Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 485.

Zpráva

státně-zřízeneckého výboru o návrhu zákona o zařadění oficiantů do úřednických tříd hodnostních a platových s resolučním návrhem dra Matouška. (Č. 170.)

Výbor státně-zřízenecký navrhuje:

Národní shromáždění nechť se usnese o této osnově zákona:

Zákon

ze dne.........................................1919,

jímž zařaďují se oficianti do úřednických tříd hodnostních a platových.

§ 1. Kancelářští vrchní oficianti, oficianti a oficiantky a kancelářští pomocníci u správy politické, soudní, finanční, poštovní a jiných státních ústavů, pokud mají dnes 7 neb více let služby nebo více než 4 roky služby, staví se na roveň dosavadním kancelářským úředníkům, zařaděným do tříd hodnostních, přiznává se jim charakter veřejných úředníků státu československého a zařaďují se do tří nejnižších tříd hodnostních XI.-IX.:

§ 2. Do XI. třídy hodnostní zařaďují se oficianti, oficiantky a kancelářští pomocníci, sloužící 7-13 let, do X. třídy hodnostní oficianti, vrchní oficianti a oficiantky, sloužící 13-20 let, do IX. třídy hodnostní oficianti, vrchní oficianti a oficiantky, sloužící více než 20 let.

Pokud oficianti, vrchní oficianti a oficiantky vykonali do 1. ledna 1919 odborné zkoušky, jako na př. u úřadů justičních I. zkoušku kancelářskou a knihovní nebo I. zkoušku kancelářskou a zkoušku pro konceptní pomocníky, nebo II. zkoušku kancelářskou, zařaďují se do XI. třídy, mají-li 4 léta služby, do X. třídy, malí-li 10 let, a do IX. třídy, mají-li 17 let služby počítaje od vykonané poslední zkoušky, pokud ovšem pro ně zařaděni podle odstavce 1. tohoto paragrafu by nebylo výhodnější.

§ 3. Služebně mladší kancelářští oficianti, oficiantky a pomocníci obdrží k platům, které jim dosud patří, osobní přídavek, a to ti, kdo při vyhlášení tohoto zákona mají nejméně 2 leta služby, 450 K, kdo mají víc než 4 leta služby, 600 K. Totéž platí pro výpomocné kancelářské úředníky, přijaté do státních služeb po dobu války, pokud zaměstnáni jsou ve službě při vyhlášení tohoto zákona aspoň 2 roky a jsou starší 20 let.

§ 4. Zákon tento platí též pro ty oficianty, vrchní oficianty a oficiantky, kteří po 28. říjnu 1918 byli jmenování úředníky do XI., X. neb IX. třídy hodnostní.

§ 5. Zákon nabývá účinnosti dnem vyhlášení.

§ 6. Provedení tohoto zákona svěřuje se veškerému ministerstvu.

Poznámky:

Kategorie t. zv. smluvních úředníků ve státní správě je zbytkem starého rakouského systému, který mezeru ve správě nevyplňoval řádným jmenováním nebo systemisováním míst ani přesunem personálu, který by často byl stačil, nýbrž ustanovováním úředníků, které nazval kancelářskými pomocníky a pomocními oficianty.

Kancelářský pomocník má po tříleté službě státi se kancelářským oficiantem, po 18 letech vrchním oficiantem. Pro pomocníka stanovena výpověď 14 denní, pro oficianta do 15 let 3 měsíční, po 15 letech půlletní. Denní plat kancelářského pomocníka činí v Praze 3 K 40 h a klesá podle aktivních tříd o 40 h. Plat kancelářského oficianta činí v Praze 1360 K a stoupá v 8 platových stupnicích vždy po 3 letech až do 2850 K. Podobně rozdělen je plat v nižších třídách aktivních.

Pense však nevyměřuje se z tohoto platu, nýbrž z t. zv. pensijní základny, která je v každé stupnici asi o jednu pětinu menší než plat. Aktivní přídavky pro oficianty vůbec nebyly stanoveny.

Oficiantem nestává se však pomocník po 3 letech, nýbrž často až po 8 - 10 letech, tato pomocnická leta musí si zakupovat do pense 4 K za každý měsíc.

Za tuto mzdu - nedůstojnou člověka - konali pomocníci a oficianti u všech oborů státní správy většinou tytéž práce manipulační jako úředníci kancelářští: u politické správy vedou jednotlivá oddělení, vedou účty školních rad, vojenskou taxu atd., u soudů vedou samostatně oddělení, vyřizují agendu knihovní, fungují při komisích a konají tytéž zkoušky jako úředníci kancelářští, u finanční správy vykonávají práce úředníků účetních a berních, u zemského finančního ředitelství vedou většinou oddělení kancelářská, u evidence katastru zastupují leckdy v různých pracích geometry atd.

Polovice oficiantů má nižší střední školy, dobrá třetina pak celou střední školu.

V demokratickém státě není možno, aby duševní práce se takto honorovala; je třeba hájit života a také důstojnosti člověkovy!

Tyto důvody vedly státně-zřízenecký výbor k tomu, ze přede všemi předlohami projednal předlohu o těchto, v našem státě nejhůře placených kancelářských úřednících.

Poněvadž výbor nechtěl starý rakouský system o smluvních úřednicích ještě snad více posílit, hleděl pomoci zatím těm, kdo již oficianty jsou, tím, že je zařaďuje do tří nejnižších tříd platových ad personam a uděluje osobní přídavek těm oficiantům a pomocníkům, kteří mají při vyhlášení zákona víc než 2 roky služby. Aby však i tito byli pokud možná účastni dobrodiní tohoto zákona a aby oficianti se středoškolským vzděláním pokud možná postupovali podle lhůt, ustanovených v § 2 odst. 2, tomu snažil se výbor státně - zřízenecký vyhovět výzvou k vládě, kterou shrnul k návrhu referentovu v tuto resoluci:

Vláda se vyzývá, aby ty oficianty, oficiantky, pomocníky a pomocnice, kteří mají středoškolské vzdělání aneb vzdělání jemu na roveň postavené nebo státní zkoušku z účetnictví, jmenovala do tříd hodnostních podle §u 2 odst. 2 tohoto zákona, a aby u těch oficiantů, oficiantek, pomocníků a pomocnic, kteří nemají dosud 7, resp. 4 let služby, při jmenování bylo postupováno vzhledem k čekatelům vojenským v poměru 50%.

V Praze dne 11. února 1919.

Dr. Matoušek v. r.
G. Navrátil v. r.
předseda.
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP