Zasedání Národního shromáždění československého roku 1919.

Tisk 457.

Návrh

členů Národního shromáždění Václava Johanise a Josefa Šády na stavbu dráhy ze Sedlčan do Příbramě s odbočkou do Dobříše.

Jednou z nejstarších projektů železničních jest trať z Příbramě do Sedlčan s odbočkou do Dobříše. Jeví se tudíž nevyhnutelná nutnost, aby na tuto dráhu při rozhodování o stavbě nových tratí vzat byl náležitý zřetel, a to z těchto důvodů:

Spojení mezi hlavními drahami ze Zdic do Protivína a z Prahy do Tábora příční drahou, doplňující místní dráhu ze Sedlčan do Votice, doplňuje síť místních dráh projektem dráhy z Příbramě do Dobříše jako zakončení trati místní dráhy z Modřan do Dobříše.

Od roku 1905, kdy bylo konáno zevrubné šetření o hospodářských poměrech v atrakčním obvodě projektovaných místních drah, obsažené ve zprávě zemského výboru pro král. České, která byla podána tehdejšímu ministerstvu železnic 5. července 1905, změnily se poměry hospodářské v uvedeném atrakčním obvodě velice podstatně. Tehdejší správa c. k. stát. dolů v Příbrami obmezila těžbu horní. Tato okolnost vyvolala snahu místních činitelů po náhradním průmyslu. Tato snaha tříští se však z nemalé míry o nedostatek nutných komunikačních prostředků, který by byl postavením příční dráhy do Sedlčan z valné části odklizen. Hlavním zdrojem náhradního průmyslu na Příbramsku mohla by býti bohatá ložiska kamene, bohatství lesních produktů, kterým chybí pro náležitý rozvoj doprava železniční. Jsouť veškerá místa, která zde přicházejí v úvahu jako prameny surovinové, položena na východ od Příbramě směrem k Vltavě a i na druhém břehu vltavském směrem k Sedlčanům. Příslušná data o ložiskách surovinových obsažena jsou podrobně v dobrozdání zemského výboru pro král. České. Druhá závažná okolnost, která by byla s to, aby vážně přispěla k rentabilitě dráhy a zvláště k oživení a hospodářskému povznesení kraje, jest okolnost, že pobřeží vltavské jest stále větší měrou vyhledáváno turisty a letními hosty. Kdyby pobřeží vltavské bylo učiněno jen poněkud dostupnějším, zajisté by frekvence míst povltavských pro letni pobyt stoupla měrou netušenou. K tomu cíli hodila by se příční dráha mezi oběma hlavními tratěmi z Prahy do Tábora, z Prahy do Zdic a do Protivína znamenitě.

Z těchto důvodů jeví se nevyhnutelná nutnost, aby zejména byl vzat zřetel na projekt místní dráhy ze Sedlčan do Příbramě s odbočkou do Dobříše a aby byly dráhy tyto vybudovány s největším urychlením, event. jako stavba nouzová.

Žádáme, aby tento návrh přikázán byl výboru železničnímu.

V Praze dne 6. února 1919.

Václav Johanis, Josef Šáda,

Aust, Hrdlička, Fr. Houser, A. Novák, Brodecký, Němeček, J. Rouček, Kolaříková, Jareš, Ecksteinová, J. Marek, Pavlán, Kouša, Srba, Dědic, F. Svoboda, Teska, Hybeš, Skurský, Burian, Charvát, Nádvorník.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP