Nemá-li se státi volání po obrození
národa pouhou frásí, je nutno vzíti
v úvahu všecky příčiny úpadku
tělesné resistence a duševní zdatnosti,
který se nyní jeví povážlivou
měrou jak u dospělých, tak i u mládeže
nejútlejšího věku. A jednou z nejvážnějších
příčin degenerace je životospráva
většiny lidstva, která se příčí
všem požadavkům moderní tělesné
kultury. Alkoholism a nikotinism patří mezi přežitky
barbarských dob, kdy zřetel na zdraví a kulturu
lidského těla zdál se směšný,
neboť tehdy lidská těla ještě hýřila
silou a zhoubný vliv dráždivých jedů
byl do určité míry paralysován tělesným
pohybem v zdravějším ovzduší, než
v jakém jsme nuceni žíti dnes my. Ostatně
toto důsledné užívání
narkotických prostředků uspíšilo
degeneraci lidstva, která jevila se už před
válkou a válkou byla dovršena. Musili bychom
zoufati nad budoucností národa, jehož jednotlivé
údy v ohromné většině jako by
se umluvily k znenáhlé sebevraždě.
Ale netřeba zoufati. Je možno rozumnou životosprávou
zvýšiti tělesnou resistenci, je možná
regenerace pokolení. K tomu ovšem je třeba
soustavné výchovy tělesné i duševní.
A to hned od útlého mládí. Proto navrhujeme:
1. Budiž zařaděno do učebných
osnov škol obecných, měšťanských
i středních ve všech třídách
učení o zhoubných účincích
alkoholismu a nikotinismu.
2. K tomu účelu buďtež vypsány
ceny na články protialkoholní a protinikotinové
do čítanek a učebnic vůbec.
3. Ve vyšších třídách buďtež
vedle článků přírodovědeckých
(o vlastnostech alkoholu) také články fysiologicko-hygienické.
4. Pro žákovské knihovny buďtež opatřeny
též poučné knihy a brožury s protialkoholistickou
a protikuřáckou tendencí.
5. Učitelstvu budiž dána k ruce na každé
škole odborná literatura a časopisy abstinentní,
jakož i pomůcky k názornému vyučování
dětí.
6. Kde jsou zavedeny besídky učitelstva s rodiči,
nechť jsou učitelé požádáni,
aby rodiče poučili tak, aby dobré dílo
školy nebylo mařeno zastaralostí rodičů
a jejich nepochopením a špatným příkladem.
7. Mládeži dospívající nechť
je při vstupu do života jako upomínka na školu
dán spisek, ve kterém by byly shrnuty všechny
podmínky rozumné životosprávy a kultury
tělesné. Zároveň nechť jsou poučeny
o pohlavní zdravovědě a budiž jim vhodným,
delikátním způsobem připomenuta jejich
odpovědnost za zdraví těch, kteří
později se zrodí z nich.
Nejlepším vychovatelem ovšem zůstává
přes všecka zajímavá poučení
příklad. Děti malé či větší
oceňují slova dospělých podle toho,jak
se shodují s jejich skutky. Proto navrhujeme dále:
8. Vzhledem k tomu, že zdar výchovy proti alkoholismu
a nikotinismu mohou zaručiti jen ti učitelé,
kteří svých povinností nekonají
řemeslně a tedy i boj protialkoholistický
provádějí do důsledku u sebe samých,
jdouce příkladem napřed, budiž jim -
(v přechodném nynějším stadiu,
zejména mladším) - abstinence od alkoholu a
tabáku přičtena jako plus v jejich kvalifikaci,
při kvalifikaci jinak stejné.
9. Při obsazování učitelských
míst na paedagogiích nechť zásadně
dána jest při stejné kvalifikaci přednost
abstinentům.
Učitel, paedagog jest vedle lékaře nejpovolanějším
a nejodpovědnějším činitelem,
který má lid zbaviti starých, zdravovědou
překonaných pověr o potřebě
otravných požitků. Opakujeme,že národ
je ohrožen nejvyšší měrou a pijáctví
i kuřáctví jen zvyšuje zhoubný
vliv podvýživy.
Pokládáme za jeden z nejdůležitějších
příkazů doby, aby návrh tento byl
co nejdříve příslušnými
kruhy uskutečněn.
Po stránce formální budiž tento návrh
přikázán výboru školskému,
aby vzhledem k tomu, že uvedená ustanovení
mají býti pojata do osnovy učebné
již počátkem příštího
školního roku, podal o návrhu zprávu
do osmi dnů.