Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 506.

Vládní návrh,

aby byl vydán zákon, jímž se nařizuje příročí o přerušení sporů pro pohledávky ze smluv s bývalým c. k. erárem, c. a k. erárem a král. uherským erárem.

Zákon

ze dne ...................... 1919,

jímž se nařizuje příročí o přerušení sporů pro pohledávky ze smluv s bývalým c. k. erárem, c. a k. erárem a král. uherským erárem.

§ 1.

Pro pohledávky, které proti c. k. eráru, c. a k. eráru nebo král. uherskému eráru vznikly ze smluv nebo ze skutečností, nastalých před 28. říjnem 1918, u kterých byly v době jejich vzniku zavázanými podměty Rakousko, mocnářství rakousko-uherské, nebo království uherské, nařizuje se příročí na dobu, než ukončena bude likvidace bývalého mocnářství rakousko-uherského, nejdéle však do dne, který vláda nařízením vyhlásí.

§ 2.

Po dobu, v § 1 uvedenou, není zavázaná strana povinna takovéto pohledávky s příslušenstvím plniti ani zajišťovati.

O žalobách, kterými se požaduje zaplacení pohledávek tímto zákonem poshověných, nebudiž v soudním řízení pokračováno až do uplynutí čekací lhůty, leč by žalovaná strana sama navrhla, aby se v přerušeném řízení pokračovalo.

Nové žaloby buďtež odmítnuty, leč by žalobce předložil písemné prohlášení žalované strany, že se příročí zříká.

Pro pohledávky, v § 1 uvedené, nesmí povolena býti exekuce na majetek bývalého státu rakouského, rakousko-uherského mocnářství, nebo království uherského, pokud se týče nyní československé republiky; povolené exekuce buďtež z úřední povinnosti, nebo k návrhu příslušné finanční prokuratury zrušeny.

§ 3.

Nařízením vlády mohou vyňaty býti jisté druhy pohledávek, v § 1. uvedených, z platnosti příročí.

§ 4.

Za dobu, o kterou se placení pohledávek příročím odkládá, buďte zapraveny zákonné úroky z prodlení nebo smluvní, nejsou-li vyšší zákonných, pokud pohledávka bude přiznána. Úroky smluvené, vyšší než zákonné, mohou požadovány býti jen až do dne vyhlášení tohoto zákona.

§ 5.

Doba, na kterou příročí bylo povoleno, nezapočítává se do lhůt promlčecích ani do zákonných pro podání žaloby.

§ 6.

Tento zákon nabývá účinnosti dnem prohlášení.

§ 7.

Provedením jeho pověřuje se ministr spravedlnosti a financí.

Důvodová zpráva.

Finanční prokuratura v Praze, navrhujíc vydati zákon o příročí, uvedla: Mezi státy, které vznikly z bývalého rakousko-uherského mocnářství, nebo které části jeho státního území připojily ke svému, musí se státi vyrovnání o právech a závazcích zaniklého mocnářství. Poněvadž však uplyne pravděpodobně drahně času, než k takovéto dohodě dojde, nutno řešiti otázku, zda a pokud má československá republika plniti závazky bývalého mocnářství, které jsou proti ní uplatňovány.

Ježto jest naprosto nejisto, jak ono vyrovnání dopadne a tudíž které z těchto závazků a do jaké míry náš stát převezme, doporučuje finanční prokuratura, mají-li se předejíti možné finanční újmy, aby pro takovéto závazky bylo zákonem stanoveno příročí až do času, kdy dojde k řečenému vyrovnání mezi zúčastněnými státy; ovšem by musily býti některé druhy řečených pohledávek z důvodů veřejného blaha vyňaty (platy a pense státních zaměstnanců, vyživovací příspěvky atd.).

Otázku tuto nutno řešiti bezodkladně, poněvadž proti eráru jest vedeno mnoho sporů, kterými jsou uplatňovány řečené závazky a byly v některých těchto sporech vyneseny již odsuzující rozsudky.

Exekucím, které by snad podle těchto rozsudků byly vedeny, bylo by po případě možno podle nynějších zákonů čeliti námitkou, že českoslov. republika není právním nástupcem zaniklého Rakouska, resp. rakousko-uherského mocnářství, neb království uherského, avšak kdyby tato námitka byla uznána správnou, pak zajisté mohla by strana vymáhající vésti exekuci na nemovité jmění, které bývalému státu patřilo a dosud na jeho jméno jest zapsáno.

Vzhledem k zák. ze dne 28. října 1918, č. 11 sb., pokládá se finanční prokuratura za oprávněnu, spory výše uvedené vésti, avšak ve většině případů nemůže tak s úspěchem činiti, poněvadž se cizozemské úřady (zejména německo-rakouské) zdráhají, dáti jí potřebné informace. (Co se této otázky týče, byla již podána zpráva ministerstvu financí pod č. j. 409 Pres. ze dne 7. prosince 1918.)

Aby stálým prodlužováním lhůt a odkládáním roků v těchto sporech nevznikaly státní pokladně útraty a aby se předešlo nebezpečí, že tyto spory z uvedeného důvodu dopadnou v neprospěch žalovaného eráru, doporučuje finanční prokuratura, aby byl vydán neprodleně zákon, podle kterého řečené spory mají býti k návrhu prokuratury přerušeny.

Ministerstvo financí prohlásilo k tomu, že vyřizovaní nároků, činěných z těchto důvodů na československou republiku, potkává se před ukončením likvidace starého státu s největšími potížemi.

Doporučuje se proto, aby učiněno bylo opatření zákonem, aby prozatím takové nároky nebyly ani sporem ani exekucí vymáhány. Pokud se týče oblasti československého státu, lze odložiti účinky promlčení, neboť republika zajisté neodepře vyrovnati část těchto závazků, připadlou na ni podle likvidace. Pokud jde o ostatní nově vzniklé státy, bude ovšem se zachovati věřiteli podle ustanovení tam platných.

Pochybná by mohla býti otázka, je-li finanční prokuratura oprávněna zastupovati bývalý c. k. erár; poněvadž však se nároky takové uplatňují i proti československému státu jako nástupci a platí podle zákona z 28. října 1918, č. 11. sb. z. s. dosud platné zákony, nelze odepříti jí legitimace.

Po formální stránce navrhuje se vzhledem k tomu, že jsou spory v běhu a že lze další očekávati a podle zprávy finanční prokuratury již i rozsudky byly vyneseny, aby věc co nejrychleji byla projednána. Proto se navrhuje, aby Národní shromáždění přikázalo návrh právnímu výboru, aby do 8 dnů o něm podal zprávu.

V Praze 13. února 1919.

Ministr spravedlnosti:
Dr. Soukup v. r.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP