vyřízení
vyloučená trestní věc mladistvého
(§ 57. tr. ř.).
Rozumí se samo sebou, že členové senátu
mladistvých mohou ve vyhledávání býti
zároveň činní.
Státní zástupce při našem soudě
budiž zákonem zmocněn, by v případech,
že mladistvý posud soudem trestán nebyl,
navrhl, aby bylo zastaveno trestní řízení
podle § 90. tr. ř., ježto dá se očekávati
polepšení mladistvého.
Po návrhu takovém rozhodne senát v sedění
neveřejném, jaké opatření učiniti
jest, i odpadne tu předkládání žádosti
za milost, ježto k odsouzení nedošlo.
Tím dosáhne se též podobného
výsledku, jako by obviněný pouze podmínečně
byl odsouzen, kdežto při recidivě deliktu by
odpykával tresty oba, zde však při opětném
spáchání trestního skutku, státní
zástupce nenavrhoval by již zastavení, nýbrž
potrestání mladistvého, ovšem pouze
pro delikt nově přibylý.
Návrhy na potrestání nebude třeba
odívati do roucha formálních obžalovacích
spisů, postačí, když veř.
žalobce na spisu vyznačí, pro které
delikty potrestání navrhuje, aniž nějak
odůvodní tento návrh.
Výhoda toho jest zejména v tom směru patrna,
že nebude třeba obhájcůva obhajovacích
řečí, jejichž cenu pro mladistvého
nejen praxe, nýbrž i theorie (Miřička
v Ochraně Mládeže 1918 str. 238.) skepticky
posuzuje.
Hlavní přelíčení konáno
buď s vyloučením veřejnosti, po příkladu
cizích legislací, soudcové buďtež
v oděvu občanském (rovněž státní
zástupce) a ať dojde k osvobození mladistvého,
nebo k jeho odsouzení, budiž důtklivě
a vážně napomenut (důtka).
Auorita soudu mladistvých a množství kautel,
zaručujících rozsudek spravedlivý
a pravidelně sprošťující, vyžadují,
by ani proti rozsudku, ani proti opatření ochrannému
nebyly odvolání neb stížnost veř.
žalobce neb obviněného přípustný,
což by se týkalo ovšem i osob v § 465 tr.
ř. jmenovaných.
Věc ta ani v našem zákonodárství
není žádné novum, vždyť ani
výrok poroty o vině, je-li formálně
správný, není možno opravným
prostředkem v odpor bráti, rovněž nejsou
naříkatelné ku př. rozsudky t. zv.
obligatorních soudů rozhodčích (děln.
úrazovny, úr. pojišťovny, hornických
bratrských pokladen, nemoc. pokladen, ústavů
pensijních pro pojišťování soukr.
zřízenců), kteréžto soudy vesměs
vydávají verdikty své za účastenství
soudců-laiků, jako náš soud mladistvých.
Soukromoprávní nároky poškozeného
zůstanou chráněny §em 268 c. ř.
s.
Při výkonu trestu na svobodě již
posavadní ustanovení snažila se pro mladistvé
zaručiti potřebné úlevy jednak tím,
že omezila vyšetřovací vazbu na případy
nejnutnější (min. v. z. 23. VII. 1904, 13.
X. 1904), jednak tím, že zřídila zvláštní
oddělení pro mladistvé trestance v trestnicích
a věznicích sborových soudů, jakož
i tím, že zřízeny byly vychovatelny
i útulky od spolků humanitních (m. nař.
z 30. IX. 1905 č. 15 věst.).
Ustanovení ta nutno prohloubiti a přizpůsobiti
na věznici soudu mladistvých v Praze i tehdy, když
odsouzení nastalo pro pouhý přestupek nedospělých,
jenž by jinak náležel do kompetence soudů
okresních.
Proto bude nutno opatřiti pro náš soud moderní
věznici, v níž by bylo postaráno
též o zaměstnání odsouzených,
o jejich poučování, četbu, odměnu
dobrého chování (ku př. procházku
po městě pod dozorem, v létě pobyt
pod širým nebem atd.), což vše bylo by vděčným
polem působnosti pro laického člena senátu.
Příklady odměn a kárných prostředků
v moderních ruských polepšovnách
viz v Ochraně Mládeže 1912, str. 183 - 184.
Lístky o potrestání nebude možno
odstraniti, ježto vždy třeba bude zjišťovati,
zda mladistvý jest posud bezúhonný.
Pouhé důtky stačí zapsati do spisů
poručenských (opatrovnických), jež u
soudu mladistvých zůstávají.
Dobývání nákladů řízení
trestního, za ložených pokladnou státní
při soudě našem, odpadniž, protože
nedodělává se ani u starších
odsouzenců finančního výsledku.
Kancelář soudu mladistvých budiž
zařízena stejně jako u soudů trestních.
V rejstříku budiž zvláště
vyznačeno, zda poručenství zavedeno nově,
neb od kterého soudu převedeno a jaké opatření
ochranné výchovy učiněno.
Úřadovna pro péči o mládež
(viz Miřička Ochrana Mládeže
1917, str. 129 a 1918 str. 236), zřízená
a posud vydržovaná Českou zemskou komisí
pro péči o mládež v Čechách,
může býti jakýmsi rudimentem této
kanceláře a sloužiti zejména ku podpoře
a informaci laického člena senátu. Hlavním
úkolem jejím budiž udržování
evidence prázdných míst v zemských
polepšovnách, sirotčincích, koloniích
a pod. i buďtež o určitých dnech konány
v ní porady o ochraně mládeže, jež
konali by střídavě soudce trestní
a poručenský. Úřadovna tato budiž
sestátněna a jako součástka kanceláře
obsazována úředníky, státem
placenými.
Zbývala by ještě otázka, zdali alespoň
laický člen senátu, slušně placený,
nemá podrobiti se nějaké zkoušce?
Placení ruští "popečitelé
" před válkou musili míti vzdělání
alespoň středoškolské, vykonávati
zkoušku z hlavních norem trestního práva
i řádu, z trestní sociologie a politiky,
z příslušných partií obč.
zákona (moc otcovská a poručenská)
a ze zákonů o tovární práci
a dětské prostituci.
To vše bylo by věcí bližší
úpravy, po případě v jednacím
řádě našeho soudu a vzhledem k důležitosti
mělo by ministerstvo spravedlnosti vypracovati osnovu
(předlohu) zákona o zřízení
soudu mladistvých v Praze ještě dříve,
nežli dojde k reformě trestního zákonodárství
v naší republice.