Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 478.

Návrh

člena Národního shromáždění poslance Dra Františka Lukavského a soudruhů na stavbu dráhy z Plzně přes Manětín do Nečtin.

Od roku 1897 usilují zájemníci o vybudování místní dráhy z Plzně do Manětína s prodloužením do Nečtin. Také byly vykonány již všechny přípravné práce.

Zemský sněm království Českého usnesl se, uznávaje veliký hospodářský význam dráhy, aby byl zemský výbor zmocněn zajistiti dráze zemskou podporu, tím že budou převzaty kmenové akcie, aby bylo doplněno 30% celkového zařizovacího kapitálu.

V XXI. schůzi poslanecké sněmovny rakouské rady říšské r. 1913 byla předložena vládní předloha o stavbě drah a zde pod č. 27 uvedena také dráha z Plzně do Manětína a do Nečtin, jako projekt nejvýš naléhavý. Bohužel nebyla tato osnova pro přerušení říšské rady schválena a tak stavba oddálena.

Dráha má veliký, ba životní význam pro celý západ český. Kraje při projektované trati ležící by se provedením dráhy netušeně povznesly.

Leží tam mohutné lesy, jsou tam cenná ložiska pískovcového kamene, kaolinu, uhlí, cihlářské hlíny, lomy na břidlici atd. Pro nedostatek dráhy je zemědělské hospodářství podél trati velmi chudé a znamenitě by se drahou povzneslo.

Podle rozpočtu z roku 1913 vyžadovala by celá trať 6,245.000 korun, kterýžto náklad ovšem dnes je značně vyšší, ale jistě jest zcela úměrný prosperitě dráhy.

Podepsaní navrhují, aby byla dráha z Plzně do Manětína a do Nečtin provedena mezi prvními, jež budou vystavěny.

Formálně navrhujeme, aby byl tento návrh přikázán železničnímu výboru.

V Praze 11. února 1919.

Dr. Frant. Lukavský,

Nohel, Dr. Hajn, Dr. Mareš, Boh. Fischer, Dr. Bulín, Rebš, Dr. Malinský, Dr. Jar. Brabec, Sís, Dr. Matoušek, Machar, Dr. Metelka, Dr. Vrat. Černý, Viktor Dyk, Al. Jirásek, Dr. Schieszl, Dr. Jarosl. Stránský, Janda, Dr. Engliš, Dr. Šámal, Dr. B. Franta, Votruba.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP