Zasedání Národního shromáždění československého r. 1919.

Tisk 462.

Zpráva

sociálněpolitického výboru o návrhu clena Národního shromáždění F. Síse a soudruhů na zamezení lichvy s potravinami a spotřebními věcmi vůbec (tisk 124).

Návrh chce, aby vydán byl zákon, kterým by se dosáhlo postupného zlevnění potravin a zabránilo jakémukoli lichvaření s potravinami a věcmi spotřebními vůbec. Za týmž cílem vydáno bylo císařské nařízení ze dne 24. března 1917 č. 131 ř. z. o zaopatřování obyvatelstva předměty spotřebními i sluší zkoumati, které nové prostředky obsahuje návrh, nám přikázaný, a jeví-li se i jinak potřeba změny nebo doplnění cit. cís. nařízení.

V § 1. návrhu přikazuje se dozor na ceny jakýchkoli surovin a jakéhokoli zboží a právo stanoviti ceny ministrům obchodu, zemědělství, financí a sociální péče. Citované cís. nařízení dává v § 17. toto právo ministru obchodu a ministru pro zásobování v dohodě s účastnými ministry. Zde nejeví se potřeba změny.

V § 2. návrhu dává se ministrům právo vydati přísné ustanovení proti lichvě s jakýmkoli zbožím. Zkoumáme-li citované cís. nařízení po stránce přísnosti, musíme uznati, že nařízení jak po stránce vymezení trestných činů, sem patřících, tak po stránce přísnosti trestu na ně ukládaných celkem vyhovuje. Určité trestné činy kvalifikovány jsou v nařízení jako zločiny a stíhány žalářem až do 3 let, vedle něhož lze uložiti pokutu až do 1/2 milionu korun. Zejména to, že cís. nařízení připouští pokutu jen vedle trestu na svobodě, hoví názorům doby i potřebě.

Nutno však zkoumati otázku, postihuje-li cís. nařízení všecky zjevy vykořisťování, které jsme si navykli označovat jménem lichvy, a vyhovuje-li řízení trestní při stihání lichvy, jak je dnes upraveno.

Pokud jde o první otázku, není úmyslem návrhu rozšířiti ochranu zákona na jiné předměty, neboť návrh mluví o surovinách a jakémkoli zboží. To vše lze zahrnouti do cís. nařízení, ve kterém předměty potřeby rozumějí se všechny věci movité, které slouží přímo nebo nepřímo životním potřebám lidí a domácích zvířat. (Viz výnos ministra práv ze 17. dubna 1917 č. 17. věst.).

Je vhodno uvážiti, zda lze při této příležitosti řešiti otázku bytové lichvy. Se stanoviska občanského práva jsou nájemníci chráněni nařízením min. sociální péče a práv ze dne 17. prosince 1918 č. 83 sb. z., kterým ochrana rozšířena byla i na podnájemníky a postavena i pod sankci trestní (§ 19.). Avšak mimo to nařízeno bylo výnosem min. práv z konce ledna t. r. státním zastupitelstvím, aby všechno předražování pokojů stíháno bylo jako lichva, takže i toto vykořisťování jest stiháno přísnými tresty výše uvedeného cís. nařízení. Nescházejí tudíž vhodná nařízení, jde jen o to, aby byla se vší přísností prováděna.

Šlo by ještě o jeden obor předražování: předražování práce. Žádá-li krejčovský dělník od mistra za ušití šatů 120 K a počítá-li tento zákazníku vedle těchto 120 K ještě 500 K za façonu, nutno obojí tuto mzdu prohlásiti za lichvu. Citovaný výnos min. práv. ze 17. dubna 1917 výslovně říká, že z trestního stíhání zůstávají i na dále vyňaty nepřiměřené pohledávky námezdní za práce, mimo ty, při kterých výrobce věci dodává také látku. Národohospodářsky bylo by zavedení maximálních mezd stejně odůvodněno či neodůvodněno jako při zboží. Se stanoviska politického nedoporučuje se však řešiti tuto otázku.

Zbývá promluviti o otázce řízení při stihání lichvy. Má-li se dosáhnouti účelu, má-li zejména pocit křivdy, jejž zanechává ve veřejnosti každý případ lichvy, účinně býti odstraněn, musí trest rychle následovati za činem. K tomu nehodí se řízení soudní, i když se bude prováděti sebe rychleji. Ministr práv učinil sice výnosem z ledna 1919, zaslaným presidiím vrch. zems. soudů, řadu vhodných opatření, kterým má býti řízení v těchto případech zlepšeno a zrychleno. Avšak ráz trestního řízení soudního nese sebou, že mezi činem a trestem uplyne přece jen doba tak dlouhá, že plného zadostiučinění za pocítěnou křivdu veřejností se nedostane. Pomoci mohlo by řízení správní. Úřad pro potírání lichvy jest toho přesvědčení, že by mohl proti lichvě jen tenkrát s úspěchem bojovati, bude-li mu dána moc výkonná. Nutno se tedy rozhodnouti, zda se má rychlému řízení správnímu s jeho četnými vadami, zejména s jeho velkou možností zneužití, dáti přednost před zdlouhavějším, ale dokonalejším řízením soudním. Vyslovujeme-li se pro toto, neodmítáme naprosto myšlenky, že by bylo možno za určitých záruk použíti i řízení správního.

Velkou překážkou úspěšného potírání lichvy jsou nařízení o zkušebnách cen. Pro většinu druhů zboží jest velmi obtížno, někdy skoro nemožno sestaviti nestrannou komisi, takže dobrá zdání zkušeben často nepomáhala potírati, nýbrž podporovati lichvu. Vedle toho dotazováním zkušeben řízení trestní nad míru se protahovalo. Odporučuje se proto zkušebny cen vůbec zrušiti.

V § 3. návrhu navrhuje se zřízení zvláštního úřadu proti lichvě. Tomuto účelu slouží zatím úřad pro potírání lichvy v Praze pro obvod Čech. V posledních dnech bylo rozhodnuto, aby stejné úřady zřízeny byly v Brně a v Mor. Ostravě. Navrhovatelé mají na mysli úřad, ve kterém by zastoupeni byli laikové. Úřad pro potírání lichvy neuspokojil dosud veřejnosti. Příčinou toho jest mimo jiné různé příčiny, které jsou mimo tento úřad, i to, že není dostatečně vybaven.

Po těchto úvahách navrhuje výbor zásobovací toto usnesení:

Vláda se žádá, aby pro úspěšné potíráni lichvy zrušila zkušebny cen, vybavila dostatečně úřady pro potírání lichvy a vzala v úvahu, nemá-li býti vydán zákon, kterým by úřadům pro potírání lichvy dána byla výkonná moc aspoň v těch případech, ve kterých lichva stala se se zbožím, pro které jsou stanoveny maximální ceny.

V Praze 29. ledna 1919.

Jos. Šamalík v. r.,

předseda.

 
Dr. Schieszl v r.,
 
zpravodaj.



Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP