Nedostatek obchodní vysoké školy, jaká
ve všech ostatních kulturních státech
již dávno existuje, pociťuje se také víc
a více u nás, tak že již v bývalých
rakouských státech z obchodnických kruhů
byl učiněn nutný požadavek, aby byly
zřízeny ústavy, které vedle nejdůkladnějšího
vzdělání v kupeckých oborech zařizují
své vyučování podle způsobu
vysokých škol, tak zejména vědecky probírají
určenou látku a pěstují vědy
učením a badáním.
Ale nejen výrobní stavy ukázaly zájem
o zřízení takové vysoké školy,
než ona byla uznána také za potřebu
mnoha mladých lidí, kteří, vystoupivše
ze střední školy, z různých důvodů
ještě nechtějí vstoupiti do prakse a
kterým by studium na vysoké škole poskytlo
žádoucího přechodu do prakse. Obchodní
vysoká škola byla konečně prohlášena
za nezbytný ústav pro vzdělání
učitelův a učitelek, kteří
se zvláště chtějí věnovati
vyučování na obchodních školách
a své kvalifikace pro učitelský úřad
mnohem lépe než na jakékoli jiné vysoké
škole nabyli by na obchodní vysoké škole.
Dosud neměly úspěchu snahy, aby byla zřízena
obchodní vysoká škola. Exportní akademie
ve Vídni zápasila až do poslední doby
marně, aby byla uznána za vysokou školu. Ohromné
politické převraty nynějšího
času způsobí mezi jiným také
to, že mládež se nebude jako dosud tlačiti
výhradně ke státním službám
a nebude viděti ve státním postavení
cíl své touhy, nýbrž že se obrátí
mnohem raději k volným povoláním,
a jmenovitě obchodnickou činnosti bude chtíti
dokázati své umění a odvahu. K tomu,
aby v soutěži s cizinou mohla čestně
obstáti, bude však třeba co nejrozsáhlejšího
všeobecného vzdělání, jakož
i nejdůkladnějšího ovládání
obchodních věd; zeměpisných a národovědeckých
disciplin a zejména cizích jazyků. Takové
vzdělání může býti získáno
jen na vysoké škole, která podle svého
studijního plánu též umožňuje
vzdělání ve speciálních oborech
a důkladnou vědeckou prací studujícím
získává přesnou znalost dnešního
hospodářského života.
Československý stát bude podle všeobecného
přesvědčení míti skvostnou
hospodářskou budoucnost. Jeho velmi vyspělé
zemědělství, jeho bohatství nejdůležitějších
surovin, jeho rozmanitý a schopný průmysl
a zvláště také jeho vroucí politické
styky s nejdůležitějšími cizími
státy zaručují mu vážené
postavení na světovém trhu.
Za takových poměrů může mladý
stát spolehlivě počítati na čilý
zahraniční obchod, zejména je-li množství
obratných, cíle vědomých, theoreticky
a prakticky vzdělaných mladých obchodníků
v zahraničí činno a zjednává-li
jako jeho pionýr odběratele pro výrobky domácí
živnostenské pilnosti a vlasteneckého průmyslu.
Aby vychovala takové obchodníky, to bude vedle ostatních
úkolů, na počátku uvedených
předním cílem vysoké školy obchodní.
Přiložená osnova 1. naznačuje v podstatě
účel a budoucnost této školy: 2 ročníky
pro všeobecné a 3. ročník pro speciální
nauky obchodní.
Žádost naše, aby tento ústav byl zřízen
v Olomouci jest podepřena mnoha důvody. Budiž
napřed uvedeno, že podle zkušenosti vysoké
školy v menších městech často lépe
prospívají a zejména potřebám
studující mládeže po prohloubení
jejich vědomostí lépe vyhovují než-li
vysoké školy ve velkých městech. V Anglii,
Francii, Německu a Americe těší se vysoké
školy v středních a malých městech
velmi silné návštěvě, protože
nikoli neprávem se má za to, že podmínky
životní v menších městech jsou
příznivější a pokušení
velkého města, která příliš
snadno odvádějí od studia, se tak nevyskytují.
Olomouc byla, jak známo, již sídlem vysoké
školy, asi před polovicí století teprve
byla stará universita zrušena. Ještě dnes
jsou tam bohoslovecká fakulta a bývalá universitní
knihovna. Je tu česká a německá vyšší
reálka, české a německé vyšší
gymnasium, obchodní akademie německá, česká
akademie se brzy zřídí, učitelský
ústav, české střední školy
jsou v Prostějově, Přerově, Lipníku,
Hranicích, Kroměříži, Litovli
a Zábřehu. V blízkém Prostějově
je česká obchodní akademie, v Přerově
obchodní škola.
Město leží asi ve středisku československého
státu, v nejpříznivější
dopravní poloze, je uzlem šesti důležitých
železničních tratí a bude nepochybně
míti rychlý hospodářský vývoj.
V blízkosti je velký světoznámý
průmysl, jako výroba hospodářských
strojů, suken, slaměných klobouků
v Prostějově, výroba strojů v Přerově,
textilní průmysl, tkalcovství bavlny a plátna
ve Šternberku, Šumperku a Zábřehu, závody
železářské a hutní v Mor. Ostravě,
uhelný průmysl v témž místě,
výroba nábytku v Bystřici p. H., velké
sklárny v Krásně a na Vsetíně.
Všechny tyto průmysly jsou odkázány
na export a chopí se rády příležitosti,
jsouce podporovány obratnými exportními akademiky,
upevniti svou platnost na zahraničním trhu. Tyto
průmysly mají však také živou potřebu
dovozu. Aby také při opatřování
surovin v zahraničí pomohli vlasteneckému
průmyslu, bude úkolem zdatných zástupců
v cizině.
Olomouc po připojení 13 předměstských
obcí stane se městem, jež bude míti
na 60.000 obyvatelů a bude v hospodářském
a kulturním směru důležitým střediskem.
Olomouc obdrží snad také, až budou vybudovány
projektované nové dopravní cesty a vodní
cesty, velké množství nového průmyslu.
Po stránce finanční jest tato vysoká
škola subvencemi státu a samosprávných
korporací, jakož i průmyslových svazů
zabezpečena. Obchodní a živnostenská
komora v Olomouci přinesla by zajisté ráda
veliké oběti a usnesla se již, věnovati
tomu účelu částku 100.000 K. Matice
školská v Olomouci věnuje částku
50.000 K a město Olomouc poskytlo by umístění,
a jistě stejné částky jako obchodní
a živnostenská komora, takže by jen tito 3 činitelé
poskytli čtvrt milionu korun a umístění,
aby co nejdříve, a to v Olomouci, vznikl
tento ústav, jehož úkolem by bylo, vědy,
pro obchodnické povolání potřebné
a užitečné, pěstovati vyučováním
a badáním, a československému státu
dáti obratné obchodníky.
Žádáme tedy:
Národní shromáždění, račiž
se usnésti na tomto zákonu:
V Olomouci se zřizuje nákladem státním
česká "Vysoká škola obchodní".
První ročník budiž otevřen počátkem
října 1919, další ročníky
pak počátkem října 1920 a 1921.
Vládě se ukládá, aby provedla tento
zákon.
Po stránce formální navrhují podepsaní,
aby návrh přikázán byl výboru
školskému.
Přehled hodin, jež nutno absolvovati k diplomové
zkoušce neb ke zkoušce pro úřad učitelský
pro vyšší školy obchodní. Základem
je, že kandidát musí voliti ke zkoušce
dva předměty hlavní (z nichž
určitě jedno oddělení z I. odboru)
a dva předměty vedlejší. Předmětem
vyrozumívá se vlastně souhrn určitých
předmětů jednotlivých odborů.
I. odbor: | a) obchod zbožím a průmysl | 10 | 10 | 14 |
b) bankovnictví | 10 | 10 | 14 | |
c) dopravnictví (import a export) | 10 | 14 | 14 | |
d) učitelství na vyšších školách obchodních | 10 | 14 | 14 | |
II. odbor: | vědy národohospodářské a finanční | 6 | 6 | 6 |
III. odbor: | vědy právní | 6 | 6 | 6 |
IV. odbor: | chemie a fysika se zvláštním zřetelem k chemické a mechanické technologii | 6 | 6 | 6 |
V. odbor: | hospodářský zeměpis a zbožíznalství, zároveň zkoušení potravin a látek | 6 | 6 | 6 |
VI. odbor: | povinné řeči: | |||
angličtina s korespondencí neb frančtina s korespondencí | 4 | 4 | 4 | |
ruština s korespondencí neb srbochorvatština s korespondencí | 2 | 2 | 2 | |
nepovinné řeči: | ||||
slovenština s korespondencí | (2) | (2) | (2) | |
němčina s korespondencí | (2) | (2) | (2) | |
vlaština s korespondencí | (2) | (2) | (2) |
I. odbor: a) obchod se zbožím a průmysl.
všeobecná nauka o obchodu a nauka o obchodu mezinárodním | 2 | hodiny |
základy vyšší mathematiky | 2 | |
účetnictví | 2 | |
celnictví | 1 1/2 | |
tarifnictví | 1 1/2 | |
praktická cvičení v nauce obchodní | 1 | |
celkem | 10 | hodin. |
všeobecná nauka o obchodu a nauka o obchodu mezinárodním | 2 | hodiny |
účetnictví | 2 | |
kupecká arithmetika | 2 | |
seminární cvičení v účetnictví a korespondenci | 2 | |
daňová technika | 2 | |
celkem | 10 | hodin. |
obchodní nauka zemědělská | 1 | hodinu |
účetnictví obchodů se zbožím a tovární | 2 | |
účetnictví bankovní (v zimním semestru) | 1 | |
účetnictví zemědělské (v letním semestru) | 1 | |
kupecká arithmetika | 3 | |
obchodní korespondence | 2 | |
dopravní politika | 1 | |
seminární cvičení v účetnictví a korespondenci | 2 | |
revise se zřetelem k praksi a zákonným ustanovením | 1 | |
bankovnictví a bursovnictví | 1 | |
celkem | 14 | hodin. |
I. odbor: b) bankovnictví.
jako u I. odboru a).
jako u I. odboru a).
účetnictví bankovní | 2 | hodiny |
kupecká arithmetika | 3 | |
obchodní korespondence | 2 | |
obchodní nauka zemědělská | 1 | |
dopravní politika | 1 | |
bankovnictví a bursovnictví | 2 | |
seminární cvičení v účetnictví a korespondenci | 2 | |
revise se zřetelem k praksi i k zákonným ustanovením | 1 | |
celkem | 14 | hodin. |
I. odbor: c) dopravnictví (import a export).
jako u I. odboru a).
jako u I. odboru a) | 10 | hodin |
k tomu | ||
celnictví (pokračování) | 2 | |
tarifnictví (pokračování) | 2 | |
celkem | 14 | hodin. |
technika zahraničního obchodu | 2 | hodiny |
dopravní politika | 2 | |
obchodní nauka zemědělská | 1 | |
účetnictví | 1 | |
kupecká arithmetika | 2 | |
korespondence | 2 | |
seminární cvičení v účetnictví a korespondenci | 2 | |
revise se zřetelem k praksi a zákonnému ustanovení | 1 | |
bankovnictví a bursovnictví | 1 | |
celkem | 14 | hodin. |
I. odbor: d) učitelství na vyšších
školách obchodních.
všeobecná nauka o obchodu a nauka o obchodu mezinárodním | 2 | hodiny |
základy vyšší mathematiky | 2 | |
účetnictví | 2 | |
celnictví | 1 1/2 | |
tarifnictví | 1 1/2 | |
dějiny literatury | 1 | |
celkem | 10 | hodin. |
všeobecná nauka o obchodu a nauka o obchodu mezinárodním | 2 | hodiny |
účetnictví | 2 | |
kupecká arithmetika | 2 | |
politická arithmetika | 2 | |
filosofie | 2 | |
seminární cvičení v účetnictví a korespondenci | 2 | |
daňová technika | 2 | |
celkem | 14 | hodin. |
kupecká arithmetika | 3 | hodiny |
obchodní korespondence | 2 | |
účetnictví | 2 | |
dopravní politika | 1 | |
paedagogika | 2 | |
seminární cvičení v účetnictví a korespondenci | 2 | |
revise se zřetelem k praksi a k zákonným ustanovením | 1 | |
bankovnictví a bursovnictví | 1 | |
celkem | 14 | hodin. |