Právnímu výboru dodán byl tento vládní
návrh zákona s příkazem, aby o něm
podal zprávu do 8 dnů. Právní výbor
jednal o návrhu dne 30. ledna 1919, usnesl se navrhnouti
Národnímu shromáždění,
aby se usneslo na připojené osnově zákona,
a zvolil zároveň referenta pro Národní
shromáždění.
Právní výbor řídil se při
usnášení svém těmito důvody:
Aby na Slovensku mohlo se nerušeně přisluhovat
občanstvu spravedlností, bude třeba podle
zprávy zpravodaje pro organisaci soudů na Slovensku
dosadit tam soudce z Čech a Moravy. Mimo to hlásí
se do služeb československé republiky několik
soudců z Bosny a Hercegoviny, kteří umějí
maďarsky a jichž by proto justiční správa
mohla s úspěchem pro Slovensko použít.
K provedení obou správně justičních
aktů je třeba napřed zákonem prohlásit,
že zkouška soudcovská neb advokátní,
složená u vrchního zemského soudu v
Praze nebo v Brně, opravňuje vykonávat úřad
soudcovský v obvodu celého území bývalého
království uherského, které vláda
československé republiky vezme do své správy.
Aby pak rostoucí potřebě kandidátů
stavu soudcovského mohlo býti rychleji vyhověno,
žádá ministr spravedlnosti za zmocnění,
aby během 5 let mohl nařídit, že přípravná
služba soudcovská zkracuje se až na dvě
léta.
Poněvadž právní výbor uznal,
že bez těchto opatření nelze na Slovensku
zavést nerušené vykonávání
spravedlnosti, přijal vládní návrh,
pokud se § 1. týče, beze změny, §
2. pak pozměnil pouze v tom, že navrhuje, aby ministr
spravedlnosti pouze po dobu 3 let byl zmocněn zkracovat
přípravnou službu soudcovskou; právní
výbor soudí, že tato lhůta stačí,
aby byly zavedeny normální poměry ve správě
justiční na Slovensku. Sproštění
soudcovských kandidátů od povinnosti podati
vědeckou práci - je jen logickým důsledkem
zkrácení přípravné služby.
K tomu, aby soudcové z Bosny a Hercegoviny mohli býti
převzati pro soudní službu na Slovensku, potřebuje
vláda zmocnění, aby mohla vydati nařízení,
kterým by prohlásila zkoušku soudcovskou a
soudní praxí, odbytou v území Bosny
a Hercegoviny, za rovnocennou se službou a zkouškou,
odbytou v bývalém království uherském
podle uh. čl. zák. VII.: 1912 a LIII.: 1913.
Poněvadž právní výbor uznává,
že užití soudců z Bosny a Hercegoviny,
kteří jsou mocni maďarského jazyka,
bylo by pro vykonávání spravedlnosti na Slovensku
velmi výhodné, navrhuje udělit vládě
zmocnění podle § 3 osnovy.
Suspense soudcovské nepřesaditelnosti a nesesaditelnosti
po dobu dvou let v území bývalého
král. uherského je nutna, aby byly zavedeny normální
poměry v tamním soudnictví a justiční
správě.
Z těchto důvodů navrhuje výbor, aby
Národní shromáždění přijalo
tento
Pro úřad soudce nebo státního zástupce
v obvodu celého území bývalého
království uherského, které vláda
československé republiky vezme do své správy,
jsou způsobilí také soudcovští
úředníci a úředníci
státního zastupitelství, kteří
vyhověli podmínkám § 4 zák. o
soud. org. ze dne 27. listopadu 1896 č. 217 ř. z.,
a zkoušku soudcovskou neb advokátní vykonali
před některou zkušební komisí
v obvodu, ve kterém tento zákon platil, do 28. října
1918 a po tomto dnu před zkušební komisí
u vrchního zemského soudu v Praze nebo v Brně.
Ministr spravedlnosti může nařízením
přechodně v době tří let zkrátiti
dobu přípravné služby soudcovské
pro celý obvod československé republiky,
nebo pro obvod některého vrchního zemského
soudu, a to až na dvě léta. Kandidáti
soudcovští, kteří po této zkrácené
přípravné službě budou k soudcovské
službě připuštěni, jsou sproštěni
povinnosti, by podali písemnou vědeckou práci.
Vláda se zmocňuje, aby vyhlásila nařízením,
zda a pokud přípravná služba a zkouška
soudcovská, vykonané v bývalém území
Bosny a Hercegoviny, pro soudcovský úřad
nahrazuje přípravnou službu a zkoušku
podle § 4. zák. o soud. org. a uh. čl. zák..VII.:
1912 a LIII.: 1913.
Pro organisaci může ministr spravedlnosti do dvou
let po vyhlášení tohoto zákona soudce,
pro obvod v § 1. naznačený jmenované,
přeložiti nebo dáti na odpočinek.
Provedením tohoto zákona pověřuje
se ministr spravedlnosti.
Tento zákon nabude účinnosti dnem prohlášení.