Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 484.

Zpráva

ústavního výboru o návrhu prof. Jana Šrámka a soudr., aby zásadně vymezena byla činnost nynějšího Národního shromáždění (tisk 209).

Oprávněnost a proveditelnost tohoto návrhu dlužno posuzovati s dvou podstatně různých hledisek, totiž ryze politického a právnického (ústavně-právního).

Ústavní výbor uznal jednomyslně, že otázku řešiti lze Národnímu shromáždění toliko s hlediska právnického a dospěl k názoru, že navrhované právní závory není možno stanoviti.

Důvody, které jej k tomu vedly, jsou tyto:

Každý svrchovaný a samostatný stát má nezbytně třeba svrchovaného zákonodárného činitele, t. j. orgánu nadaného zásadně neomezenou příslušností zákonodárnou. Sám názor navrhovatelů vychází z tohoto stanoviska, pokud žádá, aby Národní shromáždění na základě své svrchované příslušnosti (t. zv. kompetenční kompetenci) omezilo si do budoucnosti tuto příslušnost. Došlo-li by k tomuto kroku, šlo by o vázanost zákonodárného sboru sama sebou. Nehledíc k tomu, že tato vázanost může býti tímtéž zákonodárným sborem následkem jeho nepopíratelné svrchovanosti kdykoliv opačným usnesením opět zrušena (čímž praktický význam její valně se sníží), nastal by jí zmíněný již důsledek, že svrchovaný a samostatný stát neměl by po dobu vlastní vázanosti svého jediného zákonodárného sboru žádného zákonodárného orgánu s plnou zákonodárnou kompetencí, tedy zřejmá anomalie s hlediska ústavně právního. Dlužno též uvážiti, že nynějšímu Národnímu shromáždění právě s hlediska ústavně právního nelze nijak vytýkati neústavnost (snad proto, že nebylo zvoleno přímými volbami), vycházíme-li ovšem právnicky z ústavotvorného aktu revolučního převratu ze dne 28. října 1918; nechceme-li však vzcházeti z tohoto aktu, pak bude i kterýkoliv následující zákonodárný sbor (třeba byl zvolen přímými volbami) jeviti se naprosto neústavním, poněvadž i on veškerou svou ústavní relevanci vyvozovati bude ze zákonodárného počinu nynějšího shromáždění, pokud se týče z ústavotvorného aktu ze dne 28. října m. r. Praví-li proto navrhovatelé ve svém odůvodnění, že "nikoho ze členů Národního shromáždění nemá a nesmí stihnouti výtka, že také bez mandátu, jedině volbou oprávněných občanů uděleného, zadával právům jejich jakýmkoliv způsobem", pak nutno se stanoviska ryze ústavního uvážiti, že toho času žádných "oprávněných občanů" v onom smyslu není a nemůže býti, poněvadž občani tito veškerou svou oprávněnost (tedy též své volební právo do budoucího zákonodárného sboru) odvozovati budou od ústavotvorného počinu nynějšího Národního shromáždění.

Nepopíratelné (a též návrhem nepopírané) právo nynějšího Národního shromáždění, dáti státu první ústavu, z níž veškerý ostatní právní řád bude vyvozovati svou právní platnost, je tak veliké a důležité, že u srovnání s ním mizí veškeré ostatní jeho kompetence, které chce návrh zásadně omeziti.

Není tedy ani theoreticky možno ani prakticky doporučitelno pokusiti se o zásadní vymezení zákonodárné kompetence nynějšího Národního shromáždění, neboť otázka, má-li či může-li toto shromáždění vyříditi ten onen zákonodárný podnět, vyšlý buď z jeho středu nebo z vlády, není otázkou ústavně právní, nýbrž spíše otázkou parlamentární taktiky a politického taktu (vůči obyvatelstvu). A tu ovšem má i nynější Národní shromáždění ve všech jednotlivých případech plnou volnost, zkoumati ony podněty nejen po stránce čistě věcné, nýbrž také s hlediska zmíněné taktiky, a odmítnouti je po případě i z důvodu posledního.

Nelze konečně také přehlédnouti, že podrobné praktické provedení návrhu pánů navrhovatelů bylo by značně obtížné. Chtějíce zásadně omeziti zákonodárnou příslušnost Národního shromáždění tak, aby bylo příslušno "přinésti státu československému plnou a celou ústavu a volební řády do sněmu a korporací veřejných (poslednější však jen potud, pokud s ústavou státu jsou spjaty nebo ji podmiňují)", mají páni navrhovatelé patrně za to, že pojem "ústavy" jest jasně ohraničený a jednoznačný. Tomu však ve skutečnosti tak není. Ani v theorii státoprávní nepanuje jednotnost o něm, tak že každý má o tomto pojmu jinou představu a všichni shodují se v nejlepším případě jen v tom, že "ústavou" dlužno rozuměti jakési zásadní základy celého právního řádu. V jednotlivých případech nastává však nezbytně spor o tom, dlužno-li tu onu normu (na př. zákon upravující zásadní poměr státu k církvím) pokládati ještě za součástku ústavy čili nic. A nyní dlužno se tázati, kdo by v takových sporných případech, které jistě ve velkém počtu by nastaly, kdyby došlo k zákonu omezujícímu příslušnost Národního shromáždění ve smyslu pánů navrhovatelů, měl rozhodovati o tom, hodí-li se ten onen návrh (poslanců, vlády, stran) svým obsahem k tomu, aby dán byl na denní pořad v plenu? Snad předseda sněmovny nebo schůzka klubovních předsedů? Toto řešení bylo by zajisté pro plenum nesnesitelné, poněvadž by se jím stavěl předseda sněmovny, pokud se týče schůze klubovních předsedů nad samou sněmovnu. Nezbývalo by tudíž než nechati opět sněmovnu samu rozhodnouti o sporném případu, čímž přiblížili bychom se opět ve značné míře stavu nyní platnému: neboť i bez zákona pány navrhovateli zamýšleného může sněmovna již nyní kdykoliv odmítnouti zákonodárný podnět nejen proto, že jej má za věcně nevhodný, nýbrž též z čistě politických důvodů a úvah, že nynější dobu a nynější zákonodárný sbor nepokládá za vhodného činitele, aby ten onen návrh (osnovu) učinil zákonem.

Ústavní výbor nijak nepodceňoval zásadní důležitost podnětu pánů navrhovatelů, ani motivů jejich. Z důvodů zde vyložených není však s to doporučiti jej Národnímu shromáždění.

Výbor ústavní navrhuje:

Národní shromáždění nechť vezme tuto zprávu na vědomí.

V Praze dne 6. února 1919.

Dr. Meissner v. r.
Dr. Weyr v. r.
zpravodaj.
předseda.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP