Jižní Morava mezi Brnem a Hodonínem již
od let domáhá se železničního
spojení, a to právem, poněvadž jest
tento kraj co do železnic vedle okresu moravsko-krumlovského
a hrotovického nejzanedbanější, přes
to že jde tu o území zemědělsky
vynikající, ve kterém by se železnice
určitě vyplácela. Jest tedy povinností
státu postarati se o to, aby tomuto rozsáhlému
území dostalo se v době co nejkratší
výhodného železničního spojení.
Toto železniční spojení musí
jíti přímo na Brno, poněvadž
k tomuto městu má tento kraj přirozený
spád.
Za nynější doby nabývá však
toto železniční spojení tím větší
důležitosti, protože vybudováním
této trati by bylo rozřešeno nejvhodnějším
způsobem nejkratší železniční
spojení z Brna a tím i z Prahy na Slovensko.
Posavadní vlárská dráha je vybudována
nešťastně. Už její nešťastný
výjezd z Brna, pak veliká oklika na Bzenec a Veselí
a konečně prudké stoupání trati
za Bojkovicemi činí pochybným vybudování
této trati na ten stupeň, aby mohly po ní
jezditi rychlovlaky.
Naproti tomu vybudování prvotřídní
trati z Brna po nynější severní dráze
do Sokolnic a odtud přes Těšany navrhovaným
směrem do Hodonína a dále do Holiče
by nejlépe vyřešilo otázky přímého
a rychlého železničního spojení
Brna a tím i Prahy se Slovenskem. Trať by šla
všude terrainem velmi vhodným bez značného
stoupání, tak že by vybudování
trati nevyžádalo si značných nákladů.
V dotčeném kraji je velká nezaměstnanost,
proto by provádění stavby této železnice
zmírnilo i značnou nezaměstnanost dělnictva.
Navrhují proto podepsaní:
Ministerstvo železnic se vyzývá, aby zahájilo
ihned přípravné práce k vystavění
dráhy ze Sokolnic přes Těšany do Čejče
a k vybudování trati z Čejče přes
Hodonín do Holiče na trať prvotřídní.
Formálně se navrhuje, aby návrh byl přikázán
výboru železničnímu a technickému,
aby tam byl projednán.