Osnova jednak prodlužuje udělování státních
podpor nezaměstnaným do 15. března t. r.,
jednak přináší řadu kontrolních
a jiných opatření proti zneužívání
výhod zákona o podpoře nezaměstnaných.
Hned při vydání zákona o podpoře
nezaměstnaných ze dne 10. prosince 1918 č.
63 sbírky zákonů a nařízení
bylo patrno, že konečný termín jeho
platnosti nebude znamenati ještě úplný
návrat do normálních výrobních
a hospodářských poměrů.
Vskutku se ukazuje, že udělované podpory mají
tendenci doposud vzestupnou. Vzestup tento nepřipadá
arci jen na vrub rostoucí nezaměstnanosti, nýbrž
namnoze na vrub okolností jiných. Tak zejména
nezaměstnaní teprve postupně se o zákonu
dověděli a pak nepočaly též všechny
demobilisační výbory pracovati současně.
Mimo to však nacházely se postupně též
methody, jak zákon obejíti a plně využitkovati
jeho výhod, byť proti tendenci zákona. Odtud
vzestup udělovaných podpor. Nezaměstnanost
trvá stále ještě v plné síle,
poněvadž v nejistotě hospodářské
se veškerá podnikavost reservuje. Není stále
ještě jednak surovin, jednak působí
nejistota cen.
Ukazuje se dále, že jsou veliké rozdíly
v nezaměstnanosti mezi různými oblastmi a
zvláště mezi německou oblastí
v Čechách a kraji českými. V českých
krajích je nezaměstnanost mnohem menší
nežli v průmyslových krajích německých.
To není způsobeno pouze průmyslovou povahou
krajů německých a snad zemědělskou
povahou krajů českých, poněvadž
i v českých průmyslových střediscích
jako v Praze, na Kladně, v Brně, Ostravě
jest nezaměstnanost mnohem menší, soudě
podle vyplacených podpor, nežli na př. v Teplicích,
v Karlových Varech atd. Věc má hlubší
svou příčinu v tom, že v německých
krajích byl průmysl více favorisován
válečnými dodávkami a s většími
obtížemi vrací se do mírového
hospodářství, ale též v tom,
že demobilisace v českých krajích nepokročila
tak daleko jako v krajích německých. Stav
nynější nezaměstnanosti nedopouští
toho, aby byl zákon o podporách v nezaměstnanosti
zrušen nebo aby nebyl dále prodlužován.
Nelze dnes říci, zda dnem 15. března, do
kdy má platnost zákona býti prodloužena,
nastanou takové poměry, že nebude ho třeba
dále prodlužovati, avšak jest jistá oprávněná
naděje, že na jaře rozšíří
se pracovní příležitost v řadě
nových pracovních oborů a povolí kalamita
uhelná. Lze také doporučiti, aby byly rušeny
výhody podpory nezaměstnaných postupně
povlovnou restrinkcí, čímž budou dělníci
stále více nuceni vstupovati do výrobního
procesu.
Bylo by tedy souhlasiti se zásadou, aby byla prodloužena
platnost zákona o podpoře nezaměstnaných
do 15. března.
V intencích shora dotčených provádí
osnova v některých směrech po nabytých
zkušenostech některá obmezení v udělování
podpor a jejich podmínkách. Má býti
jimi zvláště čeleno všelikému
zneužíváni zákona, jak se to ukázalo.
V celku přes veliký chvat, s jakým byly organisovány
demobilisační výbory a zákon prováděn,
lze s uspokojením říci, že celý
aparát fungoval dobře. Případy poruch,
které zde jsou, jsou přece jen zjevy ojedinělými.
Zneužití však jsou četná.
Ukázalo se jednak, že se snažili někteří
dělníci získati větší
podpory, nežli jim podle zákona náleží,
buď tím, že přihlašovali více
rodinných příslušníků,
anebo tím, že ohlašovali vyšší
mzdy před svou nezaměstnaností, nežli
měli. Není nezajímavo, že zaměstnavatelé
namnoze tuto snahu dělnictva podporovali, potvrzujíce
jim nesprávné údaje o jejich dřívějším
zaměstnání anebo o mzdě. Jinak zneužívalo
se zákona tak, že někteří dělníci
dávali přednost bezpracné podpoře
před mzdou za práci, zvláště
v těch oborech, kde mzda jest příliš
nízká a podpoře se buď vyrovná
anebo ji málo převyšuje.
Tak zvláště v textilních odvětvích,
kde jsou namnoze ještě velmi nízké mzdy,
opouštělo mnoho dělníků práci.
Ve všech těchto směrech snaží se
zákon čeliti dosavadním přehmatům.
Především tím, že nutí
občanstvo k práci. V § 1. se uzákoňuje
všeobecná pracovní povinnost veškerého
občanstva, podle tělesných a duševních
sil.
Paragraf tento nemá sice právního účinku,
poněvadž není provázen žádnou
sankcí, avšak vyslovuje přání
zákonodárce zcela podobně, jak tomu bylo
při kodifikaci lidských práv ve francouzské
revoluci. Praktický účel byl ten, aby nepociťovalo
dělnictvo povinnost pracovní, v dalších
ustanoveních provázenou sankcí, jako hrot
namířený proti sobě. Praktický
význam má tedy teprve ono ustanovení článku
nyní 6., kterým se nařizuje, že je nezaměstnané
dělnictvo povinno přijímati nouzové
práce od státu a samosprávných svazků,
nechce-li ztratiti podporu v nezaměstnanosti. Proti osnově
formuloval sociálně-politický výbor
v článku 6. podmínky podržení
podpory v nezaměstnanosti a zvláště
povinnost nezaměstnaných přijmouti práci
nabízenou poněkud odchylně, klada váhu
hlavně na tělesnou způsobilost, aby
nebylo možno vykládati zákon tak, že jest
nezaměstnaný oprávněn odmítnouti
práci neodpovídající jeho duševním
schopnostem, pokud by se jimi rozuměl i určitý
odborný výcvik. Nezaměstnaní, kteří
odeprou přijmouti nabízenou práci bezdůvodně
a ztratí takto nárok na podporu, vedeni mají
býti v evidenci ve zvláštních záznamech,
jako živly práce se štítící.
Zákon o prodloužení podpor nezaměstnaných
čelí dále zneužívání,
vybírati podpory, ve dvou směrech. Jednak vylučuje
příspěvky pro příslušníky
rodinné, mimo manželku nebo družku, a vlastní
i nevlastní děti, tedy vylučuje příspěvky
pro jiné příbuzné, poněvadž
právě v těchto směrech bylo zákonu
valně zneužíváno.
Jednak zákon dále staví pod trestní
sankci obecního zákona trestního nepravdivá
udání přímá i nepřímá,
jimiž má dosáhnouti nezaměstnaný
nebo jeho příslušnici vyšší
podpory, nežli mu náleží. Aby zajištěna
byla konečně odpovědnost demobilisačních
výborů, dává se předsedovi
již právo, suspendovati nezákonná
jejich usnesení až do rozhodnutí ministerstva
pro sociální péči.
Aby mohl býti zákon uskutečněn i na
Slovensku, kde jsou zcela jiné hospodářské
a právní poměry, zmocňuje se ministr
k příslušným opatřením,
která odpovídají tamním poměrům,
aby i tam mohly býti udělovány státní
podpory nezaměstnaným podle tohoto zákona.
Proti vládní osnově provedl sociálně-politický
výbor tyto změny:
1. Odstavec 2. článku lI. zařadil za článek
IV. jako samostatný článek V. a další
články přečísloval.
2. V odstavci 2. článku IV. v poslední větě
doplnil k slovu "zákona" datum jeho, aby bylo
zabráněno nedorozumění.
Intencí řečeného ustanovení
jest, aby nemohl nezaměstnaný jen za tím
účelem přijímati ve své domácnosti
družku, aby ji učinil účastnou podpory.
Příslušníci rodiny malí tedy
býti účastni podpory jen tenkráte,
sdílejí-li s nezaměstnaným domácnost
od doby vyhlášky prvního zákona o nezaměstnanosti.
Pro případ nově narozených dětí
bylo třeba učiniti úchylku, což se stalo
doplňkem dalším k témuž odstavci.
3. V odstavci 3. článku IV. vynecháno bylo
slovo "samostatně", aby nenastalo nedorozumění,
že osoby výdělečně činné,
tam uvedené, musely býti výdělečně
činné v nějakém samostatném
zaměstnání.
4. V odstavci 4. téhož článku IV. nahrazeno
bylo rčení "počítajíc
do ní i rodinné příplatky" slovy:
"i s rodinnými příplatky".
5. V článku dříve V. nyní VI.
nahrazena byla slova "fysickým nebo duševním
schopnostem" slovy: "tělesným silám"
z důvodů, už dříve řečených.
V témže článku vložena byla v předposlední
větě za slovy: "mzdového tarifu nebo"
slova: "není-li mzdového tarifu", aby
bylo zřejmo, že právo nezaměstnaného,
odmítnouti práci vzhledem k nízké
mzdě, která neodpovídá tarifu, platí
jen pro ony obory práce, kde jest mezi zaměstnavateli
a zaměstnanými umluven mzdový tarif.
V souvislosti touto projednanou osnovou pojednal sociálně-politický
výbor o některých otázkách
s obsahem tohoto zákona souvisících.
l. Především o tom, že by bylo žádoucí,
aby stát na místě udělování
podpor usiloval o to, aby urychlením veřejných
svých prací a podporu nouzových prací
samosprávných svazků hleděl osvěžiti
pracovní ruch a preventivně čelil nezaměstnanosti.
Byl zvláště důraz položen na to,
že by samosprávné svazky mohly prováděti
mnoho nouzových prací, zvláště
oprav silnic a pod., ale že se tak neděje. Že
by tudíž bylo žádoucí, aby stát
podporou těchto svazků hleděl dotčenou
jejich činnost osvěžiti. Že by se tak
mohlo státi nákladem, který nebude převyšovati
jeho výdajů na nezaměstnanost, a způsobem
pro celek jistě prospěšnějším.
V té věci usnesl se sociálně-politický
výbor navrhnouti Národnímu shromáždění
zvláštní resoluci.
II. Bylo poukazováno dále k tomu, že nezaměstnanost
zvláště zvětšuje se tím,
že někteří podnikatelé nad
potřebu propouštějí dělnictva
a nesnaží se je udržeti, často i z
politických příčin. Není toho
času právní normy, kterou by bylo lze soukromého
zaměstnavatele přinutiti k dalšímu provozu
podniku a k plnému zaměstnávání
dělnictva, avšak uznáno bylo, že vláda
disponuje vhodnými prostředky, aby v té věci
na zaměstnavatele působila. Přání
sociálně-politického výboru bylo shrnuto
v další zvláštní resoluci.
III. V souvislosti s projednáváním otázky,
smí-li nezaměstnaný odmítnouti práci
pro mzdu, která neodpovídá tarifu, bylo konstatováno,
že tarifní pracovní smlouvy nejsou podle
platného práva závazny a že jich nelze
vynutiti soudně. Byl by myslitelný případ,
že by zaměstnavatel nabízel nezaměstnanému
dělníku nižší nežli tarifní
mzdu. Dělník není podle zákona povinen
práci toho druhu přijmouti a má nárok
na podporu. Tím způsobem nepřímo se
pojišťuje dodržování tarifní
mzdy, avšak nikoli sankcí vůči zaměstnavateli,
nýbrž sankcí namířenou proti
státní pokladně. Bylo by žádoucno,
aby po právu vůbec nemohl zaměstnavatel nabízeti
nižší, nežli tarifní mzdy, platící
pro jeho závod podle pracovní smlouvy. To však
předpokládá právní normování
tarifní pracovní smlouvy, jehož se nám
doposud nedostává, což však lest velmi
žádoucí. Této otázky dotýká
se resoluce č. III.
Sociálně-politický výbor navrhuje:
A) Národní shromáždění,
račiž přiložené osnově zákona
ve znění, přijatém ve výboru
sociálně-politickém, uděliti ústavní
schválení.
B) Národní shromáždění,
račiž přijmouti tyto resoluce:
I. vláda se vyzývá, aby čelila nynější
nezaměstnanosti, urychlením veřejných
prací státních a podporou nouzových
prací samosprávných svazků,
II. vláda se vyzývá, aby působila
na podnikatele, aby bez vážné příčiny
nebo poruchy podniku nepropouštěli dělnictva
z práce,
III. vláda se vyzývá, aby co nejdříve
předložila Národnímu shromáždění
osnovu zákona, jímž by se pojistila právní
platnost tarifních pracovních smluv.
Z usnesení Národního shromáždění
vydávají se o udělování podpor
nezaměstnaným tato nařízení:
Zákon ze dne 10. prosince 1918 č. 63 sb. zák.
a nař. o podpoře nezaměstnaných ponechává
se v platnosti se změnami, níže uvedenými.
Všichni státní občané jsou povinní
pracovati podle svých tělesných sil a duševních
schopností, a to buď v povolání samostatném
nebo jako zaměstnanci za mzdu.
K § 3. zákona připojuje se nový odstavec:
Za neděli podpora nepřísluší.
§ 4. zákona mění se takto:
Mimo osobní podporu v nezaměstnání
obdrží podporovaný příplatek
jedné koruny denně pro osoby, žijící
s ním ve společné domácnosti a výživou
na něho odkázané, a to:
1. pro manželku nebo družku,
2. pro děti vlastní i nevlastní do dokonaného
čtrnáctého roku.
Přihlížeti sluší pouze k oněm
členům domácnosti, kteří už
žijí s podporovaným ve společné
domácnosti před vyhlášením zákona
ze dne 10. prosince 1918 č. 63 sb. zák. a nař.,
a k dětem, které se po vyhlášení
zákona narodily.
Patří-li k domácnosti několik osob
nezaměstnaných, které byly dříve
výdělečně činny, má
nárok na podporu jen hlava domácnosti, kdežto
na ostatní osoby obdrží jen rodinný
příspěvek.
Celková podpora hlavy domácnosti i s rodinnými
příplatky nesmí přesahovati 10 K denně.
Každý nezaměstnaný je povinen přijmouti
zaměstnání, zejména práci nouzovou,
přikázanou mu správou veřejnou (státní,
zemskou, okresní, obecní).
V § 8., odst. 1. poslední věta mění
se takto:
Zanedbá-li podporovaný bez odůvodněné
omluvy povinné hlášení, nebo zdráhá-li
se bez důvodu, jejž by výbor demobilisační
uznal za platný, přijmouti přikazovanou práci,
jeho tělesným silám přiměřenou
a placenou podle mzdového tarifu, nebo, není-li
mzdového tarifu, podle sazeb v místě obvyklých,
pozbývá trvale nároku na další
podporu. Demobilisační výbor zapíše
takového podporovaného do zvláštního
seznamu.
Mezi 2. a 3. odstavec § 11. zákona vsunouti jest tento
odstavec:
Předseda výboru je povinen zastaviti nezákonité
usnesení výboru a předložiti věc
ihned ministerstvu sociální péče,
aby o ní rozhodlo.
K § 12. připojuje se druhý odstavec:
Kdo nepravdivými udáními hledí způsobiti
nebo napomáhá, aby obdržela podporu osoba,
které podpora nepřísluší, anebo
aby obdržela oprávněná osoba podporu
vyšší, nežli jí podle zákona
přísluší, bude trestán podle
nařízení zákona trestního.
§ 16. zákona mění se takto:
Zákon tento pozbývá účinnosti
dnem 15. března 1919.
Pokud jde o poskytování podpor nezaměstnaným
na Slovensku, zmocňuje se ministr sociální
péče, aby učinil obdobné opatření
vzhledem k odchylným právním i hospodářským
poměrům tamějším.