Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 463.

Návrh

členů Národ. shromáždění Holejšovského, Slavíčka a soudr., aby byl změněn směr stavby dráhy z Dolních Královic do Čechtic a do Pelhřimova.

Komunikační otázce musí býti věnována v naší republice daleko větší pozornost, nežli se dálo v starém Rakousku, a nesmí se nedbati zeměpisné polohy, aby bylo plně vyhověno dopravním a obchodním stykům.

Kraj, ve kterém má býti vedena dráha, jest snad v tomto směru nejubožejší částí naší vlasti. Sám projekt dráhy z Dolních Královic do Čechtic a do Pelhřimova a i dřívější stavba dráhy v okrese dolnokrálovickém tomu přímo nasvědčují a tak tomuto okresu nedává se nijakého přímého spojení a tím i zlevnění dopravy. Je potřebí nahlédnouti jen do mapy, a tu hned i laik pochopí, jaké chyby se již staly a jaké by se ještě státi mohly.

Bezcenný tento projekt byl sice kdysi okresním výborem dolnokrálovickým schválen, ale složení tohoto výboru, který byl volen podle starého kuriátního zřízení, neodpovídá vůli a nemůže býti výrazem vůle občanstva tohoto okresu, poněvadž zastoupení v něm je 4 : 20. Z těchto důvodů navrhujeme, čímž zároveň tlumočíme přání více než 50 obcí s 13 velkými dvory a s 8 průmyslovými podniky, aby místo projektované trati z Dolních Královic do Čechtic, do Košetic a do Pelhřimova byla stavěna dráha ze Zdislavic do Čechtic, Košetic a do Pelhřimova; až po uskutečnění tohoto veledůležitého projektu, který je tepnou celého okresu, může býti provedena i přípojka z Čechtic do Dolních Královic.

Sám návrh odůvodněn je již tím, že celé dva okresy dolnokrálovický a pelhřimovský získají přímé spojení s Prahou, a tak veškerá doprava, nejen osobní, ale i nákladní, se tím značně zkrátí a urychlí a celkový podnik se stane frekventovanějším, čímž také jeho aktivnost se zajistí. To při starém plánu není zaručeno.

Navrhovaný námi směr již i s praktického stanoviska zkušenostmi jest odůvodněn a také tím, že historická cesta vede přes Čechtice z Prahy do Jihlavy a nová trať, tím směrem vedená, nebyla by tedy jen významu lokálního, ale byla by jednou z hlavních tepen spojení s naším Slovenskem.

K námitkám, že projekt jest již hotov, které snad by mohly býti, podotýkáme, že ze starého projektu zůstávají více než dvě třetiny nezměněné a náklad na zbývající část, námi navrhovanou, při jeho hospodářských výhodách úplně mizí.

Po stránce formální navrhujeme, aby návrh byl přikázán železničnímu výboru.

V Praze 5. února 1919.

Fr. Holejšovský, Slavíček,

Dr. Th. Bartošek, Tučný Al., Dr. Klouda, Hrouda, Šáda Josef, Jan Hrizbyl, A. Konečný, Dr. Krejčí, Fr. Zeminová, Netolický, Kopeček, Vochoč, St. K. Neumann, Dr. O. Krouský, Buříval, Dr. Heidler, Landová-Štychová, Sladký, Emil Špatný, Dr. Veverka.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP