Fotografie je dnes nezbytným činitelem v lidském
životě a základem mnohých podniků
státních, jichž nelze pohřešovati.
Neb zhotovování bankovek, poštovních
známek, cenných papírů, dále
důležitý obor zhotovování map
aj. mají základem fotografii. Ve všech oborech
vědy, techniky a lidské práce je fotografie
důležitou pomůckou.
Práce fotografická je složitá a vyžaduje
schopných lidí, náležitě vyučených.
Tomu byl dosud u nás věnován malý
zřetel. V bývalém Rakousku a Uhersku zřízen
byl již r. 1888 ve Vídni centrální "Učebný
a pokusný ústav grafický", jehož
úkolem bylo jednak vychovávati pracovníky
v oboru fotografie a techniky reprodukční, jednak
zkoumati vědecky otázky těchto oborů.
Ústav - jako všechny rakouské centrální
ústavy - podporoval hlavně grafiku německou,
zejména vídeňskou, a pro Čechy valného
významu neměl. U nás uznávala se již
dávno potřeba zaříditi podobný
ústav a bylo též r. 1908 o tom vyjednáváno,
leč nepřízní rakouských vlád
celá akce se ztroskotala, tak že českého
ústavu dosud nemáme. Existují jenom příležitostné
kursy, pořádané "Ústavem pro
zvelebování živností" v Praze,
které jsou ovšem nedostatečnou náhradou.
Ježto budeme v našem státě potřebovati
mnoho zdatných odborníků z oboru fotografie
a techniky reprodukční,jest nezbytno umožniti
jejich výchovu zařízením samostatného
ústavu grafického, který by vedle výchovy
měl ještě na zřeteli badání
o otázkách tohoto oboru. Při likvidaci
bývalého Rakouska a Uherska budou se rozdělovati
centrální ústavy a budiž pamatováno
i na vídeňský "Učebný
a pokusný ústav grafický", jehož
materiál, takto získaný, může
býti základem našemu ústavu.
Úkol ústavu budiž dvojí: badatelský
a výchovný. K prvému náleží
všechny práce, luštící otázky
z oboru fotografie a reprodukční techniky, a vědecké
práce, směřující k zdokonalení
a zjednodušení nynějších method,
resp. k objevení nových. Dále náleží
sem zkoušení různých materialií
a hotových produktů, event. i přezkoušení
různých method, do ústavu zaslaných,
což může býti bohatým zdrojem příjmů
pro ústav.
Úkolem druhým jest vychovati zdatný dorost,
theoreticky, prakticky a last not least umělecky dobře
vychovaný, vyhovující všem požadavkům
naň kladeným. Vedle toho pak různými
kursy, pravidelně se opakujícími, má
býti poskytnuto možnosti jednak lidem, kteří
jsou v praksi, aby doplnili svoje vědomosti, jednak těm,
kteří potřebují fotografie jen jako
vedlejšího zaměstnání, aby naučili
se jejím základům. Důležito je
přiřaditi k ústavu praktické ústavy
grafické, na kterých by žáci nabyli
praktických zkušeností, a kde by mohly býti
též zhotovovány různé pomůcky
školní jako obrazy, diagramy, tabulky a p.
Ústav v této podobě budiž ústavem
samostatným a nesmí býti přiřaděn
žádnému jinému ústavu. Vhodným
doplňkem - nebude-li ovšem pro tyto účely
zřízen samostatný ústav - by bylo
oddělení pro knihtisk a knihvazačství,
neboť všechny tyto obory se navzájem doplňují.
Zvláště badatelský ústav potřebuje
ke zkoušení nejen laboratoří, nýbrž
i zkoušek praktických, které by se daly na
ústavu dobře prováděti a zároveň
poskytly vhodného materiálu k učení.
Z toho důvodu nelze doporučiti, aby bylo zřízeno
několik malých škol, přiřaděných
ke školám jiným, které by nikdy neprosperovaly
tak, jako ústav jediný vhodně zařízený
a odborníky vedený.
Návrh tento budiž odevzdán výboru
kulturnímu, aby tam byl projednán.