Komunikační otázce musí býti
věnována v naší republice daleko větší
pozornost, nežli se dálo v starém Rakousku,
a nesmí se nedbati zeměpisné polohy, aby
bylo plně vyhověno dopravním a obchodním
stykům.
Kraj, ve kterém má býti vedena dráha,
jest snad v tomto směru nejubožejší částí
naší vlasti. Sám projekt dráhy z Dolních
Královic do Čechtic a do Pelhřimova a i dřívější
stavba dráhy v okrese dolnokrálovickém tomu
přímo nasvědčují a tak tomuto
okresu nedává se nijakého přímého
spojení a tím i zlevnění dopravy.
Je potřebí nahlédnouti jen do mapy, a tu
hned i laik pochopí, jaké chyby se již staly
a jaké by se ještě státi mohly.
Bezcenný tento projekt byl sice kdysi okresním výborem
dolnokrálovickým schválen, ale složení
tohoto výboru, který byl volen podle starého
kuriátního zřízení, neodpovídá
vůli a nemůže býti výrazem vůle
občanstva tohoto okresu, poněvadž zastoupení
v něm je 4 : 20. Z těchto důvodů navrhujeme,
čímž zároveň tlumočíme
přání více než 50 obcí
s 13 velkými dvory a s 8 průmyslovými podniky,
aby místo projektované trati z Dolních Královic
do Čechtic, do Košetic a do Pelhřimova byla
stavěna dráha ze Zdislavic do Čechtic, Košetic
a do Pelhřimova; až po uskutečnění
tohoto veledůležitého projektu, který
je tepnou celého okresu, může býti provedena
i přípojka z Čechtic do Dolních Královic.
Sám návrh odůvodněn je již tím,
že celé dva okresy dolnokrálovický a
pelhřimovský získají přímé
spojení s Prahou, a tak veškerá doprava, nejen
osobní, ale i nákladní, se tím značně
zkrátí a urychlí a celkový podnik
se stane frekventovanějším, čímž
také jeho aktivnost se zajistí. To při starém
plánu není zaručeno.
Navrhovaný námi směr již i s praktického
stanoviska zkušenostmi jest odůvodněn a také
tím, že historická cesta vede přes Čechtice
z Prahy do Jihlavy a nová trať, tím směrem
vedená, nebyla by tedy jen významu lokálního,
ale byla by jednou z hlavních tepen spojení s naším
Slovenskem.
K námitkám, že projekt jest již hotov,
které snad by mohly býti, podotýkáme,
že ze starého projektu zůstávají
více než dvě třetiny nezměněné
a náklad na zbývající část,
námi navrhovanou, při jeho hospodářských
výhodách úplně mizí.
Po stránce formální navrhujeme, aby návrh
byl přikázán železničnímu
výboru.
V Praze 5. února 1919.