Jednou z nejstarších projektů železničních
jest trať z Příbramě do Sedlčan
s odbočkou do Dobříše. Jeví se
tudíž nevyhnutelná nutnost, aby na tuto dráhu
při rozhodování o stavbě nových
tratí vzat byl náležitý zřetel,
a to z těchto důvodů:
Spojení mezi hlavními drahami ze Zdic do Protivína
a z Prahy do Tábora příční
drahou, doplňující místní dráhu
ze Sedlčan do Votice, doplňuje síť místních
dráh projektem dráhy z Příbramě
do Dobříše jako zakončení trati
místní dráhy z Modřan do Dobříše.
Od roku 1905, kdy bylo konáno zevrubné šetření
o hospodářských poměrech v atrakčním
obvodě projektovaných místních drah,
obsažené ve zprávě zemského výboru
pro král. České, která byla podána
tehdejšímu ministerstvu železnic 5. července
1905, změnily se poměry hospodářské
v uvedeném atrakčním obvodě velice
podstatně. Tehdejší správa c. k. stát.
dolů v Příbrami obmezila těžbu
horní. Tato okolnost vyvolala snahu místních
činitelů po náhradním průmyslu.
Tato snaha tříští se však z nemalé
míry o nedostatek nutných komunikačních
prostředků, který by byl postavením
příční dráhy do Sedlčan
z valné části odklizen. Hlavním zdrojem
náhradního průmyslu na Příbramsku
mohla by býti bohatá ložiska kamene, bohatství
lesních produktů, kterým chybí pro
náležitý rozvoj doprava železniční.
Jsouť veškerá místa, která zde
přicházejí v úvahu jako prameny surovinové,
položena na východ od Příbramě
směrem k Vltavě a i na druhém břehu
vltavském směrem k Sedlčanům. Příslušná
data o ložiskách surovinových obsažena
jsou podrobně v dobrozdání zemského
výboru pro král. České. Druhá
závažná okolnost, která by byla s to,
aby vážně přispěla k rentabilitě
dráhy a zvláště k oživení
a hospodářskému povznesení kraje,
jest okolnost, že pobřeží vltavské
jest stále větší měrou vyhledáváno
turisty a letními hosty. Kdyby pobřeží
vltavské bylo učiněno jen poněkud
dostupnějším, zajisté by frekvence míst
povltavských pro letni pobyt stoupla měrou netušenou.
K tomu cíli hodila by se příční
dráha mezi oběma hlavními tratěmi
z Prahy do Tábora, z Prahy do Zdic a do Protivína
znamenitě.
Z těchto důvodů jeví se nevyhnutelná
nutnost, aby zejména byl vzat zřetel na projekt
místní dráhy ze Sedlčan do Příbramě
s odbočkou do Dobříše a aby byly dráhy
tyto vybudovány s největším urychlením,
event. jako stavba nouzová.
Žádáme, aby tento návrh přikázán
byl výboru železničnímu.