Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 469.

Návrh

členů Národního shromáždění Jaroslava Marchy, Rudolfa Malíka, Dr. Vojtěcha Kyjovského a spol., aby byla jako stavba z nouze vybudována železná dráha ze Sokolnic přes Těšany, Diváky, Martinice, Polehradice, Morkůvky, Brůmovice do Čejče, a trať z Čejče do Hodonína a do Holiče na Slovensku aby byla vybudována na trať prvořadou.

Jižní Morava mezi Brnem a Hodonínem již od let domáhá se železničního spojení, a to právem, poněvadž jest tento kraj co do železnic vedle okresu moravsko-krumlovského a hrotovického nejzanedbanější, přes to že jde tu o území zemědělsky vynikající, ve kterém by se železnice určitě vyplácela. Jest tedy povinností státu postarati se o to, aby tomuto rozsáhlému území dostalo se v době co nejkratší výhodného železničního spojení. Toto železniční spojení musí jíti přímo na Brno, poněvadž k tomuto městu má tento kraj přirozený spád.

Za nynější doby nabývá však toto železniční spojení tím větší důležitosti, protože vybudováním této trati by bylo rozřešeno nejvhodnějším způsobem nejkratší železniční spojení z Brna a tím i z Prahy na Slovensko.

Posavadní vlárská dráha je vybudována nešťastně. Už její nešťastný výjezd z Brna, pak veliká oklika na Bzenec a Veselí a konečně prudké stoupání trati za Bojkovicemi činí pochybným vybudování této trati na ten stupeň, aby mohly po ní jezditi rychlovlaky.

Naproti tomu vybudování prvotřídní trati z Brna po nynější severní dráze do Sokolnic a odtud přes Těšany navrhovaným směrem do Hodonína a dále do Holiče by nejlépe vyřešilo otázky přímého a rychlého železničního spojení Brna a tím i Prahy se Slovenskem. Trať by šla všude terrainem velmi vhodným bez značného stoupání, tak že by vybudování trati nevyžádalo si značných nákladů.

V dotčeném kraji je velká nezaměstnanost, proto by provádění stavby této železnice zmírnilo i značnou nezaměstnanost dělnictva.

Navrhují proto podepsaní:

Ministerstvo železnic se vyzývá, aby zahájilo ihned přípravné práce k vystavění dráhy ze Sokolnic přes Těšany do Čejče a k vybudování trati z Čejče přes Hodonín do Holiče na trať prvotřídní.

Formálně se navrhuje, aby návrh byl přikázán výboru železničnímu a technickému, aby tam byl projednán.

V Praze 5. února 1919.

Jar. Marcha, Rud. Malík, Dr. Vojt. Kyjovský,

Adolf Prokůpek, Sonntág, Dr. Černý, Vraný, Dr. Kubíček, Hübner, V. Stoupal, Okleštěk, Fr. Němec, K. Jonáš, Sechtr, Jos. Smrtka, M. Pilát, Malkus, Vojta, Fr. Hybš, Dr. Srdínko, Bradáč Bohumil, Dvořák J., K. Sáblík, Vacula, Hucl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP